|
Post by deluxe66 on Jul 8, 2013 13:41:40 GMT 4
Yritin käyttää söörtsiä mutta otsikon laitosta en löytäny. Netistäkin löytyy nihkeesti rekennusprojekteja, varmasti sen vuoksi että tässäkään ei ole juuri järkeä, mutta eipä järjenpuute ole minua ennenkään ahistanu. Jos joku on jo vastaavan rankentanu tai on joku linkki vinkki ni kaikki tieto olisi tervetullutta. Tämmösiä kaupallisia ja kehittelillä olevia oon bongannu Rokon => etuveto kardaanilla ja kulmavaihteella ja ristikkonivelellä www.youtube.com/watch?v=LDyew2qvGT4Dug Bike => etuveto ketjulla ja ristikkonivelellä www.youtube.com/watch?v=P0CaMF7rTTgArtic Cat Cub => etuveto ketjulla ja ristikkonivelellä www.youtube.com/watch?v=xd-bYSWDar0Tornihuhuja oon kuullu jostaki 350cc kiinalaisesta, mutta mittää en löytäny netistä Sitten on useita "laatumerkkien" enduropyöriin sopivia sovelluksia. Näyttää ihanan kalliilta => ei pers aukisille => ei minulle Tulevaisuuden suunnitelma olisi ( vuonna 2015 ajokunnossa?) - putkirunko => omavalmiste tai joku kiinarossi josta vois paloitella tarpeen mukaan - moottori 110cc pakillinen mönkijästä mieluiten . Ensiksi veto väliakselille jossa tiuhentava välitys. - renkaat 7.00-12 Farmer ulkomitta n.650mm ja leveys n. 190mm traktorikuviolla => ihan sen vuoksi kun semmoset on tallissa vapaana - jousitus ainoastaan penkkiin => on helpompi tehä eikä esim. Rokon vermeessäkään ole alunperin jousia kuin penkissä. Renkaspaineet vaan miminiin. Huippunopeus max 20km/h tai vähemmänkin. - etuveto ketjulla ja ristikkonivelellä Dug Bike rakenne vaikuttaa tässä vaiheessa mieluisimmalta - äärimitat ja sillä keinoin myös paino minimiin. - maavara renkaiden välistä maksimiin => maastoon olis tarkoitus suunnistaa. - kaikilla toimenpitellä olisi saada maastossa etenemis kyvyt maksimiin Nii olisko jollakin tietoa, arvauksia linkkivinkkiä?
|
|
|
Post by rautalanka on Jul 8, 2013 14:18:40 GMT 4
tossa muutaman diy 2wd pyörän rakennustopikit lunohodov.net/forum/viewforum.php?f=236 E: niin ja jos käytät kinkki 110 konetta niin tarviit alennusvaihteen tai lennät aika äkkiä mettään tai kuuhun.
|
|
|
Post by jepjep on Jul 9, 2013 6:42:48 GMT 4
Olen törmännyt jossain myös hydraulivetoiseen keksintöön... Keskustelupalsta jossa tuosta oli topic taitaa vaan olla kaatunut.Hydraulic Innovations
|
|
|
Post by deluxe66 on Jul 9, 2013 8:05:14 GMT 4
tuo lunohonov linkki oli kyllä juuri sopiva kiitoksia. Venäläiset on kyllä seppiä ei voi muuta sanoa.
Oon bongannu sen hydraulivetoisen versionkin, pysyn mekaanisessa kun kustannukset pomppais kertaluokkaa korkeemmalle nestevehkeissä. Toinen pointsi olis tieten että ei oo kokemusta mutta siinähän sitä samalla tulis.
|
|
|
Post by rautalanka on Jul 9, 2013 12:43:39 GMT 4
Minä kerran suunnittelin tuollaista melko pitkälle. Piirustuksia tuskin enää löytyy mutta suunnittelin esim. yksinkertaisesti toteutettavan kallistuvan (maastoa myötäilevän) eturenkaan. Jos kiinnostaa niin voin jossain vaiheessa piirtää sen uusiksi ja laittaa tänne kuvan. Jos käytännössä rupeat tuollaista rakentamaan niin hihnavälitteinen alennus ei riitä vaan tarvitset alennusvaihteen (siis jos pitbike, mönkijän tsm. moottori) briksnstrattonilla varmaan hihnavälitteinenkin riittäisi. Toinen asia on että jos haluat että 2wd :stä on maastossa oikeasti hyötyä niin laita eturengas pyörimään nopeammin.
|
|
|
Post by deluxe66 on Jul 9, 2013 19:21:42 GMT 4
Kaikki tieto enemmän kuin tervetullutta. Löytyskö jostakin peksiä miten lujaa 110cc mönkijän eturatas pyörii. Tuo nopeus juttu on tärkeetä saada kohilleen.
