enska600
Junior Member
Pihakuormaaja
|
Post by enska600 on Jul 20, 2012 17:16:42 GMT 4
Olen kyllä yrittäny mahduttaa, mutta tilaa ei vaan oikein ole. Ostin yhden käytetyn 40/200 sylinterin ja täytyy vielä mallailla sen kanssa. Samalla täytyy purkaa toi hammastanko ja katsoa saisko sitä mitenkään järkevästi lyhennettyä. "Uusiokäytössähän" siihen ei kuitenkaan kovin isoa kuormitusta enää tulisi, kun sylinteri hoitaa varsinaisen työn. Lyhennettynä hammastangon saisi laitettua toiselle puolelle, jolloin sylinterille vapautuisi hammastangon vanha paikka.
Täytyy suunnitella.....
|
|
pate
Junior Member
|
Post by pate on Jul 20, 2012 21:53:57 GMT 4
Olettekos kokeilleet toimisko tehostettu hammastanko orbitrolina, jos purkais sen hammastangon pois ja jättäis pelkän hydraulikäytön erillisen sylinterin kanssa? Jos sattuis toimimaan niin alkais löytyä halvalla pikkuorbitroleja härveleihin...
|
|
TS82
Full Member
|
Post by TS82 on Jul 26, 2012 7:44:24 GMT 4
Ei toimi ainakaa tojotan. Tai jos akselin alapään sais hallitusti kiertymään eli ahistas johonki väliin jotta akseli pääsee "vääntymään".. Muuten se venttiili ei toimi. Itekki mietin sillon tuota mutta helpoin et on kokonaan toiminnassa ku sillon on ns. tuntuma ohjaukseen.
|
|
enska600
Junior Member
Pihakuormaaja
|
Post by enska600 on Jul 28, 2012 21:52:30 GMT 4
Nyt se 40/200 sylkky on kauhankäännössä, kun ei alle oikein hammastangon kanssa mahtunu. Aikani sitä pyöriteltyäni kattelin, että kauhankääntöön tää on passeli peli. Olipahan kuitenkin taas vaihteeksi jonkunmoinen pähkäily, ennenkuin sain homman toimimaan halutulla tavalla. Edellisessä kauhankäännössä oli näin jäkikäteen tuumailtuna selkeä suunnitteluvirhe. Sylinterin yläpään kiinnitys oli aivan liian kaukana, joten siihen kohdistui aivan liian paljon voimaa noilla mitoituksilla. Uuteen sovellukseen siirsin kiinnityspisteen sylinterin kuoreen ja toin sitä noin 100 milliä alemmas. Samalla vahvistin tota kotelorakennetakin parilla poikittaisvahvikkeella, nyt ei retku ;D. Sylinterin kiinnityspisteen muutosta varten piti värkkäillä oikein jigi, että sai palikat suoraan. Muutenkin mitoitus oli aika tarkkaa, että sai kaikki akseli toisiinsa nähden samaan linjaan. Se kun ei tommoinen "jäykkä" kiinnitys anna piiruakaan periksi niinkuin se normaali silmälaakeri. Kyllä ne loppujen lopuksi kuitenkin asettuivat paikoilleen, kun aikansa niitä linjasi. Kiinnitykselle oli värkättävä tollainen kehikko, jotta sylinterin saa joskus poiskin ilman rälläkkää... Lopullinen toteutus väri päällä. Kauhan kääntökulmasta tuli tolla sylinterillä riittävä, täytettäessä ei tavara tipu kauhasta.... Eikä tyhjennettäessä myöskään jää sinne. . Kauhankäännössä on jonkun verran vähemmän voimaa kuin ennen, mutta 350kg vesikonttia ainakin jaksoi käännellä. Koneen perää ei enää saanut käännöllä ilmaan kuten edellisellä 60mm sylkyllä. Nopeutta sen sijaan tuli kiitettävästi lisää. Kone pääsi heti taas "tosi"toimiin, kun sain sen ajoon. Piti painepesuri nostaa katolle terassin valokatteen pesua varten. Vähän jäi varsi vajaaksi, mutta eipähän tarvinnu maasta asti nostella. Tästä taas jatketaan...
|
|
|
Post by antti83 on Jul 28, 2012 22:56:41 GMT 4
Tää on kyllä aivan upea laitos! Sinisin silmin voin sanoa, että tässä syksyllä kun oma linkkuraktori alkaa muodostua niin tulen apinoimaan varmaan monia paikkoja sinun vehkeestäsi. Miten tuo ajopuoli sinulla toimii kun tehtailta tulevissa vehkeissähän tahtoo olla kuorman tuntevia pumppuja ajolle? Itsellä on tulossa raktorikaivurin 100/50 litranen pumppu ja suunnitelmissa ihan vastaava mehuveto kuin sinulla. Kardaania pyöritetään hydemoottorilla.
