jmp
Junior Member
|
Post by jmp on Dec 25, 2009 17:06:17 GMT 4
Juu elikkä tässä ois rakenteilla crossimönkijä, johon laitetaan yamaha yz 80cc kone---> Tarkotus on tehdä mahollisimman kevytrakenteinen, mutta samalla toki semmonen että ei tarvii silkkihansikkailla ajella , tosin runkoa ei tehä alumiinista koska ei ole ac/dc tig:iä käytössä kotona. Eli koko runko, taka-akseli sekä etu akselistot yms. tehdään itse mm. käyttämällä purkentaivutinta "mustasta" teräsputkesta, jonka halkaisija oli 25mm luokkaa(suurinpiirtein, en nyt muista tarkkaa kokoa) tässä ois kuva minkä tyyppinen mönkijä ois tarkotus saaha aikaseksi, vain lyhyemmällä akselivälillä, leveämmällä raide leveydellä korkeammalla maa varalla, ja vähemmällä blig blig osilla sekä ihan normi maastorenkailla lisää tulossa
|
|
Taneli
Junior Member
|
Post by Taneli on Dec 25, 2009 18:31:10 GMT 4
Oletko aatellut ottaa lähtökohdaksi jonkun valmiin rungon vai tehdä kokonaan itse? Ite ainakin suosittelen suzuki pv:n runkoa aihioksi. Siinä on simppeli, kevyt runko ja siihen olisi helppo tehdä mönkijä. Se että mistä tiedän johtuu siitä että olen itse suunnitellut vastaavaa, mutta en ole vaan tehnyt semmosta vielä muiden projektien vuoksi. Suosittelen perehtymään siihen PV:n runkoon. Kannattaa myös ottaa hyvin selvää ETUKÄTEEN että kuinka saa jousituksesta/alustasta mahd. hyvän. Itsellä on kokemusta sattuma rakentamisesta ja silleen et välttämättä saa aikaiseksi sellaista kun haluat!
|
|
jmp
Junior Member
|
Post by jmp on Dec 25, 2009 18:42:07 GMT 4
Oletko aatellut ottaa lähtökohdaksi jonkun valmiin rungon vai tehdä kokonaan itse? Ite ainakin suosittelen suzuki pv:n runkoa aihioksi. Siinä on simppeli, kevyt runko ja siihen olisi helppo tehdä mönkijä. Se että mistä tiedän johtuu siitä että olen itse suunnitellut vastaavaa, mutta en ole vaan tehnyt semmosta vielä muiden projektien vuoksi. Suosittelen perehtymään siihen PV:n runkoon. Kannattaa myös ottaa hyvin selvää ETUKÄTEEN että kuinka saa jousituksesta/alustasta mahd. hyvän. Itsellä on kokemusta sattuma rakentamisesta ja silleen et välttämättä saa aikaiseksi sellaista kun haluat! hmmm...ei pahalla mutta mopo-ikä jo ohi tosin vanhasta kokemuksesta voin sanoa että kyl pv:stä saa hyvän mönkkärin, se on aikoinaan jo kekeiltu asiaan... ....eli ihan vääntelen rungon kokonaan itse. metalli alalla työskentelen niin se puoli ei tuota kyl vaikeuksia, ainoastaan että kotona ois kiva olla mm. levyleikkuri ni sais korvaikkeita sun muuta tehtyä ilman rälläkkää, mut onneks työ paikalla on pelit ja vehkeet sekä vesileikkuri löytyy viereisestä koneistamosta, joka sattuu olemaan meijän firman tontilla ni alennuksiakin varmaan heruu ... hmmm...piikisen crossinkone ois enempi mun mieleen, mutta ei nyt varaa ostaa kokonaista pyörää "tuhottavaksi" tähän projektiin...joten kasiainen saa nyt toistaseks kelvata!
|
|
Taneli
Junior Member
|
Post by Taneli on Dec 25, 2009 18:45:48 GMT 4
Niin on meikäläiseltäkin mopo-ikä ohi, että eipä huuvella Silti tosin omistan PV:n Jaa joo, meinasinkin kysyä että minkä verran sulta löytyy tuota ammattitaitoa, että ollaanko tekemässä oikeesti asiallista peliä, mutta tämäpä tulikin jo selväksi. Innolla kyllä odottelen, projekteja joissa tavotteena on tehä muutakin kuin pelkästään eteenpäin liikkuva peli on aina mukava seurata.
