patse
New Member
|
Post by patse on Feb 23, 2013 22:26:46 GMT 4
Kävipä niin että kävin tänään hakemassa Timo83 aloittaman projektin. Teen nyt heti projektikertomuksen alotuksen - pienempi kynnys sitte kirjotella edistymistä jos sitä tapahtuu. Intoo on tällä hetkellä vielä - mutta osaan jo kuvitella sen fiiliksen kun hitsaat puolpäivää jotain ja huomaat että PERKELE ei se näin voi toimia.. ;D Lähtökohtana: Runko ja akselit on naitettu yhteen, kauhan puomi on tehty,,,,,,,,, hydrauliikka öljysäiliö, rattaita ja ketjua, ratti, yms pienempää tuli mukana, jotain noista tulee varmasti aikanaan käyttöön, hydrauliikkaöljysäiliön lisäksi siis.. Akselit on daihatsu rockysta, kääntyvät pyörät takana. Asiallisen mallinen kone kyllä mun mielestä - vielä kun sais tekniikan järkeväks.. Pohdintaa: Mulla on pakonomaisesti visiona joku suht pieni dieselmoottori koneeks jossa olis epäkeskokytkin - tai bensamoottori epäkeskokytkimellä jos sopiva halpa löytyy, ja jollain tapaa vaihteisto tonne, mittailin etu ja takaperän laippojen väliksi 74cm ja ovat eri linjassa n. 15cm. Mulla ei oo mitään käsitystä miten kapeita etuvetoautojen vaihteistoja löytyy, ja onko toi 15cm lopulta ratkaseva ettei onnistu.. ? Ja toimiiko epäkeskokytkin tälläsessä edes, ei oo mitään kokemusta sellasista.. kauhan hydrauliikan puolesta tietty huono jossain määrin.. tai onko jotain muita budjetti vaihtoehtoja kuin autojen vaihteistot..? mielellään sellasia että jos hajoo niin uusia löytyy edes rahalla. Ruohonleikkurien pikku vaihteistoja mulla on pari, mutta ne ei tuu kestämään.. vaihtoehto 2 on alkaa keräämään romuja mehuvetoon, olis tietenkin järkevä tollaseen koneeseen, sitenhän tuo on suunniteltu liikkuvan, mulla ei vaan ole mitään tietoa ajomoottoreista yms ja koitan välttää ettei mun tarttis opiskella.. Homma alkaa moottorin metsästämisellä. Sitte seuraava asia on toi voimansiirto politiikka.. Oikeastaan vois tietty olla järkevintä mennä toisin päin, jos ja kun näissä tarttee mietintää niin aloitan ton etukauhan jatkojalostuksen ja kopion firman avantista pikakiinnikkeet - luulen näin niin saa lainailtua.. ja hieman vielä pohdin noita jo olemassa olevia sylinterin korvakkeita. Tai Timo jos satut lukemaan: Onko ton toimintaa testattu jotenkin käytännössä - myyntikuvissa on sylinteri ainakin paikoillaan. Mulla on vaan parin oluen nauttimisen ja ihmettelyn jälkeen mutufiilis että sylinteri vääntää ainakin ajan kanssa kauhan puomit yhdistävän raudan mutkalle.. tietty jos vahvistais sitä rautaa, mutta vaikuttaako silti nostovoimaan liikaa - heikentävästi.. Saako tänne suoraan ladattua kuvia vai tartteeko ne ladata jonnekkin ja jotenkin silleen..?
|
|
|
Post by Taisto on Feb 23, 2013 22:51:59 GMT 4
Otsikon alla on kohta "Attachment" ja sen perässä "selaa..." klikkaamalla sitä pääset valkkaamaan omalta koneelta kuvan. Huomioi että vain yksi kuva per viesti ja kuvan max. koko 1000kb. Jos kuvia on useampi- ei muuta kuin jokaiselle oma viesti.
|
|
patse
New Member
|
Post by patse on Feb 23, 2013 23:14:16 GMT 4
Tosta se lähtee.. Attachments:
|
|
pete83
Junior Member
|
Post by pete83 on Feb 24, 2013 12:41:45 GMT 4
tän härvelin oonkin joskus livenä nähnyt, ja ihan perus asia kampee tulossa..
voithan laittaa tuonne perään moottorin ja takaveto vaihteiston, josta kardaani etuperän läheisyyteen jonne tukilaakerointi ja ketjuveto itse perälle ja etuperältä suoraan kardaani takaperälle...