|
|
enska600
Junior Member
Pihakuormaaja
|
Post by enska600 on Aug 6, 2012 20:41:00 GMT 4
Kiitosta vaan kiitos ja kopioida saa sen minkä ehtii ;D Ajo toimii kustannuksiin nähden ihan ok, toki mäntäpumpulla(muuttuvatilavuuksinen) ajonhallinta toimii paremmin. Suunnanvaihto mulla on joskus aika terävä kun sen "huolimattomasti" tekee. Joskus kun tätä topikkia aloittelin, haaveilin saavani kottikärryn ja fiskarsin(lapio) korvaajan. Kotikärryn korvikkeena kone toimii vallan mainiosti, mutta lapiomaisiin (kaivaminen) töihin olen kaipaillut parempaa konstruktiota kuin nykyinen kauha. Pitkään suunnittelin tekeväni "minikaivuria", joka tulee kauhan tilalle. www.avanttecno.com/www/filelibrary/tyolaitteet/design/200/minikaivuri_thumb230.jpgTotesin sen kuitenkin avantin filmejä katellessa vähän ehkä hankalakäyttöiseksi. Kaiken lisäksi tällä hetkellä ei ollut mitään varsinaista projektia työn alla, joten vierailin läheisellä romumestalla seuraavin tuloksin.... n. 5 metriä 100x100x6 profiilia ja pätkä 52*6,3 ainesputkea, sekä pätkä nelikympistä akselia. Romuraudan sain muutamalla kympillä. Akselista ja latasta joutui maksamaan melkein saman..... Aikani noita kärryssä ihmettelin ja hetken aikaa paprulle hahmoteltuani sain (siis teoriassa)ulottuvuutta n. 2,5m, lastauskorkeutta1,4m ja kaivuusyvyyttä 1,5m. Joten eikun leikkaushommiin. Muutaman tovin jälkeen sain palikat asemilleen ja seuraavana olis tarkoitus vierailla läheisessä metalliputiikissa, josko leikkaisivat kympin levystä vahvikkeita ja kiinnikkeitä pahvimallien mukaan. Kuten kuvasta jo ehkä alkaa näkyä, olis tarkoitus siis väsätä ihan oikea "minikuokka" koneen nokalle. Siis samantyylinen kuin tehdasvalmisteisissa koneissa on näkynyt. www.avanttecno.com/www/filelibrary/tyolaitteet/design/200/kaivuri170_thumb230.jpgTosin tähän sisältyy se ainainen varaus, eli sitä tulee just sitä, mitä sillä hetkellä sattuu tulemaan ;D ;D Sylintereitä joutuu yhden ostamaan samoin kuin uuden nelikaraisen venttiilipöydän, muuten kaikkea kunnollista ja puolikuntoista pitäis löytyä omista varastoista. Kustannuksiltaankin siis pitäis pysyä ihan kohtuudessa. Päivitellään kun taas jotain tapahtuu.....
|
|
mobsi
New Member
|
Post by mobsi on Aug 6, 2012 21:54:43 GMT 4
Sullakin tuo lisälaiteiden tarve on suhteessa vanhan projektin valmistumiseen.
|
|
enska600
Junior Member
Pihakuormaaja
|
Post by enska600 on Aug 20, 2012 11:53:47 GMT 4
No juu, kyllähän se vähän on niinkuin asian mainitsit. Kun mitään isompaa ei juuri nyt ollu työn alla ja loppusyksystä pitäis kaivaa sellainen 40cm leveä, paikoin 100cm syvä ja 20m pitkä sadevesiputkistojen oja, niin oman minikaivurin rakentelu tuli mieleen....... Paikalliselta vuokraamolta olis saanu kyllä minikuokan päiväksi parilla sadalla vuokralle, mutta sitten olis pitäny keksiä jotain muuta rakennettavaa Kuokan teko sinällään ei ole juurikaan edennyt. Tilasin saksasta plasman, jotta pääsee itte leikkelemään kaiken tarvittavan ja vähän muutakin. Plasmaa odotellessa oli projektin suhteen enemmän sellaista hiljaiseloa. Ainut mitä tein, oli paperille hahmoteltuja ideoita ja mahdollisia muutoksia. Eilen sentään kävin sorvaamassa kaikki holkit niveliä varten. Puomin sivukäännön nivelen jouduin ideoimaan uusiksi, joten täytyy käydä paikallisella rautavarastolla hakemassa vähän sopivampaa tavaraa. Kai tämäkin hiljalleen tästä lähtee. Kunhan jotakin konkreettista tapahtuu, niin laittelen kuvia tarjolle. Eli näillä mennään taas vähän aikaa....
