|
Post by hornetti on Jun 9, 2008 22:03:15 GMT 4
Eli.. Olen mietiskelly että moni härveli vois mennä hyvin jollain potkurilla eteenpäin mutta mutta.. Enpäs minä semmosen tekemisestä tiedä sitten yhtään mitään. Humppamies mahtaisi jotain asiasta tietää lennokkikonkarina. Eli ennenvanhaan ja nykyjäänki niitä vuollaan visssiin ihan puusta mutta miten laskea sopiva lapakulma ja miten reikä saada keskelle miten saada potkuri tasapainoon, millaista puuta, jne. Näin tässä jokuaika sitten keskeneräsen lentsikan (DIY) ja siinä oli semmonen 200cc riksi keulassa ja potkuri niin ihan pienillä kierroksilla kulki hiekkakentällä aivan komiasti. Tuommonen potkuri systeemi voisi olla ratkaisu esimerkiksi meidänkin joelle kun on sen verta matalaa ja paljon isoja uppopuita minkä takia mennyt monta kertaa soutelemiseksi. Muutenkin olisi mielenkiintoista rakentaa joku potkuri härpytin. Mutta nyt joku jolla on tietoa, taitoa ja kokemusta niin kertomaan vähän vinkkejä.
|
|
|
Post by Humppamies on Jun 10, 2008 0:33:03 GMT 4
Ennen vanhaan potkuri oli tekijänsä taidon näyte ja se vuoltiin yhdestä puusta, usein koivusta. Kuitenkin nykyään vanerin saatavuuden ja halpuuden vuoksi kannattaa sitä käyttää. Eli monta kerrosta vaneria päälekkäin, keskelle pisimmät, laidoille lyhimmät palikat. Koivuvaneria suosittelen ja uretaaniliimaa. Lapakulmaa(nousua)tarvii sitä enemmän, mitä pienenpi potkuri on. Varmaankin aika vähän. www.instructables.com/id/Wood-Propeller-Fabrication/ Tuolta löysin, aika selkeät ohjeet, jos englanti vähänkään taittuu. Muista kuitenkin, että potkuri vaatii yllättävän paljon tehoa halkaisijaansa nähden. Esimerkkejä: moottorisahan moottori: 12-15 tuumaa; ruohonleikkurin moottori(3,5hp):15-16 tuumaa; kuplavolkkarin kone(1200cc):25 tuumaa; lycoming(150hp)lentokoneen moottori: 30 tuumaa. Moottorin akseliin täytyy tehdä laippa, josta potkuri on kiinni 6-8 pultilla. 2 ei riitä eikä neljä, säpäleet lentää taatusti silmille. Kaikki kommentit kokemuksella, ei välttämättä oman, mutta eihän kaikkia virheitä tarvi tehdä itse. EDIT:Tee tuommonen: fi.wikipedia.org/wiki/Aerosan
|
|
|
Post by hornetti on Jun 10, 2008 19:13:45 GMT 4
Noni.. täytyypä sitte käyä ostamassa uretaani liimaa... koivuvaneria onkin jo... Arvasin että teikäläiseltä sitä tietoa löytyy. Täytyypä ruveta värkkäilemään. Suur kiitos sulle humppis.
|
|
|
Post by Humppamies on Jun 10, 2008 22:07:01 GMT 4
Eipä kestä.(kerrankin joku tyytyväinen meikäläisen neuvoihin)
|
|
|
Post by yamahaenticer on Jun 10, 2008 22:44:29 GMT 4
Varovaisuus ei varmaan ole pahitteeksi sitä omatekemää potkuria testaillessa - saattaa olla näkö vaarassa.
Paljonkos maksavat ihan tehdastekoiset potkurit?
|
|
|
Post by hornetti on Jun 10, 2008 23:23:52 GMT 4
Eräs firma pyysi mittatilaus potkurista 5000 dollaria... Voi olla että minun potkuri rojekti jää tähän... Monet ihmiset on kuolleet näitä systeemejä viritellessä... tommonen potkuri ku lähtee akselistaanki irti niin lähtee se niin jumalattomalla voimalla että päälähtee jos tulee tielle... lentokoneessahan se nyt tietysti eriasia kun istutaan kopissa sisällä niin siinä niin suurta vaaraa ole. Kyllä minääkin oisin suojat tehny mutta juuri voi lentää tikkuja aika hyvin.
|
|
|
Post by Humppamies on Jun 16, 2008 22:38:36 GMT 4
Tosiansa voi olla viisasta käyttää potkuria penkissä jonkin aikaa ja useita kertoja turvallisen välimatkan päästä todetakseen potkurin kestävyyden. Mutta jos noiden laittamani linkin ohjeiden mukaan veistää, niin tulos on aika hyvä.
|
|
|
Post by hornetti on Jun 17, 2008 0:58:19 GMT 4
Joo-o... Toinen juttuhan on jos käy kyselemässä jostain ultrakerholta/huoltamolta jos niillä on jostain trike ultrista tai jostain muista härpyttimistä noita potkureita.. Tuskin ne hirveästi käytettynä maksaisi ja sitten välityksellä säätäis kierrokset kohalleen.
|
|
|
Post by anttvirt on Jun 17, 2008 15:46:10 GMT 4
|
|
rollotin
New Member
N?in vai ei n?in?
|
Post by rollotin on Jun 17, 2008 16:38:44 GMT 4
Eipä ole juu...! Mutta taitaa vaan olla vähän liian pieniä.
|
|
|
Post by hornetti on Jun 17, 2008 18:37:41 GMT 4
Onhan noihin rc peleihinkin suhteelissen isoja mutta nekin taitaa olla itse tehtyjä kun puhutaan niin suurista että ihmistä jaksas liikuttaa-
|
|
|
Post by Humppamies on Jun 17, 2008 23:56:17 GMT 4
Ei varmaan kannata laittaa ysituumasta ihmistä kulettavaan peliin, voi käydä pieneksi. Jenkeissä noita myydään, tulee jopa ihan kotiin asti. Hinnat on sitten eri luokkaa.
|
|
kysyn
Junior Member
|
Post by kysyn on Jun 23, 2008 1:45:35 GMT 4
tuli joskus tehtyä pajusta potkuri polttomoottori käyttöseen tuulettimeen enkä todellakaan suosittele!!pysykää pajusta ynnämuusta roskapuusta kaukana näissä hommissa...oli aivan liian pehmeetä...pultin reijät ko jyrsiinty isommaks ni piti laittaa rautalangalla kii ja siittähän ei tietenkää hyvää seurannu...se läht ja vauhilla...idea hyvä mut toteutus ja etenki materiaalit perseestä...niinku aina mulla...
|
|
|
Post by anttvirt on Jun 23, 2008 20:31:08 GMT 4
antti.1g.fi/kuvat/extra+33%25/mulla on tuommoinen lelu itsellä, 86ccm kone huiskana 26x10 vetoa noin 18kg. Eli potkurin pituus 26 tuumaa ja nousua kierroksella 10 tuumaa.. hyllyssä oli pojilla muistaaksen 34 tuumaisia, maksavat sitten tietty jo joitakin kymppejä mutta ovat suhtkoht tasapainossa. -Antti-
|
|
|
Post by Humppamies on Jun 24, 2008 13:48:11 GMT 4
|
|