|
Post by Humppamies on Jan 11, 2008 0:45:11 GMT 4
Tuonkokoinen laakeri menee paikalleen iskuholkilla. Eli sisäkehälle pitää saada putkentapainen, holkki. Tärkeää on tosiaankin saada voima välittymään suoraan sisäkehään, että kuulat ja kuulaurat pysyvät vahingoittumattomina. Holkkia sitten lyödään napakoin iskuin vasaralla. Mitä itte olen laakereita asennellut niin oikeata iskuholkkisarjaa olen käyttänyt, mutta toimii se putkenpätkäkin.
|
|
|
Post by supercross on Jan 11, 2008 15:23:26 GMT 4
Paavoke tarkoittaa ilmeisesti sitä että et lyö sitä laakeria ulkokehään tai niihin kuuliin. Ja laakeri kannattaa lämmittää ja akseli laittaa vaikka lumihankeen tai pakastimeen ennen asennusta. miksi ihmeessä lumi hankeen tai pakastimeen... siksikö että akseli on kylmä kun sitä aletaan laittamaan laakereiden läpi, vai/ ja mitä hyötyä sillä yleensäkkin on olla kylmä
|
|
|
Post by yamahaenticer on Jan 11, 2008 16:06:37 GMT 4
Oletkos ollut hereillä fysiikan tunnilla?
Kun aine kylmenee, se supistuu. Näin esim kylmä akseli mahtuu paremmin laakeriin, kuin lämmin.
Mutta mitä lukee tämän topikin otsakkeessa? Ei siellä puhuta mitään akselin sovittamisesta laakeriin. Nämä jauhannat pitäisi tehdä tuolla eri alueella! Eli ASIAAN: Kävin ajelemassa viitisen kilometriä, eikä tuo nyt mikään suuren suuri nautinto ole ajella - eli nyt laitan koko härvelin myyntiin! Eikä oikein muutenkaan kerkeä harrastaa näiden pelien kanssa, aika paljon opiskeltavaa ja sitä rataa... Kun on mulla tuo yamahakin, niin ajelen ennemmin sillä. Myynnissä siis; 2 h ajettu 124 cc kiinanmoottori startilla, kaikkine apulaitteineen, myös itse tehty pakoputken alkuosa(omatekoinen). Hinta 300 e/ paras tarjous. Kelkan runko: Sisältää aika huonon maton, perusrungon, muutamia telapyöriä, vetoakselin jossa kaksi laakeripukkia ja vetopyörä ja hammasratas, "ohjaustangon" kahdella jarrukahvalla, lampun, kojelaudan, jossa starttinappi, valokytkin ja pysäytin, sekä sulakerasia. Tuo tankki tulee kans ;D Ohjausvivusto tulee mukaan, mutta sukset ja penkki EIVÄT kuulu kauppaan. Hinta 60 euroa/tarjous. Esimerkiksi vetopyörä pelkästään maksaa kaupassa 35 euroa...
Moottorin voin lähettää, mutta runkoa en, sen saa tulla hakemaan. Kaikki romut Siikajoella.
Soita, 050-5344102
|
|
|
Post by supercross on Jan 11, 2008 19:12:29 GMT 4
ok. eli se kutistuu ;D No mikäs siinä kelkassa oli kun ei ollu mukavaa ajella. Onko jokin pielessä
|
|
|
Post by yamahaenticer on Jan 11, 2008 19:49:43 GMT 4
Ei kai siinä, saisi olla vain paljon äkäisempi moottori tuohon tarkoitukseen. Telan pyörittäminen vaatii paljon tehoa.
Seuraava projekti lieneekin kelkka ihan kunnon koneella. Ehkä ensi syksynä.
|
|
|
Post by Humppamies on Jan 13, 2008 18:58:26 GMT 4
Mutta mitä lukee tämän topikin otsakkeessa? Ei siellä puhuta mitään akselin sovittamisesta laakeriin. Nämä jauhannat pitäisi tehdä tuolla eri alueella! Eli ASIAAN:... Tuollasia kirjottajia pitäisi olla enemmän. Ei pääsisi rönsyilemään jutut.
|
|
|
Post by yamahaenticer on Feb 1, 2008 23:20:45 GMT 4
Nyt tuli paras parannus ikinä tuohon vehkeeseen, nimittäin sivupyörät tuohon telaan, että se ei pääse kallistelemaan. Nyt sillä voi ajaa myös kaltevilla tasoilla. Hitsasin myös etummaisen telin kiinni.
