Ari
Junior Member
Posts: 191
|
Post by Ari on Nov 15, 2015 22:56:02 GMT 4
Avataan keskustelu seuraavaan suunnitelmaan. Mieli tekisi tehdä pihapillarille kaveri. Hydrauliveto olisi tietty hieno mutta toteuskustannuksiltaan hankala.
Joten aloin miettiä, että joku Mesen dieseli automaatilla ja sen perään suunnanvaihtaja + ketjujakolaatikko kardaanille. Mieluusti tietty hydraulinen suunnanvaihtaja. Tällaisia katselin ja sisämoottoriveneissä ainakin käytetään passelin oloisia.
Eli kysymys kuuluu, onko härvelöitsijöillä ajatuksia mistä tuollaisen sopivan suunnanvaihtajan löytäisi?
Häksätin muuten piirtynyt mieleen JCB tyyppisenä eli yhtä isot gummit molemmissa päissä etupyörät olisi ohjaavat ja neliveto tietty.
Toinen vaihtoehto olisi järkevän hintainen muuttuvatilavuuksinen moottori mutta niitä ei taida olla. Näin päin siksi, että saisi moottorin perään yhden julman hammaspumpun josta vähän sitten öljyä ohjaukseen ja ulkoiseen käyttöön.
Kommentteja/ehdotuksia.
|
|
Ari
Junior Member
Posts: 191
|
Post by Ari on Dec 18, 2015 12:00:05 GMT 4
Koska ajatuksia ei ole tullut jatkan omaa pohdintaa tämän tiimoilta.
Borg Warnerilla näyttäisi olevan passeli veneen suunnanvaihdin (ihan nestepakoilla toimiva, eli olisi aika hyvä) mutta näiden hinta kovin suolainen.
Mutta, mitäs sanotte seuraavasta: Automaattivaihteiston perään hammaspumppu ja sitten normi suuntaventtiilillä se pyörittämään moottoria. Näin saisi automaatilla öljyntuottoon joustavuutta ja suuntaventtiilillä vain valittaisiin moottorin pyörimissuunta ja toimisi samalla seisontajarruna. Ajolle pitäisi olla tietty oma jarru.
Työlle sitten oma pienempi pumppu.
|
|
Stefa
Junior Member
Posts: 106
|
Post by Stefa on Dec 21, 2015 11:27:46 GMT 4
Kyllähän moinen pelaa jos vaan saa johonkin mahtumaan. Kierrosalueet pitänee miettiä miten menee. Kuitenkin pumpulla on tietyt alueet jolloin se toimii parhaiten. Automaattihan pyrkii käyttämään alhaisia moottorin kierroksia ja kuormasta riippuen sitten muuttaa välitystä. Pumpun ottama momentti ja paineet lie vaikuttaa miten automaatti sitä haluaa pyörittää. Maksimit täytyy tietty myös jotenkin rajoittaa ja pakki on syytä lukita pois. Ajohytikoissa kannattaa myös fundeerata moottorijarrutilanne. Pumppu helpolla alkaa kavitoida esim. alamäessä ja tuo ei oikein ole hyvä homma. Muutenkin kannattaa miettiä ne "mitäs jos" -tilanteet. Jos suunnanvaihto on käsivivulla/sähköllä, niin entäs jos kesken ajon se hyppää toiseen asentoon? Oma esitys: Tuossa tavallaan työpiiriä käytetään myös latauspiirinä ja tankkilinjassa on pieni preload. Tällöin on aina riittävästi öljyä systeemissä ja moottorijarrua ei ajopiirissä ole. Noin voi myös varovasti vaikka vähän hinatakin.
