|
Post by remedy on Oct 1, 2011 13:04:29 GMT 4
joo elikkäs iski pieni force majori tuon telakonnan kääntyvyyden kannalta. voima siirtyy moottorilta teloille vaihteiston ja BMW:n retkuperän kautta. siihen on sitten laitettu perän napojen ja vetoakselin väliin jäähdytetyt etujarrulevyt 2.0 bensa henkilöautosta. saman 2litrasen bensavekottimen etujarrujarrusatulat toimii kääntöjarruna. tällä yhdistelmällä ei vaan käänny. ei ole vaan tehoja jarruissa ja ei jaksa laittaa kääntyessä toista telaa sutiin varsinkaan jos on hieman kierroksia. mitenkähän ihmeessä tuoki on mahdollista kun mun vekottimen jarrut on toteutettu samallailla kuin täällä esitellyssä bandlux td:ssä jossa oli hiacen etumurikka ja levyt siinä vieressä ja sitten kaksi jarrutehostajaa ja simpukka käyttää akselin välityksellä näitä jarruja. eli samalla tapaa on rakennettu ohjausjutut kuin tässä harvelit.proboards.com/index.cgi?board=esittelyt&action=display&thread=1149&page=1onko se vaan että ne jarrut on yksinkertaisesti liian pienet. tuntus vaan että ku samat jarruosat laittaa henkilöauton jarrut sutiin kuivalla asvaltilla niin tämä ei oikein yritäkkään. pitääkö sinne laitella tuplasatulat per puoli jarrulevyyn että alkaa kääntymään?
|
|
|
Post by kallez on Oct 1, 2011 14:31:58 GMT 4
ootko varma ettei perässä oo jonkulaista lukkoa ja onhan jarrut ilmattu kunnolla? kyllä sen pitäs "normi" auton jarruilla kääntyä, itellä ainaki tuossa pienessä telakoneessa meni tela lukkoon vähä turhanki herkästi.
|
|
|
Post by Taisto on Oct 1, 2011 14:32:06 GMT 4
Ei kai se sun BMW:n perä oo kitkalukollinen tms.?
|
|
|
Post by remedy on Oct 1, 2011 19:12:07 GMT 4
siinä perässä ei minun tietääkseni pitäisi olla lukkoa, se on bmw e 30 ja 2.0 litrasen suoran kutosen perämurikka. taidanpa käyttää kopan auki ja kattoa että ei ole mitään lukkoja.
jos siellä jonkunäköinen kitkalukko oiskin niin onko se niin helkkarin äkäinen että ei menis jarrulla lukkoon. aluksi kun ei ollut ohjausta tehty niin siirtelin vekotinta rautakanki telan välissä j asillon kääntyili ihan vittuilematta.
ainakin käsin ku pyörittelin sitä perää sillon aikonaan irtaallaan niin vetarin laipat pyöri keveästi eri suuntiin.
jarrut on ilmattu kyllä erittäin hyvin ja ei ole ilmavika.
pitääpä tsekata toi perämurikka ekana niin on itekki viisaampi.
|
|
juh44
Junior Member
Posts: 393
|
Post by juh44 on Oct 1, 2011 20:44:05 GMT 4
Lasittuneet palat ja levyt? ei varmasti riitä jarruvoima silloin....
tai jos on putki/letku lutussa niin on voimat hukassa.... alipaineenkin riittävyys olisi hyvä tarkastaa..
onko pääsylinterit ja jarrusatulat samasta autosta/tarkoitettu pariksi?
Näillä lähtisin lukottomuuden tarkistuksen jälkeen vikoja rajaamaan...
Oma härvelini kääntyi datsunin RUMPU jarruilla joten uskoisin että melkein mitkä tahansa levy-jarrut riittää...Lasittuneet palat ja levyt? ei varmasti riitä jarruvoima silloin....