Vedin menemään kursailematta lepikossa, pellolla, umpihangessa(jota ei kyllä ole kuin 20 cm mksimissaan). Eikä lähtenyt tela irti.
Mutta, testiajot jatkukoon...
|
|
|
Post by hornetti on Feb 2, 2008 0:50:31 GMT 4
joo onhan tuo kierre tanko kyllä yksi vaihtoehto jos ei ole koneita.. Tosin umpirauta akseli on helekutin hyvää kun jyrsimellä painaa kiilaurat jne. niin tulee hyvää ja KESTÄÄ!! Mutta masa.. se kanssa on huono jos ne laakerit ei ole sitten tarpeeks kireellä... Lähtee liikkumaan eikä saa pysyyn pirullakaan kiinni.
|
|
|
Post by hornetti on Feb 2, 2008 0:53:26 GMT 4
No mites pirussa multa jäi tuo viimenen sivu huomaamatta.. Tarkotus oli tohon 2 sivun loppuun vastailla. Joo onhan noi DIY kelkat verrattuna kunnon kelkkoihin ajettavuudeltaan kamalia. Mielummin kyllä ajelee ihan kunnon kelekalla.
|
|
|
Post by yamahaenticer on Feb 2, 2008 15:33:25 GMT 4
|
|
|
Post by supercross on Feb 3, 2008 20:17:52 GMT 4
näyttihän tuo liikkuvan mutta tosin vähän hitaasti kiihty. Ei ihmekkään, varmaan tommosen telan pyörittäminen koneelle melko työlästä.
|
|
|
Post by yamahaenticer on Feb 5, 2008 18:11:30 GMT 4
Juu, ei se raketti ole!
Mutta tuskin tulevat olemaan myöskään ne lukuisat suunnitelmat moottorisahavetoisista kelkoista(jotka eivät näytä kyllä kenelläkään valmistuvan).
|
|
salkku
Junior Member
|
Post by salkku on Feb 5, 2008 18:50:25 GMT 4
tääki on näköjään myynnis nettimotos
|
|
|
Post by masaaa on Feb 5, 2008 20:24:11 GMT 4
Juu, ei se raketti ole! Mutta tuskin tulevat olemaan myöskään ne lukuisat suunnitelmat moottorisahavetoisista kelkoista(jotka eivät näytä kyllä kenelläkään valmistuvan). Itse asiassa jos nyt tolla tarkotit minun projektia niin ensinnäkään siihen ei tule moottorisahan konetta, toiseksi se edistyy hyvää vauhtia mutta voit sen itsekkin kuvitella että ei välttämättä aivan viikossa parissa valmistu, koska koulussa sitä teen ja 4 tuntia viikossa ja siihen vielä hitsausvuoroa pitää odotella ym koneille niin ei sitä aina 2 tunnissa ihmeitä kerkeä tekemään, koska kerralal ei ole sitä 4 tuntia ja niin joo, välitunnit ja opettajan selostukset päälle niin....... voitte kuvitella!!! Ja jos sinusta tuntuu että nopeammin pitäis minulla projektit valmistua ja yleensäkkin tehdä joninmoinen moottorisaha härveli niin laitahan tulemaan rahaa ja rutkasti kirjekuoressa niin saan ostaa kotiin hitsausvermeet ym metallintyöstö koneet !!! Ja en minä tarkoittanut että omasta projektistani parempi olis tulemassa tai että tuota haukkuisin mutta sanoinpahan vain että ei mikään vauhtihirmu näyttän olevan.
|
|
|
Post by yamahaenticer on Feb 5, 2008 23:24:11 GMT 4
Enpä tarkoittanut sinua Masa, jotenkin vain tuntuu että yleisesti noita moottorisahahärveleitä(jokunen taisi olla telavetoinenkin) on useita, mutta yksikään ei vielä oikein skulaa? Tai sitten olen huonosti kartalla.
Ei tälläkään härvelillä vielä voi kovin paljon henkseleitä paukutella ;D
|
|