|
Post by sunppa on Jan 29, 2011 1:25:00 GMT 4
Traktorimallisen ruohonleikkurin lumenliikutuskapasiteetti puskulevyllä ei piisaa tällaisina talvina joten teen ko. värkkiin yksivaiheisen lumilingon. Piirrustukset on tehty ja rakentamistakin aloitettu. Jotain luonnelmia Googlen Sketchupilla. Veto tulee remmillä moottorilta koneen eteen josta lähtee akseli jossa 2 niveltä. Akseli tulee kuvassakin näkyvän "heitinosan" ylle johon tulee laakerointi ja ketjuratas. Akselista tulee teleskooppinen. Lopullinen välitys heittopyörän akselille tulee siis ketjulla. Kuvassa näkyvän linko-osan ja kiinnitys/remmipyöräosan väliin tulee saranat. Lingon noston toteutan sähkömoottorilla. Seuraavaksi sorvaan heittopyörän keskiön ja sen laakeroinnin ja sovittelen ne paikalleen. Vielä mietittävää on heittopyörän lapojen muotoilu ja sopiva pyörintänopeus. Jotain 300rpm meinaan kokeilla ensin. Pyörän halkaisijaksi tulee 40cm. Suuaukon leveys on muuten 110cm. Olisi hienoa jos joku lingon omistaja nappaisi vaikka kuvan heittopyörästä ! Muitakin vinkkejä ja kommentteja kaipailen!
|
|
jasse
New Member
|
Post by jasse on Feb 4, 2011 18:01:45 GMT 4
No tässä on ainakin yritystä. ;D Siis meinaat istuttaa tuon leikkurin taakse ja vetää sitä perässä? vai tähän tyyliin? kuvablogi.com/nayta/2902662/Tuo mun ruuvi ei pyöri hirmuvauhtia mutta heittää lumet helposti 1-6m riippuen torven säädöstä ja lumesta.
|
|
|
Post by sunppa on Feb 5, 2011 4:47:43 GMT 4
Nimenomaan leikkurin eteen tulee. Taakse hankalampi saada voimansiirto eikä vehes kulje 40cm hangessa kovin hyvin . Juuri kuvasi mukainen tästä on tulossa, paitsi yksivaiheinen eli ilman tuota poikittaissuuntaista ruuvia. Tuossa ei sitten taas taida olla ollenkaan pyörämallista heitintä joka minun linkoon nimenomaan tulee? Millainen voimansiirto tuossa on? Pitääkö moottorin kampiakselilla oleva remmipyörä vaihtaa kun vaihtaa leikkuupyödän linkoon? Omassa koneessani remmipyörä jää rungon alimman kohdan ylle eli pitää tehdä uusi alemmas tuleva pyörä. Pikkasen hiljaista ollut tämän kanssa kun autojen laittelu vie aikaa. Eilen hain kumminkin 80mm teräsakselia mistä teen tähän heittopyörän keskiön. Pari laakeripesääkin olen tehnyt.
|
|
jasse
New Member
|
Post by jasse on Feb 7, 2011 10:49:32 GMT 4
Ajattelin vaan, kun malli on lähes sama kuin ne traktorin perässä vedettävät lingot.
Tuo mun linko on joku 90-luvun alun simplicity. Ostin sen löytönä ja oli suht. edukas. Uusilla kiinnikkeillä sen sitten istutin tuohon murrikkaan.
Siinä on kulmavaihde ja voima siirtyy hihnalla koneesta linkoon.
Hihna on paljon pitempi, kuin leikkuupöydän hihna. Lingon hihna kiertää koneen vaaka remmipyörältä taakse, jossa on pysty rullat ja sieltä eteen ohjainrullan ( pysty ) kautta lingon pystyrullalle. Näin tässä on ratkaistu tuo remmipyörän liiallinen korkeus ja kääntö vaakarullalta pystyrullalle. Eli samalla moottorissa olevalla remmipyörällä mennään kesät ja talvet. Lingon hihnanristys takarullien liikkuvan apurungon avulla.
Tee tuo hihnareitti lingon runkoon, jonka sitten kiinnität kokopakettina leikkurin alle. Saat samalla tehtyä vetovivun, jolla nostat linkoa ylös tarvittaessa. Mulla ainakin ohjattavuus on lähes 0 kun linko on maassa.
Juu, tää on ihan perus yksivaiheinen vaakaruuvi. Eli heittää tuon ruuvin keskiosan lavoilla lumen heittotorven osoittamaan suuntaan.
Hihnalla ja rullilla saat heittopyörän pyörimään aika helposti ilman akseleita ja niveliä.
|
|
|
Post by casipari on Mar 17, 2011 1:55:07 GMT 4
Tuon tyylinen linko tuli värkkäiltyä jokunen vuosi sitten. Yllättävän hyvin pelas mutta paataminen meinas olla märemmällä lumella ongelma. Tuossapa muutama kuva. Kulmavaihe 20 heppasesta perämoottorista. Vetoakseli ja heittopyörän laakerointi etuvetoauton pyörännavasta ja vetarista. Tuolla video nykyisestä tehdastekoisesta mallista 16hp koneella ja kyllä lumet saa kyytiä www.youtube.com/watch?v=-O6YvQH3pF0
|
|