|
Post by laeylee on Apr 23, 2008 23:06:16 GMT 4
Nyt on aika hyvällä alullaan mökki käyttöön tarkoitettu kolmipyöräinen kikotin pappatunturin kaksivaihteisella moottorilla. Moottoria on viilailtu ja sorvailtu sytyn ja kannen osalta. Kansi on laskettu noin 1,5mm ja sylinteristä on kanavat viilattu. Mäntää on muotoiltu helmasta ja kanavien kohdilta. Kaasariksi ostin dellorton sha14.12. Pakoputkeksi on hätäpäissään tehty 22mm rosteriputkesta alku ja jonkinlainen vastapainetta tekevä pönttö...parempi tehdään myöhemmin. Ketjut ja rattaat ostin uudet, ku käytettyjä hyviä ei löydy ja uudet on melko halpoja. Moottorista olisi tarkoitus ottaa savut viikonloppuna. Nyt moottori on pukissa kiinni parvekkeella odottamassa osien kiinnityksiä. Takahaarukka on valmis lukuun ottamatta renkaat ja jarrulevy. Akseli on 17mm rosteriakselia ja 450mm pitkä. Raideväliä ei uskalla ottaa kovin paljoa ku toi 17mm voi olla aika heppoista kovemmassa menossa. Takarattaalle sorvasin kiinnitys kappaleen jonka hitsaan akseliin kun tiedän oikean kohdan. Tankin tein n. 2litraiseksi...sillä pitäis pärjätä pihassa pärräilyssä ihan hyvin. Runko tulee kiinan poikien kulmaraudasta ja putkista mitä nurkista löytyy? Etupäästä en ole vielä saanut minkäänlaista ideaa, et millainen olis hyvä? joustot tulee joka tapauksessa eteen ja taakse!! Olisko jonkinlaisia ideoita jatkon varalta? Kuvia: i185.photobucket.com/albums/x28/laeylee/Kuva137.jpg(Kaasarin imukaula EI ole tuollainen...toi hirvitys on koneen edellisen omistajan visio!) i185.photobucket.com/albums/x28/laeylee/Kuva139.jpgi185.photobucket.com/albums/x28/laeylee/Kuva136.jpg(Takahaarukka sinkkimaalilla peitottuna. Puuttuu jarrulevy ja iskarin alapään kiinnitys)
|
|
kysyn
Junior Member
|
Post by kysyn on Apr 23, 2008 23:17:17 GMT 4
perkele elä ny kunnollista käsivaihe fööni puchii pakaks sentää pistä!onhan siin alkuperäset kampiakselin laakerit eikä L 17?nimittäi ne L17 ei kestä nuita virejä millää mut alkuperäset hyvinki...sattuuko muutes olaan limääräsii föönikoneenosasii ko itellä kolmi lovinen sportti ni osat kelpaa..?
|
|
|
Post by Humppamies on Apr 23, 2008 23:39:12 GMT 4
Nuohan kestää, neulalaakerikoneet, mitä vain.
|
|
kysyn
Junior Member
|
Post by kysyn on Apr 24, 2008 22:20:32 GMT 4
täh?siis kuulalaakerithan kampiakselilla on...ettet sekottanu kiertokangen laakeriin?
|
|
|
Post by Humppamies on Apr 24, 2008 22:23:30 GMT 4
Puchissako? Jaa, voi tietenni ollakin. No, kestää ne silti mitä vain.
|
|
|
Post by laeylee on Apr 25, 2008 8:20:53 GMT 4
Mulle puch kone ei ole viel kovin tuttu sisällöltään, koska mulla aikoinaan pappis toimi niin hyvi ettei tarvinnut ikinä avata muuta kuin kaasaria ja tulppaa. Tulppaan tuli aika herkästi piikkiä kosteilla keleillä. Jos laakerit pettää niin sit pitä vaan ostaa uudet kilkkeet tilalle. Meinasin jo nyt laittaa koneen kokonaan kaikki laakerit, tiivisteet ym. mutta se olis ollu budjetille jo liikaa. Toihan on aika kevyt viritus vielä, kun sylinteri kokoa en ole lisännyt...vielä! Puhaltimen osat pesin ultralla eilen töissä, kun oli sellainen kakka kerros et teräsharjalla ei meinannut lähteä. Nyt kiiltää komiasti Viikonlopun aikana pitää laittaa kone käyntiin ja testata toiminta. Runkoa alan läjään hitsaamaan niin pitkälle et tiedän millaisen jousituksen teen siihen. Töissä voi sit ens viikolla hyödyntää hyviä koneita osien valmistukseen. Mistähän mahtais löytyä edullisesti kytkimen puoleinen uloin lohkon osa? Mikä lie nimeltään? Joku on joskus kytkimen keskitysruuvin kierteet vetänyt miltei kokonaan ulos, ei ole kuin kaksi ehjää kierrettä.
