|
Post by bansku on Oct 18, 2015 21:17:28 GMT 4
Morjesta! pitkään olen haaveillu jonkin sortin pihakoneesta. Nyt sattuneesta syystä homma nytkähti eteenpäin. Metallihommia on tullut jonkin verran tehtyä mutta hydrauliikka tietämys on olematonta. siispä tein tämän ketjun niin voin kysellä tyhmiä neuvoa saa ja pitää Tavoitteena on pienikokoinen kone jota pystyy kuljettamaan kärryssä (125x270) painokin pitäisi olla alle 500 kilon. kovaa ei tarvitse kulkea eikä paljoa nostaa joku 200kg olisi jo hyvä. lisämausteen rakenteluun tuo pieni budjetti ja rakentelu tapauhtuu kellarissa joten kone on purettava osiksi ja kasattava sitten valmiiksi. sitten tekniikka puoleen... moottori 9hp. pumppu 6cm. moottori mr160 runko on nyt rullaavana ja seuraavaksi pitäisi alkaa sovittamaan ajomoottoria ja tekemään hyd.säiliö ja pumpun kiinnitys moottoriin. aijaa.com/k3IYAzsiinä kuva nykyhetkestä. rautaa tähän tullaan lisäämään vielä reilusti.
|
|
|
Post by bansku on Oct 18, 2015 21:34:58 GMT 4
aijaa.com/scY6jdaijaa.com/dNWTsamuutama kuva lisää. tuota kääntöä olen pohtinut mitenkä sen toteuttaisi... riittäisikö tämmöiseen kevyeen käyttöön joku mekaaninen (ketju) kääntö vai auton hammastanko. vai olisiko suosiolla laitettava hydraulisylinterillä kääntö? olisiko ihan sylinteri ja vipuohjaus toimiva? orbitroli karkaa jo budjetista pahasti alkuun tosiaan mennään takavedolla ja mahdollisimman yksinkertaisella rakenteella. tavoitteena olisi värkki ensin liikkumaan ja sitten pieni kauha keulalle.
|
|
HTL
Junior Member
|
Post by HTL on Oct 18, 2015 21:44:53 GMT 4
Onko sulla olemassa minkäänlaisia suunnitelmia paperilla? mielenkiinnolla näkis niitä kun tuo runko aivan liian heppoinen minkäänlaiseen nostamiseen, vetämiseen taikka työntämiseen, ettei vaan vahinkoja tulisi. Suosittelisin tekemään etuakselin uusiksi, tuolla tulee olemaan ongelmia vaikka ei nostaisikaan mitään saati sitten 200kg, myöskin tuossa linkkukohdassa missä pukit on ruuvattu kiinni noihin oisko 40x40 putkiin tulee olemaan aika kohtuuton vääntö ja noin rakennettuna ei kestä vääntöä nimeksikään, kannattaa rakentaa tuosta suorakaide putkesta kokonaan tuo takakehikko niin kestää vääntöä paljon paremmin, myöskin tuo eturungon kehikon suorakaideputki ei kestä lappeellaan paljoakaan vääntöä. Jos pitää saada max 200kg nostettua niin runko saa olla jo tosi jukevä. Vielä on helppo muuttaa tuota runkoa, suosittelen tekemään sen tässä vaiheessa niin ei harmita kun koneen saa liikkelle ja heti porsii joku paikka.
|
|
HTL
Junior Member
|
Post by HTL on Oct 18, 2015 21:48:06 GMT 4
Mainitsemallasi auton hammastangolla onnistuu mainiosti
|
|
|
Post by bansku on Oct 18, 2015 21:52:31 GMT 4
Onko sulla olemassa minkäänlaisia suunnitelmia paperilla? mielenkiinnolla näkis niitä kun tuo runko aivan liian heppoinen minkäänlaiseen nostamiseen, vetämiseen taikka työntämiseen, ettei vaan vahinkoja tulisi. Suosittelisin tekemään etuakselin uusiksi, tuolla tulee olemaan ongelmia vaikka ei nostaisikaan mitään saati sitten 200kg, myöskin tuossa linkkukohdassa missä pukit on ruuvattu kiinni noihin oisko 40x40 putkiin tulee olemaan aika kohtuuton vääntö ja noin rakennettuna ei kestä vääntöä nimeksikään, kannattaa rakentaa tuosta suorakaide putkesta kokonaan tuo takakehikko niin kestää vääntöä paljon paremmin, myöskin tuo eturungon kehikon suorakaideputki ei kestä lappeellaan paljoakaan vääntöä. Jos pitää saada max 200kg nostettua niin runko saa olla jo tosi jukevä. Vielä on helppo muuttaa tuota runkoa, suosittelen tekemään sen tässä vaiheessa niin ei harmita kun koneen saa liikkelle ja heti porsii joku paikka. juu kiitos varoituksen sanoista. rakenne on tosiaan vasta mitoitus vaiheessa. että saa hahmoteltua mittoja ym. rautaahan tähän tullaan lisäämään tietysti reilusti
|
|
|
Post by bansku on Dec 2, 2015 22:40:48 GMT 4
pikkuhiljaa olen osia hommaillu ja seuraavaksi pitäisi alkaa väkertelemään pumppua kiinni moottoriin. Löytyykö keltään valmiita piirrustuksia 2ryhmän pumpun kiinnityslaippaan? jos ihan laaserleikkeitä hommais kun on tuo isojen reikien teko niin työlästä kotikonstein.
