jaxz
New Member
|
Post by jaxz on Jan 31, 2009 0:43:45 GMT 4
Alkaa pikkuhiljaa olla esitelykunnossa oma tuotos (joskin ei vielä lähellekään valmis). Vuodenpäivät vaihtelevalla menestyksellä on tullut väännettyä linkin värkkiä: picasaweb.google.fi/toivane/Telavarkki#Kyseessä siis bankun teloilla ja daihatsun 1.0 L 3-syl. diesel koneella varustettu hydraulivetoinen telavehje. Tavoitteena tehdä mahdollisimman pieni, kevyt ja ketterä kone. Teloja on mm. kavennettu puoleltaan 50 mm ja runko tehty moottorin leveyden mukaan. Koneen pituus on 250 cm ja leveys 140 cm. Lopullinen paino asettunee 800 kg:n tietoille. Hydraulitankki on ehkä hieman ylimitoitettu ~120 L, mutta ei tilavuudesta haittaakaan ole (paitsi paino). Pumppu on kaksiosainen hammaspyöräpumppu. Toinen tarkoitettu ajoon ja toinen työhydrauliikkaan. Tarvittaessa esim. siirtoajoon suurempaa nopeutta ohjataan molempien pumppujen tuotto ajoon. Työhydrauliikkaa en ole vielä rakentanut. Ajolohkona painekompensoitu proportionaalilohko. Lohkolla saadaan melko hyvä ajettavuus koneelle (ei tietenkään muuttuva tilavuuksiseen pumppuun verrattavissa). Nyt rakenteilla puskulevy ja jossain vaiheessa rakennellaan myös oikea etukuormain. Koppi turvakaarineen on myös suunnitteilla, koska tuntus olevan miltei pakollinen tuommoselle koneelle. Ensimmäisten testien perusteella nimittäin voimaa riittää ja kone miltei nousee melkein pystysuoraa seinää ylös
|
|
Taneli
Junior Member
|
Post by Taneli on Jan 31, 2009 0:50:58 GMT 4
Tämä on kyllä ehdottomasti hienoin omavalmiste tela-ajoneuvo mitä olen näillä sivuilla nähnyt ja ei ne aikaisemmat ole mitään rumia olleet!
|
|
|
Post by judson on Feb 1, 2009 10:35:08 GMT 4
Kappas itselläkin löytyy samanlainen Daihatsun Diesel motor . Kannattaa tilata jako ja syöttöpumpun hihnat varastoon ajoissa . tuntuu olevan kiven alla ne .. Mistäs olet Hydr.pumpun laittanut vai onko ihan uusi ? Minkälaisella tuotolla ja oliko kallis ... ? Itsellä on ajatuksissa tuollainen " lumityökone" jos tekisi .. näppärän kokoinen tuo Daihatsun moottori olisi sellaiseenkin ..
|
|
|
Post by jartsa78 on Feb 1, 2009 14:52:48 GMT 4
siisti telavehje. mulla kans on tossa omassa traktorissa härvelissä daihatsun kone. daihatsun kone ei ainakaan ole painava jos vertaa moneen muuhun koneeseen! mutta osia ei tahdo oikeen löytyä.
|
|
jaxz
New Member
|
Post by jaxz on Feb 1, 2009 22:14:12 GMT 4
Kiitokset taneli..
Hyvä huomio judson tuo hihnojen saamisen vaikeus.. pitänee siis kysellä ajoissa. Kaikki hydrauliikkaa on uutta.. suhteilla edullisesti. Pumppu on siis kaksiosainen 16+16 cm3/r.
Daihatsun valitsin juuri tuon kokonsa puolesta. Tosin sais olla maksimi väännöt hieman alemmilla kierroksilla. Netistä löydetyn mukaan koneessa on maksimit 60nm @ 3500 r/min. Ongelma tuon kanssa tulee siitä, että pumput on suoraan kumisakarakykimen välityksellä kytkimen akselilla - eli suora välitys ja pumppujen valmistajan antama maksipyöritysnopeus on 3000 r/min. Ei siis oikein saa parasta hyötyä koneesta, jos ei kierrätä pumppuja "ylikierroksilla".
Onko kenelläkään tietoa turbotetun daihatsun koneen eroista ilman turboa olevaan? Internetin syövereistä löysin tiedon, että turbotetun daihatsun koneen maksimi vääntö olisi 90 nm@2500 r/min. Kone olisi erittäin sopiva tuohon pumppujen pyörityskäyttöön silloin.
|
|
|
Post by juhoonkalo on Feb 2, 2009 15:24:07 GMT 4
meinasitkkos tuolla esim. puita kuskata. ite oon semmosta mettäkonetta rakennellut
|
|
jaxz
New Member
|
Post by jaxz on Feb 3, 2009 0:55:34 GMT 4
Puunajoonkin juu. Ja sitten hydraulivoimakoneeks polttopuuntekoon. Kehitteillä on "polttopuukone" mallia halkaisu ja katkaisu samalla. Myös auraamiseen ja pihatyökoneeksi yleensäkin tuo on tulossa.
Minkäslainen kone juhoonkalolla on tulossa? Hydraulivetoinen?
|
|
|
Post by juhoonkalo on Feb 3, 2009 15:30:42 GMT 4
|
|
|
Post by Taisto on Feb 3, 2009 20:15:25 GMT 4
Onpas hieno laite!
|
|
|
Post by telafriikki on Jul 15, 2009 11:13:34 GMT 4
Terve !
