|
Post by paavoke on May 21, 2007 22:09:23 GMT 4
Olen suunnitellut tuollaista pientä ratti ohjattavaa nelipyöräistä härveliä, jossa olisi b&s moottori johon voisi soveltaa hieman diy virejä, semmonen hihna kytkin, ehkä oikeen vaihteetkin pyörästä ja korkea laatu, yksinkertainen rakenne, ei valoja, pelkistetty, renkaat kotti kärristä, jäykkä vetävä taka akseli jonka eteen tai päälle kone, ei välttämättä jousitusta koska kuitenkin rata peli, jne. Eikö muuten akkerman ohjauksen eli sisä kaarteen rengas kääntyy enemmän, saa silleen että raide tanko on lyhyempi kuin etu akseli? Yksi ratkaisu olisi tunkea viri b&s polkuautoon, mutta kuitenkin ehkä väännän putkesta tai palkista rungon. Tarkoituksena olisi tehdä mahdollisimman yksinkertainen ja kevyt mikro auton tapainen, muttei kuitenkaan mikään ohjus, kuitenkin noissa itse tehdyissä tuppaa hidaskin vauhti tuntumaan kovalta, johtuu ehkä pienistä sivu äänistä, tärinöistä jne. Suoritus kyky olisi riittävä jos laiskan mopon luokkaa, eli ei tarvitse avustaa potkimalla, huiput neljän kympin pintaan jne. Miten vaa saisi noi kääntyvät etu renkaat, suunnitelmassa olisi että pyörästä emä putki, mutta kuitenkin joutuu ehkä pistää jotku akselin pätkät pystyy ja laakeroida ne runkoon, siihen sitte renkaan navat, se kääntämis vipu jne. Pitäis ehkä pistää 3 tai 7 vaihteinen pyörän takakeskiö kun sais sen rullaus homman, mutta miten ponkasen rattaan kii keskiöön josta ketju edelleen taka akseliin, tai sitten toiseen apuakseliin, jotta välit saa oikeiksi. Ideoita otetaan vastaan. Toi kin on vaa tommonen hahmotelma, samanlainen mulla oli jo joku vuos sitte moottorikelkasta mutta kelkka valmistu 2 kk sitte.
|
|
|
Post by speedster on May 22, 2007 1:07:53 GMT 4
|
|
|
Post by paavoke on May 24, 2007 16:19:37 GMT 4
Siintä hihna kytkimestä, kannattaako kiristin pistää hihnan löysälle vai kireälle puolelle? Ja irrottaako hyvin, luistaako, onko raskas käyttää, noin yleisesti? Ja miten paljo pitäis löysätä kiristintä että irrottaa? Ja vikiseekö? Millaisia kokemuksia teillä on tommosista hihna kytkimistä?
|
|
|
Post by Jee jee on May 24, 2007 16:46:24 GMT 4
Siintä hihna kytkimestä, kannattaako kiristin pistää hihnan löysälle vai kireälle puolelle? Ja irrottaako hyvin, luistaako, onko raskas käyttää, noin yleisesti? Ja miten paljo pitäis löysätä kiristintä että irrottaa? Ja vikiseekö? Millaisia kokemuksia teillä on tommosista hihna kytkimistä? Kannattaa hihnakytkimen sijaan harkita keskipakokytkintä. Hihnakytkin vaatii aina ohjurit, jotta löysällä oleva hihna ei pääse pompaamaan pois. Kiristinrulla on kyllä helppo rakentaa, ja se kannattaisi laittaa hihnan ulkokehälle, mutta aina se aiheuttaa lisäkitkaa, joten keskipakokytkimen rakentamista kannattaa harkita. Tuosta kiristysrullan ulkokehälle laittamisesta sen verran, että kiilahihnahan on luonnollisesti kiilamainen. Jos rulla on hihnan sisäpinnalla, rullaan kiinniottava hihnan pinta-ala on pienempi, mitä ulkokehällä. Luonnollisesti silloin tarvitaan suurempi puristusvoima, jotta saadaan riittävä puristuskitka