|
Post by supercross on Dec 2, 2007 14:57:08 GMT 4
niin ai pyörän ketjulla ja rattailla.. täidampa kookeilla ;D
|
|
|
Post by yamahaenticer on Dec 2, 2007 17:13:29 GMT 4
Jaa-a, vai että polkupyörän ketjuilla. Katsokaapa vaikka suzuki pv:n ketjuja, siinä vehkeessä on vakiona tehoa vain 1,5 hv, ja silti on vähän jämerämpää tekoa ne ketjut. On varmaan useita syitä, miksi siihen ei ole laitettu polkupyörän kokoluokkaa olevia ketjuja.
Ja jos nyt kyseessä on 5 hv moottori, johon on rahaa kulunut parisensataa euroa, niin ei liene suuri sijoitus enää ostaa kunnon ketjut ja rattaat siihen. On sitäpaitsi helpompi tehdä kunnon sovitteet hammasrattaille, kun ovat vähän jämerämpää tekoa.
Mutta tämähän on tietty vain minun mielipide.
|
|
|
Post by supercross on Dec 2, 2007 17:26:50 GMT 4
no niin no joo kyllähän ne mopon rattaat ja ketjut tietenkin eneemmän kestää ku fillarin rattaat ja ketjut... no sehän näkyy kun olen sinne asti päässu eettä hamppeja ja ketjuja pitäs sovitella. ;D
Ja kyseessä on Briggs and Stratton 3hp.... en kyllä ole puhunut laittavani mitään 5 heppasta konetta... ja toi 3hp briksi muuten oli mulle aivan ilmainen enkä ole sijoittanut siihen senttiäkään...
|
|
|
Post by hornetti on Dec 2, 2007 18:45:53 GMT 4
No tuotahan minäkin olen yrittänyt heille kertoa!! Ja juuri että 3hp kin on paljon enempi kun ihmisen jaloista tuleva voima. No joo mikroautossa on pienemmät ketjut vielä kun tsygässä mutta ne ovatkin sitten jo niin vahvaa metallia ja kyllä niitä katkeaakin. Viime kesänä meni 4 ketjut. Ja ei voi ymmärtää että miten fillarin ketjut voi kestää edes 3hp koneessa kun mankistakin on katkennut parit ketjut eikä se kyllä mikään tehohirmu ole.
|
|
|
Post by supercross on Dec 2, 2007 18:51:03 GMT 4
mulla ei oo pvstä katkennu kertaakaan ketjut vaikka olen omistanut sen jo 5 vuotta... ;D
|
|
|
Post by Humppamies on Dec 2, 2007 23:29:15 GMT 4
Kunhan ketjupyörät ovat linjassa ja keskitetyt, niin polkupyörän ketju/ketjupyörät kestää yllättäviäkin voimia. Yhessäkään härvelissä en ole käyttänyt vahvempia ketjuja ja on kestänyt. Te ette vain osaa.
|
|
|
Post by yamahaenticer on Dec 2, 2007 23:38:46 GMT 4
no niin no joo kyllähän ne mopon rattaat ja ketjut tietenkin eneemmän kestää ku fillarin rattaat ja ketjut... no sehän näkyy kun olen sinne asti päässu eettä hamppeja ja ketjuja pitäs sovitella. ;D Ja kyseessä on Briggs and Stratton 3hp.... en kyllä ole puhunut laittavani mitään 5 heppasta konetta... ja toi 3hp briksi muuten oli mulle aivan ilmainen enkä ole sijoittanut siihen senttiäkään... Eikös ketjun aloittajalla ole paikallismoottori, taitaapa olla jopa 6,5 hv. Ja sen voimia ja ketjujen kestävyyttä tässä olen pohtinut.
|
|
juzzi
Junior Member
|
Post by juzzi on Dec 3, 2007 3:34:54 GMT 4
Kiilahihnakäyttö ei ole hyvä paitsi jos välitys on suhteellisen pieni, kuten ajoleikkurissa tai puutarhajyrsimessä. Koska laitteen täytyy pystyä lähtemään myös paikaltaan niin vaihteita täytyy olla enemmän kuin yksi. Hommaa joku ajoleikkurin/pienen auton vaihdelaatikko ja siihen se kiilahihna kytkin ja laita ainakin 2 tai 3 hihnaa vierekkäin niin eivät luista niin helposti.
