KM
New Member
|
Post by KM on Feb 12, 2018 18:52:03 GMT 4
Moi Ohessa linkki lasten hiekkalaatikko lelusta, rakennus aloitettu jo 1,5v sitten - mutta vasta pari viikkoa sitten saatiin testattua. Joskus pitäisi vielä tehdä telat (ajatuksena olisi leikata auton renkaista sivut pois ja siittä kuluvasta pinnasta tehä matot), ja jonkun tapainen "konepelti" ylävaunun päälle. Ehkä jopa pikkuinen 12V agregaatti myös, nykyinen 10Ah akku ei varmaan jaksa hirveästi teloja pyöritellä. Toimii siis 12v 10Ah akulla, "sylinterit" on ebaysta 33usd/kappale (taitaa olla samat kun enska600:n kauhan lukituksessa), ja pyöritys tapahtuu 12v matoruuvi moottorilla (10e - ebay). Joystickin liikkeitä tarkkailee arduino joka ohjaa sitten moottoriohjain kortteja yksi kortti hoitaa kahta moottoria (2e/kpl - ebay) Puomi ja kauha on tehty 2,5mm alumiinilevystä - ensimmäisiä hitsaussaumojani - koko rojektin idea oli mm. opetalla tig hitsausta Itseasiassa alkuperäinen idea oli vain tehdä pienempi versio lasten perinteisestä hiekkalaatikko kaivurista mutta vähän karkasi homma lapasesta
|
|
|
Post by anttvirt on Feb 12, 2018 19:38:01 GMT 4
On kyllä hieno kampe ! Tollanen ois pitänyt olla meidänkin likalla olla, mutta iskä kun on tälläinen laiska poropeukalo.. mutta nyt likka (5v)kaivaa jo bobbarilla.
P.s En tiedä mistäpäin olet mutta mulla on pari lyijyhyytsä akkua yli ja jos tarvetta on voin ne lahjoittaa noin hienoon projektiin..
|
|
KM
New Member
|
Post by KM on Feb 12, 2018 23:38:48 GMT 4
On kyllä hieno kampe ! Tollanen ois pitänyt olla meidänkin likalla olla, mutta iskä kun on tälläinen laiska poropeukalo.. mutta nyt likka (5v)kaivaa jo bobbarilla. P.s En tiedä mistäpäin olet mutta mulla on pari lyijyhyytsä akkua yli ja jos tarvetta on voin ne lahjoittaa noin hienoon projektiin.. 5v ja Bobbarilla , tässähän tulee jo kiire että ehtii kalustoa päivittään - oon kyllä tienny että lelut jää nopeasti pieneks, mutta että noin nopeasti... Helsingin suunnalla vaikutan, kiitos tarjouksesta. Mutta toistaseksi kiinnostaisi toi "bensiini-12V laturi" viritys, voisi sitten teoksen kiikuttaa mökille, missä ei ole sähköjä akun lataukseen, ja pitäähän työkoneessa vähän ääntä olla
|
|
|
Post by eelikki on Feb 13, 2018 22:40:43 GMT 4
On mahtava kaivuri, varmaan riittää naapurin poikia kokeilemaan. Kuullut olen tuosta arduinosta mutta en ole perehtynyt siihen, pystytkö kertomaan siitä enenmän. Ilmeisesti sillä noita lineaarikaramoottoreita pystyy ohjaamaan portaattomasti. Vaikka nopeus ei varmaa karkkaa muutenkaan käsistä. Hatun nosto, hieno toteutus.
