|
Post by Kalamies on Apr 22, 2007 19:51:57 GMT 4
|
|
|
Post by kalamies on Apr 22, 2007 20:33:12 GMT 4
Tietysti myös moottorisahan kone olis vaihtoehto, jos se kestää.. Mitenkä tuon potkuriakselinläpiviennin kanssa? miten se olisi paras tehdä?
|
|
|
Post by Kalamies on Apr 22, 2007 20:42:47 GMT 4
Tietysti myös pienmoottori on kone vaihtoehto, sekä kiinaihme minicrossien kone.
|
|
|
Post by Tuoppi on Apr 22, 2007 22:55:08 GMT 4
Kannatta varmaan tehdä lasikuidusta niin kuin oikeat veneet, mutta se on aika kallista koko venettä kuiduttaa. Halvempi vaihtoehto olisi hommata joku hajonnut vene ja siitä lyhentää sopivan mittainen.
|
|
|
Post by Humppamies on Apr 22, 2007 22:55:21 GMT 4
Noniin, mistäkä sitä alottasi. - Runkohan kannattaa tehdä vanerista, se on kohtuuhintasta ja taipuu alottelijankin käsissä.
- Potkuriakselin läpivienti tuonkokoisessa häpöstimessä on putki(50-100cm), jonka sisälle on
sovitettu potkuriakseli. Putken päihin puslat(pieni vehe, riittää), ja putki täyteen rasvaa. Halpa ratkaisu itse tehdä.
- Ja sitten moottori. Jos on mistä valita, niin tietysti tehokkain. Ruohonleikkurin kone voi olla sopiva edellyttäen, että löydät sopivan kulmavaihteen. Rälläkänromuista metallirattainen, uskoisin, että kestää normalikäytöllä. Mutta jos pienenpää/kaksitahtista moottoria ajattelee, niin minä tekisin ulkolaitamoottorin, ei tule läpivientejä, ja näin veneestäsi tulee tiiviimpi. Tokihan kaikista helpoin tällainen perämoottori on yksinkertaisinta laittaa valmiiseen veneeseen, työtä tulee alle puolet.
No joo, tulipa innostuttua kirjottamaan. Olen puhunut.
|
|
|
Post by Tuoppi on Apr 22, 2007 22:57:55 GMT 4
Tuli näköjään ihan samaan kellon aikaan laitettua noi viestit, mut mää kerkesin aiemmin! ;D
|
|
|
Post by Humppamies on Apr 22, 2007 23:00:43 GMT 4
Moderaattorin etuoikeudella kai meni. Hassua, täällä ei koskaan ole ketään, kun minä olen selannut.
|
|
|
Post by Kalamies on Apr 22, 2007 23:05:25 GMT 4
Itekkin mietin joko vaneria tai että alumiinin kanssa värkkää. Tai jos ohuen vanerin päälle laittaa ohutta alumiini levyä, meillä sattuu jonki verran olemaan tuota alumiinia. Millä tuon vanerin "kyllästäis" että ei ime vettä?
|
|
|
Post by Tuoppi on Apr 23, 2007 19:40:15 GMT 4
Rakenna vaikka se runko vanerista ja vedä siihen päälle muutama kerros lasikuitua.
|
|
|
Post by kalamies on Apr 23, 2007 20:58:10 GMT 4
tuota noin.. Mitä eroa on tasapohjaisella veneellä ja Ns. teräväpohjaisella ja pyöreäpohjaisella? tartteeko köliä missään noissa ? mikä on paras vaihtoehto?
|
|
|
Post by Humppamies on May 2, 2007 0:01:08 GMT 4
Osapuilleen näin: V- pohja on nopea, mutta ei kestä paljoa kuormitusta. U-pohja on hidas ja raskas soutaa, mutta kestää paljon kuormaa. Tasapohjia on käytetty mm. Ruotsin armeijan pienissä veneissä, kai nekin kuormausta kestää. Tuontyyliseen veneeseen voisi olla paras ns. loivennettu v-pohja, eli kölistä lähtee pohja loivasti, n.15 astetta ja siitä lähtee laidat melkein pystyssä, n. 70-80 astetta.
|
|
|
Post by aa on May 10, 2007 15:58:23 GMT 4
Mulla on perämoottorina, B&S -ruohonleikkurin kone tavallisessa prutkun rikissä kiinni. Suht helppo tehdä, sovituslevy väliin, molempien boorinholkit hitsattu yhteen ja ilmavirtakaasuläpänsäädöstä läppä yms jouset ja vivut pois, pakoputki veteen asti.
Sikahyvä 4-t uistelukone soutuvene+ kokoiseen paattiin.