Nimimerkillä: Äärettömän määrän hihnoja polttanut mikroauton hihnakytkimellä.
|
|
|
Post by Humppamies on Dec 3, 2007 11:46:35 GMT 4
Yhdellä vaihteella nopeusalue on käytännössä saman laajuinen kuin kierrosalue.
|
|
|
Post by supercross on Dec 3, 2007 17:49:14 GMT 4
ai niinku selittäkääpä että moten tollanen hihnakytkin pelaa.... ku en oikeen ymmärrä ;D
|
|
juzzi
Junior Member
|
Post by juzzi on Dec 3, 2007 19:22:12 GMT 4
No hihna on aluksi löysällä ja kun hihnaan painetaan joku rissa niin hihna kiristyy ja alkaa vetämään.
|
|
|
Post by supercross on Dec 3, 2007 19:28:24 GMT 4
okei... mitä hihnoja itse ruukaatte käyttää ja nuita pyöriä pinkä päällä se hihna kulkee... pitääkö tollainen hihnakytkin hyvin
|
|
|
Post by nilkki on Dec 3, 2007 22:04:07 GMT 4
Voishan sille hihnallekin tehdä kotelon missä se ei kastuisi?!? Kiilahihnoilla saisi myös vaihteet sillä lailal että pistät 4 hihnapyörää ja 2 hihnaa ja kummallekkin oma kiristin. Eli toisella hihnalla pääsee hiljempaa ja toisella lujempaa, eli hihnapyörien koolla säädetään välitys. Millastas kelkkaa oot tekemässä? Telalla vai millä? Auton vaihde laatikot ovat painavia ja vievät tehoa kyllä jonkin verran joten eivät nekään ole oikein ratkaisu.. Joku tommonen hihnaviritys vois varmaan olla soppeli. Keskipakokytkimessähän on se huono että siitä ei saa vaihteita enkä tiedä miten se kelkassa sitten toimii koska joutuu aika kovalle rasitukselle varmaan. Hihna kytkimet noissa taitaa parhaiten toimia kun sille vaan joku kotelo ettei vettä pääse niin mikäs siinä kun kyllähän moottorikelkassakin on variaattori hihna ja se toimii niin kauan kun pysyy kuivana. Esim. pesun jälkeen ei kyllä lähe mihinkään kelkka kun hihna luistaa niin pirusti. Tää oli muuten helevetin hyvä idea. Suunnitteilla olevasta kelkasta tulisi mahdollisimman pieni ja telalla. Rahaa en meinannut haaskata tähän kovin paljoa, eli kasaan romusta mitä nurkista löytyy. Mistähän noita hihnapyöriä ja hihnoja saa? Honkkarista, Biltemasta, Motonetistä? Tehoja tossa paikallismoottorissa on tosiaan 6,5 heppaa. Laittakaa vaa kuvia niistä kiilahihnakytkimistä ja vaihteista mitä ootte tehny, ni sais inspiraatioo niistä.
|
|
|
Post by supercross on Dec 3, 2007 22:09:32 GMT 4
???joo mäki aatelin että tekis ton hihnakytkimen.. romuttamoiltahan varmaan saa autoista otettua jos tarvii ja aattelin yheltä hakea... onko o autossa muuten mitään tarpeellista mitä vois käyttää hihnapyörinä tai jotain
|
|
|
Post by Humppamies on Dec 4, 2007 13:11:45 GMT 4
Kävelet rautakauppaan varaosatiskille ja sanot: "Hihnapyöriä 2kpl, halkasija xmm, profiili y(Z,A,B tai C) kiila-akselille. Lisäksi tarvin näille sopivan hihnan, pituus zmm. Kiitos." Eikä ne paljoa siellä maksa(ja lähisukulaisilta kannattaa hakea sponsoriapua). Ja rautakaupassa on osaava henkilökunta, ne tietää mitä asiakas tahtoo.
|
|