|
Post by Ralliantti on Nov 19, 2014 12:32:22 GMT 4
Minulla on idea ja ongelma. Olisi halukkuus ja tarve tig-hitsaukseen, mutta ei mitään kokemusta asiasta. Olen etsinyt ko.aiheen koulutusta päijät-hämeestä ilman tulosta. Yhden löysin, mutta hinta oli törkyinen. Ei niitä tunnu ihan viljalti olevan missään. Niinpä sain tämän ajatuksen.. Olisiko kukaan asian osaava halukas pitämään sellaisen intensiivikurssin minulle, ja veikkaanpa että muitakin kiinnostuneita olisi. Tarve olisi lähinnä raudan, alumiinin ja rosterin hitsaukseen, yleisesti kaikkea tietoa. Että pääsisi kokeilemaan saadakseen tietotaidon alkupaketin. Tottahan toki pientä korvausta vastaan.
|
|
|
Post by jarkkoscosworth on Nov 20, 2014 21:10:18 GMT 4
Itse olen ihan ite joutunut opetteleen tuon tig-hitsaamisen tai oikeastaan kaikki muutkin hitsaustavat. Koulutukseni on vähän eri alalta. Itse olen siis ollut aikaslailla samassa tilanteessa kanssasi. Lähdin liikkeelle ostamalla ac/dc tigin. Sanoit että koulutuskurssi oli kallis. Hitsaukone varmaan kalliinpi. Omani ostin juuri kun markat olivat vielä voimassa tais olla 19500mk. No nyt noita kiinalaisia koneita saa jo halvalla. Tuossa alumiinin hitsauksessa olisi syytä ostaa virransäädölle myös jalkapoljin. Itsellä sitä ei ole mutta joskun kyllä olisin tarvinnut. Asun Tampereen kupeessa joten tuskin tänneasti viitsit opettelemaan lähteä. Youtubessa on jenkkilästä lähtöisin olevia opetusvideoita. Ja parhaiten opit vaan tekemällä. Alussa minulla oli hankaluutena kahden käden yhteistyö maskin, kolvin ja tikun kanssa. Ratkaisin ongelman euromaskilla. siinä pystyy kurkkaan sen tummanosan alta oikean hitsauskohdan. automaattimaski varmaan vielä parempi.
|
|
|
Post by jarkkoscosworth on Nov 20, 2014 21:12:06 GMT 4
Itse olen ihan ite joutunut opetteleen tuon tig-hitsaamisen tai oikeastaan kaikki muutkin hitsaustavat. Koulutukseni on vähän eri alalta. Itse olen siis ollut aikaslailla samassa tilanteessa kanssasi. Lähdin liikkeelle ostamalla ac/dc tigin. Sanoit että koulutuskurssi oli kallis. Hitsaukone varmaan kalliinpi. Omani ostin juuri kun markat olivat vielä voimassa tais olla 19500mk. No nyt noita kiinalaisia koneita saa jo halvalla. Tuossa alumiinin hitsauksessa olisi syytä ostaa virransäädölle myös jalkapoljin. Itsellä sitä ei ole mutta joskun kyllä olisin tarvinnut. Asun Tampereen kupeessa joten tuskin tänneasti viitsit opettelemaan lähteä. Youtubessa on jenkkilästä lähtöisin olevia opetusvideoita. Ja parhaiten opit vaan tekemällä. Alussa minulla oli hankaluutena kahden käden yhteistyö maskin, kolvin ja tikun kanssa. Ratkaisin ongelman euromaskilla. siinä pystyy kurkkaan sen tummanosan alta oikean hitsauskohdan. automaattimaski varmaan vielä parempi.
|
|
|
Post by Ralliantti on Nov 21, 2014 0:01:56 GMT 4
Juu siltähän se näyttää että pitää vaan tyhjästä kokeilla. Tuota hitsausta on kyllä aikas paljon tullut tehtyä migillä, puikolla ja kaasulla. Mutta tuota tig hommasta ei mitään kokemusta. Olisi ollut hyvä sitä nähdä ja kokea ihan livenä. Kuulla tig hitsauksen saloja, sekä mistä ominaisuuksista koneissa kannattaa maksaa ja mistä ei. Kaikkea tällaista pientä tietoa. Tuokin tieto että mitä mieltä ala on aiheesta; raapaisutiggi vastaan liipaisinmalli? Tig-peliä tässä pikku hiiljaa tarkkailemassa. Kinuskipelit ei todennäköisesti tule edes kyseeseen. Olen sen verran huomannut että kunnossa oleva laatukone, vaikka vanhakin on ihan eri maailmasta kuin uusi halppis. Mm.puikkohitsinä käytän vanhaa 70 luvun kempin muuntajaa. Painaa joo paljon mutta syttyy ja palaa niin hienosti. Samoin puikoissa on huikea ero laatumerkit vastaan kinuskit. Miggi on uudempi 90 luvun mallinen migatronig. Hyvä on ehdottomasti. Ja tietysti voimavirtaa. Ei kyllä enää tule 230v
Nyt toivoisin kaikkia mielipiteitä tig-laitteista ja työtavoista?
