|
Post by Voimala on Oct 30, 2010 23:43:43 GMT 4
Hei!
Olen aivan uusi (36v) voorumillanne, mutta olen lueskellut usein voorumia ja havahduin nyt pakottavaan tarpeeseen rakentaa crosskart. Juuri tuollainen 600 - 1000 cm3 mp-moottorilla varustettu kuranheittäjä. Nelivetoinenhan sen pitäisi tietenkin olla jotta homma ei menisi pelkäksi sutimiseksi. Ainoa ongelma on etten ole eläissäni rakentanut mitään vempainta. Kaikki homma hirrenveistosta hitsaamiseen onnistuu, mutta tämä olisi kyllä jotain aivan uutta.
Mielessäni olen suunnitellut erillisjousitettua peliä jossa etuveto toteutettaisiin hihnavetona. Suurin haaste taitaa olla etuvedon tasauspyörästön laatiminen. Kardaanin toteuttaminen olisi tietenkin yksikertaisempaa mutta remmi taasen olisi toteutuksena kevyempi.
Millä lailla tuollaisen tasauspyörästön toteuttaa? Onko jollakin kuvaa voiko joku selittää tietämättömälle kuinka 4x4 mönkkärin voimansiirto toimii?
Kiitos jo etukäteen.
|
|
|
Post by Taisto on Oct 31, 2010 10:24:17 GMT 4
Tervetuloa. Oma toteutukseni aiheesta alla. harvelit.proboards.com/index.cgi?board=esittelyt&action=display&thread=1104 Jos keveyttä haetaan, niin vaihtoehto voisi olla käyttää 4wd mönkiän voimansiirtoa. Tuppaavat olla vain kalliita ja kestävyyskin on kysymysmerkki, kun koneteho triplataan moottoripyörän moottorilla. Liputan kovasti pienten Subarujen(justy/domingo) käyttöön osienluovuttajana. Osat on kompaktin kokoisia ja kohtuu kestäviä. Ja kokonaisia autoja löytää satasilla.
|
|
Taneli
Junior Member
|
Post by Taneli on Oct 31, 2010 13:07:37 GMT 4
Taistohan käytti domingosta alustan lähes kokonaan? Mutta jos keveyttä haluat ja sitä nelivetoa olet vailla niin käytät domingosta laatikon ja perät ja teet itse tukivarret putkesta ja unibalnivelillä tms. Esim blackbirbuggyssä on itse valmistetut nämä osat, vastaavantyyliseen runkoon kun laitat domingosta voimansiirron niin siinä on suht helppo rakenteinen nelikko. Hihna veto kuulostaa hieman hankalalta? En tiedä millainen ajatus sinulla siitä oli, mutta itse liputan myös tuon domingon/justyn tekniikan puolesta.
|
|
|
Post by akseli on Oct 31, 2010 17:06:23 GMT 4
Itselläni on kanssa haaveissa neliveto menopeli. Justy on jo hankittu tekniikan luovuttamista varten. Ajatuksena käyttää justyn konetta ja muuta voimansiirtoa pyörännavat mukaanlukien. Runko tulee putkesta ja päällekkäiset kolmiotukivarret pyörän tuentaan.
Tasauspyörästön teko ei ihan yksinkertainen, käyttäisin valmiita periä.
|
|
|
Post by Voimala on Nov 1, 2010 1:49:59 GMT 4
Ajatuksena olisi rakentaa ensin ketjuveto taka-akselille. Tällä taka-akselilla olisi myös kiilahihnapyörä( hihnoja esim 4 kpl) josta hihnoilla veto eteen. Kardaanilla homma olisi suht yksinkertainen mutta hihna kyllä kovasti kiinnostaisi ihan sen hankaluuden tuoman ihanuuden takia. Hihnalla jopa saattaisi pystyä toteuttamaan nelivedon jonka pystyy kytkemään vauhdissa päälle/pois. Hihnankiristimellä. Avointa (siis ilman tasauspyörästön koppaa) tasauspyörästöä en eteen haluaisi rakentaa. No suunnitellaan päissään ensin hyvin ja katsotaan sitten. Jos ei onnistu niin sitten vasta kartaanilla. Miten ketjuvetoisissa etuvedon toteutus tasauspyörästöineen on tehty?
|
|