|
|
enska600
Junior Member
Pihakuormaaja
|
Post by enska600 on Aug 26, 2012 17:52:44 GMT 4
Pientä näpräilyä sain aikaiseksi viikonloppuna. Holkit kävin jo aiemmin viiikolla sorvailemassa. Toi plasma on aika peto peli. Sain leikeltyä noi palkit, vahvikkeet, reiät ym palikat aika näppärästi. Tosin tarkkuushan ei ihan ole koneistusluokkaa..... Ohjuria vasten suoraa leikkausta kuitenkin tulee ihan kohtuudella. Pariin reikään kokeilin sapluunaa, mutta käsivaralla tuntui jotenkin helpommalle. Ohutta rautaa menee ihan helposti, mutta paksummassa vaatii jo tarkkuutta, että sais pysymään polttimen kohtisuorassa kappaleeseen nähden. Aikas helposti näkee, missä kohtaa on korjattu käden asentoa Tossa noi vahvikkeet käsivaralla leikeltynä. Vahvikkeet 10mm tavaraa, joten pitäis kestää. Perusrunkoon leikkelin vannesahalla noi pätkät, pientä mallailua tallin lattialla. Aikani kun mallailin ja käytin jos jonkinmoista tukea ja puristinta, niin peruskehikostakin tuli ihan kohtalainen. Pääpuomin hitsailin jo läjään ja alapäähän sihtailin holkinkin paikoilleen. Puomin mallailua... Kääntönivelen osatkin on jo leikattu ja heppailtu kokeilua varten kiinni. Loppuviikosta täytyy yrittää ehtiä taas kikkailla tätä vähän eteenpäin
|
|
|
Post by antti83 on Aug 26, 2012 19:04:18 GMT 4
Asia meininkiä! Tää on hirmu hyvä juttu kun forumilla porukka tekee kaikki ne mitä on itse aatellut rakentaa jossain kohtaa. Hirmupaljo helpompi ku pääsee suoraan vähän apinoimaan. Malttamattomana odotellaan, että nähdään kuokka tositoimissa. ps. Sun täytyy priorisoida vähän, että joka ilta saat vehjasta etiäppäin. Muut hommat on toissijaisia härvelien rinnalla.
|
|
enska600
Junior Member
Pihakuormaaja
|
Post by enska600 on Sept 2, 2012 19:43:46 GMT 4
Niinhän sitä pitäis, mut kun siltikään ei jokapaikkaan ehdi.. ;D Kaikesta huolimatta projekti on nytkähtänyt taas pikkupätkän etiäpäin. Kääntönivel on nyt loppusiloittelua vaille valmis. Nivel vaikuttaa ihan vankalta ja toimivalta, aikahan sen sitten lopulta kertoo onko se hyvä. Kaivupuomin sain myös paikoilleen ja sen liikeradat näyttäis likimain samalta kuin pahvilaatikon kyljessä olevassa suunnitelmassa. Puomin yläosaa toki joutui leikkaamaan odotettua enemmän auki, että sylinterinvarrella on tilaa liikkua. Olishan noikin saanu tietty tehtyä ilman kolojakin, kun olis käyttäny toista sylinteriä, mut kun hyllyssä makaa "melkein" sopiva sylkky. Peruspuomin vahvikkeet/nosto- ja kaivupuominsylinterin kiinnikeet hitsailin myös osittain kiinni. Ensiviikolla täytyy käydä sorvaamassa repullinen noita holkkeja 25mm:lle reiälle, että pääsee hitsailemaan noi sylinterinkorvakkeet loppuun. Kauhankääntöön ja kauhankiinnitykseen leikkelin myös palat valmiiksi. Tukijalatkin on jo puolivalmiina, mutta niistä ei nyt tähänhätään kuvia tullu otettua. Niistä sitten seuraavalla kerralla. Pieniä aikataulupaineitakin asettelin itselleni, tavoite olis, että syskuussa pääsis tyypittämään. Loppuun vielä tämänhetken kokonaistilanne projektista....