|
|
juh44
Junior Member
Posts: 393
|
Post by juh44 on Nov 21, 2014 8:48:46 GMT 4
Liipaisin sytytyksellä ehdottomasti, ja kun alumiiniä ollaan hitsaamassa niin ac/dc malli. Pulssia en itse kokisi tarvitsevani. Amppeereja tarvitsee alumiinin hitsaukseen ja paljon!
|
|
|
Post by Ralliantti on Nov 21, 2014 13:08:19 GMT 4
Hyviä selkeitä ajatuksia. Mikä tuon pulssin toiminta ja perimmäinen tarkoitus on? Ja nuo alumiinin amppeerit.. Eli ajatuksena olisi mm. tarve hitsata 10mm alukiekko kiinni noin 20mm levyn pintaan. Paljonkos sellainen suunnilleen tarvii jerkkua koneesta? Tietäisi siis minkä tehoista konetta metsästäisi.
|
|
juh44
Junior Member
Posts: 393
|
Post by juh44 on Nov 21, 2014 14:01:27 GMT 4
Hyviä selkeitä ajatuksia. Mikä tuon pulssin toiminta ja perimmäinen tarkoitus on? Ja nuo alumiinin amppeerit.. Eli ajatuksena olisi mm. tarve hitsata 10mm alukiekko kiinni noin 20mm levyn pintaan. Paljonkos sellainen suunnilleen tarvii jerkkua koneesta? Tietäisi siis minkä tehoista konetta metsästäisi. Ampeereista en osaa sanoa kun siitä on 5v aikaa kun alumiiniä hitsailin, sanoisin kuitenkin että 200-300A, ja kun kuumentaa möykyn toholla +200c niin ei tarvitse niin paljoa virtaa. Ja tig hitsaus aina puhtaalle pinnalle, alumiinillä 15min sisään hiotulle "hapettuu" niin äkkiä. Pulssi päällä kone hitsaa esim 2s 90a ja 1s 50A siis virta muuttuu hitsarin valitsemien arvojen mukaan vähän sama kuin migillä ohuiden levyjen kanssa liipasimen "naputus",helpottaa läpihitsausta kun voidaan hitsata hieman normaalia kuumempana. Itse hitsaustapahtuma hyvin samanlainen kuin kaasulla hitsatessa.
|
|
peedro
Junior Member
Posts: 70
|
Post by peedro on Nov 21, 2014 14:53:53 GMT 4
Kyllä noin paksu tarvitsee jo reilusti amppeereita, mielellään siis vaikka esilämmitystä. Tigihommat ohutlevylle omiaan..Onko migatronikkisi kuin iso, jos paksumpaa alumiinia vedät enemmänkin niin siihen kamppeet?
Alumiinille ehdottomasti kannattaa "kaasupoljin" hommata koneeseen, kun hitsannut jo jonkunmoisen sauman ja tulee kohta missä levyn pinta-ala pienenee niin saa tiputtaa virtaa huomattavasti, tuolla todella helppo kontrolloida saumaa.
Eipä siinä sen kummosempia kun kokeilemaan, perusaine kuumaksi ja sitten vasta lankaa.. puhtaus on näissäkin puoliruokaa eli jarrucleanerilla vaikka suhuttaa, uutta levytavaraa kun olen hitsannut en ole teräsharjasta huomannut merkittävää apua, mutta kaikki muu kannattaa tosiaan käydä läpi.
