nixu
Junior Member
|
Post by nixu on Apr 8, 2012 19:58:18 GMT 4
Suunnitelmissa tai ainakin haaveissa olisi joskus rakentaa pienehkö 4x4 putkirunko auto, mielellään erillisjousitetulla perällä.
Olen edennyt vasta siihen vaiheeseen, että etuvetoisesta autosta olen purkanu etupään iskareineen, tukivarsineen, vetareineen, ohjauksineen ratin kera ja jarruineen polkimien kera.. Vieläkö kannattaa jotain osaa ottaa etuvetoisesta moottori vikaisesta autosta kyseiseen projektiin ennenkuin auto lähtee romuttamolle? Takapään osat ja perät pitäis hommata ennenkuin osaa rueta runkoa miettimään. Myös sellaista olen miettinyt että onko mahdollista/järkevää miettiä muuta pienempää moottoria härveliin kuin auton moottoria? Paitsi pakkihan se pitäis löytyä.
|
|
nixu
Junior Member
|
Post by nixu on Apr 9, 2012 19:06:42 GMT 4
Tjoo.. runkoakin on jo tullut hieman suunniteltua. Rungon pituudeksi ajattelin 2000mm ja raideleveydeksi 1200mm Auton moottorillahan se varmaankin pitää sit toteuttaa, mutta sitä ei vielä tiedä että mistä autosta.. Joku missä on vähän sähköjä. Etuvetosissa ei taida olla minkäänlaista lukkoa? Pitääkö mitä tehdä että etuvetoisen vetarit saadaan perämurikkaan?
|
|
nixu
Junior Member
|
Post by nixu on Apr 11, 2012 19:48:59 GMT 4
Mielipiteitä/kommentteja asiaan? Onko nuo mitat ok, jos ajattelee et pitäs mahtuu rungon sisäpuolelle ainakin auton moottori ja 2xpenkit? Mitä nyt tuossa oon paperille piirtäny mitan kanssa metri=10cm tyylillä, niin auton renkailla ulkoreunoista 1,4m ja pituus renkaan ulommista päistä 2,4m, tosin takarenkaiden sijaintia vielä vaikea sanoa, muutenkin nuo mitat joutunu päästä repimään kun ei muualta ole saanu. ;D UTV/ Rh1no tyylinen kiinnostaisi rakennella. Tossa näköään joku tollainenkin. Aluks tulisi auton renkailla ja myöhemmin maastorenkaat. Missä asennossa auton omat tukivarret voi olla että alapallot ja vetarit toimii normaalisti? Maavaraakin olisi hyvä olla. Runko putkea varmaan lähiaikoina hommaan ja muita tarvittavia osia rueta metsästämään, kokonainen (ilmainen) etuveto auto tiedossa josta vois moottorin ottaa. "Hyvin suunniteltu on puoliks tehty" ;D
|
|
nixu
Junior Member
|
Post by nixu on Apr 12, 2012 18:44:49 GMT 4
Hohoii.. Onko 50x50 neliöputkesta 2mm seinämällä mihinkään vai pitäiskö olla 3mm seinämällä, runkoon siis? 50x50 2mm seinämällä neliöputkelle hintaa oli 5e/metri ja 50x50 3mm seinämällä 7e/metri, onko edullinen vai kallis hinta?
|
|
rola
New Member
|
Post by rola on Apr 12, 2012 19:16:43 GMT 4
Tuo 3mm seinämävahvuus on ainakin helpompi hitsata..
|
|
liero
New Member
|
Post by liero on Apr 14, 2012 2:35:07 GMT 4
Mistä autosta otit osat? tuo 1200mm raideväli kuulostaa jollain tapaa kapealta jos meinaat 2 penkkiä vierekkäin, kun oikeelle kädelle tulee vaihteenvalitsin ja vielä toinen penkki viereen. Teetkö huvi vai työkonetta? Itse levitin tallin lattialle osat ja siinä mallailin suuripiirtein osien sijainnin ja mielessä hahmotin rungon ympärille, ottaen huomioon moottorin/laatikon pituus. Tukivarsien kiinnitys niin että vetarit ei ota runkoon kiinni joustoissa, vetarien lyhennys ja liitos, ohjaussysteemi.
|
|
nixu
Junior Member
|
Post by nixu on Apr 14, 2012 10:56:25 GMT 4
323 mazdasta etupään osat. Itsekkin alkanut vähän miettiä leveyttä kun penkit vie tilaa jo n. metrin, mut pitäisikö pituuttakin lisätä? Kovin isoa härveliä en haluais, mut pitäis se moottori yms olla ennenkuin osaa tehdä oikean mittaisen rungon. Huvi käyttöön tulis.. Sulla edistyy hyvin härvello.
|
|
|
Post by Taisto on Apr 14, 2012 11:25:51 GMT 4
Tuosta akselivälistä... Rhinossa se on subarun vakio 1805mm ja kuvista voi todeta miten moottori on heti penkkien takana ja tilaa ei liikaa ole... Toisessa projektissa missä hitsasin kaksi subarun eturunkoa yhteen ja väliin tuli etuvetotekniikka pitkittäin. Meinasin lyhentää akseliväliä alkuperäisestä, mutta "keskimoottori" vei niin paljon tilaa, että akseliväliä olisi pitänyt ennemminkin jatkaa. Tuossa laitteessa ohjaamo tuli vielä etuakselin päälle eli etuylitystä tuli... Kannattaa mitä laitteelta haluaa ja tuleeko penkit moottorin eteen vai päälle? Mainittu konsti kasata osat tallin lattialle ja mennä itse päristelemaan romujen päälle. Siinä äkkiä hahmottuu todellinen tilan tarve.
|
|
nixu
Junior Member
|
Post by nixu on Apr 14, 2012 12:22:16 GMT 4
Aivan.. No pitää kyllä rueta vielä miettimään uudestaan takavetoista(etuvetomootti toisinpäin), niin ei tarvitsisi olla niin iso kokoinen.. Taitais olla helpompi rakentaa kuin 4x4, 4-veto ois vain mukavempi. Ei tullu ajateltua tarpeeks että 4x4 keskimoottorilla vaatisi niin paljon rungon kokoa. Edittii. Joo tämän 4x4 suunnitelun voi nyt unohtaa. Suunnitellaan sittenkin Offroad GoKart tyylistä, 2paikkasena, huvi käyttö edelleen tarkoituksena, joten moottorikin varmaan jokin muu kuin auton. Mut härvelistä aloitan uuden topicin kun saan sen alkuun. Eli tän voi poistaa.
|
|
|
Post by antti83 on Apr 14, 2012 23:06:39 GMT 4
Ei kaiketi kannata poistaa kun on tässä nyt kuitenkin joku ajatus mikä jotakin voisi hyödyttää/ohjata omaa projektia sopivaan suuntaan. tietty vain minun mielipiteeni asiasta.
|
|