|
Post by jarine80 on Sept 10, 2012 13:22:29 GMT 4
ite rakentelin avanttiin tommosen minikaivurin,tollakin pärjäilee ihan hyvin. Attachments:
|
|
Taneli
Junior Member
|
Post by Taneli on Sept 10, 2012 17:20:02 GMT 4
Sitten kun kaivuri on valmis niin tekaset kippaavan peräkärryn niin ei tartte aina kauhalla asioikseen viedä paskakuormaa laanin toiselle puolelle.
|
|
enska600
Junior Member
Pihakuormaaja
|
Post by enska600 on Sept 11, 2012 11:42:05 GMT 4
No mitä niihin pahvilaatikkoon piireltyihin kuviin ja tämänhetkisiin mittailuihin on uskominen, niin kauhankärki kuopii n. 150 cm syvyteen ja ylöspäin tultaessa kauhan pohjan pitäis nousta n. 160cm korkeuteen. Ulotttuvuutta puomin kääntöpisteestä tasamaalla n. 250cm. Kääntökulma tulee olemaan n. 130 astetta. Sadevesiputki pitäis valmistuttuaan ensitöiksi haudata maahan, joten katellaan sit kuinka toimii.... Komea ja ennenkaikkea viimeistellyllä työnjäljellä toteutettu minikaivuri! Tollaista minäkin ensin ajattelin, mutta tulin lopulta siihen tulokseen, että rakennan koko kaivurin. Koneiden, sekä kuormaimen mitoitus ja voima kun ovat noissa vihreissä koneissa kuitenkin aivan toista luokkaa kuin tässä omassa kotikutoisessa pihakuormaajassa. Tehdastekoisissa koneissa toi minikaivuri toimii varmasti erittäin hyvin juuri vastaavanlaisissa hommissa, kuin mihin minä kuokkaa rakennan. Hyvä aihio on jo olemassa..... Sen rakentelun aika on sitten joskus.....
|
|
enska600
Junior Member
Pihakuormaaja
|
Post by enska600 on Sept 21, 2012 20:07:33 GMT 4
Kuokkarintamalla on pidelly aika hiljaista, muut hommat ja laiskuus on hiukan haitannu puuhia. Yhtenä paivänä jokusen hetken hitsailin sylinterien kiinnitysholkkeja, sekä tein kauhankäännön välivivut likimain valmiiksi. Nostosylinterin holkit ja käännön toteutus vielä uupuu, sittenhän toi olis "mekaanisesti" valmis. Enempi tässä matkan varrella on aiheuttanut ihmetystä ja harmia koneen paikoittainen huono käynti. Eräänä koleana ammuna olisin tarttenu konetta tavaroiden siirtoon, niin ei käyntiin sitten millään. Starttas kyllä, mutta ei lupaustakaan. Pakollisten tarkistelujen jälkeen tulin siihen tulokseen, että ei tule bensaa. Ei muutakuin putsarikotelosta suoraan mehua kurkkuun ja voila, kone käy hetken kunnes sammuu. Kävin penkomassa varastoja ja laitoin KTM:n vanhan sähköisen pa-pumpun siihen kiinni. Eipä juuri nimellistä vaikutusta. Sain koneen kuitenkin kikkailemalla käyntiin ja asia jäi joksikin aikaa.... Pitkin matkaa olen haaveillut pienestä dieselistä, mutta minun ajoilla kulutuksella ei ole mitään merkitystä ja toisaalta koneen perän olis saanu rakentaa kokolailla uusiksi. Samanlaista kaasariakin kattelin kuin lumihärdellin koneessa on, mutta totesin hinnan takia, että muut vaihtoehdot tarkistellaan ensin. Aikani etsiskeltyäni löysin prätkäfoorumilta Suzuki DR650:n 40mm mikunin. Kaasari on ilman kiihdytyspumppua ja alipaineella liikkuvalla luistilla oleva versio. Ajattelin, että jos 40hp:n prätkässä pelaa niin miksei 40 hepan auton padassakin. Hintaakin tuli postikulujen verran, eli ajattelin ettei satsaus ole paha vaikka ei toimisikaan. Ajelin koneen talliin ja purin vanhat hilppeet koneesta pois. Tossa siis lähtökohta. Leikkelin plasmalla sopivan laipan 8 mm latasta, siistin sitä pikkaisen ja ylimääräisestä vaimentajan 45mm mutkakappaleesta hitsailin siihen putken kiinni. Tosin sitäkin joutui vielä taivuttamaan lisää sahaamalla lovia. Eihän siitä häävi tullu, mutta päätin että saa kokeiluversioon riittää. Etrasta kävin hakemassa pätkät kumiletkua ja klemmarit, että sain kaasarin imuputkeen kiinni ja ilmaputsarin letkun kiinni. Vaijeritkin kävivät yllättävän pienin modauksin kiinni. Kun paketti oli kasassa ja letkut kiinni, niin jännityksellä virrat päälle ja starttaus....jumankauta sehän käy Ajoin koneen pihalle käymään hetkeksi ja hain meisselin tarvittavia säätöjä varten. Ajelin jonkin aikaa testatakseni toimintaa ja ainut jota säädin oli tyhjäkäynti, siis se joka aina silloin tällöin ennen oli kadoksissa... Ei voi kuin ihmetellä kuinka paljon moottorin käynti ja käytettävyys muuttui yhden kaasarin myötä Kone käy todella pienillä kierroksilla tyhjäkäyntiä ja ennenkaikkea tasaisesti ja paukkumatta. Se vastaa kaasuun todella hyvin. (hitaammin kuin ennen, mutta ilman käyntihäiriöitä ja pauketta). Jää nätisti tyhjäkäynnille kaasutuksen jälkeen. Ja mikä parasta, ainakin lämpimänä käynnistyy kuin ajatus. Jos se vielä kylmänäkin käynnistyy edes kohtuudella on vaihtohomma ollut täys kymppi EDIT: Ja "kylmäkäynnistys" +8 asteessa kuin palmun alta Näillä mennään taas kunnes tapahtuu....
