|
Post by luttinen on Feb 27, 2020 11:12:35 GMT 4
|
|
anttij
Junior Member
|
Post by anttij on Feb 27, 2020 14:50:36 GMT 4
Tekemisen ilohan näissä on, mutta itse en ole ymmärtäny miksi porukka tekee noilla pikkumoottoreilla näitä. Äläkä ota tätä kritiittikinä omaan projektiisi, tämä on vain omia ajatuksia. Toki paikallismoottorilla saa koneesta pienemmän, mutta itsekin ostin siistin auton mistä otin dieselmoottorin/vaihteiston/ohjaussimpukan ja muuta pientä sälää. Loppuauton myin varaosiksi ja sain ihan ok summan. Joten taloudellisesti siinä ei ainakaan ole järkeä laittaa pientä paikallismoottoria. Isolla moottorilla saa samalla hyvää vastapainoa kun sen sijoittelee taakse. Itse olen enemmän kuin tyytyväinen omaan moottorivalintaan, se on ollut kaikin puolin hyvä valinta: käyttökierrokset on matalat. Ainoa mitä olisin halunnut kokeilla oli se että dieselmoottorin perässä olisi ollut automaattilaatikko ja miten sillä olisi toiminut ajo eteen ja taakse. Olisiko riittänyt voima jne... Edullinen ja kestävä sen uskoisi ainakin olevan. Mitä itse asiaan niin kiva seurata tätäkin projektia. Toivottavasti saat valmiiksi ja pääset testiajolle. Noi videot on mukavaa plussaa!
|
|
|
Post by luttinen on Feb 28, 2020 9:13:26 GMT 4
Tekemisen ilohan näissä on, mutta itse en ole ymmärtäny miksi porukka tekee noilla pikkumoottoreilla näitä. Äläkä ota tätä kritiittikinä omaan projektiisi, tämä on vain omia ajatuksia. Toki paikallismoottorilla saa koneesta pienemmän, mutta itsekin ostin siistin auton mistä otin dieselmoottorin/vaihteiston/ohjaussimpukan ja muuta pientä sälää. Loppuauton myin varaosiksi ja sain ihan ok summan. Joten taloudellisesti siinä ei ainakaan ole järkeä laittaa pientä paikallismoottoria. Isolla moottorilla saa samalla hyvää vastapainoa kun sen sijoittelee taakse. Itse olen enemmän kuin tyytyväinen omaan moottorivalintaan, se on ollut kaikin puolin hyvä valinta: käyttökierrokset on matalat. Ainoa mitä olisin halunnut kokeilla oli se että dieselmoottorin perässä olisi ollut automaattilaatikko ja miten sillä olisi toiminut ajo eteen ja taakse. Olisiko riittänyt voima jne... Edullinen ja kestävä sen uskoisi ainakin olevan. Mitä itse asiaan niin kiva seurata tätäkin projektia. Toivottavasti saat valmiiksi ja pääset testiajolle. Noi videot on mukavaa plussaa! Kyllähän nuissa paikallismoottoreissa on paljon hyviä puolia. Keveys,edullisia,yksinkertaiset sähköt, ja jos ei huippunopeutta tarvitse paljon niin sillon hepatkin monesti riittää välityksien avulla. Kyllä tämä värkkäily on aikapaljon terapiaa. Jospa tällä ennen kesää pääsisi koeajolle.
|
|
|
Post by miggode on Feb 28, 2020 13:38:24 GMT 4
Omassa "mönkkärissä" 9hp paikallismoottori justiinsa nuiden edellä mainittujen asioiden takia + todella pieniruokasia ja helppo huoltaa/korjata. Hihnalla välitys parin vaihteiston läpi perille, niin vetää huomattavasti isompia puukuormia metästä pois kun esim. 450cc hondan mönkijä, ja voima ei ole kertaakaan päässy loppumaan. Toki rakennettukkin raskaammaksi paremman vetokyvyn takia
|
|
hesako
Junior Member
|
Post by hesako on Feb 28, 2020 15:25:22 GMT 4
Minä en taas ymmärrä polttomoottoreita. Jos polkupyörä, skootteri, auto, puutarhajyrsin ja moottorisaha jo kulkee sähköllä niin miksi ihmeessä pienkuormaaja kulkisi polttomoottorilla.
