|
PROTOX
Dec 31, 2013 17:32:21 GMT 4
Post by kuokkamies on Dec 31, 2013 17:32:21 GMT 4
No nyt sain jonkinlaisen kuvan, kovasti jouduin rajaamaan. Mutta tällainen härveli on tullut viimeisen puolentoista vuoden aikana väsättyä. kyllä siinä vielä talveksi puhdetta riitää, vaikka jo kesällä käytössäki olikin, mutta kaikenlaista muutostyötä ja suojapeltejä jonkinlainen hytin kehikko missä on katto pitäisi nikkaroida. Attachments:
|
|
|
PROTOX
Dec 31, 2013 20:25:21 GMT 4
Post by jassolaamane on Dec 31, 2013 20:25:21 GMT 4
kappas, meitä on moneksi...
|
|
tlapio
Junior Member
|
PROTOX
Jan 1, 2014 10:25:22 GMT 4
Post by tlapio on Jan 1, 2014 10:25:22 GMT 4
Nono! On vähä järeämmän rakenteen kuokka. Kahmari rotaattorilla ja kaikki. Hiano! Älä älä turhaan rajaile kuvia. Laita vaan kaikki näkyville, niin ei tartte kysellä niin palio ...esimerkiksi voimansiirrosta yms. ... ja tuo rotaattori taitaa olla 90 ast. kääntyvä malli? Itekkin oon kahmarista haaveillu. Olis kätevä monessa paikassa. Aluksi meinasin että en tee omaan koneeseeni erillistä kuormaajapuomistoa, vaan vahvistan vaan kaivuripuomiston ja teen siihen erilaisia kauhoja yms. Just tommonen kiinteä rotaattori olis ollu passeli. Semmonen roikkuva ja hemppuva on enämpi pelkkiin puuhommiin.
|
|
|
PROTOX
Jan 1, 2014 14:22:02 GMT 4
Post by kuokkamies on Jan 1, 2014 14:22:02 GMT 4
Onhan se konelapio nimikkeen alle laitettuna hyvinkin järeä, mutta kun puhutaan kaivinkoneesta niin aika mini luokaa.
Koitan tässä lähiaikoina saada tänne sekä laajempaa että yksityiskohtaisempaa kuvamateriaalia koneesta kuin myös edelleen jatkuvasta rakennus ja muutostyöstä.
nyt oli hiukan hankaluuksia noiden kuvien kanssa, ensinnäkin kun kuokka on niin pienessä tallissa että kovin laajaa kuvaa on aika vaikea ottaa, ja sitten joutui vielä rajaamaan kuvaa että sain sen ladattua tänne. No nyt onneksi tajusin että kun laskee kameran resoluutiota, niin tiedostokoko pienenee mukavasti.
No tuo rotaattori ei taida olla ihan niin hienoa mallia kuin oleetat, eli se toimii ihan lihasvoimalla tai sitten vain tönimällä maata tai jotain muuta vasten. Jos sen lukita haluaa niin pitää mennä laittamaan tappi reikään. Käytännössä on tullut todettua että valtaosassa töistä homma toimii hyvin, kun antaa kouran olla ilman lukitusta ja tönii sitä sopiviin asentoihin.
Onhan tässä tullut haaveiltua jonkinlaisen pyörittäjän rakentamisesta, mutta on aika haastavaa tehdä riittävän pieni ja kevyt joka kestää kaikki ne väännöt mitä tuo jäykkä koura aiheutaa ja mielelään siitä tekis sitten sellaisen että se ois osa kaivuria eikä vain kouran kanssa käytössä, että sais kauhojakin pyöriteltyä, ja siinähän niitä vääntövoimia vasta tuleekin.
Kai tuo sun puomisto pienen kourankin kestäis, tuleehan tossa kaivuutyössä ihan maksimaalisia voimia jokasuuntaa kun jotain juuria kiviä tai muuta repii. Ja nouseehan se perä noilla trukkipiikeilläki.
|
|
|
PROTOX
Jan 1, 2014 14:33:10 GMT 4
Post by Taisto on Jan 1, 2014 14:33:10 GMT 4
Siisti toteutus. Millainen toi alavaunu on? Onko se itsenäinen vai tarkoitettu kiinnitettäväksi esim. traktoriin?
