Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 26, 2010 11:51:34 GMT 4
Telamatoista taas juttua. Tälläisen mallin satuin netistä löytämään: www.veteraanikelkat.net/terhi%2010%20tela.jpgEi olisi kyllä paha toteuttaa kunhan tietäisi mistä tuon taittopyörän tekisi, jos ei ihan uusia osta. Nuo muut materiaalit ei mitenkään kalliita edes olisi, jotain vahvaa kumimattoa esim: vanhaa elevaattorin mattoa(kestäisi ainakin, taipuisuuskin luulisi riittävän). Ja noiden raudan pätkien tilalle voisi ihan hyvin kulmarautoja laittaa niin purisi paremmin kiinni. Onko kenelläkään mitään ohjeita telamaton itse tekemiseen? Tarkoitus olisi tehdä hiukan tuon kuvan mukainen härveli johon telamaton istuttaisi.
|
|
|
Post by supercross on Feb 26, 2010 12:25:54 GMT 4
Tee samalla periaatteella kun minä tuolla esittelyosiossa olevassa ummenkulkijassa.. Tosin melko isotöinen tehdä.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 26, 2010 12:33:58 GMT 4
Tee samalla periaatteella kun minä tuolla esittelyosiossa olevassa ummenkulkijassa.. Tosin melko isotöinen tehdä. Se olisi kyllä yksi vaihtoehto, mutta hyvää telaa halvalla on paha saada, kun kaikki halvat on sitten jo ihan loppuun ajettuja. Olisi hyvä jos sattuisi löytämään jonkun sopivan pätkän vaan ettei koko mattoa, niin hinta saattaisi olla hieman sopivampi.
|
|
|
Post by supercross on Feb 26, 2010 16:16:16 GMT 4
Aivan, itsellä kävi hyvä tsäkä, kun pongasin telamaton pätkän. 10e irtosi, joten ei hinnallakaan pilattu. Tosin tuohon itse telaan meni kyllä rahaa, kun joutui ostamaan vaijerinkiristimiä ja pari pitkää kettinkiä, ja kaikkea pientä hilpetööriä, telan rungosta ja muusta puhumattakaan. En ois uskonu että nuin paljon tuohon menee. Monta satkua menny rahaa, noo onneksi on aikalailla kaikki mitä tarvii jo hommattu ja tehty, ei sitä viitti puolitiehenkään jättää kun on kerran aloittanu..
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 26, 2010 16:53:56 GMT 4
Aivan, itsellä kävi hyvä tsäkä, kun pongasin telamaton pätkän. 10e irtosi, joten ei hinnallakaan pilattu. Tosin tuohon itse telaan meni kyllä rahaa, kun joutui ostamaan vaijerinkiristimiä ja pari pitkää kettinkiä, ja kaikkea pientä hilpetööriä, telan rungosta ja muusta puhumattakaan. En ois uskonu että nuin paljon tuohon menee. Monta satkua menny rahaa, noo onneksi on aikalailla kaikki mitä tarvii jo hommattu ja tehty, ei sitä viitti puolitiehenkään jättää kun on kerran aloittanu.. Oliko se pitkäkin pätkä joka tuohon sun telaan meni? Se on kyllä juu että jos jotain alottaa niin kyllä se loppuun täytyy tehdä
|
|
|
Post by Humppamies on Feb 27, 2010 2:12:50 GMT 4
Tuo linkin mukainen malli tulisi itellä mieleen. Taikka sitten liimaat kumimaton suikaleita noitten raudanpätkien sijaan. Liittävät kuljetinmattojakin sillä tiptopin kylmävulkanoituvalla liimalla. Taittopyöriä tekevät Vennäinmaalla ihan vanerista.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 27, 2010 12:08:03 GMT 4
Tuo linkin mukainen malli tulisi itellä mieleen. Taikka sitten liimaat kumimaton suikaleita noitten raudanpätkien sijaan. Liittävät kuljetinmattojakin sillä tiptopin kylmävulkanoituvalla liimalla. Taittopyöriä tekevät Vennäinmaalla ihan vanerista. Sitten tela olisi ainakin kevyt jos kumimattoa laittaisi raudanpätkienkin tilalle. Meinasin kyllä että jos kulmarautaa niihin laittaisi, jotain ihan pienempää, esim niin että "harjakorkeudeksi" tulisi 20mm.
