|
PROTOX
Jun 5, 2017 21:34:34 GMT 4
Post by kuokkamies on Jun 5, 2017 21:34:34 GMT 4
hiljalleen edistyy tämäkin muutostyö. Nyt kun ei taas tuon tekniikan kanssa pelaaminen ei jaksanut oikeen kiinnostaa, on mukava välillä tehdä ihan perustavanlaatuisia metallitöitä. Konehuoneen pelteijen sovittelua. Takapainoille tuli tehtyä paketti. Kooltaan melko pieni, painoa kuitenkin 450kg
|
|
|
PROTOX
Jun 23, 2017 19:32:48 GMT 4
Post by kuokkamies on Jun 23, 2017 19:32:48 GMT 4
Pikkuhiljaa homma edistynyt. Tänään vihdoin niin pitkälle, että pääsi konetta käynnistelemään. Löyty sekä huonoa että hyvää sanottavaa. Hyvää oli se että öljyä ei vuotanut mistään, huonoa taas se että hihnapyörästössä edelleen jotain häikkää. Tyhjäkäynnillä hihnat vatkaa hullunlailla ja kun kierroksia yrittää hiukankin nostaa niin vatkaus vain pahenee. En oikeen keksi mistä voisi johtua, muutakuin että jompikumpi akseli väärä. Pitää nyt alkuun ottaa hihnat pois, ja katsoa pyöriikö ensimmäinen hihnapyörä tasaisesti jne. Ongelma taisi olla nyt jopa pahempi, kun pumput olivat kiinni ja antoivat hiukan vastusta.
|
|
|
PROTOX
Jun 24, 2017 19:20:25 GMT 4
via mobile
Post by korhonen on Jun 24, 2017 19:20:25 GMT 4
Oliko sulla kuinka kireällä ne hihnat? Toinen mikä mieleen tulee ni onhan hihnaprofiili sama mitä pyörät, luulisin kyllä että on.. sitte sekin että uudet pyörät saattaa jonkin aikaa aiheuttaa epämääräistä käytöstä hihnoille kun hihna tarraa liian hyvin pyörään, tämä korostuu jos hihnat vähänkään liian löysällä.. Kirjallista faktaa näistä ei oo mutta isä ukon kenttäsirkkelin kanssa törmänny joskus ihan ihme juttuihin.. 😄 Joskus piti kiriä hihnat (4kpl rinnan) vähän ylitiukkaan ja pyörittää 1 tunti hyvinki vähäisellä kuormalla ni sai rauhottumaan. Sit ku sääti kireyden näppituntumalta sopivaksi ni ei enää mitään ongelmaa..
|
|
|
PROTOX
Jun 25, 2017 10:37:00 GMT 4
Post by kuokkamies on Jun 25, 2017 10:37:00 GMT 4
Hihnat on melko kireällä ja malli on oikea, vieläpä melko laadukkaatkin hihnat. Eilen koitin ottaa hihnat pois ja laittaa koneen käyntiin, jolloin vain ensimmäinen hihnapyörä ja yksi pumppu pyörii. Kardaanissa tärinä oli sitä luokkaa, että tyhjäkäynniltä ei paljon kierroksia uskaltanut nostaa. Tänään olis tarkoitus ihan vaan mahdollisten ongelmakohtien poissulkemiseksi tai jopa vian löytämiseksi laittaa sähkömoottori pyörittämään hihnastoa, ja näin saada mahdollisesti lisää tietoa vian anatomiasta. Tässä kun ei tiedä varmuudella onko hihnojen villi käyttäytyminen yhteydessä kardaanin ravistuksiin.
|
|
timbe
Junior Member
Posts: 221
|
PROTOX
Jun 25, 2017 12:46:18 GMT 4
Post by timbe on Jun 25, 2017 12:46:18 GMT 4
En tiedä mutta kun katselin kuvia mieleen pötkähti eräs Vilmi netistä värinöihin liittyen. Varmaan täällä foorumilla aiemmin ollut esillä, nooh laitampa uudelleen. youtu.be/Idk3BVDVHq4
|
|
|
PROTOX
Jun 25, 2017 14:52:16 GMT 4
Post by kuokkamies on Jun 25, 2017 14:52:16 GMT 4
Hyvä filmi jos akseliin aikoo suuria kulmia laittaa. Mulla akseli on lähes suorassa, eli tuota nykimistä ei sen takia pitäisi syntyä. Yksi mikä kans jotenkin vaikuttais on että tuossa akselissa ei ole nuo ristikot ihan samassa vaiheessa, tosin ei kai senkään pitäisi lähes suorassa akselissa paljon vaikuttavan. sitten on vielä se että akselin liukuosassa on hiukan väljää niin kiertosuunnassa kuin sivuttainkin. Äsken tuli tehtyä koe jossa laitoin sähkömoottorin pyörittämään koko pakettia, kardaania ei tietysti ollut paikallaan. Veto tuli yhdellä hihnalla hihnapyörään joka noita neljää hihnaa vetää, kun siinä sattui olemaan yksi ylimmääräinen ura, ja kaikki pyöri ihan tasaisesti eikä hihnat sheikanneet juuri lainkaan, kierroksia oli noin 1000. Vika on siis kardaanissa tai sen ympäristössä. Se vaan että tuota tuli koitettua erillaisellakin kardaani systeemilllä ja siinäkin oli ainakin samankaltaisia ongelmia. Tuollainen dieseli kyllä rytkyttää jonkinverran, mutta kun ei ole koskaan tullut tehtyä tuollaista kardaani suoraan moottorista systeemiä niin ei tiedä millaista meno olisi vaikkapa tuliterällä kardaanilla, nykyisellä systeemillä käyttö toivotonta.