|
|
|
Post by luttinen on Feb 29, 2020 23:00:44 GMT 4
Nojoo.. Polkimet laittaa nii saa hyötyliikuntaa. Nyt ois manuaalilaatikko paikoillaan, seuraavaksi jarruja. Pääsylinteri ja säiliö löyty edullisesti viron pmbajamajasta.. aijaa.com/LOvAkv
|
|
|
Post by luttinen on Mar 1, 2020 17:27:57 GMT 4
Kytkinpolkimen tekasin kiinankrossin jarrupolkimesta.. ajamaankin pääsin 2m eteen ja taaksepäin. Kytkin hihna ei löysty rarpeeksi pitää vielä sitä rassailla. Ei meinaa pysähtyä laatikko ollenkaan liikaa pitoja moottorin hihnapyörässä. Ja ohjaustehostimen kiristin pitää suunnitella uusiksi loppuu kiristysvara. Videoo yritin ottaa, akkuloppu kamerasta... aijaa.com/va4SDV
|
|
|
Post by miggode on Mar 1, 2020 23:52:54 GMT 4
Onko hihna ns. "normaali" kumihihna, mitä käytetään esim. autoissa? Jos on, niin ei tahdo oikein toimia tuommosessa ratkaisussa, vaikka säätäisi kuinka löysälle. Ite painin saman ongelman kans ja ostin sitten kevlari hihnan, mitä käytetään vaikka ajoruohonleikkureissa ja alko toimimaan niinku pitää. "Irroittaa" hyvin muttei silti luista
|
|
|
Post by luttinen on Mar 2, 2020 12:43:22 GMT 4
Onko hihna ns. "normaali" kumihihna, mitä käytetään esim. autoissa? Jos on, niin ei tahdo oikein toimia tuommosessa ratkaisussa, vaikka säätäisi kuinka löysälle. Ite painin saman ongelman kans ja ostin sitten kevlari hihnan, mitä käytetään vaikka ajoruohonleikkureissa ja alko toimimaan niinku pitää. "Irroittaa" hyvin muttei silti luista Tämmönen remmi on. aijaa.com/4OVMIj Pitää kokeilla tehdä alapään hihnapyörälle tukilattarauta että hihna ei pääse sinne löystymään.
|
|
TS82
Full Member
|
Post by TS82 on Mar 3, 2020 11:35:20 GMT 4
Eikös tuo ole just normi hihna. Ei luistohihna.. luistohihna ei tarttee paljonkaa löysätä niin veto loppuu. Tuo ottaa vaikka pikkusen hipoo. 😁
|
|
|
Post by miggode on Mar 4, 2020 4:08:51 GMT 4
Taitaapa olla normi hihna. Itellä räpsähti palasiksi jo muutamalla kytkimen polkasulla. Vaihteisto pyöri vaikka oli kuin löysällä tahansa
|
|
|
Post by luttinen on Mar 4, 2020 20:49:48 GMT 4
Nonyt.. kytkinpolinta vähän muokattu alkoi irrottaa ja hihnan tukilatta tehty alapyörälle. Ensimmäinen ajovideo. videon laatu aika heikko... positiivista on että vaihteet pelaa, kääntyy ja renkaat kulkee samaa uraa käännöksessä. Ja olihan se hauska ajella youtu.be/F7OCjSdtuvk
|
|
|
Post by luttinen on Mar 5, 2020 19:44:38 GMT 4
|
|
|
Post by luttinen on Mar 12, 2020 21:18:34 GMT 4
|
|
|
Post by luttinen on Mar 16, 2020 11:05:50 GMT 4
Konepelti sai uuden muodon, eturitelikkö on vanhasta kylmiöstä. Lokariaihiokin löyty. aijaa.com/uqD30R
|
|