|
|
enska600
Junior Member
Pihakuormaaja
|
Post by enska600 on Sept 30, 2012 16:46:03 GMT 4
Aikataulut on tehty rikottaviksi....vai miten se meni? Kovasti oli tavoitteet, että syyskuussa pääsee testaamaan mutta ku ei niin ei. Tai no, jos tekasis äkkiä kiinnikkeet niin pääsishän tota "minikaivuriversiota" testaamaan. Kaivupuomi on kokolailla valmis, kauhan kiinnikkeistä uupuu vielä takimmainen "pikalukko". Peruspuomin käännön toteutuksessa on ollut pieniä hankaluuksia. Toiseen suuntaan se kääntyy 60 astetta ja toiseen 65 astetta. Toiseen suuntaan oli pakko rajoittaa kääntöä, että käännön niveleen jää vielä varaa, muutoin sylinteri olisi joutunut asentoon jossa työntö olisi alkanut aikalailla pienestä kulmasta. Vanhoilla romuilla kun pelaa, niin tää on vaan hyväksyttävä. Yhdellä lisänivelellä toteutuksesta olisi saanut ehkä järkevämmän, mutta mitä enempi niveliä sitä helpommin väljää. Aikani ihmeteltyäni tulin siihen tulokseen, että kaivaminen nykyiseltä kuskinpaikalta on näkyvyyden kannalta melko huono. Päätin että teen telineen kääntöniveleen jossa istuin ja venttiilipöytä ovat kiinni. Tällöin äijä liikkuu puomin mukana ja näkyväisyys on mitä erinomaisin. Pitkä lista olis silti vielä hommia, jotka pitäis tehdä ennekuin pääsis testaamaan. Koneen jarrutkin on odotelleet pöydällä ja ohjausta pitäis hiukan päivittää, joten suattaapi olla kevät ennenkuin enempi kaivellaan..... Näin jokusen käyttökerran jälkeen on vielä sanottava, että kaasarin päivitys oli aika nappi homma vaikka söikin aikaa kuokan rakentelulta. Nyt kone pelaa niin kuin pitääkin. Tästä taas kun jotakin tapahtuu.
|
|
|
Post by puuhapete on Oct 9, 2012 22:27:23 GMT 4
Terve Enska600.Pakko kysyä kun en topicista löytänyt;minkäkokoinen toi sun "ajoventtiili" on?Itse ajattelin tehdä 1-toimisella ja suunnanvaihto kahdella 2-toimisella kolmitieventtiilillä... Sais sähköisen suunnanvaihdon vaikka joystickiin keinukytkimellä ;D
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Oct 10, 2012 11:20:37 GMT 4
montako hydraulimoottoria sulle tulee? Vai miksi kaksi venttiiliä? dunlop hiflexin tarjouslehdessä oli muistaakseni sähköohjattuja venttiilejä. Itse kysyin hel-teciltä tarjousta sähköohjattavasta venttiilistä, ehdottivat sellaista venttiiliä missä on vipu sekä sähköohjaus. omaan olen kanssa ajatellut sähköohjausta, ja jos siitä ei saa hyvää niin olisi sitten mahdollisuus käyttää ihan vipuohjausta.
|
|
|
Post by puuhapete on Oct 10, 2012 22:58:38 GMT 4
Yksi ajomoottori mut jos ajo olis polkimella ja suunnanvaihto sähköinen ni eiks silloin tarvita kaksi kolmitietä??