Minulla on rakenteilla bankun teloista telamaasturi. Runko vasta hitsattu, alkoi kiinnostaa toi hydrauliveto kun katsoin sinun pro- jektin kuvat ! Hieno !. Minulla on tarkoitus rakentaa puun ajokone polttopuun ajoon ja ehkä ensi harvennuksiin. Olisiko mahdollista saada sinulta hydrauli "kaaviota" ja listaa hydraulikomponeista joita olet käyttänyt. Ettei tarvtsisi keksiä pyörää uudelleen. Tie- dän että hinta nousee pilviin. Olen hydrauliikassa aivan aloittelia.
T. telafriikki sp. aslak ät elisanet.fi
|
|
|
Post by yamahaenticer on Jul 19, 2009 17:04:33 GMT 4
No tämä laite on kyllä makea!
|
|
jaxz
New Member
|
Post by jaxz on Jul 24, 2009 11:50:54 GMT 4
.... Olisiko mahdollista saada sinulta hydrauli "kaaviota" ja listaa hydraulikomponeista joita olet käyttänyt. Ettei tarvtsisi keksiä pyörää uudelleen. Tie- dän että hinta nousee pilviin. Olen hydrauliikassa aivan aloittelia. T. telafriikki sp. aslak ät elisanet.fi Suosittelen hakemaan aivan aluksi vaikka kirjastosta jonkun hydrauliikan perusteoksen esim. Hydraulitekniikan perusteet ja tutustumaan esimerkiksi Fluidfinlandin klinikat sivuihin. Perustietämyksen kasvattamisesta ei ole haittaa etenkään ongelmienratkonta tilanteissa vaikka näiden härvelien hydrauliikka ei kovin monimutkaista olekaan. Suoraan en suosittele kopioimaan hydraulikaaviota mistään. Kannattaa itse tutustua komponentteihin ja laskea hieman muutamilla peruskaavoilla mm. tehon tarvetta, paineita ja pyörimisnopeuksia jne. Muuten käy niin, että järjestelmä toimii vajaasti tai ei ollenkaan. Kannattaa laskemisessa lähteä siitä, kuinka paljon tehoa on käytettävissä ts. millainen moottori pumppuja pyörittää. Siinä vaiheessa kun pystyy keskustelemaan laitteensa toimimisen tavoitteesta vaikka jonkun myyjän/suunnittelijan kanssa liikkeen tiskillä, niin ammattihenkilöt kyllä auttavat mielellään. He kyllä osaavat sitten ehdottaa sopivia komponentteja ja vielä tarkastaa laskelmatkin tarvittaessa. Jos taas et pysty kertomaan edes tavoitteestasi laitteen toiminnan suhteen, saati puhumaan asioista "jotakuinkin" oikeilla termeillä ei jatkamisesta tahdo tulla mitään. Kun on itse miettinyt ja suunnitellut järjestelmän toiminnan on paljon helpompi etenkin, kuten jo mainitsin, ratkaista ongelmia joita tulee ja myöhemmin kehittää järjestelmää eteenpäin. Silloin voi rehellisesti sanoa, että tämän olen itse suunnitellut ja tehnyt. Toisaalta syyllistä virheisiinkään ei tarvitse kaukaa etsiä .
|
|
|
Post by telafriikki on Jul 25, 2009 21:35:17 GMT 4
Terve ! Olet oikeassa siinä että pitää ymmärtää mitä on tekemässä (helpottaa ongelmien ratkaisua metsässä) Hydrauliliikkeessä olivat sitä mieltä jos olisi tiedossa toimiva kokonaisuus, niin siitä olis helpompi lähteä kehittelemään minun tarpeisiini sopivaa hydrauliikkaa esim. pumpun ja hydraulimoottoreiden osalta. Ei tässä ole tarkoitus tehdäkäään kopiota sinun tela-ajoneuvosta. Minun tarpeet on erilaiset esim. työhydrauliikan suhteen minulla riittää 10l/min tyhjäkäynti kierroksilla ja työpaine 175 bar. Etuvaunusta tulee n. 1700mm leveä telien vääntösauvajousitus "määrää" leveyden, painoa tulee n. 1000kg ja tarkoitus vetää n.2000kg perävaunua "kuormattuna". Moottoriksi tulis VW 1.6 dsl 40 KW 4800 r/min, max vääntö 100NM/ 2300r/min. T. telafriikki
|
|
jaxz
New Member
|
Post by jaxz on Jul 31, 2009 23:49:19 GMT 4
Toimivasta kokonaisuudesta (vielä) tuon minun rakennelman osalta en tiedä , mutta eihän tuossa mitään erikoista komponenttien ja/tai kaavion osalta ole: Hammaspyöräpumpulta paine paineenrajoitusvettiilin ja painesuodattimen kautta painekompensoidulle propoventtiililohkolle ja sieltä moottoreille ja takas lohkon kautta tankkiin. Työhydrauliikkapumpun tuotto (työhydrauliikka vielä rakentamatta) ohjataan 3-tie venttiilillä , jonka korvaan mahdollisesti virranjakkoventtiilillä, joko työ- tai ajopiiriin. Tuo volkkarin diesel on erittäin järkevä valinta. Tuo tarkoittaa käytännössä alle 1cm³/r pumppua. 1 cm³/r pumpulla 1000 r/min on 10 l/min. Mielenkiinnosta kysyn, että mitä on tulossa toimilaitteiksi?
|
|
juh44
Junior Member
|
Post by juh44 on Aug 1, 2009 2:57:39 GMT 4
Ainakin minusta tuolla tuotolla pyörittää vaikka mitä, 3000rpm niin 30l tuotto ja sillä jo käyttelee mettäkärryn kuormaajaa, klapikonetta ja kaikkea muuta kivaa.
|
|