tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on May 4, 2015 10:31:24 GMT 4
Konekentän näverrys saunan taakse pellon rinteeseen
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on May 9, 2015 9:20:59 GMT 4
Vaimon kukkapenkin peuhausta. Ihan luvan kanssa. XXX
|
|
Stefa
Junior Member
|
Post by Stefa on May 10, 2015 0:18:12 GMT 4
Huomasin ihan vahingossa tuolta alusta kuvauksen ajohydrauliikan ohjauksesta. Itse olen suunnitellut vähän vastaavaa, mutta suunnanvaihto oli tarkoitus tehdä sähköventtiilillä ja jalkapolkimelle virransäätö. Moottorin kaasu sitten vielä käsivivulla. Tarvitsisiko tuon suunnanvaihdon olla paremmin hallinnassa mukana, eli miten ajo sinulla luonnistuisi jos poljin olisi aina täysillä eteen tai taakse?
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on May 10, 2015 9:12:44 GMT 4
Huomasin ihan vahingossa tuolta alusta kuvauksen ajohydrauliikan ohjauksesta. Itse olen suunnitellut vähän vastaavaa, mutta suunnanvaihto oli tarkoitus tehdä sähköventtiilillä ja jalkapolkimelle virransäätö. Moottorin kaasu sitten vielä käsivivulla. Tarvitsisiko tuon suunnanvaihdon olla paremmin hallinnassa mukana, eli miten ajo sinulla luonnistuisi jos poljin olisi aina täysillä eteen tai taakse? Tuossa mulla tosiaan virtausnopeutta eli samalla ajonopeutta voi säätää useammalla tavalla. Viimeaikojen touhauksissa on tuo virtauksensäätöventtiilin asetus ollut aina täysin auki ja ajonopeus on tullut säädettyä pelkästään jalkapolkimella, tai sillon kun ei oo kuormittavaa ajoa, niin mieluiten moottorin kaasuvivusta (vähemmän melua). Nytkin toimii toki niin, että kun virtaus on nollilla, niin voi jalkapolkimen painaa jompaan kumpaan suuntaan pohjaan ja käsivivulla hiljalleen nostaa nopeuden. Käytettävyyden kannalta tuo eteen-taakse jalkaohjaus on toiminut loistavasti kaikenlaisessa pikkupuuhastelussa. Suunnan ja samalla ajonopeudenkin valintaan ja säätöön pelkällä jalalla on tottunut aika nopeasti. Suuri osa ainakin omasta käytöstä on edes-takaisin "ryskäämistä" ja siinä pieni jalkapolkimen liike on etuna. Hankalin asia tuossa vipuventtiissä jalkapolkimena on sitten että nopeammassa ajossa kun kone pomppii ja heiluu, esim juurakoiden tms. takia, niin jalka saattaa pomppia ajopolkimella vähän eri tahtiin. Saattaapi jalka tuupata "pakkia tai jarrua" kesken kaiken. Samoin kun hyppii koneen päältä pois ja takaisin niin pitää yrittää muistaa rauhassa istua paikalleen ja vähän niinkuin asettaa jalka polkimen päälle oikeaan kohtaan ennen kuin painaa jompaan kumpaan suuntaan. Vipuventtiili on ohjaukseen välillä turhan hätäinen silloin kun virtausasetus on täysillä. Eli ainakin liittyen tuohon jalkapolkimen herkkyysongelmaan, tuo ideasi "vaihtaa" virtaussäätimen ja vipuventtiilin (nappiohjattuna) paikkaa keskenään, toimii varmaan jopa paremmin kuin tämä mun setuppi. Virtaussäädin ei ole hetikään yhtä herkkä. Tuo "kaasupoljin" joka ohjaisi mekaanisesti virtauksensäätöventtiiliä, on syytä olla jousipalautteinen että virtaus on aina nollassa kun vaihtaa suuntaa. Virtausteknisesti ei liene eroa kun ajaa esim multakasan eteen ja lähtee siitä tuuppaamaan kasaan päin. Lienee sama kasvaako virtaus moottoreille virtaussäätimen kautta vaiko vipuventtiilin kautta. Käytettävissä olevat litrat ja muu "jerkku" tietenkin myös suuresti vaikuttaa asiaan.
|
|
Stefa
Junior Member
|
Post by Stefa on May 10, 2015 14:34:23 GMT 4
Tuollainen vipuventtiili ajossa toisaalta kuristaa niin moottorille menevää kun palaavaakin öljyä. Virransäätö olisi vain menopuolella ja painekompensoituna olisi virtaus tunteeton kuorman suhteen mitä taas vipuventtiili ei ole. Joten myös erillisen jarrun tuo mun systeemi tarvitsee. Voimaahan mulle tulisi vähän reilummin: autodieselin perässä max 70 l antava pumppu ja kun välitykset noin 11 km/h asti, niin vetoja saa jonkun 900 kg..
