|
Post by rautalanka on Mar 12, 2013 23:41:23 GMT 4
Noita lämpötila-antureita saa suoraan kiinnitettäviä malleja esim. ebay.comista alle viidestä dollarista kahteenkymmeneen dollariin. tietty jos haluaa huippulaadukkaan niin joutuu rakentamaan itse mutta siihen tarvitaan sitten ympärillekkin jotain. Yritän kaivaa pari esimerkkiä. Jos haluat niin voin joskus kirjottaa tänne isomman jutun käytännöstä tai teoriasta. aiheesta on julkaistu joitain suomenkielisiäkin kirjoja mutta se taisi olla niin että yhdellä kirjalla ei tehnyt melkein mitään ja sitten piti hommata toinen täydentämään...
|
|
|
Post by rautalanka on Mar 13, 2013 0:05:30 GMT 4
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Mar 13, 2013 7:31:17 GMT 4
Kiitos! Ilman muuta jos vaan jaksat niin ainakin tuosta ohjelmoinnista tarvis vähän vinkkejä
|
|
|
Post by rautalanka on Mar 13, 2013 23:17:52 GMT 4
Multa ei kannata kysyä vinkkejä ohjelmointiin koska oon tehny aina jonkun mutkan kautta esim. yhdistänyt kavereiden ohjelmia ja vielä kääntänyt kielen... Mutta lisäosista ja erilaisista laitteista voisin kirjottaa juttua joskus...
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Mar 13, 2013 23:22:35 GMT 4
Ok itteä vois kiinnostaa kaikki mitä vois hyödyntää kotiautomaatiossa. Lämpötilat, näytöt, käyttöliittymät, etäohjaus(ethernet)
|
|
|
Post by akseli on Mar 14, 2013 20:22:11 GMT 4
Thelen-Techillä melko halvalla Deltan tuotteita. Ilmaiset ohjelmointityökalut saatavilla näihin. Ilmeisesti Kiinan ihmeitä, mutta varmaan ihan päteviä kuitenkin. www.tt-deltaia.fi/page43.html
|
|
|
Post by judson on Mar 14, 2013 23:14:17 GMT 4
Myös tuo voi olla varteen otettava Crouzet Millennium 3 siihen saa esim kosketus näyttöjä ainakin 2 erikokoa ja simulointi ja ohjelmointi ohjelmat löytyy ihan ilmatteks .. Varsin tuo simulointi on kätevä testailla virtuaalisesti toimiiko ohjelma ..
|
|
|
Post by Humppamies on Apr 12, 2013 22:18:10 GMT 4
Arduinosta oli juttu Tekniikan maailmassa. Oli tosi kätevän olonen ja helpon näköinen sekä kasata että koodata. Eikä ollut hinnan kiroissakaan, iin kuin joku taisi jo mainitakin.
|
|
TS82
Junior Member
|
Post by TS82 on Apr 18, 2013 20:22:46 GMT 4
Onko nuissa lokiikoissa nykyään nuita ns. pulssi lähtöjä? Eli vois ohjata vaikka hydevenaa? Rele ei sitä kauvaa kestä. Suunitteila tulevaan ikuisuus rojektiin niin jos sais sisään tulevan jännitteen mukaan avautumaan sen venttiilin. Joillaki piireillähä tuoki onnistus suoraan mutta alakaa olla sen verran kauvan jo minun sähkö opiskelusta et ei enää tiijä kunnolla ees mitä ettii ;D
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Apr 18, 2013 21:55:54 GMT 4
Kuinkas niitä hydevenoja oikein ohjataan? Oikeissa logiikoissa on transistori lähdöt, eli ei ole kosketinta mikä kuluisi. Mutta niiden virran kesto on yleensä puoli ampeeria. Myös noita siemensin LOGOja on saatavilla transistorilähdöllä
|
|
TS82
Junior Member
|
Post by TS82 on Apr 18, 2013 22:20:58 GMT 4
Pulssilla. Eli räpytetään ja räpytyksen kytkettyä aikaa jatketaan niin pitää ns. pitempään auki. Tai ainaki nuin minä oon käsittäny. Eli leikitään pulssin pituuden kans. ;D Pienellä pulssilla vena ei kerkee auveta ku pikkusen ja isommilla "auki olo aijoilla" mangeetti venttiili kerkee/jaksaa liikuttaa karaa enemmän ja hyde virtaa enemmän.
Niin muute tais ollakki et joissaki oli sillon (reilu 10v sitte) jo fetit lähtöissä.. Voiha siihen lähtöihin laittaa lisäfetit esim. jotku irfz44 yms. ja sitte varmasti kestää ohjata suoraan niitä keloja. Voi tuo puoli amppeeriaki riittää jo.
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Apr 19, 2013 16:40:08 GMT 4
Joo eli siis se ohjaustapa on ns. pulssinleveysmodulaatio. ei nuo normaalit logiikan lähdöt sovellu mun mielestä siihen, ne ei oo niin tarkkoja. Mutta erikseen on varmaan sellasia lisäkortteja/logiikoita. Mutta näistä paljon puhutuista arduinoista löytyy pulssilähdöt. Ja voi olla että tuollainen servo-ohjainkin kävis mistä mulla on omassa topicissa juttua, servoja ohjataan pulssinleveydellä.
|
|
TS82
Junior Member
|
Post by TS82 on Apr 19, 2013 18:10:26 GMT 4
Juu. Samallaha semmosesta sais vakiokieros säätimenki tehtyä ;D
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Apr 19, 2013 22:01:31 GMT 4
Totta, jos tuon arduinon viittis opetella niin siinä olis potentiaalia aika monipuoliseen härvelin ohjaukseen eikä olis kallis
|
|