|
|
Ari
Junior Member
Posts: 191
|
Post by Ari on Dec 21, 2015 13:22:26 GMT 4
Kyllähän moinen pelaa jos vaan saa johonkin mahtumaan. Kierrosalueet pitänee miettiä miten menee. Kuitenkin pumpulla on tietyt alueet jolloin se toimii parhaiten. Automaattihan pyrkii käyttämään alhaisia moottorin kierroksia ja kuormasta riippuen sitten muuttaa välitystä. Pumpun ottama momentti ja paineet lie vaikuttaa miten automaatti sitä haluaa pyörittää. Maksimit täytyy tietty myös jotenkin rajoittaa ja pakki on syytä lukita pois. Ajohytikoissa kannattaa myös fundeerata moottorijarrutilanne. Pumppu helpolla alkaa kavitoida esim. alamäessä ja tuo ei oikein ole hyvä homma. Muutenkin kannattaa miettiä ne "mitäs jos" -tilanteet. Jos suunnanvaihto on käsivivulla/sähköllä, niin entäs jos kesken ajon se hyppää toiseen asentoon? Oma esitys: Tuossa tavallaan työpiiriä käytetään myös latauspiirinä ja tankkilinjassa on pieni preload. Tällöin on aina riittävästi öljyä systeemissä ja moottorijarrua ei ajopiirissä ole. Noin voi myös varovasti vaikka vähän hinatakin. Tuo moottorijarru itseänikin vähän askarrutti. Samaten pumpun kierroesten, tilavuuden ja moottorin sovittaminen toisiinsa, niin että saisi optimiajonopeuden. Pumppuahan pitäisi pyörittää kokoajan eli tyhjäkäynti pitäisi olla sen verran korkea ja sitten jarrulevy kartaanille, että saisi alamäessä hillittyä.
|
|
Stefa
Junior Member
Posts: 106
|
Post by Stefa on Dec 21, 2015 17:26:09 GMT 4
Varovainen pitää tuon moottorijarrun kanssa olla. Itse ratkaisin tosiaan noin. Fundeerasin, ettei se niin olellinen ole. Voisi tuon tehdä vähän toisellakin tapaa, mutta itsellä oli myös tärkeää mitä tallista löytyi. Voisi moottoria ajaa myös kuristussäätönä tuon sähkösuuntaventtiilin tilalla käsivipuventtiilinä, kuten monet tekee, ja siitä modaisi karaa jolloin kuristaisi enempi palaavaa mitä menevää. Tosin sitten pakilla ei taas moottorijarrua passaisi oikein käyttää, mutta harvemmin tuota tarvitsee.
Eihän pumppua tarvitse kokoaikaa pyörittää jos automaatin perään laittaa. Itsellä suoraan kampuralla, niin pyörii väkisinkin. Automaatti korvaisi tuon mun säädettävän virranjaon ja automaatti myös skaalaisi pumpun nopeutta ja koneen kierroksia rasituksen mukaan, eikä suoraan kuten mulla.
Mulla on laskettu nopeudet siten, että koneen maksimit määrää sen mitä pumppu kestää = ~3000 rpm. Moottori kesti about 300 rpm joten pumppu kymmenesosa moottorista. Sitten moottori on välitetty siten, että toteutuu joku noin 13 km/h koneelle. Tuossa tulee sitten renkaan koko ja akselien välitykset. Vähän enempi olisin halunnut huippuja, mutta tila rajoitti rattaiden kokoa joten on nyt noin. Pumpun ja moottorin koko sekä maksimipaineet sitten määrää paljonko tehoa vetoon saa. Itsellä taisi olla joku 30 kW. Itselle tein excelin joka noita laskee kun kokoja haarukoin.
Mulla on etuakselilla auton omat levyt. Joku käsijarrun virkaa tekevä voisi olla asiaa kardaanille, mutta moista ei ainakaan vielä ole. Oma kone ei siis ole ajossa vielä vaan tallissa työn alla.
|
|
Ari
Junior Member
Posts: 191
|
Post by Ari on Jan 9, 2016 1:28:28 GMT 4
Tässä kun nyt vähän kertaillut eri rakennustopikkeja niin ajatus miten voimansiirron voisi tehdä olisi seuraava. Kaksoispumppu suoraan moottorin perään (ajo ja työ erikseen). Ajomoottori ketjulla kartaaniin kiinni, suunnanvaihto normaalilla käsiventtiilillä (sellainen versio missä ei ole automaattista keskitystä). Ajonopeutta sitten säädettäisiin jalalla virtauksensäätöventtiilin avustuksella.