aikaiseksi. Mutta vielä jotain tuosta keskipakokytkimestäkin. Se nimittäin ei ole ihan kauhean vaikea tehdä itsekkään. Tarvitaan sopiva kytkinrumpu, joka voidaan tehdä halkaisijaltaan sopivasta putkesta. Putki saisi olla kohtuullisen vahvaseinämäistä. Saman paksuisesta materiaalista tehdään toiseen päähän pääty, johon tehdään akselin reikä ja paikka akselin laakerille. Mitä paremmin tämän saa keskitettyä, sen parempi, mutta itsetehdylle ja matalakierroksiselle koneelle ei pieni heitto ole vaarallista. Luonnollisesti tähän kytkinrumpuun tehdään myös hihnapyörä, josta veto saadaan ulos. Keskipakokytkimen sisäosan saa rakennettua vaikka ihan lattaraudan pätkästä, joka tulee kiinteästi akseliin kiinni. Lisäksi tarvitaan mopon jarrukengät ja pari jousta. Jarrukenkien toiseen päähän porataan akselia (johon käy pultti) varten reikä, joilla jarrukengät saadaan laakeroitua. Jousilla yhdisteään jarrukengät toisiinsa. Sopivilla jousilla saadaan kytkin ottamaan kiinni halutuilla kierroksilla. Saattaa kuulostaa vaikealta kerrottuna, mutta ei se niin vaikeaa ole, miltä se tässä kuulostaa. Näin tehty keskipakokytkin on itseasiassa yllättävän toimiva, vaikka jarrukengät nyt liikkuvatkin vain toisesta päästä. Vieläkin paremman rakenteen saa, jos jarrukenkien molempiin päihin tekee ovaalit reiät ja laittaa ne molemmista päistä pultaten. (Välystä tietty täytyy aina olla, että kengät pääsee liikkumaan) Näin tehtynä kengät ottavat kokomatkaltaan kiinni kytkinrumpuun ja saadaan erittäin hyvä pito aikaiseksi. Hyvää keskipakokytkimessä on se, että liikkeelle lähteminen tapahtuu paljon pehmeämmin, mitä hihnakytkimellä ja keskipakokytkin puree sitä lujemmin kiinni, mitä isommat kierrokset ovat kyseessä. Mopon jarrukengät (olen käyttänyt muutaman kerran mankin jarrukenkiä) ovat pitkäikäiset, eikä rakentaminen ole kallista. Omalla tavallaan se on palkitsevaakin, kun saa ihan itsetehdyn kytkimen pelittämään noinkin hyvin.
|
|
|
Post by paavoke on May 24, 2007 17:17:27 GMT 4
No perkele, pitää vissiin käydä ihan nykimään mutta empä taida käydä väsäämään keskipako kytkintä vaikka idea olisi hyvä ja helppo. Siis tuleeko moottorin akseli latan kautta kenkien akseliin vai myös nokan päähän? Pitää nyt katsoa jos ehtisi jotain tehdäkin.
|
|
|
Post by Jee jee on May 24, 2007 18:06:44 GMT 4
No perkele, pitää vissiin käydä ihan nykimään mutta empä taida käydä väsäämään keskipako kytkintä vaikka idea olisi hyvä ja helppo. Siis tuleeko moottorin akseli latan kautta kenkien akseliin vai myös nokan päähän? Pitää nyt katsoa jos ehtisi jotain tehdäkin. En ihan ymmärtänyt tota "nokan päähän" kysymystä. Mutta pistän tässä nyt tuosta rakenteesta kuvan jos se selventäisi. Yläkuvassa on halkaistuna rakenne ja alakuvassa on kytkin altapäin kuvattuna. img355.imageshack.us/img355/3637/kkkytkinimage1tm1.jpgJos tämä ei selvennä tarpeeksi, voisin paremman (3D) kuvan tehdä rakenteesta. (Tarviiko joku?) Noi jouset ei tarvi olla mitään vahvat. Vain sen verran, että tyhjäkäynnillä keskipakovoima ei saa vieä kenkiä ottamaan rumpuun kiinni.