|
|
enska600
Junior Member
Pihakuormaaja
|
Post by enska600 on Sept 9, 2012 18:59:32 GMT 4
Kävin kauha"ostoksilla" sain parilla kympillä tommottisen harjoituskappaleen, joka on lintallaan vähän sinne ja tänne. Täytyy pikkusen pienentää kuuppaa ja ennenkaikkea lyhentää tota kauhan pohjaosaa. Nykyisellään pohja on niin pitkä, ettei kauhan kärkeen saa kovinkaan paljon voimaa noilla mitoituksilla. Ihan hirveitä ei ole ehtiny rakennella. Kauhaa mallailin paikoilleen, sekä mittailin hiukan kauhan liikeratoja tolla sylinterillä. Kävin läheisellä hevostallilla hiukan jeesailemassa talkooporukkaa lannanlapioinnissa ja tarhojen puhdistuksessa. Kuinka ollakkaan kone alkoi heti vierastaa oikeita töitä ja yskimään öljyä Ajon paineletkuun oli tullu reikä, joten eikun hommat hetkeksi seis ja letkunvaihtoon. Pikkurempan jälkeen kone toimikin hienosti ja lantaa/mutaa tuli kauhottua ja kuljetettua varmaan lähemmäs sata kauhallista. Välillä soossia oli akseleita myöten, ennenkuin sain vähän "ojia" auki ja veden virtaamaan. Yllättävän hyvin kone eteni kuitenkin niissä olosuhteissa. Päivän päätteeksi tasoittelin vielä vähän pohjia ja levittelin suodinkankaitten päälle rekkakuormallisen hiekkaa. Siinäpä se päivä sitten melkein menikin. Vielä olis ollu koneen pesu edessä, mut ehtiihän sen huomennakin... Loppuun vielä pikku videon pätkä päivän ajoista... [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FgFSYFbqCzk&feature=youtu.be [/youtube] Ensiviikolla palataan taas kuokan kimppuun
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Sept 9, 2012 23:42:46 GMT 4
oon saattanu kysyä tätä jo montakin kertaa, mutta kuinka iso työhydrauliikan pumppu ja millaset sylinterit sulla on? ja ootko kuinka tyytyväinen kauhan/puomin liikenopeuksiin?
|
|
enska600
Junior Member
Pihakuormaaja
|
Post by enska600 on Sept 10, 2012 10:08:31 GMT 4
Työhydrauliikassa mulla on "vain" 5cm3 pumppu, joka antaa mulla käyttökierroksilla sen n. 8-9 litraa/min. Täysillä 15litraa/min. Jos pumppu ei olis ollu mulla valmiina olisin ostanut isomman. Noston sylinteri on minun käytössä aivan liian iso, mäntä on 60mm ja isku 400mm. Nostovoimaa on enemmän kuin kone pystyy käsittelemään. Pienemmällä männällä saisi nopeuden ja voiman sopivaksi. Uskoisin, että jopa 40mm nostosylkyllä pärjäisi minun tapauksessa. Nykyisessä kokoonpanossa koneella pystyy juuri ja juuri kuljettamaan n 450kg taakkaa ja sen tolla 40mm:llä nostaisi vielä hyvin. (takapyörät ovat juuri ja juuri silloin maassa) Kauhan käännössä oli 65mm männällä oleva ( tehdessä olin siinä uskossa että on 40mm) Vanhalla sylinterillä käännössä oli liian paljon voimaa, tolkun puutteessa sain raudat mutkalle. Kaiken lisäksi kääntö oli paikoitellen liian hidas. Nyt siellä on 40mm männällä oleva ja 200mm iskulla. Kauhankääntö on nykyisellään koneeseen sopivan voimakas ja riittävän nopea käytössä. Kauhan kääntöön olen nykyisellään erittäin tyytyväinen ja puomin toimintaan.... hmm sanotaan vaikka nyt niin, että sillä pärjää
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Sept 10, 2012 11:12:28 GMT 4
no itse olen 6cm3 pumppua ajatellut omaani.. mulla on nostosylinteri 60mm männällä mutta vain 285mm iskulla.. joka saisi omasta mielestäni olla enemmän, mutta tuollakin sylinterillä varmaan saisi voimaa ihan riittävästí. mulla ei varmasti tule koneen paino olemaan suurempi kuin sullakaan, joten ei sillä yhtään suurempia nostella. kauhan kääntöön mulla on 60mm männällä ja 140 iskulla oleva sylinteri. tosiaan kun nopeuksia olen laskeskellut niin tuon 6cm3 pumpun pitäisi riittää, mutta jotenkin se tuntuu pieneltä?
edit: pitihän mun tosta kaivuristakin kysyä, minkälaiset liikeradat siihen tulee? tai että kuinka syvää ojaa sillä esim saa kaivettua? olis varmaan kaapeliojan kaivuuseen pätevä värkki, ja moneen muuhunkin hommaan varmasti
|
|