Tässä tietty ajonopeusalue rajallinen mutta samanlaiseen pääsisi kun kuormaajassa niin hyvä. Tässäkin tietty tuo moottorijarru on ratkottava jotenkin. ajatuksia siihen?
-ari
|
|
jarski
Junior Member
Posts: 201
|
Post by jarski on Jan 9, 2016 2:50:50 GMT 4
Onko kukaan laittanut säätötilavuusmoottoria että tarpeen vaatiessa saa enemmän momenttia ja tarpeen vaatiessa nopeutta lisää? Mites jos laittaa kaksoispumpun, kannattaako ohjaus ottaa ajopuolelta?
|
|
Ari
Junior Member
Posts: 191
|
Post by Ari on Jan 9, 2016 16:58:49 GMT 4
Onko kukaan laittanut säätötilavuusmoottoria että tarpeen vaatiessa saa enemmän momenttia ja tarpeen vaatiessa nopeutta lisää? Mites jos laittaa kaksoispumpun, kannattaako ohjaus ottaa ajopuolelta? Säätötilavuusmoottoria mäkin vähän ensin haaveilin mutta en ole löytänyt sellaista moottoria (ainakaan vielä) jossa voisi vaihtaa pyörimissuuntaa ja olisi jotenkin järjellisen hintainen. Pitäisi melkein olla suunnanvaihdin erikseen. Tuolla mun edellisellä kuvauksella yhdistettynä maasturin jakolaatikkoon jossa hidas ja nopea puoli saisi kaksi aluetta ja portaattoman voimansiirron. Yksi luovuttaja voisi tällöin olla vaikka tämän kaltainen kone www.nettiauto.com/suzuki/sj410/7741752Jakolaatikko erillinen. Dieseli vakiokierroskoneena pyörittämään pumppua ja ajomoottori jakolaatikkoon kiinni.
|
|
Ari
Junior Member
Posts: 191
|
Post by Ari on Feb 23, 2016 23:24:38 GMT 4
Nyt tämäkin tiimoilta asiat nytkähtäneet eteenpäin. Akselit ostettu, sellaisiksi valikoitui Dana 44 akselit. Ovat melko järeät, harmillista, että etuakselin vetareiden ristikoissa väljyyttä mutta noi ei ebayssa paljoa maksa. Perä valmiiksi sivulla joten kaventamisen voi tehdä vain toiselle puolelle. Moottoriksi tulee Pillarissa jo ollut 1.9 VAG diesel jonka pumpun vaihdan mekaaniseen ja heitä turbon sivuun.
Kotoota löytyy yksi Mersun loota joten se tulee hydemoottorin (OMR 80 kuten Jörgenin koneessa) ja akselin väliin. Ketjulla toimiva diy jakolaatikko ja siitä veto kardaanille.
Kuten jo aikaisemmin totesin, suunnanvaihto normaalilla käsikäyttöisellä moottorikaraventtiilillä (sellainen versio missä ei ole automaattista keskitystä). Ajonopeutta sitten säädettäisiin jalalla virtauksensäätöventtiilin avustuksella (huono puoli, että virtausta pitää säätää ennen käsiventtiiliä ja tällöin pitää olla oma lohko työlle. Moottorin ja käsiventtiilin väliin tulisi kuormanlaskuventtiili huolehtimaan paikalla olosta ja jouhevista liikkeistä.