|
|
|
Post by Humppamies on Apr 25, 2008 12:18:33 GMT 4
|
|
kysyn
Junior Member
|
Post by kysyn on Apr 25, 2008 20:15:06 GMT 4
nii no kyl ne alkuperäset laakerit kestää melkee kaiken mut jos käyttää niitä l 17 (ko?) mitkä on solikassaki ni saa kuulemma jo viilauksen jälkee alkaa viikottain vaihteleen...ootko muutes harkinnu laittaa 58 cc pytyn ko ei tarvis lohkojakaa avartaa jos sen laittas jatois vääntööki...?
|
|
|
Post by laeylee on Apr 27, 2008 20:05:18 GMT 4
|
|
Devil
Full Member
|
Post by Devil on Apr 27, 2008 20:34:21 GMT 4
mikäs kemppi tuossa ekassa kuvassa on? ettei vaan migomag?
|
|
|
Post by laeylee on Apr 27, 2008 21:33:26 GMT 4
migomag... Hyvin toimii ohuissa levytöissä. Alkaa olee niin vanha että ei saa osia, jos hajoaa. Kempin edustajalta kerran kyselin töissä. Puikkokone on hankintalistalla raaskaampia hitsauksia varten. Toi meidän miggi alkaa jättää aika rumaa jälkeä 4mm vahvemissa materiaaleissa.
|
|
Devil
Full Member
|
Post by Devil on Apr 27, 2008 22:27:15 GMT 4
[offtopic] migomaggi kannattaa! ittellinikin on sellainen (hommattiin 25 vuotta sitten, faijan ollessa mun ikäinen ) mulla just tossa kevättalvella hajos suojakaasun magneettikela. onneksi sellainen löytyi kesäduunipaikalta hyllystä, ja kemppainen on vieläkin kunnossa. sen olen päättäänyt, että kun tuo hajoaa, niin sitä ei myydä romurille, tai viedä paloaseman kierrätykseen, vaan mä pistän sen edustuskuntoon, ja sitten vaikka portin pieleen ;D meillä kyllä sulattaa vielä 6mm metalliakin. täydet 150a pelissä, ja paloaikasuhde 20% puikkokone tahtoo vaan poltella koloja, jos on liian leveä railo hitsattavana. pistä ihan pahuuttas joku kuva siittä privana mulle ;D [offtopic]
|
|
|
Post by laeylee on Apr 27, 2008 22:37:22 GMT 4
puikolla pitää osata hitsata... ;D olen ammatilta hitsaaja ja teen niitä hommia päivittäin.
Olis ollu ihan kiva hitsata se runko tosta kolmipyörästä valmiiks, et olis päässy ottaa tyypit. Toisaalta hyvä vähän ottaa suunittelu taukoja täs tehdessä. Pitää sorvata 4holkkia viikolla ja tehdä korvakkeita. Seuraavaksi kun meen sinne niin pitää päästä ajamaankin. Vaijereita ja muita nippeleitä pitää ottaa kassillinen mukaan niin saan vaihteet, kytkimen ja kaasun pelittämään.
|
|
Devil
Full Member
|
Post by Devil on Apr 27, 2008 23:08:00 GMT 4
[offtopic] kyllä kaikki osaa hitsata, jos toinen säätää parametrit, mut jos itte täytyy, niin se vaatii jo miestä numerotkin kertoo jo, et mä osaan hitsata. pari tuttua hitsaajaa (toinen on ihan vaan paikallinen metallipaja) sanoo et tää olis jo ihan laatuvarmennettua saumaa, ja metallityön nummero oli semmoinen 10 mut onhan sitä harjoteltukin. neljä vuotta mig/magilla, ja 3,5v mma:lla kun vaan on vehkeet, ja tarpeeks ispiraatioo opetella, niin siitä se lähtee. ekat miggi kokeilut oli, kun piti jonkun vanhan kelkan jalakset niitä vanhoja lapsuusmuistoja [offtopic]
|
|
prefix
Junior Member
|
Post by prefix on Apr 28, 2008 12:16:31 GMT 4
Kyllä sen aika nopeesti oppii, itekin opin koulussa noi säädöt vetämään näppituntumalta suht. oikein, tietämättä aluksi edes mihin ne vaikuttaa. Myöhemmmin kyl sit selvis et mikä tekee mitäkin. Perkeleen hieno vekotin tulossa. laita eteenkin kaks rengasta ja tee mönkijä.
|
|