|
|
Stefa
Junior Member
|
Post by Stefa on May 11, 2015 17:20:52 GMT 4
Tuossa vielä kaaviokuva tuosta ajopiirin ajatuksesta. Jos joku tuota takaiskua fundeeraa, niin jos vaikka alamäessä kuorma meinaa viedä konetta, niin sillä estetään kavitointi. Tosiaan tuo versio ei osaa jarruttaa moottorilla. Virransäätöventtiili on siten, että siitä tulisi käyttöön noin alue 20..65%, joka on noin 45-astetta vivulla. Alussa tuossa siis "kuollutta" tuo 20% ja maksimit 70 l taas menee läpi tuossa 65% tienoilla. Tuo lie aika sopiva kiertokulma polkimelle ihan suoraankin välitettynä. Siksi tuota noin fundeeraillut, kun itse olen etupäässä pyöräkuormaajilla enempi ajellut, niin tuntuu luontevammalta sen tyylinen hallinta ja suunnanvaihto. Jollain trukeilla ajellut missä esim suunnanvaihto polkimella, niin ei jotenkaan tunnu luontevalta. Kuormaimenkin ajattelin tehdä monivipuisena enkä täälläkin suosittuna joystick-mallina. Olen traktoreita ajellut missä kuormain on yhdellä vivulla ja jotenkaan ei tunnu luontevalta hallita kahta liikettä yhdellä vivulla. Kahdella erillisellä sen sijaan pystyy ajamaan kahta liikettä jouhevasti yhtä aikaa.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on May 12, 2015 10:31:18 GMT 4
Tuossa vielä kaaviokuva tuosta ajopiirin ajatuksesta. Jos joku tuota takaiskua fundeeraa, niin jos vaikka alamäessä kuorma meinaa viedä konetta, niin sillä estetään kavitointi. Tosiaan tuo versio ei osaa jarruttaa moottorilla. Virransäätöventtiili on siten, että siitä tulisi käyttöön noin alue 20..65%, joka on noin 45-astetta vivulla. Alussa tuossa siis "kuollutta" tuo 20% ja maksimit 70 l taas menee läpi tuossa 65% tienoilla. Tuo lie aika sopiva kiertokulma polkimelle ihan suoraankin välitettynä. Siksi tuota noin fundeeraillut, kun itse olen etupäässä pyöräkuormaajilla enempi ajellut, niin tuntuu luontevammalta sen tyylinen hallinta ja suunnanvaihto. Jollain trukeilla ajellut missä esim suunnanvaihto polkimella, niin ei jotenkaan tunnu luontevalta. Kuormaimenkin ajattelin tehdä monivipuisena enkä täälläkin suosittuna joystick-mallina. Olen traktoreita ajellut missä kuormain on yhdellä vivulla ja jotenkaan ei tunnu luontevalta hallita kahta liikettä yhdellä vivulla. Kahdella erillisellä sen sijaan pystyy ajamaan kahta liikettä jouhevasti yhtä aikaa. Näyttäis olevan samalla lailla mulla tuo virtauksenjakaja pumpun jälkeen. Jakajan "paluupuoli" mulla menee pyörivien laitteiden ohjausventtiilille. (Esim. linko tms.) Mökkitontilla mulla on paljon alamäkiä jossa tuo kavitointi tulee tosiaan usein vastaan jos kuorman kanssa laskee mäkeä liian lujaa. Moottorit pitää semmosta pientä ritinää. Ajonopeus täytyy pitää pienenä. Samaa mieltä tuosta kuormaimen ohjausventtiilistä. Mulla oli vähän aikaa huonosti toteutettuna joystikkimalli, mutta palasin kahteen erillisvipuun. Jossain vaiheessa tosin pitäis tehdä nivel vähän paremmin kun on haaveena saada samaan joystikkiin keinukytkimet zoomille, sivukallistukselle ja kahmarille.
|
|
|
Post by kuokkamies on May 12, 2015 15:37:41 GMT 4
Mulla ei ole joistikki mallin ohjaimista juurikaan huonoa sanottavaa. Tossa protoxissa on kaksikin sellaista ja hyvin pelaa. voi kahta liikettä ongelmitta ajaa ja liikkeiden suhdetta on helppo säädellä, tosin pumpun tuotto hiukan häirinnyt. On juuri kyseisten ventiileiden vaihto työnalla isompiin, saa sitten nähdä olenko niihin tyytyväinen. Omat kokemukset ovat tosin tehdastekoisista jousitikeistä, omatekoiset voi olla sitten mitä vaan.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on May 18, 2015 18:31:13 GMT 4
Piitsihommia taas vaihteeksi. Välillä meinas upottaa. Zoomilla irti. Työkalujen kuljetusta XXX
|
|
waltsu
Junior Member
|
Post by waltsu on May 18, 2015 18:49:30 GMT 4
Olis kiva nähdä video miten sulla pelaa tuo työvälineen vaihto. Kiva härveli kyllä kun oot saanut sen noin monipuoliseksi ja pieneen kokoon rakennettua.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on May 19, 2015 12:47:33 GMT 4
Olis kiva nähdä video miten sulla pelaa tuo työvälineen vaihto. Kiva härveli kyllä kun oot saanut sen noin monipuoliseksi ja pieneen kokoon rakennettua. Pikakiinnike kauhalle yms. on apinoitu isommasta Avant:ista ja se on ihan vaan käsipelillä tuo työvälineen vaihto. Sama homma kahmariputkiin tulevien vehkeiden kanssa. Tuolla ketjun alkupäässä 3. sivulla on tarkempi kuva kiinnikkeestä.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Jun 7, 2015 20:16:52 GMT 4
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Jun 9, 2015 12:05:51 GMT 4
Välillä liikkuvaa kuvaaki - Pakoputken panssariputki meni just sopivasti poikki...
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Jun 14, 2015 13:30:09 GMT 4
Mullan kuskausta Takapaino pois kärryn takia, kuorma sopivasti takapainoiseksi ja kauhaan tavaraa... niin alamäessä kärry työntää vehkeen poikittain. Onneksi kauhan laskemalla sai liikkeen lakkaamaan. - kuormaa kun lapioi vähän etiäppäin ja vaimo painoksi , niin matka jatkui.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Jun 14, 2015 18:15:29 GMT 4
Multakuarman tekua
|
|