|
|
jmp
Junior Member
|
Post by jmp on Dec 25, 2009 18:54:12 GMT 4
Niin on meikäläiseltäkin mopo-ikä ohi, että eipä huuvella Silti tosin omistan PV:n Jaa joo, meinasinkin kysyä että minkä verran sulta löytyy tuota ammattitaitoa, että ollaanko tekemässä oikeesti asiallista peliä, mutta tämäpä tulikin jo selväksi. Innolla kyllä odottelen, projekteja joissa tavotteena on tehä muutakin kuin pelkästään eteenpäin liikkuva peli on aina mukava seurata. juu ei huuvella ...olen täs viitisen vuotta tehty metallialan hommia, teräsrakenne asennuksia pää asiassa, mutta myös kaikkee muuta metalliin liittyvää lattiasta kattoon kyl täs on tarkotus rakentaa semmonen peli jolla ITSE uskaltaa todellakin ajaa ja hyppiä yms. kone varmaan tullaan ajan mittaan vaihtamaan isompaan tosin. se ei viel oo ihan varma että teenkö tän "mustasta" raudasta vai alumiinista, se himmottais ja ohan toki töissä ac/dc tig, jolla tän saisin hitsattua läjään, painoo säästys siten reilusti, oisko ollu et teräs painaa 7.8kg litraa kohden ja alumiini 2.8kg/litra ni jonhan tulis kevee runko tankki ja katteet tulis sit kans "köykämiinistä"
|
|
Taneli
Junior Member
|
Post by Taneli on Dec 25, 2009 23:25:40 GMT 4
Teet kaikki maholliset irto-osat alumiinistä, jos et runkoo pysty amuliinistä tekemään. Tukivarret, takahaarukka jne. alumiinistä. Onnistuuko sinulta lasikuidun käsitteleminen? Siitä vois aika tyylikkäät katteet onnistua, mutta ne on kyllä sivuseikka. Tuota konetta aloin miettiä, että onhan se mukavan pirtee, mutta ei sillä kyllä hirveesti juhlita. Joku piikkinen 2-t kone voisi olla melkosen hyvä tai sitten joku 250 nelari. Sitten isompi kone menee jo turhan tehokkaaksi ja niistä hevosista ei enää ole paljoa semipienessä laitteessa iloa.
Mutta kun runko on tehty ja tuo 80 kone siihen istutettu, on sen vaihtaminen isompaan yksi mukiseen kyllä helppoo. Eikun vaan kuvia kun projekti edistyy!
|
|
Selly
Junior Member
|
Post by Selly on Dec 26, 2009 16:18:27 GMT 4
Konekehto sun muu "Kovimmalle" rasitukselle jäävä rungon osa mustasta ja loput alumiinista.. Takahäkki penkille alumiinista kokonaan, siinäkin säästää osansa, kumminkin siinäkin paljon putkea jos kestävän tahtoo. Ja aivan kuten Tanelikin tossa kertoi, että takaswingiä, tukivarsia, renkaiden napoja, stongaa, äänenvaimenninta, bensatankkia sun muita alumiinista.. Vanteet vielä alumiinia niin hyvä o.
|
|
jmp
Junior Member
|
Post by jmp on Dec 26, 2009 16:58:39 GMT 4
Teet kaikki maholliset irto-osat alumiinistä, jos et runkoo pysty amuliinistä tekemään. Tukivarret, takahaarukka jne. alumiinistä. Onnistuuko sinulta lasikuidun käsitteleminen? Siitä vois aika tyylikkäät katteet onnistua, mutta ne on kyllä sivuseikka. Tuota konetta aloin miettiä, että onhan se mukavan pirtee, mutta ei sillä kyllä hirveesti juhlita. Joku piikkinen 2-t kone voisi olla melkosen hyvä tai sitten joku 250 nelari. Sitten isompi kone menee jo turhan tehokkaaksi ja niistä hevosista ei enää ole paljoa semipienessä laitteessa iloa. Mutta kun runko on tehty ja tuo 80 kone siihen istutettu, on sen vaihtaminen isompaan yksi mukiseen kyllä helppoo. Eikun vaan kuvia kun projekti edistyy! niin se joo tehtävä et runko mustasta ja loput alumiinista kyllä tota lasikuitu hommia on vähän tehny, on mulla vajaa rulla mattoakin, siitähän sais katteet tehtyä.... nii konehan tullaan vaihtamaan 125cc crossin koneeseen heti kun vaan budjetti antaa myöden, ehkä jo rakennus vaiheessa??