|
|
|
Post by remedy on Oct 1, 2011 21:30:22 GMT 4
Lasittuneet palat ja levyt? ei varmasti riitä jarruvoima silloin.... tai jos on putki/letku lutussa niin on voimat hukassa.... alipaineenkin riittävyys olisi hyvä tarkastaa.. onko pääsylinterit ja jarrusatulat samasta autosta/tarkoitettu pariksi? Näillä lähtisin lukottomuuden tarkistuksen jälkeen vikoja rajaamaan... Oma härvelini kääntyi datsunin RUMPU jarruilla joten uskoisin että melkein mitkä tahansa levy-jarrut riittää...Lasittuneet palat ja levyt? ei varmasti riitä jarruvoima silloin.... joo rumpujarruthan ovat itse tehostavat, niiden tapauksessa ei välttämättä tarvittais etes tehostimia mutta mulla on tehostimet käytössä ja alipainevuotoja ei ole. letkun ku näppää tehostimista irti sammuttamisen jälkeen niin suhahtaa ihan kunnolla että alipainetta pitäsi olla. jarrusatuloita ollan kokeiltu 2 erillaista, ensin oli satulat auton taka akselilta, näissä ois ollu se hyvä puoli että niissä ois ollu käsijarru samassa mutta niissäkään ei riittänyt teho joten vaihdettiin nuo etusatulat joissa on 2 kertaa isompi mäntä. letkut ei ole lytyssä, putket on its etehty ja ei vuotoja. sillon ku nuo takajarrusatulat oli käytössä niin nekin oli käytettu osina ja herkistelty kun epäiltiin ensin että ovat jumissa tosin tämä ei vaikuttanut mitään. mua alkaa kyllä epäilyttämään että se perä on lukkoperä. mulla on vielä yhdet satulat semmoisesta 2 litrasesta honda accordista ja voisin kokeilla vielä niillä. sen verran vielä sanon että mä testaan tuota kääntyvyyttä asfalttipihalla. jos ei siinä ala kääntymää niin en mettään kyllä lähe ajamaan.
|
|
erkka
Junior Member
Posts: 117
|
Post by erkka on Oct 1, 2011 21:32:33 GMT 4
Millanen sulla on vipusuhde tuosta simpukasta tehostajille? nuo tehostetut jarrutkin vaatii aika paljon voimaa kun autossakin jarrupoljin on toteutettu niin että se voima jolla painat poljinta varmaan viisinkertaistuu tehostajan tangolle tullessa eli kun painat jalalla vaikkapa 10kg voimalla niin sitä tehostajan työntötangolla voima on varmaan 50kg jotta kunnolla jarruttaa.
Omassa telahärvelissäkin on ollut ongelmia kääntyvyyden kanssa se vaati todella paljon voimaa jotta kääntyy kunnolla. Suurin syy oli se että toisessa tehostajassa oli vuoto jolloin toisellekaan ei riittänyt enää kunnolla alipainetta. Omassa härvelissäni on vivut joilla käytetään tehostajia vivut ovat lähes metrin mittaiset ja kohta joka painaa tehostajaa on vajaan 10cm päässä nivelestä joten voima likimain 10kertaistuu eikä siltikään käänny ihan pienellä voimalla, tosin se toinen tehostaja vuotaa alipainetta edelleenkin vähän.
|
|
|
Post by remedy on Oct 1, 2011 21:37:50 GMT 4
joo seki mulla kävi mielessä että se vois olla syy siihen tehottomuuteen. oisko siinä 50 cm vipuvartta.
mulla on semmoinen optio siinä vielä että laitan hammastangon keulaan ja siihen rattiohjauksen ja tehostajat sylintereineen molempiin päihin hammastankoa, vois olla järkevämpi systeemi niin sais liikkuvia osia vähemmäksi.
|
|
erkka
Junior Member
Posts: 117
|
Post by erkka on Oct 1, 2011 21:50:26 GMT 4
Itse asiassa tuo hammastankorakenne tuolla tapaa kun kerroit on aika paljon raskaampi kuin tuossa banlux td:ssä koska tuossa banluxissa tehostajien välissäoleva vipu ainakin tuplaa voiman joka tulee simpukalta. Simpukalta lähtevä tanko käyttää tuota tehostajien välissä olevaa vipua joka karkeasti puolittaa liikematkan tehostajille ja siten tuplaa voiman joten jos laitat suoraan hammastangon työntämäään tehostinta niin tuplasti tarvii voimaa, olettaen että simpukan ja hammastangon välityssuhde on likimain sama. Laitappa kuvia härvelistäsi tänne esille.
|
|
|
Post by antti83 on Oct 2, 2011 11:27:34 GMT 4
Jos se perä ei ole lukollinen niin voisikohan kannattaa kokeilla isompaa pääsylinteriä? Etenkin jos satulatkin ovat isommilla männillä.
|
|
|
Post by remedy on Oct 28, 2011 1:31:00 GMT 4
kiitos vinkeistä, sen verran päivitän nyt tähän tässä vaiheessa että tänään se alkoi kääntymään. en tehnyt kovin kummoisia juttuja..