|
|
|
Post by Humppamies on Feb 27, 2010 18:10:10 GMT 4
Niin, riippuu paljon telan koosta, kuinka suuri on painonsäästö. Lisäksi kumi on halvempaa. Omaan härveliini tulevat telat on rei'itetty kuten kelkassa ja reikäparien väliin liimaan kumikorjaamolta saatuja kuorma-auton renkaan pintoja.
|
|
juh44
Junior Member
|
Post by juh44 on Feb 27, 2010 19:22:59 GMT 4
Ei niitä ripoja ole pakko umpijöötistä veistää, Sanoisin että tuskin 3mm levy paljoa enempää kuin kumi painaa kun se telamattoon kiinnitetään, mutta jääpito on varmaan aivan eriluokkaa, niinkuin lumipitokin.
|
|
|
Post by Humppamies on Feb 28, 2010 0:06:28 GMT 4
Ota 300 millin pätkä kumpaakin ja punniye, kumi on kevyempi. ja niitä mulla menee 50 per tela. Totgtahan minä en tiedä minkälaista kampetta etl on tekemässä. Tuosta taittopyörästä tuli mieleen, ainakin minulla on ihan kottikärryn pyörät. Ohjarina on akseli, jossa lautaset telan molemmin puolin, minkä välissä tela sitten kulkee.
|
|
juh44
Junior Member
|
Post by juh44 on Feb 28, 2010 15:14:00 GMT 4
Mutta kun teet siitä kumista harjan niin, sitä menee paljon enemmän kuin 3mm levystä väsättyä 35x35 kulmarautaa, ja jotenkin epäilyttää se kumin kiinnipysyvyys liimaamalla, ne levynpalaset voisi pultata telaan kiinni jolloin pysyvyys on varma.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 28, 2010 19:50:01 GMT 4
|
|
|
Post by Humppamies on Feb 28, 2010 20:11:39 GMT 4
Niinkuin sanoin, Juha, liittävät kuljetinmattoa muunmuassa Kalkkimaassa ja Elijärvellä juuri tuolla liimalla. En tiedä sitten miten on pysynyt, kaipa on. Mutta voitaisiin tapella asiasta muualla ja sen sijaan kysyä, minkälainen härveli etl:llä on tekeillä?
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 28, 2010 21:11:40 GMT 4
Niinkuin sanoin, Juha, liittävät kuljetinmattoa muunmuassa Kalkkimaassa ja Elijärvellä juuri tuolla liimalla. En tiedä sitten miten on pysynyt, kaipa on. Mutta voitaisiin tapella asiasta muualla ja sen sijaan kysyä, minkälainen härveli etl:llä on tekeillä? Ihan 2 telainen kääntöjarruilla suunnitteilla talvi rälläämiseen. Aika pienikokoinen myöskin.
|
|
juh44
Junior Member
|
Post by juh44 on Feb 28, 2010 23:36:58 GMT 4
Juuh, mennään saunantaakse tappeleen...
Mutta niissä oikeissa kuljetinmatoissa taitaa olla se liitoskohta useita metrejä pitkä, ja ne päissä olevat pyörätkin ovat todennäköisesti suurella halkaisijalla. Mutta nyt kun tajusin ettei sitä mattoa oikeasti liimata, vaan se vulkanoidaan jolloin se liitos on yhtä samaa kumia koko matkalta, se voisi hyvinkin kestää, mutta siltikkin laittaisin ennemmin rautaiset "harput", ainakin omassa härvelissä on talvipito melkein olematon, ja myöskin jos kesällä joutuu asfaltilla ajelemaan niin tuo kumitela tarraa turhan rivakasti asfalttiin ja kääntyminen on silloin täyttä tuskaa.
|
|