Tälle vehkeelle tavoitteena 1400mm ulkoleveys ja 1500 mm akseliväli. Ohjaus etupyörillä. Ainakin taakse nostolaite, ehkä eteenkin.
|
|
|
Post by korhonen on Feb 24, 2016 11:01:41 GMT 4
Tulevaa varten itelläki varastossa yks volvon vaihteisto samaa käyttötarkotusta jemmassa, mutta mieleen tuli että mites nuo vaihteistot kestää tota vaihtuvaa pyörimissuuntaa? Hyvältä kuulostaa suunnitelma, tätä tulee myös varmasti seurattua kun paljolti samankaltaiset suunnitelmat myös täällä..
|
|
jörgen
Junior Member
Posts: 98
|
Post by jörgen on Feb 24, 2016 17:39:17 GMT 4
Kyllä kai nuo vaihteistot kestää kun ei liika vääntävää moottoria laita. Volvon laatikon pitäis autossa kestää 300-400 nm, 3 vaihde nuista taitaa ensimmäisenä antautua, sivuakseli taipuu. Riittävästi öljyä että voitelu toimii hyvin. Ei nyt ainakaan omassa härvelissä ole ongelmia ilmenny, laakeritkin taitaa jo olla ehtoopuolella (pieniä rutinoita kun käsin pyöritti). Oliko minkälaisesta pumpusta aikomus tehä tuo mekaaninen versio, käykö tuollaiseen muutokseen vanhemman esikammiokoneen pumppukin. Tuosta ajomottorista vielä että ite laittaisin ehkä ennemmin oms tyypin moottorin jos nyt ois uudelleen tekemässä voimansiirtoa, suurempi paineenkesto ja öljynvirtaus sekä parempi hyötysuhde (pienempi ohivuoto) varsinkin isommilla paineilla.
|
|
Ari
Junior Member
Posts: 191
|
Post by Ari on Feb 25, 2016 12:14:15 GMT 4
Kyllä kai nuo vaihteistot kestää kun ei liika vääntävää moottoria laita. Volvon laatikon pitäis autossa kestää 300-400 nm, 3 vaihde nuista taitaa ensimmäisenä antautua, sivuakseli taipuu. Riittävästi öljyä että voitelu toimii hyvin. Ei nyt ainakaan omassa härvelissä ole ongelmia ilmenny, laakeritkin taitaa jo olla ehtoopuolella (pieniä rutinoita kun käsin pyöritti). Oliko minkälaisesta pumpusta aikomus tehä tuo mekaaninen versio, käykö tuollaiseen muutokseen vanhemman esikammiokoneen pumppukin. Tuosta ajomottorista vielä että ite laittaisin ehkä ennemmin oms tyypin moottorin jos nyt ois uudelleen tekemässä voimansiirtoa, suurempi paineenkesto ja öljynvirtaus sekä parempi hyötysuhde (pienempi ohivuoto) varsinkin isommilla paineilla. Näin minulle kerrottiin, että menee. Túollainen kotona on, ajattelin kokeilla sillä. Hyvä pointti tuo moottori, täytyy katsoa tuollaista OMS moottoria.
|
|
Ari
Junior Member
Posts: 191
|
Post by Ari on Feb 25, 2016 14:22:16 GMT 4
Joku viisaampi voisi vielä kertoa, että tuleeko tuossa mun ajatuksessa ajon toteutuksessa jotain ongelmia jos tuota virtausta säätäisi ennen moottoriohjausventtiiliä ja moottorin ja venttiilin välissä olisi tuo kuormanlaskuventtiili? Lähinnä onko avautumispaineen kanssa jotain haasteita ja menettääkö koko virtauksensäätöventtiili merkityksensä.
|
|
Ari
Junior Member
Posts: 191
|
Post by Ari on Mar 1, 2016 0:50:03 GMT 4
Aikaa vietetty millimetripaperin kimpussa ja peruslinjat alkaa hahmottua. Akselit kavennetaan siten, että kokonaisleveys renkaiden kanssa tulee olemaan noin 1500mm (akseli laipasta laippaan 1320mm ja vanteet levittää noin 90mm per puoli.
Tuohon 1320mm päädyin siksi, että tuolla takamurikka tulee keskelle ja etuakselia tarttee kaventaa kanssa vain toiselta puolelta. Samaten jos haluaa niin taakse voi etsiä vastaavan lyhyen puolen vetoakselin kavennetulle puolelle.
|
|