|
Post by paavoke on Oct 15, 2007 22:26:47 GMT 4
No nyt tossa kerran parin kaverin kanssa suunniteltiin että mitäs jos laittais vanhaan sohvaan alustan ja moottorin? Aateltiin, et jonkun halvan kolari skootterin ostamalla ratkeaisi miltei kaikki tekniikkaan liittyvät ongelmat, olis sähkö startti ja keskari ja vari, sähköt jne, mutta sekin maksaa ja voi olla että yksi moottori vaihtoehto olis 5hp vaakaakseli honda, johon keskari ja siintä veto ketjulla johonkin vaikka kotti kärrin renkaaseen, ja se vetävä rengas ainakin osittain sohvan alle, minne myös kone ja tankki... Kulmiin sitte vaikka ostoskärrin renkaat, taakse eikääntyvät ja eteen kääntyvät, joita voi sitten vaikka fillarin tangolla käännellä. Sohvan eteen noin 40-50 cm lippa, johon vaikka laminaatti lattia (tuuning). Ajattelin että sohvaa voisi vähän vahvistaa, ja ehkä madaltaa, ja tehdä mahd. matala alusta, ja sarana sohvan etu tai taka tai jopa pääty reunaan, ja sitte kone on siinä huollettavasti. Kustannussyistä sähkö startillista moottoria ei laiteta, mutta voi sen hondan tai mikä nyt sitten koneeksi tuleekaan narun jatkaa ja laittaa johonkin käden ulottuville. Siihen voisi laittaa jousitetun taka haarukan, jotta rengas pitää hyvin. Hallinta laitteina vain stonga, kaasu ja jarru polkimet, ja se naru, ja koneen virta nappula ja ehkä hana ja ryyppy, mutta tarkoitus olisi tehdä yksinkertainen, joten sen hanan ja ryypyn voi säätää ja tankata sitten kippaamalla sohvan, tai mahdollisesti sohvaan lisätään huolto luukut ja tehdään perse osista irrotettavat. Turvallisuus syistä ei ostoskärrin renkaiden ja painon takia huippuja voida kovin paljoa yli kahden kympin odottaa. Tämä on siis vain villi visio, tossa muutama kuva.
|
|
|
Post by paavoke on Oct 15, 2007 22:32:19 GMT 4
|
|
|
Post by paavoke on Oct 15, 2007 22:37:49 GMT 4
Rungosta tietysti tulee vahvempi kuin kuvissa, mutta yksinkertaistin sitä hieman. Punainen on tankki, sininen motti ja harmaa änäri. Jos sitte jostaa ponkasis halvan 2-paikkasen sohvan, kolmipaikkanen on vähän turhan iso, jolloin 5 hp ei oikein jaksa liikuttaa, mitä se hikiseen pienelläkin sohvalla varmaan tekee... Ja se honda pitäis vielä irrottaa agregaatista joskus, mitä mieltä napalanko siitä nyt sitten on, minulle se kone kuitenkin annettiin. Ja DIY keskarin tohon tarvii. Mahollisimman matala tosta pitäis tehä, silleen että vähän yli puolen väliin tulis runko ostoskärrin renkaasta, ja sohvaakin voisi kottaa upottaa hieman...
|
|
|
Post by Jee jee on Oct 16, 2007 0:33:09 GMT 4
Pistetään vinkkinä, jos vaikka jollekkin poikisi ideoita tästä. Itseltäni se jäi totauttamati, mutta tehkääpä joku valmiiksi. "Känni-"Sohva: img502.imageshack.us/img502/3650/piinapenkkixp1.jpgRunkokehikon kulmissa on kuorman kantavat pienet pyörät, joista etummaiset ovat kääntyvät ojattavuuden vuoksi. Vetävän pyörän virkaa hoitaa keskellä oleva 4" vanteella oleva ilmakumipyörä. Renkaan ja tien välisen kitkan hoitaa akun + starttimoottorin paino. Lisäksi kun ne ovat liitetty liikkuvaan haarukkaan, seuraa vetäväpyörä pinnan korkeuseroja. Välitys oli tarkoituksella valittu tiuhaksi. kahdestakin syystä. Toinen on se, että vääntövoima saadaan nostettua suureksi. Painoahan tulee jos sakkia on se normaali 7 henkeä ja 5 koria olutta. Toinen syy on ihan ymmärrettävä, miksi sohvan ei parane kulkea kovin paljoa yli sataa
|
|
|
Post by hornetti on Oct 16, 2007 1:11:34 GMT 4
Justiinssaad meinasin ehoggttaa jotain auton starttimoottohfria. Tekis kiliiipiipa mallin ja ajais moottoriawfdtiellä autoista ohi. ;D Joo sori meigä ononv vähääse keitoossaa111!!
|
|
|
Post by hornetti on Oct 16, 2007 1:12:22 GMT 4
pisitäkääpäsä 1200 hayvaabausa turubolla nii kulukee baut 300 teirän soohoaaaav ;D
|
|
|
Post by paavoke on Oct 16, 2007 14:40:45 GMT 4
Juuri tosta jee jeen kuvasta se idea sitten lähti, mutta bensakoneella... "se vakio kuorma 7 henkeä ja 5 koria olutta ;D" olis tässäkin hyvä tavoite, ja yksi suunnitelma olikin että 12 v akku sähköt ja kylmä kaappi mutta korkeintaa kalja telineet, turha mitään nykiä, ja se mitä ei ole, se ei voi hajota. Ja hornetti, mitäs helvettiä sitä nyt ryypiskellään keskellä viikkoa? ;D
|
|
|
Post by Jee jee on Oct 16, 2007 18:13:04 GMT 4
tee tollain niinku jee jee sano.. ;D Itse suunnittelin ton tosiaan sähkömoottoritoimiseksi. Toki bensakone käy, mutta se "keskustelu" niiden 7 hengen välillä ( minä ja loput naisia ) on hankalempaa jos siinä joku B&S pörrää.
