peexi
New Member
|
Post by peexi on Jan 24, 2014 12:58:01 GMT 4
Terve vaa kaikille, oon ollu foorumilla jo jonkun aikaa seuraillen muiden rakentelua ja nyte rohkastuin ja päätin kirjottaa Mietinnässä on ollu rakentaa moottorisahaan vinssiä jolla vois mettässä vinssailla konkeloita alas ja isompia tukkeja lähemmäs tietä. Netissähän on myynnissä kylläkin valmiita vinssejä mut hinta vaa on kauhee, ainaki mulle.... joten vinssin perusidea on että hammasrattailla välitys muutetaan hitaammaks jne. mutta millä sais sen vedon lopetettua siinä vinssissä ettei mee paikat rikki? oon miettiny vanhan sahan keskipakokytkimen käyttöä mutta ei oikein sovellu mun mielestä tarkotukseen kun alkaa josai vaihees luistamaan, eikä mitään hihna pyöriä mahdu rakenteen sisälle kun pieni koko olis suotavaa. Mietein sellasta et yhellä akselilla olis kaks levyä, toinen pyöris sahan mukana koko ajan(kiinteä akselilla), toinen levy olis laakeroituna samaiselle akselille ettei pyöri mukana ja sitten jokin pieni käyttövipu jolla vedetään se laakeroitu levy pyörivään kiinni muodostaen vedon rattaille. Mutta kysymys kuuluukin sen rakenne, millasia levyjä? toisiinsa kohden hammastetut levyt? voin pistää myöhemmin havainne kuvan millasta kytkimen toimintaa tarkoitan jollei kukaan tajua ideaa..
|
|
juhis
Junior Member
|
Post by juhis on Jan 24, 2014 22:59:19 GMT 4
Sahan oma keskipakokytkin kyllä pystyy siirtämään koko sahan tehon! Itse lähtisin liikkeelle tekemättä sahaan mitään muutoksia hommaat 2 irto rissapyörää (maksaa sahaliikkeessä 20 $) toinen vinssiin ja toinen sahaan jossei sielä sitä jo ole. sahan ketjusta hampaat leikata pois ja siihen sitten erittäin hitaat välitykset esim nokkaketjun hommista saa 1:2 ja vaijjeri pienelle kehälle
|
|