jappes
Junior Member
|
Post by jappes on Sept 15, 2014 16:50:09 GMT 4
Kävipä kivasti kun otin voimakkaan lähdön niin kytkinmalja pamahti tuhannen päreiksi. Palaset eivät onneksi rikkoneet mitään. Moottori alakerrasta auki ja palaset talteen. Öljykanaviston huuhtelua ja paljon pesua, jotta sain kaikki hiukkaset pois. Tilalle turbo/kiihdytyskäyttöön tehty malja, jossa käpälät tuettu ja on paljon vankempi. Eipä taas uskonut että näin käy, mutta se on noissa koneissa vissiin vähän heikko kohta. Toivotaan että kytkin toimii vielä sulakkeena ettei seuraavaksi mene jokin muu. Samalla vaihteensiirtovaijeri antoi periksi ja pienempään vaihto ei enää sujunut kovinkaan hyvin. Vaijeri oli isomman auton vaihteensiitovaijeri ja uusi, mutta ei kestänyt. Nyt rakensin vaihteensiirron kokonaan nivelillä ja tangoilla. Tuli aika paljon tunnokkaampi. Näin se olisi pitänyt heti tehdä eikä mitään vaijeria laittaa. Flektin anturi antoi myös periksi, koska nykyinen flekti kawan omaa isompi. Taisi tulla sen takia tiensä päähän. Tilalle isompaan flektiin tarkoitettu anturi ja taas pelittää. Kyllä ne heikot kohdat alkaa selvitä, kun autoa vie lähelle äärirajoja. Nyt kun auto on vedetty alaspäin niin caster kulma kasvoi aika paljon. Se on nyt 10astetta joka on liikaa. caster säätö jo tapissa, joten pitää miettiä tukivarren muutosta tähän. Ohjaus on vähän raskas mutta kohtuu tunnokas. Eipä ole taaskaan ollut ongelmaa sen suhteen et mitä sitä tekis vapaa-aikana
|
|
enzo
New Member
|
Post by enzo on Oct 6, 2014 22:34:19 GMT 4
Ostin itsekin nuo samaiset Fox Air 12" tolpat. Olen ilmeisesti ymmärtänyt väärin, kun luulin että noita voi moottorikelkan ilmajousten tapaan säätää itse pienellä käsipumpulla. Nyt kun sain käyttöohjeet käteeni, niin siellä lukee, että vain typpeä saa käyttää "ilmajousen" jäykkyyden säätöön. Miten olet itse säätänyt noita paineita ja millä?
|
|
|
Post by petteriu on Oct 7, 2014 8:32:34 GMT 4
Ostin itsekin nuo samaiset Fox Air 12" tolpat. Olen ilmeisesti ymmärtänyt väärin, kun luulin että noita voi moottorikelkan ilmajousten tapaan säätää itse pienellä käsipumpulla. Nyt kun sain käyttöohjeet käteeni, niin siellä lukee, että vain typpeä saa käyttää "ilmajousen" jäykkyyden säätöön. Miten olet itse säätänyt noita paineita ja millä? Jos käytät ilmaa jousissa, onnistuu säätökin pumpulla. Typpi vaan on tuossa kohtaa parempaa, kun ei reagoi mm. ilmankosteuden tai oikeastaan minkään muunkaan ympäristötekijän kanssa, joten toiminta/ominaisuudet pysyvät tasaisempana ilmanlämpötilan muuttuessa. Ja sama se on kelkassakin...
|
|
jappes
Junior Member
|
Post by jappes on Oct 7, 2014 10:01:43 GMT 4
Ostin itsekin nuo samaiset Fox Air 12" tolpat. Olen ilmeisesti ymmärtänyt väärin, kun luulin että noita voi moottorikelkan ilmajousten tapaan säätää itse pienellä käsipumpulla. Nyt kun sain käyttöohjeet käteeni, niin siellä lukee, että vain typpeä saa käyttää "ilmajousen" jäykkyyden säätöön. Miten olet itse säätänyt noita paineita ja millä? Juuri noin kun petteriu kirjoitti. Maailmalla paljon juttua noista fox iskareista ja ketään ei ikinä ole suositellut ilmaa niihin. Nimi Air on harhaan johtava, mutta eihän iskareissa kannata ikinä käyttää muuta kuin typpeä. Itse olen typettänyt ne suoraan isosta typpipullosta. Rakensin mittarin ja liittimen joka sopii perus typpipulloon ja iskarin "renkaantäyttöventtiiliin". Jos tämä ei mahdollista niin onnistuu jossain iskariliikkeessä. Ebayssäkin on myynnissä pieniä pulloja mittareilla, jotka voi ottaa helposti vaikka radalle mukaan. Tai sitten ostaa/tekee mittarin jossa ainakin 30bar asti mittari ja sulkuventtiili sekä sovite iskariin. Sitten sen kanssa marssii vaikka ilmastointeja tekevään autoliikkeeseen ja käyttää koeponnistukseen tarkoitettua pulloa iskarin täyttöön. Auton ilmastoinneissa koeponnistus typellä 20-30bar, joten sillä saa paineet kohdalleen. Pitää myös muistaa että siellä iskarin typpitilassa on vähän öljyä mukana. Jos päästää tyhjäksi monta kertaa niin pitää välillä laittaa vähän öljyä venttiilistä sisään. En teidä miten paljon kuvaamallasi käsipumpulla saa painetta, mutta mulla iskareissa n.25bar joten se voi olla vaikea pumpata käsin.