|
|
|
Post by hornetti on Oct 16, 2007 18:17:43 GMT 4
Vähä vitutti eilen ja aamulla vähän enemmän kun pöntöllä kykin. Ei niitten naisten kanssa jutella vaan niitten kanssa... no joo sen arvaa ja sillon ku ratsatetaan nii sillon ratsastetaan ja taas sillon ku RATSATETAAN niin siitä on jo leikki kaukana. ;D
|
|
|
Post by Jee jee on Oct 16, 2007 18:21:28 GMT 4
Vähä vitutti eilen ja aamulla vähän enemmän kun pöntöllä kykin. Ei niitten naisten kanssa jutella vaan niitten kanssa... no joo sen arvaa ja sillon ku ratsatetaan nii sillon ratsastetaan ja taas sillon ku RATSATETAAN niin siitä on jo leikki kaukana. ;D Joo ja kirjoitinkin lainausmerkeissä. Toisaalta, miksipä sitä sohvasta tekiskään. Samalla vaivalla vois laittaa ne renkaat sänkyyn
|
|
|
Post by paavoke on Oct 16, 2007 19:19:20 GMT 4
Joo, tollasella sohvalla voi kyllä harrastaa kaikenlaista... ;D Ja tietysti siihen tulisi änkkäri siihen sohvaan, nyhte siinä hondassa on joku kammio änäri, ja mulla olis yks villa änäri korollasta ehkä ylimääräsenä, siihen korollakelkkaan joutuu muutenkin tekee teharin joten kun olis kaksi änkkäriä ja muutenkin sohva vaimentanee koneen äänet tehokkaasti ja kahdesta änkkäristä tuskin kuuluu muuta kuin todella vaimeaa pöpötystä. Joten ääni ei ole isoin murhe.
|
|
|
Post by paavoke on Oct 16, 2007 19:58:45 GMT 4
Siis meinaan ihan aitoa oikeaa honda 5 hp 150cc? vaaka-akseli moottoria. Ja kyllä, tämä on se malli jota kopiodaan vieläkin. Se on jotain parikyt vuot vanha, ja tämä on ollut veneessä joskus, nyt siinä on agregaatti ja runko ympärillä, sen tein minä, ja kuulemma joskus vaihdettu männänrenkaat, ja minä olen vaihtanut öljyt, tulpan ja kiroillut kaasuttimelle. Jos ja kun sohvaa aletaan tekemään niin isomman kaasarin vois laittaa ja pientä siistimistä kanaviin, luulis jotain kestävän kun on laakeritkin ja OHC kansi. Ja mopo jää luultavasti ensi vuodelle, syysloman tulot todennäköisesti menee koti teatteriin. Ja volvoon tarvii osia jne. ja tietokoneeseen, "huveihin" jne. Joskus toivon että olisi rahaa reilusti enemmän kuin nyt, vaikka tuloni on ikäiselleni älyttömät.
|
|
|
Post by hornetti on Oct 16, 2007 22:04:18 GMT 4
Ja kuinkas paljon ikää? ;D
|
|
|
Post by paavoke on Oct 16, 2007 23:48:26 GMT 4
Ikää 14 tuli vasta täyteen, varsinaista kuukausi liksaa ei ole mutta sanottakoon että tilillä nyt noin 600e ite tienattua massia ja hupenee ikävästi, ilman mitään avuja ostettu noin 1600 e kotiteatteri, 300 e basso, vajaa 200 e DIY tietokone, autoihinkin mennyt euro poikineen jne. Viime kesästä tuli karvan alle 2000e, sitä edeltävästä reilu tonni, sitte on noita satunnaisia viikon loppu ja loma keikkoja, mistä ihan mehevästi tullut. Tulee kyllä ylpee olo kun on nähny vaivaakin omien kamojen eteen, vanhemmilta ei tule rahaa kuin ani harvoin, joten isiliising voi unohtaa. Ja sitte saatana apinat jotka ei kunnioita mitään tulee ja nykii kajareita ja muita kamoja ja läikyttää kaljaa päälle jne... Eilenkin pelas tennistä mun bassolla ja tussilla töhri fillaria, heitteli mandariinejä pihalle jne. Kyllä rahaa kertyy kun safkan ja katon saa pään päälle ja kännykkä kulut jne ilmaseks, vaikka mutsini ei mikään hyvä tuloinen olekaan, saitsun tuloilla omakotitalo maksettavana. ukko kitsas merikapteeni.
|
|
|
Post by hornetti on Oct 17, 2007 0:20:22 GMT 4
No mehän ollaan perkele saman ikäsiä paavokkeen kanssa. ;D Ilimankos jutut yhtä tyhmiä ja päättömiä. Noh, sen verran omista porukoista voin sanoa että hieman normaalia varakkaampia varmaan ollaan mutta ei mitään ökyrikkkaita. Esim. faijalta on saanut velaksi rahaa esim. tohon mönkijään jota sitten ei tarvinnutkaan maksaa kun sano vaan että ei meillä koskaan olla niin tarkkoja noista raha asioista oltu. ;D Tosin mä säästän siinä hyvin ku ukko lupas maksaa mulle 50e kuukausi rahaa niin sanoin että mä en niillä rahoilla mitään tee että joskus sitten jelpit ku jotain tartten ja näin on myös ollut. Kun metallityö rupes kiinnostaan ja sanoin että mikkiä tarttis niin sehän käytiin heti hakemassa eikä ens vuonna.
|
|