olikohan taas hankalasti selitetty?? no kuitenkin ehkä aukes jutun juju..
|
|
|
Post by timo83 on Feb 24, 2013 15:23:47 GMT 4
se puomin yhdistävä rauta oli tarkotus vahvistaa, en vaan kerinny sitä koskaan tehdä.. eikös siihen perien väliin sais istutettua jonku daihatsu hi-jetin jakovaihteiston? siitä veto kumpaankin perään ja laatikkoa pyörittämään hydraulimoottori..?
|
|
patse
New Member
|
Post by patse on Feb 24, 2013 19:41:26 GMT 4
Kai mä sitten vaan vahvistan tota puomin rautaa ja katson miten toimii. Muuttaa sitte rakennetta jos tuntuu että ei kestä tai jotain - voi olla että toimiikin ok.
Kaikki on mahdollista kai, mitään tekniikkaa en oo vielä ostanut. Ehkä huomenna haen yhden moottorin, tää homma on auki.. 20 heppanen pikku dieseli epäkeskokytkimellä - mutta saa sen kytkimen poistettuu jos sitä ei tarvi.. kerran se kirpasee mutta sitten moottori on kai ainakin järkevä/luulis olevan melko taloudellinen/ voi tankata moottoripolttoöljyy niin ei tartte bensaa kantaa siihen..
Vaihteet tosiaan ainakin haluan, sen pitää kulkea ainakin 20km/h, mielellään hiukan enemmänkin. jakovaihteisto on ihan vaihtoehto jos löytyy sopiva. Hydrauliikka moottori siihen niin olis lähes täydellinen työkone - mutta mä luulen että tähän versioon ei tuu ajohydrauliikkaa jollei sitte ihmettä tapahdu ja saa jostain osia puol ilmaseks..
Tohon Peten ajatukseen ; Eikös mun tarttis sitte se takaveto vaihteisto laittaa "oikeinpäin" eli väärinpäin moottoriin nähden jotta saan 4 tai 5 vaihdetta eteenpäin? Tai miksei sekin onnistuis. Ajattelenko jotenkin hassusti tai väärin? ;D
tänään en keskittynyt tohon ollenkaan - laitoin auton ja peräkärryn katsastuskuntoon niin voi edes koittaa leimat saada..
|
|
patse
New Member
|
Post by patse on Feb 25, 2013 23:03:04 GMT 4
Moottori haettu, pikkunen 2pyttynen dieseli.. vaihteistoasia on hiukan vielä auki - meinaan huomenna mennä purkaamolle ihmettelee jos ehdin..
|
|
patse
New Member
|
Post by patse on Feb 26, 2013 21:45:21 GMT 4
vaihdeloota haettu ( Wanhan Takavetovolvon 4 vaihtenen laatikko, sovitan sitä, jos se ei sovi niin hylkään sen - ei ollu kallis) ja joku syyläri tarttu samalla mukaan tulevaisuutta ajatellen. ei ihan heti oo tarvetta tällä vauhdilla kun en oo koneelle mitään tehny vielä.. Mutta viikonloppuna alkaa koneen /vaihteiston sovitus.
Mietin tota takaveto vaihtoisto hommaa äsken, eikös se pyöri väärinpäin eli 4 kpl pakkeja ja 1 vaihde eteen - laittaa lootan miten päin tahansa? Rattailla/ketjulla kun joutuu välityksiä pienentää/ joka tapauksessa joutuu vedon siirtää laatikkoon rattailla/ketjulla tai sitten hihnalla/hihnoilla niin sen suunnan saa ainakin käännettyä sellasella virityksellä, sen selvitin jo itselleni paksulla rautalangalla eli piirtämällä paperille.. ;D Jos jollain leikkaa paremmin kuin mulla niin saa kertoa miten asia oikeasti on - kiitos ;D
|
|
patse
New Member
|
Post by patse on Feb 26, 2013 21:55:51 GMT 4
moottori: Attachments:
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Feb 26, 2013 21:59:02 GMT 4
Perät kääntämällä saa kulkusuunnan myös muutettua.
|
|
patse
New Member
|
Post by patse on Feb 26, 2013 22:27:22 GMT 4
Perät kääntämällä saa kulkusuunnan myös muutettua. kiitti, meinasin malttaa olla kysymättä viisammilta mutta en malttanu odottaa että nostais koneen "paikalleen" ja ettis vaihdelaatikon paikkaa ja ihmettelis mihin suuntaan se laite liikkuis kun tökkää jonkun vanteen päälle.. eli ongelmaa ei ole - hyvä. Koitin piirtää tosiaan totakin paperille mutten tajunnut tota asiaa..
