|
Post by Humppamies on May 3, 2010 23:29:34 GMT 4
|
|
|
Post by Humppamies on May 5, 2010 22:23:34 GMT 4
Perkele. Väliakselin ketjupyörän kiinnitys ei vastannut tarkoitustaan -> ketjupyörä ja laakeri lensivät mäjelle -> ensiöketju kiilautui -> isompi ketjupyörä rupelille. Entrataan ja yritetään uudestaan.
|
|
|
Post by mikael105 on May 5, 2010 23:30:20 GMT 4
Mikä laakerointi väliakselissa? Pyörän keskiö?
|
|
|
Post by Humppamies on May 6, 2010 12:29:58 GMT 4
Ainesputkesta sorvattu laakeripesä, seinämävahvuutta ~10mm ja SKF:n laakerit 6004. Sovitteet tosin ovat väljät. Mötikkään on hitsattu korvakkeet, joilla kiinnitetty sahan runkoon. Mutta on jotakin hyvääkin: moottorissa tuntuisi olevan poveria ihan mukavasti liikuttamaan sekä menopeliä että kuljettajaa. Ilman ketjunsuojia tosin hirvittää lahkeiden puolesta.
|
|
|
Post by Humppamies on May 23, 2010 19:10:11 GMT 4
Päivityksiäpä. Otinpa eräänä päivänä rojektiksi taasen ja linjasin ketjut sekä hitsasin toisioketjun eturattaan kiinni. Hyvin pelaa. Huippunoppeutta en uskalla kokeilla ennen ketjunsuojien asentamista. Polkeminen vaan on raskasta kun on kolme ketjua.
|
|
|
Post by Humppamies on May 30, 2010 15:10:04 GMT 4
Yllättävän paljon on poveria Stihlissä. Jaksaa lähteä paikaltaan ja kulkoo enämpi kuin uskollinen pappatunturi. Kävinpä sitten naapurissa huvikseni ja siinä ajelin en täysillä mutta niin paljon kuin uskalsin. Olin jo hidastamassa kun tunsin kuinka ensiöketju paukahti reiteen. Amatööri oli jättänyt ketjupyörät linjaamatta ja ne oli sitten repineet ketjua tapeistaan irti. Nyt on ketjut linjattu ja seisontatukikin tehty/asennettu. Ketjunsuoja on edelleen miettimättä.
|
|
|
Post by mikael105 on May 30, 2010 18:18:48 GMT 4
Ehkä vähän typerä kysymys, mutta mitä on ketjujen linjaaminen? Oon kuullu puhuttavan usein mut jääny vähän epäselväksi.
|
|
savage
Junior Member
|
Post by savage on May 30, 2010 19:33:19 GMT 4
Mahtoi tehdä gutaa se ketju reiteen! Itsellä myös viimekesänä omassa Stihlmopossa napsahti ensiövedon hihna takareiteen, vaihtia oli sen mitä ykkösvaihteella uskalsin ajaa. Voisi kuvitella sahan olevan vanhempikin kuin 70-luvulta??
|
|
|
Post by Humppamies on May 31, 2010 0:49:28 GMT 4
Jaa, minä en tuota tiedä. Topparilta joskus löytänyt, ja vieläpä sahan ja käynnistimen erikseen. Sahan runko on kahdesta puolikkaasta, jotka ovat magnesiumvalua. Kivasti säkenöitti rälläköidessä kun sai vähän kipinää mukaan! Sama homma kävi uudestaankin, tuo ketjun katkeaminen, tällä kertaa ketju vilahti silmien edestä tangentin suuntaan, onneksi ei osunut. edit: kuukkeli väittää sahan olevan Stihl 08S mallia 60-luku. Aika jännä, vauhtipyörän alla on tuttu Boschin magneetto, jossa on bolt-on paikka vaikkapa pappa-tunturin valopuolalle.
|
|
|
Post by antti83 on Jun 2, 2010 7:00:54 GMT 4
mikael105: Yksinkertaisimmillaan katsotaan, että rattaat ovat ketjulinjan kanssa suorassa eivätkä pääse vääntämään rattaita. Myöskin takarengas täytyy olla suorassa samalla kun ketjulinja on suorassa eli taaimman ketjun kiristyksessä täytyy jälleen varmistaa, että ketjulinjat ovat suorassa. Kestää ketjut paljon pidempään ja on huomattavasti turvallisempaa ajaa jos ei ketjut pääse nappaamaan perskannikasta siivua poies.
|
|
|
Post by Humppamies on Jun 2, 2010 23:16:07 GMT 4
Olen kieltänyt itseäni ajamasta pyörällä ennen kuin asennan ketjunsuojan ja varmistan ketjujen linjauksen. Harmi, nyt ei ole yhtään kaksipyöräistä pärisevää vehettä millä pääsisi ajeleen. Pappatunturi peijoonikin leikkasi petilaakereistaan kiinni ja motti on nappuloina pöydällä.
|
|
|
Post by rayton on Jun 3, 2010 15:57:57 GMT 4
Äkkiäkös nyt ketjusuojan väsää.. Eiköhän se linjauskin sulta suhtkoht vikkelään suju
|
|
|
Post by Humppamies on Jun 3, 2010 23:25:12 GMT 4
Sujuisi joo muttakun pitäisi miljoonaan paikkaan revetä ja helvetisti muutakin tekemistä olisi. Justiin oli viimeiset päivät koulussa, muut kun lähtiit yheltätoista kämpille niin minä tehin kolomeen. Kun on niin palijon tekemistä ettei kaikkea etes ehi.
|
|