|
|
|
Post by paavoke on May 24, 2007 18:29:35 GMT 4
Ainiin, mopossa on semmonen jarru että tehokas eteenpäin ja kaksi nokkaa, autossa han on yleensä yksi nokka ja kengät saranoitu samasta päästä, ymmärsin yskän. Entäs jos tekisi myös mopon rummusta?
|
|
|
Post by Jee jee on May 24, 2007 18:40:22 GMT 4
Ainiin, mopossa on semmonen jarru että tehokas eteenpäin ja kaksi nokkaa, autossa han on yleensä yksi nokka ja kengät saranoitu samasta päästä, ymmärsin yskän. Entäs jos tekisi myös mopon rummusta? Mopon rummusta saa varmaan tehtyä ihan hyvin, jos vaan löytää sopivat laakerit, jotka sopii rumpuun ja moottorin akseliin. Tai sitten poistaa sen moponrummun keskiosan ja tekee itse sen päädyn. Sen voin sanoa, että yllättävän hyvän saa itsekkin tekemällä. Harppia kannattaa käyttää, jotta tarvittavat reijät yms. saa symmetrisesti molemmille puolille ja akselireijän keskelle. Sorvihan on kaikkein paras, jos sellaiseen on mahdollisuus. Jokin pikkuauton jarrurumpu + jarrukengät saattaisi olla myös ihan toimivia, mutta on tämän kokoisille moottoreille "hiukan" ylimitoitettuja ja kierrosherkkyys heikkenisi lisämassan vuoksi (Tosin vääntö kasvaisi samasta syystä) , mutta kytkimen pitävyys olisi kyllä varmasti ainakin taattu !
|
|
|
Post by Jee jee on May 24, 2007 18:54:08 GMT 4
Niin ja lisätään tähän, että lattarautaa siinä moottorin akselissa (johon kengät laakeroidaan), ei välttämättä tarvii käyttää. Yhtä hyvin sekin voi olla pyöreä kiekko. Kestää paremmin ja siihen on helpompi tehdä ne pultin reijät harpilla sopivan matkan päähän keskireijästä. Ne pultit kannattaa hitsata kiinni sieltä kannan puolelta, niin eivät löysty. Kenkien puoleiseen päähän on lukkomutteri hyvä. Sitä kiristetään vain sen verran, että kenkä pääsee liikkumaan, mutta ei ole liian väljä. Muttereista pystyy kiristämään sitä mukaa, kun välys suurenee.
Lukkomutterit kestää muuten ihan hyvin, eikä irtoa, koska niihin ei kohdistu voimaa. olen huomannut, että M8 pultit ovat ainakin sopivat kestoltaan. M6 saattaa myös kestää, kun pultteja tulee kerran 2 kpl ja voima välittyy molempien kautta. Varmempaa on laittaa M8 tai vieläkin paksummat.
|
|
|
Post by Tuoppi on May 24, 2007 23:24:38 GMT 4
Jos tämä ei selvennä tarpeeksi, voisin paremman (3D) kuvan tehdä rakenteesta. (Tarviiko joku?) Joo laita ihmeessä tänne näkösälle vaan niitä 3d kuvia, jos viitsit alkaa semmosia väsämään.
