|
Post by jaju82 on Apr 10, 2013 3:21:45 GMT 4
Onnistuiskohan tehä ite vaikka jostain kuorma-auton vaihteiston rattaista alennusvaihde telahärveliin? Luulis kestävän telahärvelin rasitukset. Miettiny tekniikaksi seuraavaa settiä; mb 2.5-3.0l diesel kone+automaatti lootikko, alennusvaihde, perät jostain lava/maastoautosta, runko-ohjaus ja pankun telat. Koneen leveys max 1.8m. Max nopeus n.45km/h
|
|
|
Post by Humppamies on Apr 10, 2013 9:26:25 GMT 4
Mietipä ketjua. En sen kummemmin puolustele, enkä vastustele, mutta mieti.
|
|
kysyn
Junior Member
|
Post by kysyn on Apr 10, 2013 11:02:55 GMT 4
saa kait sitä ketjuaki ainaki 3 rivisenä nii melkosta rasitusta jo kestää eikähä tuomosesta koneesta nyt nii älyttömästi irtoo voimoo että paikat särkis. kannattaa muutes pistää öljyyn uimaan ne ketjut jos niillä alennusvaihteen teet nimittäin itellä kävi mikroautossa nii että ketjut leikkas kiinni vaikka niitä kuin voiteli. lämpenivät nimittäin melko rajusti kun moottorisahalta käytin alennusvaihteena.
|
|
|
Post by Taisto on Apr 10, 2013 17:22:18 GMT 4
Sama kauppa joka myy ketjuja/rattaita myy myös hammasratasaihioita. Saa haluamansa välityksen ja pystyy vaikuttaan kokoon. Huomioi myös että kahdella hammasrattaalla pyörimissuunta vaihtuu- ketjupyörillä pysyy samana.
|
|
|
Post by jaju82 on Apr 10, 2013 21:05:14 GMT 4
Joo ei tuo ketjukaan huono ole. Ainut mikä siinä askarruttaa on tuo kiristimen teko että saa tarpeeksi jäsäkän siitä tehtyä.
|
|
kysyn
Junior Member
|
Post by kysyn on Apr 10, 2013 22:37:35 GMT 4
niinno sen suhteen hankala että pitäs molempiin suuntiin pyöriessä saaja kiristettyä...ei kait siin ko vastakkaisille kanteille jousikiristin nii toiminee..
|
|
|
Post by jaju82 on Apr 10, 2013 23:17:31 GMT 4
Jos hampikkaat ois päällekkäin ja ketjun molemmille sivuille rulla ohjarit niin et ketju olis mahdollisimman paljon hammaspyörien ympärillä. Toimiskohan sitten ilman kiristintä? Vai venyykö äkkiä nii paljon et hyppii yli. Mun mielestä tuon ketjuvedon heikko kohta on just tuo kiristin.
|
|
|
Post by jaju82 on Apr 10, 2013 23:42:56 GMT 4
Paljonhan tuollaiseen käyttöön tulevalla laatikolla pitäis olla öljytilavuutta? Riittääkö pari litraa. Maasturin jakiksessa suurin piirtein kans pari litraa. Pitäis nähdä tuollaisen tehdastekoisen alennusvaihteen rakenne ja juurikin tuo ketkun kiristys systeemi. Jossain maatalous vehkeistä varmaan olis ketjuvetoisia rakenteita.
|
|
erkka
Junior Member
|
Post by erkka on Apr 11, 2013 0:24:54 GMT 4
Omassani toteutin alennuksen ketjulla, ketju on tuumasta ja laskeskelin sille annettuja arvoja että pitäis kestää ihan hyvin ainakin mun härvelin 70hp tehot ja muistaakseni jo 3/4tuuman ketjunkin olis just ja just pitäny kestää mutta tein varman päälle. Kiristystä ei ole vielä ollenkaan vaan pyörät ovat tosi lähekkäin eikä ainakaan vielä ole pahasti löystynyt, tosin aika pahaa meteliä tuo pitää, siihen meteliinkin voisi varmaan auttaa jos sen kiristimen tekee niin ei ehkä rallattelis ihan niin pahasti. Niin ja toi mun ketjualennus on ilman koteloa, rasvailen ketjua aina kun muistaa (eli ei juuri koskaan)
|
|
|
Post by vikstrommi on Apr 11, 2013 12:33:52 GMT 4
Mulla on käytössä samantyylinen systeemi kuin erkalla, kiristimet on noissa kuvissa näkyvät kierretangot joilla kiristellään tarvittaessa. Kyllähän se jonkin verran kovemmilla kierroksilla rallattaa, mutta sekin on vähentynyt kun en ole jaksanut enää juurikaan kiristellä. Öljyä olen ruilautellut ketjulle välillä, mutta sekin on nykyään jäänyt vähemmälle. Tuossa rattaissa on suurempi väli kuin miltä kuvassa näyttää, ehkä vajaa tuuma ketju kiristettynä. Tuo on sijoitettuna kahden vaihdelaatikon väliin ylennysvaihteeksi. On kestänyt hyvin, heikoin kohta on siellä missä vääntö on suurin, eli vetareista pettää.
|
|
|
Post by jaju82 on Apr 12, 2013 2:16:17 GMT 4
Tuossahan onki pätevän oloinen ratkaisu. Jos tekis vielä öljykylpy voitelun nii saattais ääniki vähän pienentyä.
|
|