Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Dec 17, 2014 9:45:28 GMT 4
Kuinka tapahtuu noin ikään käytännössä ja mitä pitää ottaa huomioon sen lisäksi että lopputulos olisi suora? Millä saatte suoraksi? Meneekö akselisto hitsata 48 puikolla vai pitääkö olla rosteripuikot?
|
|
|
Post by tappuri on Dec 17, 2014 12:22:46 GMT 4
Minkämoista akselia oot kaventamas?
|
|
Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Dec 17, 2014 12:39:15 GMT 4
Perus takavetoisen auton taka-akselistoa.
Etuvetoisen akselistot niinkin on peruskuraa kun otetaan mitta ja katkaistaan vain sopevaksi ja liitetään seivistä kolvilla mutta tuon taka-akseliston osalta ei riittävästi tietoa ole. Äkkiseltään tuntuu että tarvitsee vähän muutakin tietää ennen toimeen ryhtymistä. Vaikuttanee tietysti myös se mistä taka-akseli on peräisin, joten mistä sellaista kannattaisi alkaa hakemaan joka olisi helpoin kaventaa mutta kantavuutta silti löytyisi?
|
|
miskah
Junior Member
Posts: 697
|
Post by miskah on Dec 17, 2014 18:33:02 GMT 4
Toiset sorvaa tapin sisälle, ite laitoin putken päälle. Jotkut vaan katkasee ja hitsaa takasi. Toiset kestää, toiset ei
|
|
Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Dec 17, 2014 18:44:07 GMT 4
Toisaalta sillä ei niinkään ole merkitystä kuinka suorittaa ja toteuttaa vaan se että olisi linjassa. Laakeroinnin kannalta tuo linjassa oleminen on aika tärkeää. Painopiste pyritään ohjaamaan mahdollisimman lähelle renkaita jolloin banjon suuntaan ei juuri momenttia pääse syntymään.
Kuvia toteutuksista on ollut aika vähän nähtävillä. Liekkö jossain lisää?
|
|
miskah
Junior Member
Posts: 697
|
Post by miskah on Dec 17, 2014 18:48:58 GMT 4
Ootko mun projektikuvat kattonu?
|
|
miskah
Junior Member
Posts: 697
|
Post by miskah on Dec 17, 2014 18:55:13 GMT 4
No eipä siinä ollut kuin yksi kuva. Vetarin sorvasin ensin parimilliä pienemmäksi kun ei muuten löytynyt päälle sopivaa putkea. Vetari on ehkä kymmenesosamillin paksumpi kuin päälle tulevan putken sisähalkaisija, putki on rälläköity pitkittäin halki toisesta laidasta ja sen jälkeen prässätty vetarin päälle, on tiukka. Tämän jälkeen hitsattu putken rälläköity kohta kiinni ja sen jälkeen hitsattu putkessa olevista reikiistä putki ja vetari toisiinsa. Olihan selkeästi selitetty
|
|
|
Post by tappuri on Dec 17, 2014 22:36:50 GMT 4
Perä joka on tehty suorasta paksuseinäsestä pyöriästä putkesta on mukavin kavennettava. Niitäku on pellistä prässättyjä ja kanttisella putkella oleviaki. Tämä siksi että kun laakeripesän rälläköi hitsistä irti niin on hyvät mahdollisuudet saada se takasi linjaan katkastun akseliputken päähän. Vetarin oon teheny itte niin jotta sorvasin katkasu kohdan ensi muutaman sentin matkalta suoraksi ( akselit usein kartioita ja ei pyöreitä ) ja sitte ohensin katkasu kohan 20mm halkasiaksi. Siitä poikki eli toiseen puoliskoon jäi silloin sellanen 20mm pilotti. Toiseen puoliskoon reikä sisälle ja prässillä painaen puoliskot toisiinsa. Tulee suht suora. Jollaki sopivalla puikolla saa varmaan parhaan kestävyyden mutta omat akselit hitsasin kunnon seeviin migillä ja takana on jo n.300h työtä koneella ja on kestäny. Kuvista selviäis hyvin tuo katkasu..jotenki vaikee selittää. Täytyy kattoo jos löytyy koneelta..
