|
Post by hornetti on Oct 15, 2007 0:00:14 GMT 4
Joo eli en viitsinyt herätellä noita vanhoja topicceja mutta asiaan! Eli sain tommosen vanhan jyrsimen jossa 4hp brigss & stratton moottori. Olen hommanut tähän härveliin jo kaiken tarvittavan eikä pitäis sitten muuta kun alkaa rakentelemaan. Voin huomenna ottaaa kuvia jyrsimestä jos jaksan kun olen sairastellut tässä joten saattaa mennä pari päivää ennenkun härpäke pääsee valmistumaan. Sitten leikkurin virityksestä sen verran että ainakin vaihdan kaasarin 17mm jinche kaasariin (samurai 110 vanha) johon tarvii imukaula luultavasti tehdä. Tuo vanha on nimittäin todella huono kun kone ei pysy edes käynnissä jos kaasari ei ole suorassa. Näin saa myös jonkin verran tehoja koneesta ja tarkoitus olisi myös ehkä hieman viilailla konetta lisätehon toivossa. Mutta viritys tapahtuu sitten kun härveli on jo ajokunnossa. Ja välityshän siis tapahtuu hihnalla ja mulla on varalla jo pari hihna pyörää niin saa tuon konee kulkemaankin. Rungon teen ihan hieman isommasta neliöputkesta eli vain suora putki jyrsimen keskeltä jonka eteen hitsataan fillarin keula josta vahvistetaan lähestulkoon kaikki paikat ja eturenkaaksi tulee kottikärryn rengas joka toimii siis ns. liukulaakeri perjaatteela eli vanne on hitsattu putkeen ja sen putken sisään laitetaan toinen putki ja tungetaan vaseliinia täyteen. Penkkikin on joku vanha mp:n satula ja on oikeen kaks paikkanen jos serkku vaikka uskaltautuu kyytiin. ;D Jarruista nyt ei aluksi ainakaan tietoa mutta olen tässä saamassa joululahjaksi 110 mankia johon vaihdetaan samurain keula ja perä niin saan mankin orggis keulasta levyn joka sijoitetaan luultavasti taka-akseliin. Mulla on nyt tossa pari topiccia putkiautosta ja veneestä. Olen päättäny luopua tuosta putkiauto suunitelmasta ajopaikka ongelmien takia mutta vene on kyllä tulossa kunhan saadaan tuo varasto valmiiksi. Ja tuosta virityksestä niin mulla on varastossa pari kappaletta samanlaisia vaaka-akseli koneita niin eipä haittaa jos kilahtaa kun voi toisesta ottaa osat ja taas mennään. Tämmösillä evillä tällä kertaa.
|
|
|
Post by paavoke on Oct 15, 2007 0:08:01 GMT 4
Pako "putki" on yleensä todella nuhainen näissä, teet ite ja isket jonkun läpivirtaus pöntön sinne, ja ei ole iso homma avata konetta kokonaan ja kiillottaa palotiloja, kanavia ja venttiilejä, ja sitten väsäät jonkun mahdollisimman pitkän imusarjan, se lisää vääntöä kummasti, mutta hyvä olisi joku muovinen imusarja, nimittäin pitkä ja metallinen tuottaa ongelmia kylmemmällä kelillä, ja sitte kun kansi on irti niin siistit dremelillä kanavatkin.. Ainut että nämä vanhat pienkoneet ei ole oikein suunniteltu tehonkestoa ja korkeita kiekkoja silmällä pitäen, mutta paksua puhasta öljyä tarpeeksi usein kun laittaa ja ei älyttömästi kierrätä niin kyllä se kauas kestänee.
|
|
|
Post by hornetti on Oct 15, 2007 0:18:41 GMT 4
Joo en ole ajatellut mitenkään törkeästi kierrättään. Kyllä mä ton imukaulan taidan ihan metallista tehdä. Tarvii kokeilla että pistää pitemmän imukaulan. Mutta kuten jo mainitsin nii rupean virittelemään konetta sitten vasta kun härveli on kasassa. Ite oon muissa härveleissä käyttäny diesel öljyä niin on ainakin laadukasta. ;D
|
|
|
Post by hornetti on Oct 15, 2007 11:07:04 GMT 4
Tossa äskön kipeenä kävin suunittelemassa niitä vanhan päältäajettavan leikkurin renkaiden kiinnitystä, niin näyttää olevan aika helppo homma kun sain mukaan tohon jysimeen toiset terät niin niistä rälläjöin ne terä osat irti ja saan niistä sopivan putken mikä sopii jyrsimen akseliin mihin kiinnitetään terät ja sattu vielä käymään niinkin hyvin että samainen putki sopii renkaiden keskiöön aivan täydellisesti, eli kunhan tästä paranen niin miggiä käyttöön ja kiinni. On muuten isommat nuo renkaat kun ne alkuperäset terät ja kun niilä terillä kokeilin juosta perässä niin mukavastihan se kiikutti, mutta eikös kun laittaa isommat renkaat niin eikös välitys muutu tiheämmäksi ja näin härpäke kulukee lujempaa? Vielä olis pientä säätöö ton hihna kytkimen kanssa ku pitäs palautin jousi vaihtaa ja vaijeri rasvata niin sit. Koitan ottaa niitä kuvia vielä tänään jos saan ton perkeleen kameran toimimaan.