|
|
KM
New Member
|
Post by KM on Feb 14, 2018 22:25:15 GMT 4
On mahtava kaivuri, varmaan riittää naapurin poikia kokeilemaan. Kuullut olen tuosta arduinosta mutta en ole perehtynyt siihen, pystytkö kertomaan siitä enenmän. Ilmeisesti sillä noita lineaarikaramoottoreita pystyy ohjaamaan portaattomasti. Vaikka nopeus ei varmaa karkkaa muutenkaan käsistä. Hatun nosto, hieno toteutus. Ei olla vielä hirveästi kylillä huudeltu - ettei ihan kylähulluks leimata Arduinoja on monia, tässä rojektissa käytössä on Arduino Uno, joka on tollanen luottokortin mitoissa (paksuutta tosin n.15mm) oleva yhden piirilevyn "tietokone" (ilman näytönohjainta). Hintaa aidolla n. 25e - kiinan kopioita saa ebaysta n. 5e/kpl. (Itsellä on pari aitoa ja pari halvempaa ( uhrattavaa ). Laskutehoja on varmaan 1/10000 tavallisen pöytäkoneen prosessorista, mutta hienosti riittää tälläiseen. Unossa on 6kpl jännitteen mittaus "jalkoja" joilla voi mitata 0-5 Voltin jännitteitä. Arduinon jännitten mittaus (Analog to Digital Converter - ADC) muuttaa jännitteen kokonais lukemaksi (englanniksi integer - ei desimaaleja) välillä 0-1023, jossa 0 vastaa 0V ja 1023 5V ja 2,5V olisi lukuarvona n. 511. Joystickeissa on 2 potentiometriä, yksi eteen-taakse ja toinen sivuttais liikkeeseen. Näistä saadaan jännite 0-5V (2,5V tikun ollessa keskellä), tämän jännitteen perusteella arduino ohjaa moottoreita. Jännitteen mittaus arduinolla - englanniksiKun joystickin paikka on selvillä ohjataan moottorin suuntaa (ohjauskorttien kautta) kahdella jalalla, jalat on vuorotellen 0V ja 5V riippuen kumpaan suuntaan mennään. Nopeus säädetään pätkimällä ohjainkortin "on/off" (enable) sisääntuloa nopeasti (tuhansia kertoja sekunnissa) PWM ulostuloilla (merkitty piirilevyyn "aaltoviivalla"). PWM ohjaus -englanniksiEsimerkkäjä on interWEB pullollaan, toivottavasti edes joku sai pienen tuunausidean omaan rojektiin
|
|
KM
New Member
|
Post by KM on Oct 19, 2018 19:14:38 GMT 4
Telan proto valmistui viimein, tehty vanhasta auton renkaasta, leikkaamalla sivut pois ja reijittämällä akkuporalla mahdollisimman tasaisesti. Aika jäykkä edelleen, täytyy koittaa leikata vielä sivuista pois. Moottoriksi meinasin tälläsiä (24v 450W geared motor -ebaysta noin 100e), onko kellään kokemuksia?
|
|
TS82
Full Member
|
Post by TS82 on Oct 20, 2018 17:52:41 GMT 4
Mulla pitäs alkaa kans opettelee tuota artun koodausta enemmä. Sais sillä tehtyö ajukoneen nosturin ohjaus ja toisella vakiokierros säädin moottorille et ei kyykähä.. Mitenkähä ku yks liike tarttee kaks lähtöä ku pitäs ohjata kahta solenoidie.. Tarttee vissii yhen uunon per nuppi et saa ohjattuo 3 karaa..?
|
|
KM
New Member
|
Post by KM on Oct 21, 2018 11:03:32 GMT 4
Mulla pitäs alkaa kans opettelee tuota artun koodausta enemmä. Sais sillä tehtyö ajukoneen nosturin ohjaus ja toisella vakiokierros säädin moottorille et ei kyykähä.. Mitenkähä ku yks liike tarttee kaks lähtöä ku pitäs ohjata kahta solenoidie.. Tarttee vissii yhen uunon per nuppi et saa ohjattuo 3 karaa..? Arduino UNO:ssa (mitä tässäkin ollaan käytetty) on 6kpl ADC muuntimina, joilla voi mitata 0-5V jännitteitä (noin 0,005V tarkkuudella). Lisäksi on 14kpl Digitaalisia "jalkoja" joista voi joko ottaa ulos 0V tai 5V - tai mitata onko siellä 0V tai 5V Noista digitaalisista jaloista 6kpl omaa PWM ominaisuuden jolla voi esim. RC autojen ja lennokeiden servoja ohjata, jos esim servolla tekis ton vakiokierrossäätimen. Ja näitä voi yhdistellä koodilla miten haluaa, eli yksi UNO hoitaa varmasti nuo sinun tän hetkiset visiot
|
|
TS82
Full Member
|
Post by TS82 on Oct 21, 2018 16:53:25 GMT 4
Joo. Vähä jo lueskelinki ohjeita. Vakiokierrossääjin ei varmaankaa oo mahoton ja mulla onki siihe jo servo yms. Mutta mite sillä sais ohjattuo 4kpl karoja eli 8 kelaa.. Ja pwm lähöt ei maha riittää eli tarttee sen takie 2 uunoa..