|
|
|
Post by speedster on May 11, 2007 0:52:20 GMT 4
Kerran olen törmännyt kahteen perämoottoriin, jossa oli Asperan 4-tahti moottorit, samanlainen mitä ruohonleikkureissa joskus näkee. Pakoputki niissä oli samanlainen pieni purkki kuin ruohonleikkurissa ja äänikin yhtä paha. Koeajamaan kyseistä moottoria en päässyt koska kuivalla maalla toista niistä käytettiin mutta eiköhän tuo olisi toiminut vedessäkin. Kyseiset perämoottorit eivät kuitenkaan olleet mikään tee-se-itse rakennelmia vaan tehdastekoisia Carniti merkkisiä perämoottoreita. Yritin googlettaa kuvia ja juttua kyseisestä moottorista, mutta niukasti tietoa tuntui löytyvän eli varmaan jokseenkin harvinaisia ovat. Perämoottorit bongasin ihan kotosuomessa eli oletan että joku niitä on tänne joskus tuonut ja myynytkin. Googlettaessa törmäsin myös toiseen ehkä astetta tutumpaan ja parempaankin "ruohonleikkuriin” eli B&S koneiseen perämoottoriin, joita näyttäisi jenkkilässä olevan tälläkin hetkellä myynissä hintaan 799$. Ei taida vaan kukaan niitä täällä myydä, joten täytynee laittaa tilaus vetämään tai ehkä paremminkin alkaa katselemaan tuota vajassa olevaa nurmikonetta sillä silmällä… ;D www.funtimeinflatables.com/Products/Motors/Briggs&Stratton.htm
|
|
|
Post by Nassikka on Jun 19, 2007 2:04:41 GMT 4
Kannatta varmaan tehdä lasikuidusta niin kuin oikeat veneet, mutta se on aika kallista koko venettä kuiduttaa. Halvempi vaihtoehto olisi hommata joku hajonnut vene ja siitä lyhentää sopivan mittainen. Saattaa olla halvempi vaihtoehto hommata hajonnu vene ja siitä lyhentää, mutta lyhentäminen ei ookkaa aiva niin yksinkertasta, tasaperäsessä saattas vielä jotenki onnistua. Ja useimmin ne halvat tai hajonneet sitte on lahoja, ja jos lautojen vaihtoon rupee niin se onki jo taitolaji jota ei ihan kukatahansa osaa, Ainakaan jos meinaa saada pinnalla pysymään. Itekkin mietin joko vaneria tai että alumiinin kanssa värkkää. Tai jos ohuen vanerin päälle laittaa ohutta alumiini levyä, meillä sattuu jonki verran olemaan tuota alumiinia. Millä tuon vanerin "kyllästäis" että ei ime vettä? Vaneristahan on tehty veneitä niinkauan ku vanerin liimaus on vettä kestäny. Isä aikoinaan rakensi vanerisen HT veneen (joku hydrospeed) tekniikanmaailman piirrustusten mukaan. vene kuidutettiin jossain vaiheessa, 25 vuotta se meillä palveli. Sen jälkeen myytiin, koska rupesi kaipaamaan lisää lasikuitua ku vanerit lahos, Vettä kyllä piti, mutta ku kärryyn nosti niin kyljet meni lommolle. Jos laitat alumiinin vanerin päälle ja väliin pääsee vettä, vaneri lahoaaa tosi nopeasti. Pellavaöljyn ja lahonsuojan sekotuksella ku kyllästää, tulee monen monta vuotta lisää kyllästyksessä on hyvä olla myös tärpättiä mukana että imeytyy vanerin liimakerrosten läpi, ja vanerin reunat pitää olla tosi hyvin kyllästetty, sillä ne imee vettä ku pesusieni. Siihen tietenki öljypohjanen lakka/maali päälle, kyllästeen on hyvä antaa imeytyä viiko pari ennen maalausta/lakkausta. Myös epoksilla on hyvä päällystää, silloin kyllästettä ei käsittääkseni kannata laittaa muutaku sisäpuolelle epoxin jälkeen. tuota noin.. Mitä eroa on tasapohjaisella veneellä ja Ns. teräväpohjaisella ja pyöreäpohjaisella? tartteeko köliä missään noissa ? mikä on paras vaihtoehto? Teräväpohjanen eli uppoomarunkonen on hidas, mutta merikelpoisempi. Tasapohjainen taas on plaanaava, eli siis vene nousee veden pintaan ja kulkee nopeammin, mutta aallokossa ei maailman paras. sitten on myös puoliplaanaava, josta en oikeestaan osaa sanoo mitää. Jos haluaa nopeutta ja meinaa suht tyynellä kelillä ajaa niin tasapohjanen on paras vaihtoehto. köliä ei juurikaan tasapohjasessa tarvi. Mutta menee ehkäpä suorempaa jos sielä kölin tynkää on. Itse juuri rakentelen "vesimäkärää" tekniikanmaailman ohjeiden mukaan, vanerista tehdään ja pituutta 2,7m, leveyttä 1,3m moottorisuositus 5-20hv, muutamat jopa 25hp käyttäny. Pitäis kulkea 15hp moottorilla n. 30 solmua mennä, noin 300€ kustantaa vene ilman moottoria/kaukosäätölaitteita. Kalliimaksi helposti menee, mutta 300e:llä on joku rakentanu, käyttäen 4mm vaneria, itse käytän 6,5mm varmuuden vuoksi Tällänen laite siitä pitäs tulla: Kuva on Nimim. Juhotin (puuvene.fi) tekeleestä.
|
|
|
Post by Humppamies on Jun 19, 2007 11:58:09 GMT 4
Tuollanenhan se hieno olis, eikä edes vaikea tehdä. Ja mitä tuohon puun kyllästykseen omalta kohdaltani tulee, niin parhaaksi katsomani vaihtoehto on tervan ja vernissan 50:50 seos. Mulla on nyt tuossa projektina tasapohjainen 4.5m lasikuituvene ja ruohonleikkuri, tarkotus tehhä moottorivene tai kelluva ruohonleikkuri, mieluummin ensimmäinen.
|
|