|
|
tlapio
Junior Member
|
PROTOX
Jan 1, 2014 16:23:05 GMT 4
Post by tlapio on Jan 1, 2014 16:23:05 GMT 4
No tuo rotaattori ei taida olla ihan niin hienoa mallia kuin oleetat, eli se toimii ihan lihasvoimalla tai sitten vain tönimällä maata tai jotain muuta vasten. Jos sen lukita haluaa niin pitää mennä laittamaan tappi reikään. Käytännössä on tullut todettua että valtaosassa töistä homma toimii hyvin, kun antaa kouran olla ilman lukitusta ja tönii sitä sopiviin asentoihin. Onhan tässä tullut haaveiltua jonkinlaisen pyörittäjän rakentamisesta, mutta on aika haastavaa tehdä riittävän pieni ja kevyt joka kestää kaikki ne väännöt mitä tuo jäykkä koura aiheutaa ja mielelään siitä tekis sitten sellaisen että se ois osa kaivuria eikä vain kouran kanssa käytössä, että sais kauhojakin pyöriteltyä, ja siinähän niitä vääntövoimia vasta tuleekin. Kai tuo sun puomisto pienen kourankin kestäis, tuleehan tossa kaivuutyössä ihan maksimaalisia voimia jokasuuntaa kun jotain juuria kiviä tai muuta repii. Ja nouseehan se perä noilla trukkipiikeilläki. Noista niille seutuville menevistä hydeletkuista päättelin että oot hydraulisen rotaattorin tehny. Toimiihan se toki noinkin. - semmosta vajaa 180 ast pyörivää rotaattoria oon itekseni pähkäilly jossa on periaatteessa laipparakenteisen vaipan sisällä eräänlainen sektorimallinen pyörivä mäntäosa. Pyöritysvoimaahan siihen ei männän pienestä pinta-alasta ja "mäntävuodosta" johtuen kovin paljon saisi, mutta sen saisi ehken helpoiten tehdyksi rasitusta kestäväksi. - Eli ikäänkuin laipparakenteinen ultralyhyt ja paksu hydesylinteri jossa mäntä (ja akseli) tekee "täydellä iskulla" vajaa 180 ast pyörähdyksen. (luulis että jotain tämän tyylistä on jo jossain keksitty?) Tuossa mun vehkeessä täytyis vähä rakenteita parannella jotta pystyis kouralla jotain oikein nostaakkin. Itse kouralle, rotaattorille ja kallistuslaitteelle tulee kuitenkin kohtalaisesti painoa jos rakenteet on sellaisia, että ne kestää käyttöä.
|
|
Ari
Junior Member
|
PROTOX
Jan 1, 2014 17:23:51 GMT 4
Post by Ari on Jan 1, 2014 17:23:51 GMT 4
No tuo rotaattori ei taida olla ihan niin hienoa mallia kuin oleetat, eli se toimii ihan lihasvoimalla tai sitten vain tönimällä maata tai jotain muuta vasten. Jos sen lukita haluaa niin pitää mennä laittamaan tappi reikään. Käytännössä on tullut todettua että valtaosassa töistä homma toimii hyvin, kun antaa kouran olla ilman lukitusta ja tönii sitä sopiviin asentoihin. Onhan tässä tullut haaveiltua jonkinlaisen pyörittäjän rakentamisesta, mutta on aika haastavaa tehdä riittävän pieni ja kevyt joka kestää kaikki ne väännöt mitä tuo jäykkä koura aiheutaa ja mielelään siitä tekis sitten sellaisen että se ois osa kaivuria eikä vain kouran kanssa käytössä, että sais kauhojakin pyöriteltyä, ja siinähän niitä vääntövoimia vasta tuleekin. Kai tuo sun puomisto pienen kourankin kestäis, tuleehan tossa kaivuutyössä ihan maksimaalisia voimia jokasuuntaa kun jotain juuria kiviä tai muuta repii. Ja nouseehan se perä noilla trukkipiikeilläki. Noista niille seutuville menevistä hydeletkuista päättelin että oot hydraulisen rotaattorin tehny. Toimiihan se toki noinkin. - semmosta vajaa 180 ast pyörivää rotaattoria oon itekseni pähkäilly jossa on periaatteessa laipparakenteisen vaipan sisällä eräänlainen sektorimallinen pyörivä mäntäosa. Pyöritysvoimaahan siihen ei männän pienestä pinta-alasta ja "mäntävuodosta" johtuen kovin paljon saisi, mutta sen saisi ehken helpoiten tehdyksi rasitusta kestäväksi. - Eli ikäänkuin laipparakenteinen ultralyhyt ja paksu hydesylinteri jossa mäntä (ja akseli) tekee "täydellä iskulla" vajaa 180 ast pyörähdyksen. (luulis että jotain tämän tyylistä on jo jossain keksitty?) Tuossa mun vehkeessä täytyis vähä rakenteita parannella jotta pystyis kouralla jotain oikein nostaakkin. Itse kouralle, rotaattorille ja kallistuslaitteelle tulee kuitenkin kohtalaisesti painoa jos rakenteet on sellaisia, että ne kestää käyttöä. Vanhat kourakääntäjät taitaa toimia kutakuinkin noin.
