jupee
New Member
|
Post by jupee on Jan 1, 2013 23:58:41 GMT 4
Allekirjoittaneella on mönkijässä ao. linkin mukainen V-mallinen lumiaura: tgb.rally.fi/lisavaruste-malli/lumiauraOlen tässä jo parin talven ajan haudutellut ajatusta sähköisestä tai hydraulisesta puskulevyn "puolikkaan"-kääntäjästä. Asennon muuttaminen tapahtuu nyt manuaalisesti käytännössä niin, että otetaan lukituspultti pois reiästä ja käännetään puolikasta niin, että seuraavat reiät on kohdakkain. Liike pitäisi saada molempiin auran puolikkaisiin. Helpoin tapa (samalla myös kallein) olisi korvata putket hydesylintereillä. Sopivat sylinterit voisi tallin nurkata löytyä, mutta muut osat menisi ostoslistalle. Katselin tuolta hydrauliikkapumppu.fi:stä, että pelkkä 12V pumppu / moottoripaketti 2:n 2-toimisen sylinterin liikutteluun maksaa reilusti yli 500€... Trapetsikierretanko + sähkömoottori voisi olla yksi tapa toteuttaa tuo liike? Auton haitaritunkkiakin tuossa muutama ilta sitten puskulevyn vieressä pyörittelin, mutta tila alkaa olla sen myötä aika kortilla. Laittakaapas hyviä ideoita tulemaan! Pari tarkempaa kuvaa rakenteesta (lainattu sammysatv:n keskustelupalstalta):
|
|
|
Post by petteriu on Jan 2, 2013 1:09:46 GMT 4
Itse olen toteuttanut tuollaiseen mönkijänauraan nuo liikkeet 12V lineaarimoottoreilla. Hitaathan ne vähän on - taitaisi nopeammin säätää käsin, mutta oli käytettävä niitä mitä edullisesti oli tarjolla. Uudet maksavat turhan paljon. Vielä kun saisi taas mönkijän kuntoon, että pääsisi kunnolla kokeilemaan....
|
|
bobi
Junior Member
|
Post by bobi on Jan 2, 2013 12:10:57 GMT 4
Minulla on jossakin tallinnurkissa ylimääräisenä puretusta kuukulkijasta peräisin oleva JLG:n varavoimamoottori. Tämä muistaakseni on 0,5 hv 12 V moottorilla oleva hydrauliikkapumppu, jonka paineentuotto on yli 185 bar. Tuotosta en tiedä, ei kovin suuri, mutta varmaan se on riittävä tollaiseen käyttöön. Saat 120 euron hintaan.
-bobi-
|
|
jupee
New Member
|
Post by jupee on Jan 2, 2013 17:37:49 GMT 4
Itse olen toteuttanut tuollaiseen mönkijänauraan nuo liikkeet 12V lineaarimoottoreilla. Hitaathan ne vähän on - taitaisi nopeammin säätää käsin, mutta oli käytettävä niitä mitä edullisesti oli tarjolla. Uudet maksavat turhan paljon. Vielä kun saisi taas mönkijän kuntoon, että pääsisi kunnolla kokeilemaan.... Tuokin kävi mielessä, mutta uutena nuo on tosiaan aika arvokkaita. Ja epäilen, että hinnat alkaen mallit ei välttämättä tykkää ulkokäytöstä Minulla on jossakin tallinnurkissa ylimääräisenä puretusta kuukulkijasta peräisin oleva JLG:n varavoimamoottori. Tämä muistaakseni on 0,5 hv 12 V moottorilla oleva hydrauliikkapumppu, jonka paineentuotto on yli 185 bar. Tuotosta en tiedä, ei kovin suuri, mutta varmaan se on riittävä tollaiseen käyttöön. Saat 120 euron hintaan. -bobi- Laitoin YV:tä.
|
|