pete83
Junior Member
|
Post by pete83 on Nov 12, 2011 13:09:47 GMT 4
tässä kuvassa näkyy myös meikaläisen tuorein hankinta, jeesuksen wanha sorvi
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Nov 12, 2011 18:44:21 GMT 4
kyllä tulee hyvä tuosta pikakiinnikkestä! sorvi olis kyllä mahtava olla olemassa.. tuo sorvi näyttää erittäin työturvalliselta... ;D
|
|
|
Post by HolySmokeDiesel on Nov 12, 2011 19:45:13 GMT 4
hienon sorvin oot löytäny onkohan kenties samanlainen kun minulla parempaa kuvaa en tähän hätään löytäny tiädätkö yhtään sorvisi ikää? itsellä on omasta käsitys että jonnekin 1900 luvun alun seutuville asettuu jos viitsit niin nappaatko sorvista paremman kuvan
|
|
pete83
Junior Member
|
Post by pete83 on Nov 12, 2011 20:31:43 GMT 4
juu yritetty on, että pikakiinnikkeestä tulis hyvä kestävä ja helppokäyttöinen.. tänään värkättiin kaverin kanssa tuollaiset vivut joilla tapit voi helposti nostaa ylös,,, perärärryn laidan kiinnitys vivuista nuo tuli aika kivuttomasti ja nyt toimii hienosti ja on helppo laittaa työlaite kiinni.. kuvassa on trukki haarukan runko osa puomistossa jo testiksi kiinni... asettuu todella tukevasti eikä kolise..
|
|
pete83
Junior Member
|
Post by pete83 on Nov 12, 2011 20:33:09 GMT 4
ja nuo vivut kun nostaa ylös niin työlaite vapautuu.
|
|
pete83
Junior Member
|
Post by pete83 on Nov 12, 2011 20:49:01 GMT 4
laitetaa sorvistakin parempi kuva:: jostain 1900 alunpuolelta tuo sorvikin on tarkemmin 1910-1930 väliltä.. tai ainakin tuona aika on tuo kone osakeyhtiö ollut e grömblom nimellä.. olis kiva tietää minkä merkkinen kampe tuo on? ja missä maassa on valmistettu?? muutama kolmileukapakka ja iso nelileukapakka ja laippakiinnityslevy tuohon tuli mukaan. ja alunperinhän tämä on toiminut valta-akselilla (siis pajan katossa ennenvanhaan meni akseli josta kaikki koneet otti voimansa) sorvin mukaan tuli nuo valta-akseli hihnat ja laakeripesät yms. vermeet.. tähän on jalkeenpäin asennettu 1,3kw sähkömoottori. teriä, teränpitimiä, yms, työvälineitä on tullut nyt itse osteltua.. ihan hyvin tuo näissä härvelihommissa on asiansa ajanut ja melkein harva se päivä sitä johonkin tarttee..
|
|
pete83
Junior Member
|
Post by pete83 on Nov 12, 2011 20:51:47 GMT 4
kovasti on samannäköinen kampe, joitain eroja näyttäis olevan.. kierteitä jos tekee niin pitää rattaat valita eri nousulle.. muuten löytyy jotain syötön nopeuksia, sivu ja pitkittäis syöttö löytyy ja toimii..
|
|
pete83
Junior Member
|
Post by pete83 on Nov 17, 2011 0:49:56 GMT 4
tulipa tänään muutettua tuo puomiston kiinnitys ja nostosylinterit vähän järkevämmäksi... oli tullu joku suunnittelu kukkanen ja nyt kun sitä kattelin niin olihan se pätkittävä sieltä ja täältä ..
niistä lisää kuvia kunhan saan vähän enenmmän aikaan,
|
|
tom1s
Junior Member
|
Post by tom1s on Nov 17, 2011 13:01:37 GMT 4
Mielenkiintoinen projekti...jos vaikka itsekkin joskus innostuisi.
Fisherillä on ainakin vähän vastaavan näköinen sorvi. Itsellä vanha SOAG merkkinen sorvi enkä siitäkään ole juuri mitään netistä löytänyt.