|
|
|
Post by tappuri on Dec 17, 2014 23:01:04 GMT 4
|
|
Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Dec 18, 2014 9:49:54 GMT 4
"Perä joka on tehty suorasta paksuseinäsestä pyöriästä putkesta on mukavin kavennettava. Niitäku on pellistä prässättyjä ja kanttisella putkella oleviaki. Tämä siksi että kun laakeripesän rälläköi hitsistä irti niin on hyvät mahdollisuudet saada se takasi linjaan katkastun akseliputken päähän."
Tämä avittaa aika paljon ja vastaa kysymykseeni hyvin.
Olen siinä käsityksessä että suurin osa peristä on valettuna vetariputkia myöten jolloin laakeripesät yleensä on sorvattu perään. Näiden kantavuuksien muuttaminen on ongelmallista sillä yleensä valu on sellaista ettei kunnon saumaa tahdo saada aikaiseksi ja murtuu hitsisauman vierestä karkenemisen vuoksi.
Missä kalustosta näitä putkista tehtyjä periä löytää? Putkesta tehtyjä olisi helpompi modata kantavuudelta sopivaksi ja näin myös jäykistää tarpeen mukaan. Myös sorvin tarve pienenee huomattavasti.
|
|
|
Post by arsenix on Dec 18, 2014 15:48:23 GMT 4
Kyllä ne suurin osa akseleista on tehty ihan putkesta. Eli pystyy hitsaamaan. Itse on tullut ainakin noita maastureiden akseleita värkättyä. Offihommissa patroolin akseleita muokannu ja hitsaillut puikolla, sekä härveliin kaventanut toyota hj:n taka-akselin, rälläkällä poikki akseliputki ja hitsillä takas yhteen. Ja kun perämurikka ei ollut keskellä, lyhensin putkea sen verran, että lyhyempi vetari käy kummallekkin puolelle. Vetarin lyhensin poraamalla reikäterällä vetarin laipan irti akselista ja oikeaan kohtaan hitsillä takas kii.
|
|
Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Dec 18, 2014 16:36:12 GMT 4
Tuo mitoitus lyhyimmän vetarin osalta kuullostaa aika järkevältä.
Jos tulee mieleen muita tällaisia nippeli hommia niin mielenkiinnolla ottaisin vastaan. Tämä vie ajatuksia pidemmälle ja kohta voi paperille alkaa myös kitsiä piirtämään alustavasti.
|
|
miskah
Junior Member
Posts: 697
|
Post by miskah on Dec 18, 2014 18:05:39 GMT 4
Itellä 240 volvon perät ne ainakin on pyöreästä putkesta, liekö sellaiset sitten sopivat sinun projektiin
|
|
Deleted
Deleted Member
Posts: 0
|
Post by Deleted on Dec 18, 2014 19:56:38 GMT 4
Voivat vain olla. Perjaatteessa kaikki akselit niinkin käy. Volvon akseleita kyllä löyty helposti kohtuu hintaan ja niiden rakenne muuten on sellainen että mahdollsitaa helpon kantavuuden lisäämisen.
|
|
liero
New Member
Posts: 42
|
Post by liero on Dec 20, 2014 2:24:21 GMT 4
Itse merkkasin akseliputkeen katkaisukohdan ja rälläkällä poikkasin. Sitten koneistin liitospinnat suoraan. Vetoaksilat sitten vastaavasti pituudesta pois ja hioin n.40mm pituudelta reilut viisteet per akselin puolikas. Sitten aksilat pistin vastakkain kulmarautaan 50*50*5 ja pituus oli jotai 300mm, ihan pakoputkiklemmmareilla kiristin kulmarautaa vasten ja hitsuuttelin pikkuhiljaa ympäriisä. Aikaa tähän käytin yhden ehtoon ja lopuksi käärein aksilat villan sisään jäähtyyn hitaasti. Päälle vielä tulppahitsasin 5mm seinämällä paksun holkin jossa 12mm reikiä muutama.
|
|