|
|
|
Post by hornetti on Oct 15, 2007 11:53:17 GMT 4
Nyt niitä kuvia tulee! Tässä ihan peruskuvaa jyrsimestä: http://img522
tuossa kuva härvelin toisesta tulevasta renkaasta: Ja sitten muita osia kuten renkaat tankki penkki hihnan suoja ja lokarit: Tämmösiä tälläkertaa päivitellään kun päästään vauhtiin.
|
|
|
Post by hornetti on Oct 15, 2007 11:54:53 GMT 4
Pistin kyllä 4 kuvaa mutta 3 tuli vain eikä viimeinen toimi ainakaan mulla. Nooh olkoon laitetaan parempia kuvia kun alkaa härveli valmistua.
|
|
|
Post by paavoke on Oct 15, 2007 15:31:10 GMT 4
Isomalla nakilla se välitys harvenee, ja joo, vauhtia tulee lisää. Ja mikset laita fillarin etu rengasta, saat jarrutkin helpommin.
|
|
|
Post by hornetti on Oct 15, 2007 16:38:15 GMT 4
No ne fillarin etu renkaat kusee se menee ihan solmuun saatana tommosessa härpäkkeessä eikä mulla nyt purkuun edes ole mitään etujarrullista fillaria. Mutta päivitystä tuli jo tänään kun sain tehtyä renkaalle sovite palan ja nyt on toinen rengas paikallaan. Voi perkele että niihin vanteisiin sai laittaa saumaa mutta nyt pysyy. Vähän kieroonhan tuo vanne meni mutta ei se nyt niin haittaa ku tuskin tää peli tulee ikinä kulkeen ainakaan 30km/h lujempaa. Huomenna jos jaksaisi tehdä tuon toisen vanteen valmiiksi nii hyvä ois. Sitte pitäs sopivat pultit niille kattoo ja sitten hitsata tuo eturunko tohon.
|
|
|
Post by paavoke on Oct 15, 2007 16:52:32 GMT 4
Muuten hornet, olet "kipeänä" ;D pois koulusta? Mutta se ei ole mikään este härvelin rakennukselle? ;D Itse olen huomannut saman jutun, että kipeänä tulee tehtyä kaikkea, tuskin luokan valvoja ilahtuisi jos kuulisi että olen ollut kipeänä pois koulusta basso tunnilla, saatana palkallisessa työssä, kännissä, ulkona mopolla suhaamassa tms, rassaillut volvoa jne.
|
|
|
Post by hornetti on Oct 15, 2007 16:57:31 GMT 4
Noh mulla on 39 asteen kuume mutta ku otti 800 buranan nii jumalauta oli olo kun 5 vuotiaalla. ;D Mutta ei sitä oikeasti jaksanut enempää ku ton yhden tehdä, voimat jotenkin niin vähissä mutta eiköhän tää huomiseks hellitä niin pääsee rakenteleen. ;D Runkoo ei auta vielä tehä muuten mutsi voi olla vihanen ku tänään ois ollu ruotsin koekkin. ;D
|
|
|
Post by supercross on Oct 15, 2007 16:58:56 GMT 4
mitä paavoke alkaa ny väsää
|
|
|
Post by hornetti on Oct 15, 2007 17:01:35 GMT 4
Muuten mulla sillälailla ikävästi tai no ei ehkä mulla mutta luokanvalvojalla kun asuu kilometrin päässä meistä niin on tullut joskus koulussa palautetta että hiljempaa meteliä vois pitää. ;D En edes aluks tienny että se asu niinkin lähellä muttakun otin tet duuniks jakaa mainoksii ja päätin sen tehdä hieman nopeammin ja mönkkärillä lähdin jakamaan niin perkele luokanvalvojan postilaatikkoon sitä tyrkkäsin ku oli luokanvalvoja pihatöissä niin tuli vähän kiiree siitä lähtee eteenpäin. ;D
|
|
|
Post by hornetti on Oct 15, 2007 17:02:22 GMT 4
Enpäs tiedä mutta eiköhän tämä topic ole vähän väärä paikka puhua luokanvalvojista ynm. ;D
|
|
|
Post by hornetti on Oct 15, 2007 17:04:36 GMT 4
mutta lisätään nyt vielä offtopicin kukkuraksi että paavokkeella menee varmaankin suurin osa ajasta rassaillen noita autoja että ei varmaan ihan lähiaikoina mitään härpäkettä tulossa?
|
|
|
Post by supercross on Oct 15, 2007 17:04:47 GMT 4
aina välillä voi höpöttää muustaki ku härpäkkeesträ,, vai
|
|