|
|
jappes
Junior Member
|
Post by jappes on Nov 28, 2014 17:56:34 GMT 4
Vähän muutoksia taas tullut tehtyä. Syylärin muutin ylemmäs ja etuviistoon jotta saisi ilmavirtaa paremmin. Ilmanohjausta jouduin myös tekemään. Samalla laitoin uuden 14" flektin. Ilma/ilma öljynlauhduttimen rakensin, jotta öljynkin lämpöjä saisi alaspäin. Tossa moottorissahan on vesilauhdutin öljylle mutta ei se riitä. Kytkimen muutos nestetoimiseksi rakenteilla. Aiemmin asfalttipinnalla ajamisesta pitikin sanoa, että lukko on ihan liian pitävä. Rengas piti niin hyvin että ei pysty yhtään kaasua antamaan ilman puskemista. Pitää miettiä jos laittaisi torsenin vaan. Perä toimii mielestäni todella hyvin muilla pinnoilla, kun rengas luistaa. Näissähän on yleensä taka-akseli yhtä puuta, joten kaasulla joutuu muutenkin viemään. Ei vaan riittänyt voima tähän tai sit köröttelin ihan liian hiljaa, mikä todennäköisintä Tosin ratastus oli pielessä, kun laitoin eteen 17 hampaisen 15 tilalle. Niin pitkää välitystä ei tunnut tarvitsevan, joten pitää vaihtaa 15h eteen takaisin. Eka kerta pikipinnalla ja se tuntui todella hyvältä. Antoi suuntaa mihin autoa pitää vielä jatkojalostaa, jotta sopisi edes jotenkin tolle pinnalle. Ensikesäksi sitten uutta alustaa ja tukivarsimuutoksia. Mukavaa kuitekin oli koittaa autoa noinkin.
|
|
jappes
Junior Member
|
Post by jappes on Dec 3, 2014 13:44:19 GMT 4
Laitoin tubeen muutaman pätkän, kun käytiin jokkisradalla vähän ajelemassa. Siellä ei saanut ajaa karkeilla renkailla, joten piti hätäisesti laittaa alle 14" auton talvirenkaat. Ei oikein ollut pitoja mutta hauskaa senkin edestä. Kaveri duunas yhden noista videoista ja resoluutio oli mennyt vähän käteen, joten se pätkä aika heikkolaatuinen. www.youtube.com/watch?v=3zFFnEAxkuM
|
|
|
Post by deluxe66 on Dec 4, 2014 0:50:57 GMT 4
Vaikutti videon perusteella tosiaankin liukkaalta. Voiman puutetta ei ainakaan ole ja näyttäs kääntyilevänki hyvin. Ei ole tallissa vietetyt tunnit menny hukkaan. Hienosti rakennettu kokonaisuus.
|
|
jappes
Junior Member
|
Post by jappes on Dec 4, 2014 10:02:27 GMT 4
Vaikutti videon perusteella tosiaankin liukkaalta. Voiman puutetta ei ainakaan ole ja näyttäs kääntyilevänki hyvin. Ei ole tallissa vietetyt tunnit menny hukkaan. Hienosti rakennettu kokonaisuus. Juu kiitos ja ei se 195 talvirengas tosiaan mitään pidä. Ongelma/puskeminen on tämän sivun ekassa kuvassa olevalla kokoonpanolla.
|
|
jappes
Junior Member
|
Post by jappes on Dec 9, 2014 13:51:52 GMT 4
|
|
jappes
Junior Member
|
Post by jappes on Dec 22, 2014 15:07:32 GMT 4
Jossain vaiheessa radalla ajettuja kokemuksia ja kommentteja....
|
|