|
|
patse
New Member
|
Post by patse on Mar 3, 2013 18:51:47 GMT 4
Moottorille tuli tehtyä jonkunmoinen peti, vaihdelootan paikkaa samalla hain - aika alas menee eli se on varmaan koneen matalin osa jollen ala pilkkomaan kytkinkoppaa - tuskinpa teen muuta siihen kuin hihnalle reiän ja raudasta kannen/laakerille paikan lootan akselille, ei kauheesti alemmas mee kuin perät.. Konetta koitin myös käymään - ihan siks että näin että kannattaa jatkaa sovituksia. hienosti moottori kävi, kunhan älysin laittaa ilmanputsarin paikalleen, otin aluks polttoainesuodattimen pois kun olin ihan varma että se on tukkeessa mutta ihan kirkasta ainetta siellä oli. Koneessa on tuplahihnapyörä kytkimen päässä ja on melko iso halkasijaltaan - en saa paljoa isompaa pyörää varmaankaan kytkinkoppaa laitettua(kytkinkoppaan mahtuis mutta muut seikat rajoittaa kuten taka-akselin keinu ja vaihdelaatikon sijainti.) Mietin vaan että saanko riittävästi alennettua välityksiä sitten yhdellä ratasvedolla joka on siis vaihteiston ja perien kardaanin välissä.. peräänhän saa aika ison rattaan laitettua - vaikka tyyliin 20cm halkasijaltaan ja vaihteiston päähän jonkun melko pienen. Vai tarttisko heti varautua ja tehdä alennusvälitys lootan/koneen välille jos sinne sellasen mahtuu tekemään.. tarttis varmaan perehtyä välitysten laskemiseen.. Pakun vanhat raidetangonpäät löysi paikkansa härvelin ohjausrautaan, nyt saa konetta hiukan kevyemmin siirreltyä hallin puolella kun takarenkaat ei hae omia reittejään. Eli viikonlopun saldo melko vähäinen mutta ostoslista on sitäkin pidempi jotta moottori ja vaihteisto löytäisivät paikkansa. Hyviä ideoita millä hihnapyörän tai rattaan saa kiinni volvon m40 vaihdelaatikon booreihin?Ei viittis mitään laippaa pelkästään hitsaamaan tuohon mennä - jos hitsaus pettää niin joutuu purkamaan jonkun verran että saa hitsattua takas/jos lootan akselin o rengas rupee vuotaa niin sitä ei saa vaihdettua jos hitsaamalla naittaa siihen jotain viritystä... Muutenkin noiden pyörien linjaus varmaan sais olla suht suorassa ettei vipota isommin. Attachments:
|
|
patse
New Member
|
Post by patse on Mar 3, 2013 19:33:32 GMT 4
Ihmetys tai lievä pettymys myös ettei tosta koneesta tuu vissiin virtaa mistään, joutuu jonkun pienen laturin kyllä koneeseen laittaa ettei aina tartte akkua pistokkeesta latailla.. Sähkönen polttoainepumppu että käymiseen se tarttee sähköä käynnistämisen lisäks.. ja tulevaisuutta ajatellen jotain valoakin tietty tulee virtaa kuluttamaan.. kylmäkonetta toi kone on pyörittänyt , thermo king 0,586l moottori eli yanmarin tekele. Attachments:
|
|
|
Post by Taisto on Mar 3, 2013 20:11:42 GMT 4
Hommaa volvon vanha kytkinlevy ja irrota siitä keskiö booreineen ja sovitat/hitsaat sen kiinni hihnapyörään.
|
|
patse
New Member
|
Post by patse on Mar 3, 2013 20:22:07 GMT 4
varmaan järkevin noin.
Koitan metsästää sellasen, on melko tärkee osa jotta pääsee jatkamaan koneen ja lootan kiinnityksiä - jos jollain sattuu ihmeen kaupalla olemaan jossain romukasassa tollanen niin saa kaupata.
kytkinlevy "tilauksessa". Pari vetoakselia nivelineen tarttu mukaan purkaamolta.. Rautaa tarttis vielä hakea ja hihnapyörä - ja laakereita ja tietty saada toi kytkinlevy niin saa lootan ja koneen kiinni.
aika viritys tulee tosta voimansiirrosta - onneks tossa koneessa ei oo hirveesti voimaa..
|
|