Post by Jee jee on May 25, 2007 15:24:40 GMT 4
Tässä olisi keskipakokytkimen rakennusohjeet, jos jollekkin vain kelpaa. Pistetäänpä ensin linkki kuvaan ja selitän sitten tarkemmin rakennusvaiheet. Tekstiä tulee paljon ja tuo kuva kannattaa ottaa vaikka toiseen ikkunaan tai omalle koneelle ja vilkuilla välillä luettuasi tekstiä.
A - Tässä on tyypillinen B&S koneen akseli, jossa (kuten ruohonleikkurissa) on päässä pultille kierteet.
B - Ensin tehdään kytkimen pohjaosa. Sorvilla sen saa tehtyä parhaiten, mutta onnistuu ilman sorviakin. Eli tee noin 3mm tai vahvemmalle pellille harpilla kiekko. Lyö piikillä keskikohtaan riittävän syvä monttu, jotta voit myöhemmin porata tarkalleen tähän reiän.
Seuraavaksi viivoittimella ja piirtopuikolla teet ympyrän lävitse viivan, joka kulkee keskipisteen läpi. Sitten tälle viivalle lyöt reijille paikat sopivan etäisyyden päähän keskipisteestä. Mitat selviää omasta kytkimestäsi ja ymmärrät paremmin luettuasi ohjeita eteenpäin.
Sitten poraat akselin reijän akselin paksuisella poranterällä. Jos näin suurta terää ei ole, niin teet harpilla keskelle akselia noin 1mm pienemmän rinkulan. Seuraavaksi poraat kaikki reiät, mutta akselinreijän teet 10mm terällä. Sitten poistat pellistä ulkorinkulan ulkopuolelta ylimääräistä tavaraa pois, mutta jätä noin 2mm tavaraa kehäviivan ulkopuolelle.
Sitten "diy-sorvataan" Elikkäs laita akselin keskireijän (10mm) läpi M10 pultti ja kiristä mutterilla kiinni. Nyt voit kiinnittää pultista kiekon porakoneeseen. Laita porakone esim ruuvipenkkiin kiinni ja pistä kiekko pyörimään max kierroksia, mitä porakoneesta lähtee. Nyt voit rälläkällä hioa ulkokehän kehämerkkiin saakka ja saat samalla ulkokehästä "sorvatun" kiekon. Akselinreijän voi suurentaa kartioterällä akselinpaksuiseksi, tai paineilmavingulla niin tarkkaan akselin kehämerkin kokoon, kuin vain pystyt. Homma on hidasta, joten aikaa kannattaa varata.
Noh oletetaan, että sinulla on valmis pyöreä kiekko, jossa on pultinreijät ja akselinreikä tehtynä. Nyt laitat (suosittelen M8) pultit reikiin ja hitsaat ne kannan puolelta kiekkoon kiinni. Kuvassa pultit ovat vain pelkät tapit. Seuraavaksi laitat kiekon akselille ja suorakulman kanssa varmistat, että se on kohtisuoraan akseliin nähden. Sitten hitsaat kiekon hieman kiinni akseliin suorakulman ollessa paikallaan. Nyt voit akselia pyörittämällä varmistua, että kiekko pyörii nätisti, eikä vipota. Lopuksi hitsaat kiekon akseliin kunnolla kiinni.
C - Pultteihin pistät mopon jarrukengät kiinni. Niihin porataan tietty pulttien tarvitsemat reiät. Sitten laitat lukkomutterit päähän ja kiristät sen verran, että kengät pääsee liikkumaan, mutta eivät heilu miten sattuu. Sitten vielä yhdistät kengät toisiinsa sopivilla jousilla. Jarrukenkien alkuperäiset jouset eivät käy. Ne on liian vahvat ja tarvitaan kevyemmät. Nyt meillä on koossa osta, jotka pyörivät aina akselin mukana.
D - Seuraavaksi tehdään kytkinrumpu. Seuraavissa kuvissa osat on halkaistu, mutta se on vain selvyyden vuoksi. Varsinainen rumpuosa tehdään sopivasta putkesta ja pääty samasta materiaalista, mistä teit pohjaosankin. Putken olisi hyvä olla 3mm seinämävahvuutta. 2mm saattaa juuri ja juuri kestää. 1mm ei kestä. Päätyosa tehdään, kuten pohjaosakin, mutta akselin reiän tulee olla akselia hiukan suurempi. Lisäksi piirretään harpilla käytetyn laakerin ulkohalkaisijaa vastaava kehä. Tämä toimii kohdistusmerkkinä seuraavalle vaiheelle.
Kun pääty on valmis, hitsataan se putkeen kiinni. Kannattaa hitsata vuoronperään sieltä täältä kehää. Näin putki ei vedä hitsatessa soikeaksi.
E - Laakeripesä tehdään putkenpätkästä. Sen keskittämiseen käytetään tekemäämme kohdistusmerkkiämme ja hitsataan kiinni. Huomaa, että kannessa oleva reikä on pienempi. Näin se toimii laakerille stopparina, ettei laakeri pääse mulahtamaan kytkimen sisälle. Putkenpätkän pituus tehdään sellaiseksi, että kytkinrummun ollessa oikealla paikallaan, akseli on laakeripesää 1-2mm pidempi.