|
|
|
Post by paavoke on May 24, 2007 23:45:22 GMT 4
Niin, toi keskipako kytkin olisi ehkä vielä parempikin, mutta mutta, kytkin poljin antaisi automaisen vaikutelman, ja silleen, ja mites vaihat, onko se niinku että kun nostaa kaasun, niin kone tippuu tyhjä kännille, ja miten kauan siinä menee? Nimittäin ihan vitun perseestä jos pitää jotaa käydä nykimään, kun vaihetta silmään, tai jos leikkuri vääntää hyvin niin miksei se voisi olla yks vaihteinen, tosin ihan perseestä jos olis vaikka välit niin että maks noin 40 kmh, niin kiihtyy yhellä vaihteelle kauan ja pikku mäki niin ei pysty. Ja mitenkäs vaihteen siirron ratkasen, ajattelin että pyörästä ratas vaihteet, tai sitten pyörän napa ja siihen ratas lisäksi niin saisi vaihteita kolmesta seittemää. Mutta sitten pitäsi ehkä pistää kaksi apuakselia, joka taas olisi monimutkaista mitä ei haettu. Tai ei ehkä yhelläkin apuakselilla pärjää, jos hitsaa navan alku peräsen rattaan tilalle isomman. Mitä kamaa vanhat navat on, alumiiniako? Aattelin että pinnat helvettiin ja siihen pinnojen kehään pieni ratas, josta voisi esim. plasmalla leikata keskiön pois. Ja aattelin tehdä kunnon härvelin, en niinkuin corolla jonka voimansiirto on täysin päin vittua, hyvä jos kulkee. Ja kans vois pistää ihan jarrutkin, tosin korkeintaan vaijeri toimiset, ja käyttää mopon rattaita ja ketjuja. Onko ideoita jarruihin, kun pitäis olla vaijerilla toimivat. Ja mietin, jousitus on turhan hankala toteuttaa kun tarvis vetarit ja kaikki, että se jää. Ja miten toteutan tasaus pyörästön, vai tarviiko edes? Ajattelin että jostain kun pöllisi, niin saisi senkin, eipähän puskisi. Ja tätä en hätäile, niinkuin ekan koneen. Vaan suunnittelen ja sitten vasta toteutan. Ja kottarin renkaat on rata vehkeeseen turhat, nokka kärrin ilma kumit paremmat.
|
|
|
Post by paavoke on May 24, 2007 23:53:18 GMT 4
Jap jap, ton freeplanssin puu mäki autoon, hässäkkä taakse, b&s siihen ketju akselista kampiakseliin, ja jaloilla käännettävä ohjaus ja rocks ;D No ei helvetissä mitään puu paskoja repäsemällä tehdä, pitäydyn alkuperäsissä suunnitelmissa. Kävi vaan hymyilyttää kun tollasesta pentujen puu kärristä tarkat piirrustukset.
|
|
|
Post by Jee jee on May 25, 2007 0:17:15 GMT 4
Niin, toi keskipako kytkin olisi ehkä vielä parempikin, mutta mutta, kytkin poljin antaisi automaisen vaikutelman, ja silleen, ja mites vaihat, onko se niinku että kun nostaa kaasun, niin kone tippuu tyhjä kännille, ja miten kauan siinä menee? ... Ei se keskipakokytkin heti hellitä, vaikka kaasun laskisikin, MUTTA.. Jos käytät vaihdepyörän vaihteistoa, niin parhaitenhan se toimii, kun siinä on pieni "veto" päällä. Eli kun rattaat pyörivät, siirtyy ketju helpommin seuraavalle rattaalle. Napavaihteisto ei taas tykkääkään jos moottorissa on veto päällä, mutta kun helppaa kaasun (vaikka vain nanosekunniksi) ja vaihtaa vaihteen sillä välillä, vaihtaa sekin kiltisti vaihdetta. Isommalle vaihdettaessa vaihto tapahtuu hyvin pehmeästi ja pienemmälle vaihtaminen tuottaa juuri ja juuri havaittavan hyvin pienen nykäyksen pyörimisnopeuseroista johtuen, mutta keskipakokytkin antaa kyllä välittömästi "löysiä", vaikka kengät eivät vielä rummusta olisi irronnetkaan. Jos pähkäilet sitä piirtämääni kuvaa, niin ymmärrät, että tässä pienemmälle vaihtaessa rummun kehänopeus pyrkii kasvamaan ja kun kengät on laakeroitu noin, kuten kuvassa, rummun kiihtyvä nopeus irroittaa kenkien otteen rummusta. Vastaavasti moottorin akselin kiihtyvä nopeus saa ne puremaan rumpuun entistä kovemmin kiinni. Siksi se pitää rakentaa noin, kuin siinä esimerkissä. Hihnakytkin tahtoo olla päälle / pois tyyppinen. Keskipakokytkin on paljon mukavamman tuntuinen ja vähentää osien rikkoontumista, kun voima siirtyy voimansiirron kautta pyörille pehmeämmin. Joo, pitänee tekasta niitä 3D pyydettyjä kuvia tässä.