|
|
|
PROTOX
Jan 1, 2014 17:40:46 GMT 4
Post by kuokkamies on Jan 1, 2014 17:40:46 GMT 4
Tässä kuvaa missä alavaunun rakenne selviää suurpiirteisesti.Kone on täysin omatoiminen, eli traktoria tai muuta ei tarvita. veto on vain toisessa akselissa, siis tässä puomin puoleisessa ja toteutettu hydraulimoottorilla moottorin Ja perän välissä on nivelakseli ihan vaan sen takia kun ei nämä itse hitsatut systeemit tahdo olla aivan keskeisesti akseliin nähden, mutta tällä siitä selviää kun pyörimisnopeudet ovat kuitenkin melko maltilliset. Tuo moottori on lähdössä vaihtoon talven aikana ja tilalle olen harkinnut danfossin omt moottoria vastaavaa lautasventiili moottoria 315cm2 kokoluokassa. Samankokoinen on nykyinenkin mutta vääntöarvot on t moottorissa aivan toista luokkaa paineenkestosta johtuen. tässä purkukouratyyppinen ratkaisu. painoa neille tuppaa tulemaan, tämäkin 160kg mutta on siinä kyllä aika jykevä otekkin sylinteri 80mm männällä
|
|
|
PROTOX
Jan 1, 2014 18:02:28 GMT 4
Post by VALTSU on Jan 1, 2014 18:02:28 GMT 4
Kappas, on kommia vehje! Luinko jostakin myynti-ilmotuksesta että oot Salosta, jos niin ni mistäpäin Saloa?
|
|
|
PROTOX
Jan 1, 2014 20:34:53 GMT 4
Post by kuokkamies on Jan 1, 2014 20:34:53 GMT 4
Noista niille seutuville menevistä hydeletkuista päättelin että oot hydraulisen rotaattorin tehny. Toimiihan se toki noinkin. - semmosta vajaa 180 ast pyörivää rotaattoria oon itekseni pähkäilly jossa on periaatteessa laipparakenteisen vaipan sisällä eräänlainen sektorimallinen pyörivä mäntäosa. Pyöritysvoimaahan siihen ei männän pienestä pinta-alasta ja "mäntävuodosta" johtuen kovin paljon saisi, mutta sen saisi ehken helpoiten tehdyksi rasitusta kestäväksi. - Eli ikäänkuin laipparakenteinen ultralyhyt ja paksu hydesylinteri jossa mäntä (ja akseli) tekee "täydellä iskulla" vajaa 180 ast pyörähdyksen. (luulis että jotain tämän tyylistä on jo jossain keksitty?) Tuossa mun vehkeessä täytyis vähä rakenteita parannella jotta pystyis kouralla jotain oikein nostaakkin. Itse kouralle, rotaattorille ja kallistuslaitteelle tulee kuitenkin kohtalaisesti painoa jos rakenteet on sellaisia, että ne kestää käyttöä. Vanhat kourakääntäjät taitaa toimia kutakuinkin noin. Joo toimiihan tosiaan noinkin, mutta oishan se paljon kätevämpi oikeen pyörittäjällä ja sillä kun sais sen kauhankin pyörimään, tosin kun mulla on jo kallistaja niin ois hiukan hankala rakentaa pyörittäjää niin ettei toi kallistaja olis integroitu siihen, koska jos se ois vielä tossa välissä jatkona niin tulisi väli tosta puomin alapäästä kauhankärkeen jo aikapitkäksi, kun se on nykyisillä kauhoilla kallistajan kanssa jo noin metrin. Tietysti jos sen rakentaisi justiin vaan kouralle, kun siinä ei se lisäpituus niinpaljon haitaa. Mutta en oo vielä ihan tosissani tota pyörittäjää tuohon suunnitellu "vähän tietysti mielessä pyöritelly" kun on tuossa lapiossa ollut vielä niin paljon muutakin tekemistä, mutta kyllä se pyörittä melko varmasti joskus tulee tehtyä tai ainakin yritettyä. Enköhän ainakin jollainlailla tajua mitä tuossa tarkoitat. Siinä pitäisi olla lisänä ainakin jonkinlainen jarru, koska jos voima on pieni niin siitä voi tulla käytännön