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Oct 14, 2012 11:30:44 GMT 4
nyt varmaan ei kumpikaan tajua mistä toinen puhuu ;D tarkoitatko että sulla olis niinku "kaasu" se ajoventtiili ja sitte suunnanvaihdin venttiili erikseen?
enska: tässä taas vaihteeksi selasin tätä sun juttua läpi ja kattelin noita ajovideoita, noitten ensimmäisten ajojen ja "pashan" ajon välissä vissiin olit muuttanut vedon välityksiä? ja aattelin kysyä että onko nykyinen välitys kohdillaan? näyttäis vieläkin kulkevan ihan riittävän kovaa, ja hiljaakin näköjään pääsee, mutta meneekö se tyhjäkäynnillä jo riittävän hiljaa vai pitääkö ajopolkimella "luistattaa" ? tätä kysyn siksi kun omaani olen ajatellut pelkkää sähköventtiiliä ajoon, ja on mietityttänyt että pääseekö sillä sitten tarpeeksi hiljaa kun tosin ei voi millään luistatella.
sun kone toimii niin loistavasti että sulta on hyvä aina kysellä kaikenlaista, toivottavasti ei hermot mee ku nää mun kysymykset on yleensä enemmän tai vähemmän typeriä ja sekavia ;D
|
|
|
Post by puuhapete on Oct 14, 2012 22:25:52 GMT 4
Sitähän minä hain takaa... Kierrokset olis aina ns. työkierroksilla ja ajon nopeus ajopolkimella.Ja "siirtoajoon" tulis työn hydr. mukaan myös eli ns. kakkosvaihde...
Niin ja ajopoljin ihan alas painettuna lisäis kierroksia esim. 500 rpm. työkierroksista.
|
|
enska600
Junior Member
Pihakuormaaja
|
Post by enska600 on Oct 15, 2012 11:22:12 GMT 4
Venttiili on max 75l virtaukselle 1/2" liittynnöin. Ajomoottori on suunniteltu 60 litran virtaukselle, joten sitä vastaan ton valitsin. Alkuun mullakin oli ajatuksissa tehdä sähköinen suunnanvaihto, jossa 4/2 sähköventtiilillä hoidetaan suunnanvaihto ja sit painekompensoidulla virtaussäätimellä nopeudensäätö. Luovuin kuitenkin ajatuksesta "monimutkaisuuden" takia. Mitä vähemmän komponentteja, sitä vähemmän vikoja Nykyinen systeemi toimii niin hyvin, että muuta en ole kaivannutkaan. Kyllä joo välitykset vaihtuivat. Alkuun kone kulki aivan liian lujaa "mun hommiin" ja voimaakaan ei vedossa ollu yhtään liikaa. Nyt voimaa on riittävästi joka tilanteeseen ja nopeus tosi sopiva pihahommiin(kulkee max 9km/h). Paskan ajossa sen sijaan se tuplanopeus olis ollu poikaa, kun joutu siirtämään tavaraa pitemmän matkaa. Ja vielä tohon "luistattamiseen", ainakin näissä pihahommissa joutuu hiipimään vähän väliä, eli on tarpeellinen ominaisuus. KIITOS! Nyt ehkä vähän paska haisee kun itteäni kehun, mutta pakko sen verran antaa omakehuja, että olen äärimmäisen tyytyväinen koneeseen ja sen toimintaan ylipäätään. Eilenkin tuli haravointijätettä kuljeteltua, vaikka olishan ne kottarillakin kulkeneet. Kun kone toimii on sitä mukava käyttää vaikka pienempiinkin hommiin. Kysellä saa ihan huoletta, ei mee hermot. Hienoa, jos näistä omista tekemisistä, kokeiluista ja jutusteluista löytyy apuja. Kaivurin teon siirsin suosiolla pakkaskeleille "sitten kun ei oo muuta hommaa" eli ensi keväänä olis tarkoitus kuokkia, kun maa sulaa. Ohjausvaihteen vuotokin rauhoittui (ei johdu öljyn loppumisesta ;D) varoituksen se kuitenkin antoi. Nyt mielessä onkin pyöriny, josko kokeilis koneeseen vipuohjauksen toimivuutta. Jos se olis hyvä ja toimiva, niin viskais sitten ratin ja muut vanhat hilppeet "kankaalle"
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Oct 15, 2012 12:04:56 GMT 4
vipuohjaus on todella mielenkintoinen ajatus juuri sen yksinkertaisuuden takia, ja ehkäpä myös hinnan, jos vertaa orbitrooliin. itse oon kääntymässä orbitrolin puoleen koska olis se ehkä luontevampi sitä rattia pyöritellä, ja nuo autojen hammastanko jutut oon aatellu jättää suosiolla väliin. purettuna olis jo astran hammastanko, muttaku sitä oon siinä pyöritellyt, niin eihän se meinaa mahtua yhtään mihinkään ja sitten se rattiakseli olis aina jonkun muun asian edessä.