|
|
jmp
Junior Member
|
Post by jmp on Dec 26, 2009 19:12:52 GMT 4
hmmm... mie olen täs jo pitkän aikaa haaveillu et sais pajalle oman pienen jyrsinkoneen, ja tämmösen sitte löysin netissä surffatessa, vähä lelun olonen, mutta kyllä sillä pieniä osia itelle saa varmasti tehtyä. www.koneita.com/jyrsinkoneet/index_files/Page418.htmpajalla kun on semmosen pieni vanha sorvi, ni tää ois oiva keveri sen rinnalle harmivaa nettä ei ihan nyt ole varaa ostaa, kevällä varmaan sitte on
|
|
jmp
Junior Member
|
Post by jmp on Dec 27, 2009 15:38:02 GMT 4
hmmm... juolahti semmonen mieleen että jos tekis myös taka-akselista erillis jousitetun??? eikös se siitä pitäs tulla sillon paremmin ajettava?
|
|
Taneli
Junior Member
|
Post by Taneli on Dec 28, 2009 0:26:16 GMT 4
No ei välttämättä. Voishan se olla hieno maasto-ominaisuus, mutta suurin osa mönkijöistä on tehty jäykällä taka-akselilla. Lähinnä olen tavannu erillisjousitettuja periä nelikko möngertäjissä. Jos taakse tekee erillisjousituksen niin sinne varmaankin tarvitsisi sitten kallistuksenvakaajan yms. eikä siitä välttämättä tulisi niinkään erikoinen. Jäykkä taka-akseli on ehkä Se varma ratkaisu. En kylläkään osaa tähäh hätään perustella, miksi sinne ei voisi tehdä jousitusta, mutta se lienee melko tarpeeton riippuen käyttötarkoituksesta.
|
|
jmp
Junior Member
|
Post by jmp on Dec 28, 2009 1:32:58 GMT 4
No ei välttämättä. Voishan se olla hieno maasto-ominaisuus, mutta suurin osa mönkijöistä on tehty jäykällä taka-akselilla. Lähinnä olen tavannu erillisjousitettuja periä nelikko möngertäjissä. Jos taakse tekee erillisjousituksen niin sinne varmaankin tarvitsisi sitten kallistuksenvakaajan yms. eikä siitä välttämättä tulisi niinkään erikoinen. Jäykkä taka-akseli on ehkä Se varma ratkaisu. En kylläkään osaa tähäh hätään perustella, miksi sinne ei voisi tehdä jousitusta, mutta se lienee melko tarpeeton riippuen käyttötarkoituksesta. täähän on siis tulossa ihan "monttu koneeksi" eli crossailua ja hyppimistä yms. eli perus jäykkä taka-akseli lienee paras.
|
|
|
Post by Humppamies on Dec 28, 2009 2:09:06 GMT 4
No ei välttämättä. Voishan se olla hieno maasto-ominaisuus, mutta suurin osa mönkijöistä on tehty jäykällä taka-akselilla. Lähinnä olen tavannu erillisjousitettuja periä nelikko möngertäjissä. Jos taakse tekee erillisjousituksen niin sinne varmaankin tarvitsisi sitten kallistuksenvakaajan yms. eikä siitä välttämättä tulisi niinkään erikoinen. Jäykkä taka-akseli on ehkä Se varma ratkaisu. En kylläkään osaa tähäh hätään perustella, miksi sinne ei voisi tehdä jousitusta, mutta se lienee melko tarpeeton riippuen käyttötarkoituksesta. Ei ole suurin osa mönkijöistä jäykällä taka-akselilla. Isommat työmönkijät on tasauspyörästöillä.
|
|
Taneli
Junior Member
|
Post by Taneli on Dec 28, 2009 3:09:44 GMT 4
Lukeehan siellä että nelikko möngertäjissä, tarkoitan siis näitä isoja työkoneita. Ja jäykällä taas tarkoitin että on suora-akseli. En alkanut erikseen selventämään että onhan näissä toki tasauspyörästötkin, mutta taas menin ohi aiheen. My bad.
|
|
|
Post by Humppamies on Dec 29, 2009 0:42:18 GMT 4
Anteeksi joo, huomasin itekin väärinymmärrykseni.
|
|