ongelmia jos kauha tai koura rasituksessa pysy paikallaan. Eikös nykyisissä kaupallisissa pyörittäjissä ole jonkinlainen matoruuvi systeemi. Eli hydraulimoottori pyöritää matoruuvia ja matoruuvi isompaa pyörää se sitten kaikkea mitä sinne kiinni keksii laitaa. Tosiaan nuo kourat ja muut härpäkkeet tupaa aina jonkinverran painamaan, eli sun kone tarttis varmasti taakse lisäpainoa. Ajattelin tuossa että jos oisit tehnyt tuon kourasysteemin sillä periaatteella ettei painoa ois lisätty niin eiköhän puomisto ois ihan hyvin kestänyt. Tietenkin tosta tulee helposti melkoinen oravanpyörä, kun ensin teet kouran sitten toteat sen liian raskaaksi eikun lisää painoja, hups puomi taipuu lisää vahvikkeita puomiin oho sylinteristä tupaa voima loppumaan siis isompi sylinteri no johan nousee "myös perä" no lisää painoja, mikä on kun pyörät ei pyöri no voi p akseli solmussa jne jne. Itselläni on vähän tuonsuuntaista ongelmaa ollut
|
|
|
PROTOX
Jan 1, 2014 20:41:08 GMT 4
Post by kuokkamies on Jan 1, 2014 20:41:08 GMT 4
Kappas, on kommia vehje! Luinko jostakin myynti-ilmotuksesta että oot Salosta, jos niin ni mistäpäin Saloa? Kiitos kehuista! Ei tuo ulkonäkö mielestäni aivan täydellinen ole, kun on tässä tullut mentyä pääasiassa toimivuuden ehdoilla, no katsotaan meneekö pahemmaksi vai paremmaksi kun saan joskus tuohon jotain suojapeltejä värkättyä. Salosta olen, tarkemmin perniön kaupunginosasta. Itsekkin olet luultavasti jostain täältäpäin kun sitä kyselit.
|
|
|
PROTOX
Jan 1, 2014 21:31:31 GMT 4
Post by VALTSU on Jan 1, 2014 21:31:31 GMT 4
Kappas, on kommia vehje! Luinko jostakin myynti-ilmotuksesta että oot Salosta, jos niin ni mistäpäin Saloa? Kiitos kehuista! Ei tuo ulkonäkö mielestäni aivan täydellinen ole, kun on tässä tullut mentyä pääasiassa toimivuuden ehdoilla, no katsotaan meneekö pahemmaksi vai paremmaksi kun saan joskus tuohon jotain suojapeltejä värkättyä. Salosta olen, tarkemmin perniön kaupunginosasta. Itsekkin olet luultavasti jostain täältäpäin kun sitä kyselit. Juu, Kuusjoelta olen. Varustetaso ainakin vaikuttaa olevan kohdillaan! Miten tuo kauhan pikalukko toimii, lähinnä millainen lukitus kauhan takakorvakkeen ympärille tulee? Taitaa muistuttaa aika tarkasti hymas s standardia?
|
|
|
PROTOX
Jan 1, 2014 21:41:33 GMT 4
Post by kuokkamies on Jan 1, 2014 21:41:33 GMT 4
Kiitos kehuista! Ei tuo ulkonäkö mielestäni aivan täydellinen ole, kun on tässä tullut mentyä pääasiassa toimivuuden ehdoilla, no katsotaan meneekö pahemmaksi vai paremmaksi kun saan joskus tuohon jotain suojapeltejä värkättyä. Salosta olen, tarkemmin perniön kaupunginosasta. Itsekkin olet luultavasti jostain täältäpäin kun sitä kyselit. Juu, Kuusjoelta olen. Varustetaso ainakin vaikuttaa olevan kohdillaan! Miten tuo kauhan pikalukko toimii, lähinnä millainen lukitus kauhan takakorvakkeen ympärille tulee? Taitaa muistuttaa aika tarkasti hymas s standardia? Jep. standardi löytyy se on s40. Pikalukko on hydraulinen, kiilalla lukitaan työlaite paikalleen. Tuli nyt vähän ehkä hifisteltyä, kun ei se näillä kauhojen ym vaihtomäärillä kovin merkittävästi aikaa ja vaivaa säästä käsikäyttöiseen nähden, mutta on se kuitenkin ihan kiva.
