|
Post by valtteriterri on Sept 1, 2010 17:29:34 GMT 4
No niin alkaa hahmottumaan toi mun ikuisuus projekti eli Terrin kopan sisään olis tarkoitus tunkea Wv:n 1,6 l diisseli ja samalla muuttaa Terri hydraulivetoiseksi. Tekniikka on lyhyesti Wv:n 1,6l moottori,hydraulipumppu 70l ja hydraulimoottorit 630cm3 kokoiset,miltä kuulostaa ? kuvia en osaa tänne laittaa mutta tuolla olis muutama kuvablogi.com/blog/25592/5/kommentteja otetaan vastaa puolesta kuin vastaan........
|
|
juh44
Junior Member
|
Post by juh44 on Sept 2, 2010 12:28:02 GMT 4
Pumppu vaikuttaa pienehköltä, huiput voivat jäädä vajaiksi. Muuten tekniikka vaikuttaa täydelliseltä, moottoreista ei tule voima loppumaan... Muutenkin ihanteellinen rakentelu kohde kun ei tarvitse tehdä kaikkea alusta-alkaen uusiksi...
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Sept 2, 2010 18:33:37 GMT 4
tämähän vaikuttaa hienolta. itsellä suunnitteilla omavalmiste hydraulivetoinen telavärkki, ja ei vielä ihan hirveästi ole hydrauliikasta tietoa, ja jos ei haittaa, niin "muutama" kysymys olisi tuosta sinun omasta.
Mistä hydraulimoottorit olet hommannut, oliko kalliit..?
Minkälaisilla venttiileillä meinaat moottoreita ohjata..?
Onko hydepumppu mistä...?
Paljonko noissa moottoreissa on maksimi kierros luku..?
Mitä muuta tuohon hydrauli järjestelmään tulee, pitääkö olla paineen alentimia ynnä muuta takaiskuja esim
|
|
|
Post by valtteriterri on Sept 4, 2010 9:11:03 GMT 4
tämähän vaikuttaa hienolta. itsellä suunnitteilla omavalmiste hydraulivetoinen telavärkki, ja ei vielä ihan hirveästi ole hydrauliikasta tietoa, ja jos ei haittaa, niin "muutama" kysymys olisi tuosta sinun omasta. Mistä hydraulimoottorit olet hommannut, oliko kalliit..? Minkälaisilla venttiileillä meinaat moottoreita ohjata..? Onko hydepumppu mistä...? Paljonko noissa moottoreissa on maksimi kierros luku..? Mitä muuta tuohon hydrauli järjestelmään tulee, pitääkö olla paineen alentimia ynnä muuta takaiskuja esim lähetin sulle YV;tä
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Sept 6, 2010 22:00:49 GMT 4
ihan tavallisia venttiilejä olen omaankin ajatellut, miettinyt sitä vain että onko ne hieman on off tyyppisiä vai pystyykö niillä helposti portaattomasti muuttamaan moottorin nopeutta.. Hydraulipumppu sulla tosiaan tuntuu hieman pienehköltä, oletko laskenut että kuinka paljon moottorisi vaativat tilavuusvirtaa pyöriäkseen täydellä nopeudella?
|
|
|
Post by valtteriterri on Sept 7, 2010 8:42:47 GMT 4
ihan tavallisia venttiilejä olen omaankin ajatellut, miettinyt sitä vain että onko ne hieman on off tyyppisiä vai pystyykö niillä helposti portaattomasti muuttamaan moottorin nopeutta.. Hydraulipumppu sulla tosiaan tuntuu hieman pienehköltä, oletko laskenut että kuinka paljon moottorisi vaativat tilavuusvirtaa pyöriäkseen täydellä nopeudella? joo olet oikeassa kyllä liikkumisesta tulee vähän on/off tyyppistä tavallisilla venttiileillä ja pumpulla....pumppukin täytys olla muuttuvatilavuuksinen... toi hydmoottori tarvii 125l pyöriäkseen maksimivauhtia, mutta minulla ei ole tarkoituskaan ottaa max nopeutta ja tehoa ,ihanteellinen nopeus Terrille olis 5-7 km........ja jos tuo pumppu sovellu tähän niin mulla on isompi pumppu joka sopii heittämällä..... katotaan joskus tulevaisuudessa koe ajon jälkeen ...
|
|
juh44
Junior Member
|
Post by juh44 on Sept 7, 2010 18:54:33 GMT 4
Muista sitten mitoittaa letkut riittävän isoiksi, uskoisin että normaaleilla MOOTTORIKARAISILLA venttiileillä ajo ei ole mitenkään mahdottoman nykivää tai tökkivää.