Meinasitko eturenkaan suuremalla nopeudella ohjattavuutta vai mikä oli etuna?
|
|
|
Post by rautalanka on Jul 9, 2013 20:08:48 GMT 4
Eturenkaan nopeammin pyörimiseen on kaksikin syytä. ylämäessä eturengas sutii enemmän koska painoa on takana enemmän ja eturengas ei siis vedä tarpeeksi että siitä olisi paljoa käytännön hyötyä joten sentakia ja teoriassa sehän kippaa helpommin ympäri jos takarenkaalla on pitoa enemmän.
|
|
|
Post by Humppamies on Jul 10, 2013 20:01:40 GMT 4
Veikkaisin, että asvaltilla moisesta nopeuserosta on lähinnä se hyöty, että saa vaihtaa niveliä useammin, paukkuvat. Toki jos kamppeella ajetaan pelkästään maastossa, niin ehkäpä. Toisaalta vaikka pyörisivät samalla nopeudella, toisesta renkaasta pidon loppuessa toinen vetää kuitenkin vielä, ja kaksivedon hyöty on saavutettu, ainakin periaatteessa. Samalla kampe on monikäyttöisempi. Miten olisi kahdella moottorilla, vaikkapa keskipakokytkimillä? Tai seuraavan linkin mukaiset sydeemit: motocrossactionmag.com/Reviews/News/WEIRD-STUFF-THE-SPINNING-WHEEL-ROTARYSTYLE-ENGINE-3877.aspx
|
|
|
Post by rautalanka on Jul 10, 2013 21:14:28 GMT 4
Noi kevyessä laitteessa se rengas sutii todella helposti joten siitä on oikeasti hyötyä. jos ei usko niin kokeilemalla selviää. Mistähän tuollaisia hydraulisia "napamoottoreita" saa?
|
|
|
Post by deluxe66 on Jul 12, 2013 10:49:20 GMT 4
no niin eipä sitten löytyny intervetistä rattaan kierroksia ni pistin koneen takaisin kasaan ja mittasin rattaasta 3 vaihe päällä kierrokset rajoittimessa. Tulos oli 2400rpm. Pikkusen tieten heittoa voipi olla kun mittausta varte piti liimata heijastava tarra joka kyllä pysyi kiinni mutta ottiko bilsema mittari häiriötä rattaan piikeistä? Tarkastelin Excelillä tuloksia ja alla olis laskentaa. Nyt saa ja ehdottomasti pitää kommentoida jos on täysin metsikössä. Tässä vaiheessa on vielä helppo tiuhentaa tahi harventaa välityksiä jos vertaa siihe tilanteeseen että polttaa kytkintä jotakin kantoa vasten. Minun mielestä ekavälitys 14 -37 = 2,64 suhde ja toinen välitys 14-59 = 4,2 antaa kokonaisvälitykseksi n.11. Jos tuo ratas oikeesti pyörii 2400rpm rajoitinta vasten ni renkaat pyöris 2400 / 11 = n.200 rpm. Renkas Ø650mm antaa kehäksi 2,04m jos tuosta suoraan kertoo niin 200rpm x 2,04m = n. 400m/min joka taas olis 26km/h ilman välipyöristyksiä. Minun mielestä 26km/ h olisi vielä oikein hyvä maksimi nopeus kun siitä alaspäin olis kuitenkin vaihteita valittavissa. Tässä vaiheessa olen sommitellut 1100mm akseliväliä, joka tekee melko ahtaaksi renkaiden välin 1100 - 650 = 450mm jääpi tyhjää renkaiden väliin. Maavaraksi olen päättänyt 400mm. Siihen renkaiden väliin kun tunkee mjoottorin, väliakselin ja ketjun kiristyksiä sun muuta ni ahditus tulee mutta näillä mennään tässä vaiheessa. Sitten jos ja kun tekovaihe tulee ni pitää muutella tarpeen mukaan.
|
|
|
Post by deluxe66 on Jul 14, 2013 0:13:53 GMT 4
Mitenkäs tuon etunivelen tekisi? Kävin omia romuja tarkistelemassa niin perus takaveto ristikko ei oikein huimia kääntökulmia salli. Olis etuvetoauton ulompi nivel tallessa ni se nyt ainakin sallis vähä kääntöäkin.
Kaikkeahan voi tietenkin ostaa kaupasta, mutta jos tuolta vuosikausia rakkaudella kerätystä rytöläjästä jotakin käypästä löytäs etes joskus ettei tarviis kaikkia 4h metallinkeräykseen viedä. Tietenniin jos joku kaupallinen nivel löytyy ja sopii alhaiseen butjettiin ni voishan sitä ainakin harkita.
Voiskos rattiakselin nivel kestää? Se salli ainakin reilun kulman.
|
|
|
Post by rautalanka on Jul 14, 2013 14:12:44 GMT 4
... Attachments:
|
|
|
Post by deluxe66 on Jul 14, 2013 14:18:39 GMT 4
Nonnii mistäs tommosia saapi
|
|
|
Post by arsenix on Jul 14, 2013 21:31:57 GMT 4
Mite ois raskaankaluston rattiakselin nivelet, tai sit varmaan jostain IKHn valikoimistaki löytyy passeleita Edit - Googlella ku haki ristikkoniveltä ni valikoima oli aika laaja, mutta äkkiä sieltä tuli vastaan kardaanivetosen mönkijän niveltä www.menopelimarket.fi/Ristikkonivel
|
|
|
Post by deluxe66 on Jul 15, 2013 10:03:53 GMT 4
kiitoksia näin se homma etenee. Tekniikkaa tutuksi, eipä tullu justiinsa mieleen että jortaanivetosia mönkkäreitäkin on mm just tuo Rally 110cc mistä moottorikin on . Tuohan olis just soppeli. Mites tuo välitysaihe onko laskennallinen loppunopeus 26km/h aivan päin mäntyä?
|
|