|
Post by supercross on Jan 4, 2008 20:44:30 GMT 4
mmistäs sä tota akselia hommasit... ja ppaljo makso??? kun pitäs sellaista telastoa melkeen ruveta tekemään...
|
|
|
Post by supercross on Jan 4, 2008 21:03:33 GMT 4
|
|
|
Post by supercross on Jan 6, 2008 15:05:11 GMT 4
mut mist sä hommasit tota akselia ja paljo makso.. vai onko toi kierretankia:D
|
|
juzzi
Junior Member
|
Post by juzzi on Jan 6, 2008 15:44:57 GMT 4
Eiköhän akselia löydy rautakaupasta. Kilohinnalla myyvät ainakin täälläpäin TM-raudasta olen ostanut kaikki raudat mitä olen tarvinnut. Ihan tavan rautakaupassa saattaa olla kalliimpaa.
|
|
|
Post by yamahaenticer on Jan 6, 2008 17:11:21 GMT 4
Minä tein tuossa tuon vetoakselin 18mm kierretangosta, 8.8-vahvuisesta. Oli helpompi kikkailla tuo hammasratas tuohon suoraan, kun pystyi käyttämään muttereita apuna. Sorvi se pitäisi olla.
|
|
|
Post by supercross on Jan 6, 2008 17:24:46 GMT 4
mut jos sä ton vetoakseli homman laakeroit noilla laakeripukeilla ja kun sä sanoit että makso ne 25mm akselille laakeripukit 8euroa ja jios sulla on siinä vetoakseli 18mm kierretangosta niin sehän jää liian väljäksi... ei täsmää
|
|
|
Post by yamahaenticer on Jan 7, 2008 18:51:19 GMT 4
Täsmää, kun mulla on semmosen soviteholkit siinä.
|
|
|
Post by supercross on Jan 7, 2008 19:51:46 GMT 4
ok ;D JA se hyvä puoli ku kiekkatangosta tekee kun ei tavi mitään lukkorengas uria tai holkkeja tehä kun pysyy niillä muttereilla akseli paikallaan kun niillä purista laakeripukkia vasten
|
|
|
Post by Humppamies on Jan 8, 2008 13:23:40 GMT 4
No se kierretanko on vähän semmonen köyhän miehen versio, mutta kyllä toimii. (Joskus itsekin sortunut:)
|
|
|
Post by supercross on Jan 8, 2008 17:21:50 GMT 4
kyllä se kelpaa ku vaan kestää onko muuten joku 20mm kieretangon pätkä källistä... eikäö ne myydä metrin pätkinä
|
|
|
Post by Humppamies on Jan 10, 2008 1:23:19 GMT 4
Eiköhän niitä myyä täysmittasina ja rautakaupat ottaa yleensä katkasusta jonkun maksun.
|
|
|
Post by supercross on Jan 10, 2008 15:26:25 GMT 4
no see ongelma on nyt selvitetty koska en laittanutkaan kierre tankoa... opettaja oli hommannut 20mm täysrauta akselia ja ei taipunut vaikka kuinka yritti eli kyll' kestää... mutta ihmetyttää vain kun akseli oli 20mm ja renkaan laakerin 20mm akselille niin ei se akseli vaan mennny sinne renkaiden laakereista läpi.. no mä ottiin niitä rosoja viilalla pois akselin päästä ja sitten hiekkapaperilla hion akselista ne vähäiset ruosteet ja niinkuin pikkasen ohensin mutta ei vieläkään mennyt... sitten menin rälläkälle ja hiomalaikalla hion sitä akselia niin sitten meni mutta en kerinnyt koko akselia vielä hioa niin sain vasta toisen renkaan menee akselille Ei kait ole mitään haittaa jos sitä akselia rälläkällä hio, EIHÄN
|
|
|
Post by paavoke on Jan 10, 2008 17:44:53 GMT 4
ei pitäis.. eikö tullu mieleen lämmittää laakeria? se on ihan hyvä asia vaa että on tiukka sovitus... ja sitä laakeria ei saa iskeä silleen että isku menee kuulien kautta
|
|
|
Post by supercross on Jan 10, 2008 18:37:52 GMT 4
no on se toki hyvä ku non tiukka sovitus mutta liiantiukka huono jos ei mahdy laakereiden läpi ai siksi lämmittää että se venyis se laakeri ja sitte vain se akseli läpi, no mutta pitänee nyt vaan hioa silla rälläkällä se akseli ja napata kiinni ai niinku miten että isku menee kuulien kautta.. tarkotatkos että ei saa lyödä sitä kuulaa vai?? onko se muten tarkotuskin että niissä kottikärryn renkaissa se laakeripesä systeemi lähtee siitä ns keskiöstä irti.. kun sitä akselia sovitin, niin se vähän niikuin ois ollu lähössä pois??
|
|
|
Post by Tuoppi on Jan 11, 2008 0:03:43 GMT 4
Paavoke tarkoittaa ilmeisesti sitä että et lyö sitä laakeria ulkokehään tai niihin kuuliin. Ja laakeri kannattaa lämmittää ja akseli laittaa vaikka lumihankeen tai pakastimeen ennen asennusta.
|
|