onkos sulla tuo ajo nyt ihan normi 4/3 venttiilillä ja moottorikaralla? vai onko se nyt sitten H kara, mikä on myös hydr moottorin puolelta yhdessä keskiasennossa. nyt kun sanoit tuosta hiipimisestä että on todellakin tarpeellinen ominaisuus, niin taitaa tuo mun pelkkä sähköohjattu 4/3 venttiili ajatus lentää jo romukoppaan. sähköohjatun venttiilin haluaisin siitä syystä että ohjaukseen pystyisi rakentamaan ominaisuuden, joka estää suunnanvaihtamisen täydestä vauhdista. sekä esim sellaisen ominaisuuden että kun jarrua painaa niin veto katkeaa. voi olla aika turhia juttuja loppupeleissä... mutta jos käyttäis sitä H karaa ja estäis suunnan vaihtamisen ennen kuin härveli on pysähtynyt, niin silloin hydr moottorilla ei pystyisi jarruttamaan mitenkään, saatika sitten se suunnan vaihto vauhdista.. normaalisti tarvitaan ainakin se kaksoispaineenrajoitin ilmeisesti suojaamaan moottoria?
|
|
enska600
Junior Member
Pihakuormaaja
|
Post by enska600 on Oct 16, 2012 16:55:07 GMT 4
Runko on ihan normi 4/3 malli moottorikaralla eli kaikki "välit" auki keskiasennossa.
Minäkin mietin kaikkia erilaisia sähköratkaisuja mm. Siemensin LOGOlla tai mikro-ohjaimella ohjattavaa "ajonhallintaa". Muutamia ominaisuuksi joita silloin listailin... - Portaaton nopeuden säätö - sähköpolkimella - nopeuden ja hidastuksen ohjelmoitava viive ( ei äkkinäisiä liikeitä) - ryömintää jarrulla kuten isoissa koneissa on - suunnanvaihto vain pysähdyksissä ym.ym.
Kaikki edellämainitut olisivat olleet toteutettavissa mutta se kehittelyyn menevä aika olisi ollut haaste. Toimivan saa kuten minä tein, paremman ja kehittyneemmän sähköisesti kuten olet aikeissa.
Suunnanvaihto onnistuu nykyisellä järjestelmällä tökkimättä, jarrulla ja rauhallisella ajopolkimen käytöllä.
Kaksoispaineenrajoitinta en ole edellenkään vielä kiinnittänyt, senkin aika lienee ennen kuin moottoriin tulee "valuvika" ;D
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Oct 16, 2012 17:34:47 GMT 4
joo mullakin olis jemmassa yks 12/24v logo, mutta en tiiä kannattaako sellasia tälläseen kamppeeseen laittaa, tai sitten ainakin pitäis panostaa siihen sähkökeskukseen ettei pääse kosteutta yhtään.. Mulla oli sellanen ajatus että jos tekis kardaaniin pultti pyörän, ja pulttien päitä tunnistamaan ihan normi induktiivinen anturi. aina koneen liikkuessa anturi antais pulsseja aikareleelle, jokaisesta pulssista se aikarele pitäis aina esim puolisekunttia lähtöä aktiivisena. Aikareleen lähdön avautuva kosketin estäis sen toiseen suuntaan ajon, niin kauan kuin niitä pulsseja tulee, eli kun kone liikkuu...
minkäslaisella venttiilillä ton portaattoman nopeuden säädön olisit tehny? Kuulostaa jo aika kalliilta ;
|
|
|
Post by puuhapete on Oct 16, 2012 22:52:00 GMT 4
4/2 suuntaventtiilillä ja 1-toimisella moottorikaralla varustetulla venalla itse suunnittelin... sähköllä ohjattais 4/2 venaa ja ylip.ventt. ajoventtiiliin.Pieni paineakkukin kävi mielessä.Induktioanturi olis aika hyvä ratkaisu suunnan hallinnan kylkeen... Kiitos vinkistä Miskah:lle ;D Taaksepäinajolle laittais vielä virtauksensäätöventtiilin eli rajoittais peruutuksen vauhtia ja eteen työpumppujen tuotot sähk.3-tieventtiilillä "siirtoajovaihteeksi".Lukkovenat puomille ja kauhalle niin pysyy paikalla...Taas villejä ajatuksia mut "sorvatessa" pysyy mieli virkeänä.Ja syy omaan linkkuun on Enska600:sen kun teki liian hienon ja toimivan omastaan........ ;D ;D ;D ;D
|
|