|
|
paavo
Junior Member
|
Post by paavo on Dec 2, 2015 23:07:54 GMT 4
|
|
|
Post by bansku on Dec 2, 2015 23:19:11 GMT 4
Juurikin tuollaista meinasin. olisin ton ostanutkin mutta ei käy suoraan mun hondakopioon... jo aiemmin intopinkeänä osaa kyselin. Onneksi sanoivat tuolta hydraulipumpulta että noissa hondakopioissa on eroja...
|
|
|
Post by bansku on Dec 2, 2015 23:35:08 GMT 4
Juurikin tuollaista meinasin. olisin ton ostanutkin mutta ei käy suoraan mun hondakopioon... jo aiemmin intopinkeänä osaa kyselin. Onneksi sanoivat tuolta hydraulipumpulta että noissa hondakopioissa on eroja... Ja kuitenkin melko kallis osa jos se ite on tehtävissä :-)
|
|
paavo
Junior Member
|
Post by paavo on Dec 3, 2015 19:11:00 GMT 4
Joo. Jos on itse tehtävissä ja on halpaa rautaa saatavilla, halvemmaksi se tulee ilmaisilla tunneilla. Muuten kannattaa yleensä ostaa.
|
|
|
Post by bansku on Dec 28, 2015 0:52:11 GMT 4
Osia ja rautaa lisää on taas hommattu puikkoa pitäisi pistää palamaan niin voisi hieman jo letkutuksia suunnitella... Niihin liittyen olisi viisaammille muutama kysymys... mikä olisi sopiva letkun tyyppi ja koko? näillä vermeillä ja suunnitelmilla maksimit olisi luokkaa 180bar ja 20L.min. entäpä onko kokemuksia noista kierrättävistä teesse-itse liittimistä? onko kokemuksia kannattaako letkut tilata nettikaupoista esim. www.hydrauliikkapumppu.fi/ vai marssia suoraan letkupajalle? lähinnä hinta tässä tietysti mietityttää...
|
|
|
Post by teuska88 on Dec 30, 2015 15:22:56 GMT 4
Kyllä melkein paikallisesta putiikista letkut hakisin jos ei matka muodostu esteeksi. Saattaahan se euron pari kalliimpi vaikka ollakin, mutta varsinkin jos ei ole letkujen ja nippojen kanssa paljoa pelannut, niin varmemmin saat kerrasta oikeat kun kokenut myyjä vierellä. Lisäksi voi aina mennä pyytämään vaikka mallin kanssa uutta yms. Itse ainakin tuossa olen valmis maksamaan palvelusta hieman ekstraa.
|
|
|
Post by kuokkamies on Dec 31, 2015 0:42:28 GMT 4
Kyllä melkein paikallisesta putiikista letkut hakisin jos ei matka muodostu esteeksi. Saattaahan se euron pari kalliimpi vaikka ollakin, mutta varsinkin jos ei ole letkujen ja nippojen kanssa paljoa pelannut, niin varmemmin saat kerrasta oikeat kun kokenut myyjä vierellä. Lisäksi voi aina mennä pyytämään vaikka mallin kanssa uutta yms. Itse ainakin tuossa olen valmis maksamaan palvelusta hieman ekstraa. olen samaa mieltä, että varmimmin letkuhommat homma hoituu paikallisessa alan liikkeessa, mutta siellä alan liikkeessä voidaan pieni kansalainen myös nylkeä elävältä, noin niikuin taloudellisessa mielessä.
|
|
|
Post by Taisto on Dec 31, 2015 0:48:06 GMT 4
Itse yllätyin miten helppoa oli letkujen tilaaminen netistä. Toki helpotti kun letkut tuli letkukaupan myymään sylinteriin ja kaikki tarvittava tieto(kierteet yms.) löytyi samalta sivulta. Eli suoraan paketista nippuun ja käyttöön. Hinta oli paikallista toimijaa halvempi myös letkujen osalta, mutta sylinterin halvempi hinta oli ratkaiseva tekiä. Tosin jos projektissa on paljon käytettyjä osia eri kierteillä ja koolla, niin menisin suosista henkilökohtaisesti paikalliseen hydekauppaan.
|
|
|
Post by bansku on Dec 31, 2015 1:05:18 GMT 4
Sehän tässä tietysti on pikku ongelma että koko härveli pitäisi raahata letkupajalle ja todennäköisesti useamman kerran :-) ja olisihan se hyvä tietää mitä on hakemassa... muuten nyljetyksi tulemisen vaara on ilmeinen :-D
Ja kiinnostaa opetella näitä juttuja sillä kyselen kun en oikein noista letkuista löytänyt tietoa
|
|