juzzi
Junior Member
|
Post by juzzi on Sept 20, 2007 11:04:58 GMT 4
Eli ei ole olemassa yhtä ainoaa kulmavaihdetta, niissä on monta tyyppiä, joista mainittakoon ainakin kartiomainen hammaspyöräpari, kierukkapyörä ja kierukka sekä hieman harvinaisempi ruuvipyöräpari. kierukkavaihde kääntää myös akselit samanlailla kuin kulmavaihde, mutta välitykset ovat paljon suuremmat. Ruuvipyörävaihteesta en ole kuullutkaan?
|
|
|
Post by Jee jee on Sept 20, 2007 16:24:07 GMT 4
Eli ei ole olemassa yhtä ainoaa kulmavaihdetta, niissä on monta tyyppiä, joista mainittakoon ainakin kartiomainen hammaspyöräpari, kierukkapyörä ja kierukka sekä hieman harvinaisempi ruuvipyöräpari. kierukkavaihde kääntää myös akselit samanlailla kuin kulmavaihde, mutta välitykset ovat paljon suuremmat. Ruuvipyörävaihteesta en ole kuullutkaan? Itse olen ymmärtänyt, että noilla molemmilla tarkoitetan samma ja sille on olemassa kolmaskin nimitys. matovaihde. Ainakin googlaus worm gear tuottaa paljon tuloksia.
|
|
|
Post by Humppamies on Sept 20, 2007 23:22:44 GMT 4
Ruuvipyörä on vähän kuin kierukka, mutta välitys voidaan toteuttaa jopa 1:1.
|
|
juzzi
Junior Member
|
Post by juzzi on Sept 21, 2007 9:53:54 GMT 4
Joo matoruuviksi täälläpäinkin kierukkaa sanotaan.
Tuosta ruuvipyörästä olisi mukava nähdä kuvaa.
|
|
pete83
Junior Member
|
Post by pete83 on Feb 27, 2008 0:26:21 GMT 4
kaverin ja mun trike härveliin otettiin kulmavaihde vanhasta isosta aeg:n rälläkästä... makso romu-ukolla 5e ja kestää hyvin tuon ruohonleikkurin 3.5hv tehon... koska rälläkkäkin oli 2kw sähkömoottorilla ja täysin kuulalaakeroitu ja metallirattailla... lisäksi tossa on kätevä alennusvaihde..4:1 taytyy laittaa kuvia kun saadaan valmiimmaks...
|
|
|
Post by Nassikka on Feb 28, 2008 2:35:53 GMT 4
Periaattees kulmavaihteen vois rakentaa perämoottorin perästä. Jos käyttää koko perän niin saakeli, siinähän sais pakinki. Kytkimen se kyllä varmaan tarvis, vesi kun antaa vähä periks. Tollaset Humppaajan mainittemat kartiomaiset hammaspyörät löytyy aika monesta perästä, ja niitä saattas saada perämoottoripurkaamon, tai jonku harrastelian romuloodasta erittäin edullisesti. Heitinpä tuos itekki niitä pois aika läjän. Jonkimmoinen loota niitten ympärille pitäs rakentaa ja laakerit laittaa, mutta jos kiinnostaa värtkätä niin sais ainaki edullisesti.
OT: Ootko muuten humppaaja keksiny pakille käyttöä?
|
|
|
Post by Humppamies on Feb 28, 2008 11:34:33 GMT 4
Pienen telavehkeen alan rakentamaan papan kanssa. Siihen.
|
|
Devil
Full Member
|
Post by Devil on Mar 10, 2008 11:20:57 GMT 4
mulla ainakin on 5hp briksi ja 1800w rälläkän kulmavaihde... ja kasa metallia perämoottori. on luotettava kuin venäläinen parittaja vaikka on rajoitin ja puolipuristin poist
|
|