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Sept 7, 2010 21:18:45 GMT 4
onko moottorikaraisessa venttiilissä muutakin eroa "tavalliseen" kuin se että öljy pääsee venttiilin keskiasennossa vapaasti virtaamaan takaisin tankkiin? Kuinkahan paksu letku pitää olla jos tilavuusvirta on esim 30 l per min
|
|
juh44
Junior Member
|
Post by juh44 on Sept 8, 2010 20:53:34 GMT 4
Ei ole tietääkseni muuta eroa, jos et käytä moottorikarallista venttiiliä niin moottoreiden elinikä on erittäin todennäköisesti hyvin lyhyt... Ja koneenrakentajan taulukkokirjan mukaan painepuolelle riittäisi puolituumanen ja imupuolelle tuumanen, mutta kuten sanoin jos laitat sinne sen isomman pumpun niin olisi suotavaa valita ainakin yhtä kokoa isommat letkut, vähentää myös öljyjen lämpenemistä... Myös venttiilipöytä pitää muistaa mitoittaa riittävään virtaukseen, 3/8 tuuman venttiilipöytä riittäisi juuri ja juuri nuille virtauksille.
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Sept 9, 2010 19:06:44 GMT 4
minkähänlainen hyötysuhde näissä hydrauli järjestelmissä on, valtteriterrin Wv:n koneesta nyt ei varmasti teho lopu, mutta jos itse laitan kubotan 20 heppaisen koneen niin kuinka paljon siitä saisi hydraulimoottoreille asti
|
|
juh44
Junior Member
|
Post by juh44 on Sept 9, 2010 22:01:58 GMT 4
Tehonpuute tulee olemaan valtava ongelma, vetotehoa saat ehkä jopa 10hv edestä... Härvelisi on pakko olla erittäin kevyt, tuo 10 heppaa menee pelkästään pankun telanpyöritykseen, ongelmia voi myös tuottaa sopivien hydraulimoottorien löytäminen koska väännökkäitä, matalakierroksisia ja pienitilavuuksisia moottoreita ei ole paljoa tarjolla. www.tehohydro.fi/index.php?sivu=laskurit&alasivu=moottorit Tuon mukaan olen omia moottoreitani laskeskellut, myös moottorienvalmistajan sivuilta löytyy usein tietoja moottoreista, eli kierroksia, vääntöjä, tehoja akselin kestoja ja muitakin mitoitukseen vaikuttavia asioita.
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Sept 10, 2010 1:33:59 GMT 4
No mulla telat olis varmaan minikaivurin telat, tai nyt olen miettinyt moottorikelkan teloja tai ehkä samantyyppistä ratkaisua kuin terrissä on, terriä en livenä ole koskaan nähnyt, mutta eikös niissä ole käytetty ikään kuin kahta kumi maton palaa ja niissä rautoja poikittain kiinni..? eli mulla tämä härvelin koko ei tosiaan mikään valtava tule olemaan.. hyvä laskuri sinänsä tuo, mutta mistä tuon tarvittavan momentin tietää?
|
|
juh44
Junior Member
|
Post by juh44 on Sept 10, 2010 8:40:09 GMT 4
En tiedä, laskin omani moottorien tietojen ja muiden muuttujien avustuksella. Varmimmin toimivan laitteen saat kun lasket pumpun tuoton ja valitset niiden mukaan suurimmalla väännöllä varustetut moottorit jotka vielä pyörivät siedettävää vauhtia nuinkin pienellä tuotolla.
|
|
|
Post by valtteriterri on Sept 10, 2010 17:40:06 GMT 4
No mulla telat olis varmaan minikaivurin telat, tai nyt olen miettinyt moottorikelkan teloja tai ehkä samantyyppistä ratkaisua kuin terrissä on, terriä en livenä ole koskaan nähnyt, mutta eikös niissä ole käytetty ikään kuin kahta kumi maton palaa ja niissä rautoja poikittain kiinni..? eli mulla tämä härvelin koko ei tosiaan mikään valtava tule olemaan.. hyvä laskuri sinänsä tuo, mutta mistä tuon tarvittavan momentin tietää? joo juuri tuollai terrin telat on tehty,kaksi kumimattoa vierekkäin ja u-raudoista rivat läpipulteilla kiinni matossa , purin kaksi ylimääräistä telaa varalle ei ihan pikku homma........... sovittelin jäähdyttäjää ja letkuja terrin konepellin ( lasikuitua) alle rupee pikkuhiljaa tila loppumaan..........
|
|
|
Post by valtteriterri on Sept 11, 2010 21:40:53 GMT 4
Muista sitten mitoittaa letkut riittävän isoiksi, uskoisin että normaaleilla MOOTTORIKARAISILLA venttiileillä ajo ei ole mitenkään mahdottoman nykivää tai tökkivää. jos käytät moottorikaraisia venttiilejä sinun täytyy rakentaa erillinen jarrujärjestelmä,en itse käyttäis ko. venttiilejä mutta jos aijoit sellaisia käyttää muistaakseni minulta löytyy sellaisia ( tarkistan vielä ensiviikolla asian ) moottori venttiili on paikallaan kun hydemoottori pyörittää suuria massoja....esim vaikka hihnakuljetin jonka oma massa pyörittää hihnaa vielä vaikka öljyntulo moottorille loppuu........
|
|