|
|
|
Post by jappez on Oct 22, 2018 22:00:58 GMT 4
|
|
KM
New Member
|
Post by KM on Oct 22, 2018 23:25:21 GMT 4
Joo. Vähä jo lueskelinki ohjeita. Vakiokierrossääjin ei varmaankaa oo mahoton ja mulla onki siihe jo servo yms. Mutta mite sillä sais ohjattuo 4kpl karoja eli 8 kelaa.. Ja pwm lähöt ei maha riittää eli tarttee sen takie 2 uunoa.. Koodaamalla voi tehä tavallisista pinneistä myös PWM lähtöjä (software pwm), mutta sen tarkkuus ei varmaan yllä noitten "hardware" PWM lähtöjen tasolle. Mutta sitten voi myös ottaa unon isoveljen Arduino Mega:n, en ole tosin itse käyttänyt moista, mutta pitäisi olla ihan yhtä "helppo" käyttää kuin UNO:kin. Jappez:lle, kiitti linkistä - mulla taitaa olla samanlainen tossa pyöritys liikkeessä. Tuntuu vähä liian pieneltä. Jalan väliin jäämisen pelkoa pienentää se, että meinaan laittaa aikuiselle jonkinlaisen "kuolleen miehen kytkimen" jota pitää koko ajan painaa yms kun valvoo muksua. Ja luulen että toi painaa sen verran vähän, että esim. varpaiden päältä ajaessa ei mitään satu. (ite jättäny meinaan varpaat auton renkaan alle ilman vahinkoa .
|
|
TS82
Full Member
|
Post by TS82 on Oct 23, 2018 6:23:14 GMT 4
|
|
hesako
Junior Member
|
Post by hesako on Oct 23, 2018 11:05:47 GMT 4
Löytyisikö täältä ohjelmantekijöitä Arduinolle? Olis montakin pikku projektia tehtävänä vaan kun tuohon ohjelmapuoleen en oo saanu aikaiseksi perehtyä...
Pankaas pikaviestiä jos kiinnostaa.
|
|
TS82
Full Member
|
Post by TS82 on Oct 23, 2018 11:18:54 GMT 4
Oli vissii virhe tietoissa. Mekassa pitäs olla 14 pwm lähtöä. Moneen paikkaan itelläki on idana ollu arttu mutta kiire meinaa olla eikä osaa koodata. Kai se on pakko opetella.
|
|
KM
New Member
|
Post by KM on Oct 23, 2018 15:22:22 GMT 4
Löytyisikö täältä ohjelmantekijöitä Arduinolle? Olis montakin pikku projektia tehtävänä vaan kun tuohon ohjelmapuoleen en oo saanu aikaiseksi perehtyä... Pankaas pikaviestiä jos kiinnostaa. Itseä voisi kiinnostaakin aloitella pientä sivupisnestä jos joku tarttee arduinolle jotain. Mutta heti tulee mieleen noi vastuu kysymykset, mitäs jos itse teen koodin pätkän jollekkin ja sitten joku hyde sylinteri aiheuttaa vahinkoa jonkun koodivirheen takia? Tietenkin vois varmaan jollakin opensource lisenssillä antaa koodin eteenpäin missä kielletään kaikki vastuu? Pistäppä hesako viestiä mitä olit ajatellut ekaksi projektiksi.
|
|