F - Laakeri paikoillaan. Kuvasta puuttuu yksi holkki. Unohdin sen tehdä, mutta selitän, mihin se tulee ja mikä on sen tarkoitus. Holkki on pelkkä putkenpätkä, jonka sisähalkaisija on sopiva akselille. Saa olla vaikka hiukan suurempikin ja seinämävahvuudeksi riittää 1mm mainiosti. Ota nyt laakeri ja rumpu pois paikaltaan ja laita holkki akselille. sen toinen pää tulee pohjaosaa vasten ja toinen pää tulee laakeria vasten. Holkin tarkoituksena on estää rumpua painumasta akselilla niin syvälle, että se ottaisi pulttien päässä oleviin muttereihin kiinni.
G - Laakerinpesän ulkokehälle kiinnitetään joko kiilahihnapyörä taikka ratas, jos käytetään ketjuvetoa. Hitsaamalla vaan kiinni.
H ja I - Lopuksi sopiva prikka ja pultti, niin kytkin on valmis ja sitä voidaan testata. Prikan ja pultin tehtävänä on estää rumpua tulemasta ulos akselilta. Ei siis tarvi kiristää hampaat irvessä
Huolto / muutokset on helppo tehdä, kun avataan pultti ja otetaan rumpuosa laakereineen pois tieltä. Tämä rakenne on tarkoituksella suunniteltu näin, että kengät jäävät lähes täysin umpinaiseen tilaan. Syy on se, että kengät ovat suojassa ja sinne ei pääse niin helpolla paskaa, kiviä, santaa, yms.
Kytkimen virittely:
Jos kytkin ottaa kiinni liian suurilla kierroksilla, on jouset liian jäykät. Jos taas se pyrkii ottamaan tyhjäkäynnilläkin jo kiinni, tarvitaan jäykemmät jouset. Kenkien runko-osan vapaasta päästä (siis ei laakeroitu pää) voidaan poistaa myös tavaraa ja tehdä kengistä kevyemmät, jos löysimmilläkin löydetyillä jousilla kytkin pyrkii ottamaan kiinni. Jos ainetta poistetaan, olisi hyvä olla vaikkapa ruuan valmistukseen tarkoitettu vaaka, jotta kengät voidaan tehdä saman painoisiksi.
No niin. Siinä nyt kaikki tällä kertaa. Ei tuon rakentaminen oikeasti ole mikään mahdoton juttu. Ei sitä ole variaattorin valmistaminenkaan (joka sekin voidaan tehdä ilman sorvia). variaattorin teko on kuitenkin vähän vaativampi juttu, muutta ihan mahdollinen sekin tehdä itse.
A - Tässä on tyypillinen B&S koneen akseli, jossa (kuten ruohonleikkurissa) on päässä pultille kierteet.
B - Ensin tehdään kytkimen pohjaosa. Sorvilla sen saa tehtyä parhaiten, mutta onnistuu ilman sorviakin. Eli tee noin 3mm tai vahvemmalle pellille harpilla kiekko. Lyö piikillä keskikohtaan riittävän syvä monttu, jotta voit myöhemmin porata tarkalleen tähän reiän.
Seuraavaksi viivoittimella ja piirtopuikolla teet ympyrän lävitse viivan, joka kulkee keskipisteen läpi. Sitten tälle viivalle lyöt reijille paikat sopivan etäisyyden päähän keskipisteestä. Mitat selviää omasta kytkimestäsi ja ymmärrät paremmin luettuasi ohjeita eteenpäin.
Sitten poraat akselin reijän akselin paksuisella poranterällä. Jos näin suurta terää ei ole, niin teet harpilla keskelle akselia noin 1mm pienemmän rinkulan. Seuraavaksi poraat kaikki reiät, mutta akselinreijän teet 10mm terällä. Sitten poistat pellistä ulkorinkulan ulkopuolelta ylimääräistä tavaraa pois, mutta jätä noin 2mm tavaraa kehäviivan ulkopuolelle.
Sitten "diy-sorvataan" Elikkäs laita akselin keskireijän (10mm) läpi M10 pultti ja kiristä mutterilla kiinni. Nyt voit kiinnittää pultista kiekon porakoneeseen. Laita porakone esim ruuvipenkkiin kiinni ja pistä kiekko pyörimään max kierroksia, mitä porakoneesta lähtee. Nyt voit rälläkällä hioa ulkokehän kehämerkkiin saakka ja saat samalla ulkokehästä "sorvatun" kiekon. Akselinreijän voi suurentaa kartioterällä akselinpaksuiseksi, tai paineilmavingulla niin tarkkaan akselin kehämerkin kokoon, kuin vain pystyt. Homma on hidasta, joten aikaa kannattaa varata.