|
|
|
PROTOX
Jan 1, 2014 22:13:06 GMT 4
Post by VALTSU on Jan 1, 2014 22:13:06 GMT 4
Oiva varustehan se on! Itse olen kaavailut tekeväni vastaavan omaan pieneen traktorin kaivuulaitteeseeni. Jahka saan tuon CNC plasmani kuntoon, niin sitten on hyvä leikellä pikaliittimen ja uuden luiskakauhan palaset.
|
|
|
PROTOX
Jan 2, 2014 12:12:12 GMT 4
Post by kuokkamies on Jan 2, 2014 12:12:12 GMT 4
Ajattelin kertoa hiukan tuon kuokan syntyhistoriasta, kun ei tämä projekti ole täällä aivan alusta asti ollut. Homma juontaa juurensa reilun parin vuoden päähän, kun asensin kaverin nuoruusvuosinaan (noin 20v sitten) puutarhatraktorille rakennettuihin kippikärryihin hydraulikoneikon, ja siitä tuli sitten puheeksi että hän on rakentanut samoihin aikoihin jonkinlaisen kaivinkoneen, jota ei kuitenkaan ollut saanut silloin oikeen toimivaksi. No se oli sitten seissyt sen 20v ulkona, kuitenkin suht hyvin peiteltynä, tosin siihen ei ollut koskaan tullut mitään maalia tuhlattua. Tuli sitten mieleen sellainen idea, että kaivetaan kone pressunalta ja tuodaan meille ja katsotaan saisiko siitä vielä jotain aikaiseksi. Se sitten jäi oikeastaan kokonaan minun hommakseni, kun kaverilla ei nykyään ole oikeen aikaa eikä ihan hirveästi haluakaan pelailla tällaisten kanssa. Kaivuri tosiaan oli aika pieni , eikä misään suhteessa kovin toimiva. Koneessa oli neliskanttinen runko osa mitoiltaan noin 80x120cm puomin puoleisessa päässä oli kevyt akseli, raideleveys karvan päälle metri. Toisessa päässä oli vain tukijalat mitkä lasketiin maahan, ihan käsikäyttöisesti. Toisessa päässä oli sentää hydrauliset jalat, tosin nekin aika heikot. Moottorina oli 11hv briggsi, minkä toiminta oli myöskin hiukan heikonlaista. Puomi hyvin kevytrakenteinen jota liikuttelivat 40mm sylinterit. konetta siirreltiin puutarhatraktorilla, minkä etenemiskyky ei siihen hommaan oikeen tahtonut riittää edes hyvässä maastossa. No aikani tätä parantelin, hankin jopa uuden moottorin (loncin 13hv) vaikka se pikkupumppu mikä siinä oli ei olisi noin isoa konetta vaatinut. laitoin myös jotain suurempaa sylinteriä ja hitsailin puomiin vahvistusta. sittenkun puomin tilkintä oli tullut tiensä päähä, niin päätin rakentaa siihen uuden puomisto, mikä osoittautui heti rakentelun alkuvaiheessa liian raskaaksi kyseisee härveliin. Eipä siinä ollut oikeen muita vaihtoehtoja kun rakentaa hännälle uusi koira mihin sen kiinnitää. Tästä nurinkurisesta rakennustavasta oli sitten seurauksena se ottä puomistosta tuli mielestäni paikoin hiukan turhan kevytrakenteinen tähän nykyiseen härveliin. Sittemmin Asensin tuon loncinin nykyiseen kuokaan ja laitoin siihen jatkoksi kaksoispumpun. No se moottori ei siinä paljon ehtinyt käydä, kun osoittautui turhan tehottomaksi ja tilalle tuli karvanverran järeämpi mitsun pakusta 2.5 litrainen 70hv diesel. siihen siirsin tuon saman pumppupaketin 2x8cm2 pumput joiden tuotto ei mielestäni kyllä ole riittävä, niinpä jatkoksi on tulossa hiukan lisätehoa. Attachment DeletedRexrothin 8+11+19cm2 Tarkoitus laitaa lisäksi nykyiselle kaksoispumpulle. Tästä saa mukavasti yhdistämällä 8 ja 11cm2 pumput 2kpl 19cm2 pumppuja, jotka tulevat liikuttelemaan puomistoa ja muita sylintereitä. Vanhan kaksoispumpun yhdistän yhdeksi 16cm2 pumpuksi ja nostan samalla hiukan pyörimisnopeutta tuoton nostamiseksi noin 40l/min ajohydrauliikkaa varten. Eli sitten on vaatimattomat 5kpl pumppuja koneessa
|
|