satulat siirsin ensin levyjen etupuolelle ( kulkusuuntaan katsottuna ) tämä helpottaa hieman palojen vaihtoa yms.tuskin oli vaikutusta kääntöön.
sen jälkeen muutin sitä ohjausvivuston geometriaa jotta pääsylinterille tulee hieman enemmän voimaa simpukalta, eli muutin vipuvarren pituutta. näillä modauksilla se jarru alkoi jo pitämään ja vehje kääntyi.
toiseen satulaan jäi vielä ilmaa kun piti käyttää putkea raollaan ja en jaksanu enää yösyönä alkaa ilmaamaan sitä.
perässä ei ole lukkoa btw..
mitä oon teidän rakennelmia katellu niin mulla ehkä vaikuttaa se tässä härpättimessä tuohon kääntymiseen negatiivisesti kun olen tehnyt tästä hivenen kapeamman kuin mitä muilla näkyy olevan. Toi kikotin on telojen ulkoreunoista mitattuna semmoisen lite ace pakun levynen.(oli alunperin tarkotus istuttaa se lite acen kuuppa siihen päälle mutta se ajatus hylättiin liian painavana ja tehdään putkikehikko.)
jos nyt näyttää että jarrussa ei ole tehoja niin yksi hyvä ehdotus oli se isompi pääsylinteri per puoli
mietin vaan tässä itsekseni että mitä tapahtuu jos (kun siinä on 2 pääsylinteriä) laittaisi jarruputkeen t haaran ja ottaisi yhdestä sylinteristä ensin kahdella putkella lähdön ja yhdistää sen yhdeksi joka menee satulaan.
|
|
erkka
Junior Member
Posts: 117
|
Post by erkka on Oct 29, 2011 0:06:27 GMT 4
Jos ymmärsin niin tuon t-haaralla yhdistämis jutun, että aiot yhdistää yhden pääsylinterin molemmat piirit yhteen, niin sillä ei ole mitään vaikutusta jarrutehoon, koska molemmissa piireissä vaikuttaa täsmälleen samansuuruinen paine, koska männät liikkuuu peräkkäin samassa sylinterissä.
Toinen juttu mitä mainittiin että vaihtaisi isommat pääsylinterit niin se itseasiassa huonontaa jarrutehoa, ellei sitten tehostaja ole samalla suuremman kokoinen, koska hydrauliikassa saadaan sitä suurempi voima aikaiseksi mitä pienempihalkaisijainen on pääsylinteri ja mitä suurempihalkaisijainen on työsylinteri eli jarrusylinteri. esimerkkinä vaikkapa tunkit, se pumppumäntä on hädin tuskin sentin halkaisijaltaan ja nostosylinteri tunkista riippuen useita senttejä halkaisijaltaan. Tosin mitä suurempi on noiden sylinterien halkaisijoiden ero niin sitä pidemmän liikematkan täytyy pääsylintein liikkua.
|
|
|
Post by korhonen on Oct 29, 2011 11:21:07 GMT 4
Moro! Tuli tuossa mieleen että onko sulla tulpattu pääsylintereiltä se toisen piirin lähtö? jos on, ni seki osaa vastustaa senverran että et saa kaikkea tehoa jarrulle.. miten muilla lie toteutettu, en oo tullu kattoneeksi..
|
|
|
Post by remedy on Oct 29, 2011 21:10:22 GMT 4
joo oon hitsannu niistä nipat umpeen, eli molemmilta pääsylintereiltä lähtee yks putki ja loput kolme molemmista on tukossa.
vittu ku vastustaa taasen, meni vetari poikki metässä vaikka oli muka hyvin tehty.. pitää huomenna käyttää molemmat vielä pois ja tehä kertaalleen uusiksi, onneksi hajosi tuohon lähelle eikä mihinkään hevon jeeraan.
|
|
|
Post by remedy on Mar 12, 2012 23:51:07 GMT 4
joo elikkä vähän päivitystä tähän eli kääntö saatiin pelaamaan kun vähän muutin vipusuhdetta tehostimilla. (perässä ei ollut lukkoa)ei ollut paljosta kiinni niin nyt kääntyy ihan keveästi.
nyt on päästy tekemään vähän hytintynkää aina ku on kerennyt. vielä muutamia pikku vahvistuksia krtiittisiin paikkoihin ja pientä fiksausta kuten esim valoja jne niin pääsee käymään vähän kauempanakin kuin pajan pihalla.
|
|