|
|
|
Post by petteriu on Nov 21, 2014 19:37:54 GMT 4
|
|
HTL
Junior Member
Posts: 421
|
Post by HTL on Nov 21, 2014 21:25:25 GMT 4
Tuo tarvii esi lämpöä kun rupeaa noin paksuja hitsailemaan. Suosittelen ostamaan heti laatukoneen, jos tulee yhtään enemmän hitsattua. Noissa halppis koneissa on onneton paloaikasuhde. Esim jos vaikka rakentelis jostain perus matskusta AlMg(merialumiini) niin 4mm seinämällä oleville putkipalkeille 180-200Amp virtaa, piena hitsissä kärsii helposti olla 250amp, näillä virroilla tulee tosi nopeaa paloaikasuhteet vastaan. Tuli tuosta virransäätö polkimesta mieleen ettei ole pakollinen, ainakaan itse todella harvoin sellaisia tilanteita että olisi tarttenut kun hitsuuttelen 3mm langalla niin sillä on tosi helppo pelata jos rupeaa lämpeneen hitsauskohta liikaa, silloin voi lisätä lankaa. Edes tölkkien toisiinsa kiinnihitsaamiseen en ole tarttenu poljinta, tämänkin voi ajatella samaan tapaan kuin auton ilmastointi, ilmankin pärjää mut onhan se luksusta kun sellainen on ja kun sen kerran saa nii ilman ei pärjää =) sellainen niksi viel et inventteri koneille kultainen elektrodi alumiinille ja muuntaja koneille vihreä. Musta, Rst ja happonen meneekin sit huomattavasti pienemmillä virroilla vaikka 42 putki 2mm seinämällä tarttee virtaa n.50-60Amp
Edit. Materiaalin puhdistukseen ehdottomasti hyvä on vinkuun Rst teräsharja ja Wurthtilta Tiger Shark lamelli laikka
|
|
juh44
Junior Member
Posts: 393
|
Post by juh44 on Nov 22, 2014 0:04:16 GMT 4
Ja noista paloaikasuhteista, halppiskoneessakin voi olla 50/50 suhde eli 1minuutti hitsausta ja 1minuutti odotusta, mutta laatumerkki onkin 10min hitsausta ja 10min odotusta, komponentit järeämpiä joten kuumeneminen kestää kauemmin, harva kotitarve käytössä polttaa pakettikaupalla putkeen, mutta moni muutaman puikon jolloin tulee "lyhyt" paloaika vastaan.
Poljinsäätöisellä en ole hitsannut mutta "pitovirrallisella" olen ( liipaisin kikkailulla kone siirtyy taukotulelle eli pienemmille amppeereille jos meinaa tulla liikaa lämpöä saumaan) uskoisin että se korvaa miltei täysin polkimen, tuo ominaisuus vaan on yleensä pulssillisissa koneissa, mutta niitä alkaa olemaan melkeimpä jokainen noin kovilla ampeereilla.
|
|
|
Post by Ralliantti on Nov 22, 2014 1:04:15 GMT 4
Nyt tulee niin paljon tietoa että menee sulatellessa. Tuo esimerkkini paksuista pulikoista on vain yksittäinen kohde. Juuri sen ei tarvi olla mitenkään paksulti läpi palanut. Siinä tärkeämpää on sauman ulkonäkö. Mutta hyvä tietää mitä tarvitaan sellaisen "läpi hitsaukseen". Tuota migillä hitsausta olen miettinyt mutta tuossa kohteessa pitäisi olla suht siro ja tasalaatuinen siisti sauma. Siinähän sitä riittää opeteltavaa ennenkuin sellaisen oppii uudella hitsaustavalla..
Mites nuo elektrodit eroaa keskenään kuin tuossa em.oli puhetta? Entä mites tuollainen kempin LHF, jos sen yhdistäisin nykyisiin muuntajiin ja tasuriin. Oisko sellain mikään vaihtoehto?
|
|
juh44
Junior Member
Posts: 393
|
Post by juh44 on Nov 22, 2014 1:36:54 GMT 4
Ulkoisesti samannäköisiä, vain erivärinen raita päässä, ominaisuuksissa on eroja.
Alumiinin elektrodi pidetään tasapäisenä ja musta/rst terävänä
|
|
jarski
Junior Member
Posts: 201
|
Post by jarski on Nov 22, 2014 1:47:59 GMT 4
Thorium elektrodeja kannattaa hioessa vähän varoa jos niitä on käytössä, koska ne on radioaktiivisia. Eli maskia päähän ja hiontapölyt talteen.
|
|
peedro
Junior Member
Posts: 70
|
Post by peedro on Nov 22, 2014 14:58:02 GMT 4
Tuo oli itsellenikin uutta, hyvä että tuli julki! Aikoinaan opetettu vaan sillä putsaamaan niin ajatellut että on sopivaa. Tosiaan sama millä sitten putsaa kappaleen, kannattaa varmistua että ennen hitsausta kappale on kuiva eikä mitää puhdistusaineita ole enää siinä. Ehkäpä se jalkakäyttöinen virtasäädin tulee oikeasti tarpeelliseksi vasta ohuissa alumiinikappaleissa jos tarvitsee siistiä tehdä, mutta kuten turpaani aikaisemmin sanoi, kerran kun on ilmastointi ollut... punaisella elektoridilla olen hitsannut kaiken, vaihtovirralla alkaa pallottamaan hieman, mutta ei ole toistaiseksi haitannut. Itse tykännyt alumiinilla hioa elektrodin tylsäksi, sytyttäessä valokaari ei minusta vaella niin paljoa.
|
|