Noh oletetaan, että sinulla on valmis pyöreä kiekko, jossa on pultinreijät ja akselinreikä tehtynä. Nyt laitat (suosittelen M8) pultit reikiin ja hitsaat ne kannan puolelta kiekkoon kiinni. Kuvassa pultit ovat vain pelkät tapit. Seuraavaksi laitat kiekon akselille ja suorakulman kanssa varmistat, että se on kohtisuoraan akseliin nähden. Sitten hitsaat kiekon hieman kiinni akseliin suorakulman ollessa paikallaan. Nyt voit akselia pyörittämällä varmistua, että kiekko pyörii nätisti, eikä vipota. Lopuksi hitsaat kiekon akseliin kunnolla kiinni.
C - Pultteihin pistät mopon jarrukengät kiinni. Niihin porataan tietty pulttien tarvitsemat reiät. Sitten laitat lukkomutterit päähän ja kiristät sen verran, että kengät pääsee liikkumaan, mutta eivät heilu miten sattuu. Sitten vielä yhdistät kengät toisiinsa sopivilla jousilla. Jarrukenkien alkuperäiset jouset eivät käy. Ne on liian vahvat ja tarvitaan kevyemmät. Nyt meillä on koossa osta, jotka pyörivät aina akselin mukana.
D - Seuraavaksi tehdään kytkinrumpu. Seuraavissa kuvissa osat on halkaistu, mutta se on vain selvyyden vuoksi. Varsinainen rumpuosa tehdään sopivasta putkesta ja pääty samasta materiaalista, mistä teit pohjaosankin. Putken olisi hyvä olla 3mm seinämävahvuutta. 2mm saattaa juuri ja juuri kestää. 1mm ei kestä. Päätyosa tehdään, kuten pohjaosakin, mutta akselin reiän tulee olla akselia hiukan suurempi. Lisäksi piirretään harpilla käytetyn laakerin ulkohalkaisijaa vastaava kehä. Tämä toimii kohdistusmerkkinä seuraavalle vaiheelle.
Kun pääty on valmis, hitsataan se putkeen kiinni. Kannattaa hitsata vuoronperään sieltä täältä kehää. Näin putki ei vedä hitsatessa soikeaksi.
E - Laakeripesä tehdään putkenpätkästä. Sen keskittämiseen käytetään tekemäämme kohdistusmerkkiämme ja hitsataan kiinni. Huomaa, että kannessa oleva reikä on pienempi. Näin se toimii laakerille stopparina, ettei laakeri pääse mulahtamaan kytkimen sisälle. Putkenpätkän pituus tehdään sellaiseksi, että kytkinrummun ollessa oikealla paikallaan, akseli on laakeripesää 1-2mm pidempi.
F - Laakeri paikoillaan. Kuvasta puuttuu yksi holkki. Unohdin sen tehdä, mutta selitän, mihin se tulee ja mikä on sen tarkoitus. Holkki on pelkkä putkenpätkä, jonka sisähalkaisija on sopiva akselille. Saa olla vaikka hiukan suurempikin ja seinämävahvuudeksi riittää 1mm mainiosti. Ota nyt laakeri ja rumpu pois paikaltaan ja laita holkki akselille. sen toinen pää tulee pohjaosaa vasten ja toinen pää tulee laakeria vasten. Holkin tarkoituksena on estää rumpua painumasta akselilla niin syvälle, että se ottaisi pulttien päässä oleviin muttereihin kiinni.
G - Laakerinpesän ulkokehälle kiinnitetään joko kiilahihnapyörä taikka ratas, jos käytetään ketjuvetoa. Hitsaamalla vaan kiinni.
H ja I - Lopuksi sopiva prikka ja pultti, niin kytkin on valmis ja sitä voidaan testata. Prikan ja pultin tehtävänä on estää rumpua tulemasta ulos akselilta. Ei siis tarvi kiristää hampaat irvessä
Huolto / muutokset on helppo tehdä, kun avataan pultti ja otetaan rumpuosa laakereineen pois tieltä. Tämä rakenne on tarkoituksella suunniteltu näin, että kengät jäävät lähes täysin umpinaiseen tilaan. Syy on se, että kengät ovat suojassa ja sinne ei pääse niin helpolla paskaa, kiviä, santaa, yms.
Kytkimen virittely:
Jos kytkin ottaa kiinni liian suurilla kierroksilla, on jouset liian jäykät. Jos taas se pyrkii ottamaan tyhjäkäynnilläkin jo kiinni, tarvitaan jäykemmät jouset. Kenkien runko-osan vapaasta päästä (siis ei laakeroitu pää) voidaan poistaa myös tavaraa ja tehdä kengistä kevyemmät, jos löysimmilläkin löydetyillä jousilla kytkin pyrkii ottamaan kiinni. Jos ainetta poistetaan, olisi hyvä olla vaikkapa ruuan valmistukseen tarkoitettu vaaka, jotta kengät voidaan tehdä saman painoisiksi.
No niin. Siinä nyt kaikki tällä kertaa. Ei tuon rakentaminen oikeasti ole mikään mahdoton juttu. Ei sitä ole variaattorin valmistaminenkaan (joka sekin voidaan tehdä ilman sorvia). variaattorin teko on kuitenkin vähän vaativampi juttu, muutta ihan mahdollinen sekin tehdä itse.