|
|
|
Post by paavoke on May 25, 2007 1:05:48 GMT 4
Ei se rummun nopeus pienempää iskiessä kasva, kun pyörän navassa on se rullaus homma. Ja kestääkö tommonen napa noin 5-7 hp tehot? Nimittäin se olis just passeli kun olis vaikka kolme vaihetta, ainut että vaihteissa ei ole paljoakaan eroa, siis ykkösellä kulkeee vain vähän hiljempaa kun isoimalla, ainakin tuntuu pyörässä siltä. Jos vaikka tommosen seiska vaihteisen pistäis, ni sit olis oikee hyvä. Ja miten semmonen napavaihe on tehty?
Joo, nyt olen miettinyt ja päätynyt seuraaviin ratkaisuihin noin alustavasti, kone b&s taakse tulppa taivaaseen osottamaan, keskipako kytkin, renkaat nokka kärristä tai kottarista, ratti ohjaus, ei jousitusta, apuakseli napavaihteineen pyörästä, kahdet ketjut, ketjut ja rattaat tod. näk. moposta, kiristimet ketjuihin, renkaat kulmiin, ei sähkölaitteita, ei tasaus pyörästöä. Ainakin osaan noista ratkaisusta päädyn. Mahtuuko mankin jarru kengät paloineen 110 mm putkeen? Ja muuten luulis kulkevan jos mikään ei kanita, kun o vaihteet, ja mahdollisesti noin 5-7 hp b&s jos virittää tämän foorumin ohjeilla. Ja kone jollain kumeilla kiinni. Ja nyt kun miettii että mopo 3 hv kulkee noin 50 kmh, joten 7 hp koneella on niin kunnian himonen tavote ku 70 kmh, helvettiin em. lussu suoritus kyky. Ilmotan sitte ku tulee jotain aikaseks. Mistä saa laakereita ja akseleita? Putki vai neliö runko ja mimmonen runko?
|
|
|
Post by Jee jee on May 25, 2007 14:20:29 GMT 4
Ei se rummun nopeus pienempää iskiessä kasva, kun pyörän navassa on se rullaus homma. ... Joo ei. Jos se on kiinteä veto, niin sittenhän se kasvaa ja tätä siis tarkoitin. Sitä "rullaushommaa" nimitetään vapaakytkimeksi. Se fillarin napavaihteisto sietää kohtalaisen suuriakin tehoja, mikäli voima tulee pehmeästi (kuten juuri keskipakokytkimellä). Jos sen laittaa käsikytkinmellä varustetun moottorin perään, niin kytkimellä repäsemällä sen saa taas aika pienilläkin tehoilla hajalle. Muistaakseni 3-vaihteisessa (shimano-navassa) 1 ja kolmosvaihteen ero on välityssuhteena 1,5:1 Eli 1:llä napa pyörii 1,5 kertaa pienempiä kierroksia, mitä 3 vaihteella. En ole välityssuhteesta enää ihan varma, enkä pysty sitä juuri nyt tarkistamaan, mutta muistikuvan mukaan se olisi ollut tuon verran. Ei sinänsä siis paljoa, mutta pieni apu kuitenkin. Saahan silläkin jo 1000rpm pudotettua 666,6rpm lukemaan vaihtamalla kolmoselta ykköselle. 7 Vaihteisen välityssuhteista ei ole tietoa. Niitä vapaakytkimen 3D kuvista tuli sen verran selkeät, että päätin tehdä niistä ihan rakennusohjeet, jos olisi useimmille siten hyötyä. Voisin laittaa ne ihan omaan rakennusosioonsa.
|
|