|
|
|
PROTOX
Jun 25, 2017 15:02:46 GMT 4
Post by kuokkamies on Jun 25, 2017 15:02:46 GMT 4
|
|
timbe
Junior Member
Posts: 221
|
PROTOX
Jun 25, 2017 18:08:05 GMT 4
Post by timbe on Jun 25, 2017 18:08:05 GMT 4
Hienosti pyörii ainakin tolla sähkömosalla. Liekö tuossa olis mahollista käyttää auton vetaria? Lyhentäs jne. Tietty tuossa vaikuttaa moni homma ei kiinnityksessäkään tarvii olla paljon heittoon nii Johan tärisee ja värisee.
|
|
TS82
Full Member
Posts: 1,000
|
PROTOX
Jun 25, 2017 18:10:10 GMT 4
Post by TS82 on Jun 25, 2017 18:10:10 GMT 4
Nuo nelipyttyset kiisselit on melekosie rynkyttäjie. Tasasta pyörimistä nää muullon ku maksimi kieroksilla.. D; Saa nähä mite omassa ajukoneessa ku on kutonen ja epäilen et siinäki vatkaa jonku verran.
|
|
|
PROTOX
Jun 25, 2017 19:31:33 GMT 4
via mobile
Post by korhonen on Jun 25, 2017 19:31:33 GMT 4
Paljonko se kardaanin nivelten linja on pielessä? Se on semmonen tekijä että varmasti vatkaa jos ei oo just linjassa keskenään.. Kardaanin ja moottorin välisessä liitoksessa oleva välyskään ei suurta heittoa tee, paitsi jos muualla on vikaa..
|
|
|
PROTOX
Jun 25, 2017 19:36:08 GMT 4
via mobile
Post by korhonen on Jun 25, 2017 19:36:08 GMT 4
Bmw kardaaneissa käytetty vakionopeusnivel olis tähän hyvä, mutta taitaa tulla siitä tilasta pulaa. Volkkarin vetonivelet on kans ilmeisesti samaa tyyppiä. Mutta kuten aiemmin oli esillä ni ne kumikiekot+väliakseli olis varmaan tähän se helpoin tie..
|
|
|
PROTOX
Jun 25, 2017 21:28:42 GMT 4
Post by kuokkamies on Jun 25, 2017 21:28:42 GMT 4
Mulla oli tuossa paikalla ennen nykyistä kardaania nivel jossa toinen pää oli vetarin vakionopeusnivel ja toinen pää kuminivel, mutta en enää muista sata varmasti kokeilinko edes tuolla akselilla, luultavasti kokeilin. sitä ennenkin oli jo omatekoinen kardaani. Pieni mahdollisuus on että jäi kokeilematta kun löysin tämän nykyisen tehdastekoisen akselin pätkän jota pidin jo varmana ratkaisuna. Näyttäisi tuo 4 kiisselin kyyti tosiaan olevan melkoista rytkytystä, joku hieno vaimennin olisi mukava saada väliin. Hihnat sais varmaan kuriin jollakin tukipyörällä aika kevyelläkin paineella. Kai se pitää kasin kone tuohon hankkia, todennäköisesti riittäis vääntökin paremmin .
|
|
TS82
Full Member
Posts: 1,000
|
PROTOX
Jun 25, 2017 21:56:15 GMT 4
Post by TS82 on Jun 25, 2017 21:56:15 GMT 4
Ainaki vakkilaisissa on laturissa vapakytkin niin mitenkähä tuossa semmonen toimis. Tosin se saa olla vähä isompi ku laturissa on. Ne kumiset ns rättinivelet vaimentas kans ja niilä on helppo kokeila. Saa kohtuu lyhyet nivelet ja helppo purkaa yms. Eikä tule sitten mitää romilastus äänie niinku mulla oli ennen. Vetarin suojakumit ku ei taho kestää jos ei oo erittäin hyvä ja vain vähä vasukkaa sisässä. Räjähtää joutuin ja sitte ajan saatossa nivel väljenee ja alkaa pitää melkosta kolokatusta ku tojon 2C ainaki rynkytti aikalailla pienillä kieroksilla. Ei muute huomaa mutta sitte ku on kartaanin päässä jotaki mikä painaa vähä enemmän.