|
|
pete83
Junior Member
|
Post by pete83 on Nov 18, 2011 23:46:05 GMT 4
juups, elikkä tuli käännettyä nuita puomiston yläkorvakkeita vähän eteenpäin ja asennettua nuo nosto sylinterit niinkuin alunperin meinasinkin, meni vaan alkuun sellaiseen kulmaan nuo korvat ettei olis voima riittänyt hyvin.... no nyt on korjattu suunnittelu kukkanen ja toinen sylkky on jo väliaikaisesti paikallaan, ja puomin pää nousee nyt sinne noin 3 metrin hujakoille, ja voiman pitäis riittää hyvin joka asennossa.. vakaajan toteutan nyt yhdellä palkilla ja sylinterillä.. huomaa hieno piirrustus ja pari huonoa kuvaa:
|
|
TS82
Full Member
|
Post by TS82 on Nov 19, 2011 10:36:11 GMT 4
Mulla oli kans alussa vähä hakemista se sylinterien yms. paikat ja mitat. Ekana tein aisat yms. ja sitte katon hyvät sylinterin korvakkojen paikat ja sitte et kuinka pitkät sylinterit pitää olla. Sen jälkeen ku sylinterit tuli niin hain tarkemmin korvakkojen paikat kohillee. Nostosylinteri on pysyny alusta asti entisellään mutta kipin sylinteri on mahtanu vaihtua jo 2 kertaa. Aina vain suurempaan. Mulla ku on se vakaaja sylinterin kans samassa tangossa niin sillä vähä patentin näkönen omassa. Nytte ku on oma torppa ja sen pihassa kone niin jos joku kesä innostus vähä siistimään konetta ku on vähä hutasemalla tehyn näkönen. Samalla korjailla ratkeamia ja vahvistella ku aina jostaki ratkiaa. Kunpa olis muu paikka ku pohjolan halli missä pajattaa ;D Tuota pikakiinitystä oon miettiny uusiksi tekemistä koska se aina tahtoo elää tuossa mulla ku ei oo ku yhellä alapuolen korvakolla. Sitte tahtoo olla vaikea saaha vaihettua aurat/kauhat ku korvakot vääntyilee. Vois apinoija sulta tuon alaosan jos annat luvan
|
|
pete83
Junior Member
|
Post by pete83 on Nov 19, 2011 10:50:46 GMT 4
joo onhan tää rakentelu välillä semmosta arpomista, kun sylinterit raudat ja muutkin osat on vaan sattumalta jostain romulasta ostettu, kun halvalla on saatu... jos hakis aina kaupasta just sopivilla mitoilla niin oishan se paljon näpeempää ja helpompaa väsäillä, mutta näillä mennään...
mutta nyt luulen olevani taas oikeilla jäljillä, tuo välissä esitetty nostosylinterien toteutus oli kyllä aika tökerö ja olis jalkatilaakin vienyt...
tottakai saa apinoida tuota pikakiinnikettä, oonhan itsekkin tuon avanteista ja multi-one kuormaajasta apinoinut..
meinasin vielä itse laittaa samaan kiinnikkeeseen myös toisen standardi pikakiinnittimen, sellasen vähän leveämmältä kiinnittyvän, mitä esim bobcateissa käytetään, mutta voi olla , etten ihan heti sitä lisää tuohon...
|
|
TS82
Full Member
|
Post by TS82 on Nov 19, 2011 10:56:04 GMT 4
Sehä se tahtoo olla et niilä mennään mitä sattuu saamaan.. Täälä ku ei vain oo nuita paikkoja mistä sais käytettyjä yms. niin aina tahtoo joutua ostaa uusia. Tosin oon vähä oppinu et nuissa hyde osissa ei välttämättä kaikkea kannattas ostaa käytettyjä. Joihin sylintereihin ku ei saa enää muute ku tekemällä tiivistetitä yms. Ja letkujen kans voi joskus olla hengen lähtö likellä jos räjähtää. Sillä itellä ainaki letkut on uutta kaikki muut paitsi pikaliittimiltä levyn käänölle. Sielä ku mitään ei pääse tippumaan vaikka kummatki letkut menis poikki.
|
|
pete83
Junior Member
|
Post by pete83 on Nov 19, 2011 11:37:44 GMT 4
joo letkut mullakin on kaikki uusia, kun aikanaan työpaikalla romutettiin usein letkuja, jotka oli poistunut käytöstä.. niin niitä sai ottaa kun pomolta vaan pyyti lapun...
olis vaan tajunnut ottaa silloin enemmän, mutta kun sillo ei tarvinnu... onnex kumminkin omaan käyttöön on riittänyt, eikä vanhaan pihakoneeseen tarvinnu yhtään letkua vielä kaupasta hakea, joitain olen kyllä käynyt lyhentämässä.. ja tähänkin aparaattiin pitäis letkut suunnilleen olla jo valmiina, ainakin toivottavasti...
|
|
pete83
Junior Member
|
Post by pete83 on Dec 1, 2011 12:51:48 GMT 4
nyt olis kuormaajan osaset jo valmiina, eipä tullut vakaajaa nyt sit mullekkaan, kun meni niin vaikeeks,. olis tullu joko liian hassun näköinen ja liikaa näkökentässä... tai sit ei ois voimaa tullu tärkeimpään asentoon tarpeeksi... niin tein nyt ainakin aluksi ilman.. hydraulisen vakaajan korvat on kyllä valmiina jos sellaista joskus kaipaa... ei kai tuo niin tärkeä oo kun ei lavoja tuu kuskattua kumminkaan. kauhan liikkeet on kuitenkin jotain 150 astetta ainakin 250cm voi vielä kipata kuorman.. ei ihmeemmin muuten edistynyt, puomiston purin irti ja maalasin jo pohjaväriin... ja kaverilta ostin toisen samankokoisen hydemoottorin, ja laitan sen ajomosaksi ja tuon korjatun pistän vinssille.. ja kuva pohjamaalatusta puomista:
|
|