|
|
|
PROTOX
Jun 26, 2017 19:42:46 GMT 4
Post by kuokkamies on Jun 26, 2017 19:42:46 GMT 4
Tänään vihdoin jotain positiivistakin tässä akseliepisodissa. Purin nykyisen kardaani pois ja palautin kiinnitykset edelliselle akselille sopiviksi (rättinivel+vetonivel) ja kun laitoin käyntiin vatkasi melko lailla, kuitenkin ehkä hiukan vähemmin kuin varsinaisella kardaanilla. sitten kun aloin nostamaan kierroksia värinät vaimeni jo lähes siedettävälle tasolle joillakin kierroksilla, mutta nyt kuitenkin pystyi koneelle jo kierroksia antamaan. Ehkä jos laittaisi tuon vetonivelenkin paikalle rättinivelen saattaisi tasoittua edelleen. lähinnä aloin miettimään että mitenkä mahtaa lämmetä nuo rätit, kun nyttenkin jo noin minuutissa jonkinverran lämpesi ja aksieli on melko suora. Kierroksia koneessa varmaan oli vajaa pari tuhatta.
Toinen ratkaisu mitä ongelmaan mietin, oli vaihteiston asentaminen. Voisi kuvitella että kytkin ja vaihteisto tasoittaisi menoa aikalailla ja lisä hyötynä saisi valittua käytettäviä kierrosalueita. Huono vaan että moottoria pitäisi siirtää kilometri eteenpäin, mikä ei oikein onnistu, tai onnistuu mutta kaikki on lisää koneen nokan pituuteen.
|
|
|
PROTOX
Jul 4, 2017 19:55:03 GMT 4
Post by kuokkamies on Jul 4, 2017 19:55:03 GMT 4
Taas on väännetty pumppujen voimansiirron kanssa, ja nyt alkaa homma pikkuhiljaa toimia. Nyt on taas tavallinen kardaani paikoillaan ja moottorin vauhtipyörän jatkoksi pultattu volkkarin massapyörä. Se tasoitti menoa aikalailla. Hihnat ei enää vatkaa kovinkaan paljon ja akselikin pyörii aika tasaisesti jopa tyhjäkäynnillä. Tällä siis koitetaan mennä. No siinä positiiviset uutiset, negatiivistakin löytyy. Mulla kun etulevyä ja takajalkoja ohjataan napista, elikkä on siis sähköventtiilit, niin niistäpä varsinainen soppa syntyi, kun menin nappia painamaan. Koneessa oli jonkinverran kierroksia ja kun meinasin levyä laskea ja painoin nappia niin jonkun venttiilin löi päälle ja vaikka irroitin napista niin ainavaan moottorissa tuntui kuormaa, mutta mikään ei liikkunut, ja vaikka sammutin koneen ja painelin nappeja, uudelleen käynnistettäessä kone kävi edelleen raskaasti. No tutkin asiaa ja huomasin että kolmoispumpun perimmäisen pumpun yhdestä saumasta tuli öljyä, koitin tietysti heti kiristää pultteja, ja ne olivatkin aika löysällä.
Nyt pelon sekaisin tuntein yritän selvittää mitä oikein tapahtui. Sähköventtiilipaketissa on kyllä varoventtiili, mutta olisiko sittenkin mahdollista että pumppu yritti pumpata seinää vastaan, tosin ei taida olla mahdollista että se öljy olisi pumpun hampaiden välistä päässyt kiertämään takaisin jos seinä vastassa olisi, koska ei sieltä pumpun saumasta tullut kuin tippoja. Joka tapauksessa joku tiiviste pumpusta pitää vaihtaa, vaikka se olisi pulttien löysyyden takia vuotanut, koska se vuotaa kiristyksen jälkeenkin. Täytyy vain toivoa ettei mitään suurta tuhoa päässyt tapahtumaan, pumppu ainakin lämpesi aivan hetkessä. Paska homma tuossa pumpun avaamisessa on se että säiliö pitää tyhjentää.
Enkä Kyllä mitenkään käsitä miten tuo öljyn kulun estyminen on edes mahdollista, pitää mennä niin monta asiaa oikealla tavalla pieleen, varsinkin kun se kulku on estynyt pysyvästi ja venttiilitkin tuntuisi toimivan kun nappeja painelee koneen ollessa sammuksissa.
|
|