|
Post by Pepe on Aug 29, 2008 21:12:44 GMT 4
Telavekottimista on toki juttua täällä mutta tässä onkin tarkoitus keskustella pienempien telahärveleiden tekniikasta. On ollut mietinnässä 1 paikkainen tela ajoneuvo b&s koneella ja telat kelkan tela halkaistuna, kuormaauton rengas tai traktorin rengas itse värkättynä.loppujen lopuksi tuossa ei ole muuta ongelmallista kuin voimansiirto. Pitäisi olla portaaton säätö eteen ja taakse. Miettinyt olen tuota TAT "vaihteistoa". www.vintageprojects.com/go-kart/pdf/six-wheeler.pdf ongelmana on taas edessä se että mistä löytyy tuollaiset "kulhot" valmiina? Teettäminen voipi tulla melkoisen kalliiksi kun pitää köntistä tehdä ja itsellä ei ole sorvia... Tuollainen olisi mallina, tosin itse tekisin hiukan matalemman ja pitemmän. www.youtube.com/watch?v=GRPHT9wm5cISaa toki esittää omia näkemyksiä/mielipiteitä/ehdotuksia yms. tuosta voimansiirron toteuttamisesta. Kriteerinä hinta ja yksinkertaisuus.
|
|
Devil
Full Member
|
Post by Devil on Aug 29, 2008 21:28:58 GMT 4
yksi vaihtoehto on että käyttää vanhaa ruohonleikkuria (ajettavaa), millaista mäkin olen suunnitellut. kaksi jarrupoljinta vain, että saa käytettyä kääntöjarrua
|
|
juzzi
Junior Member
|
Post by juzzi on Aug 29, 2008 22:42:14 GMT 4
osta terri telamaasturin variaattorit ja rakenna niistä portaaton vaihteisto.
|
|
|
Post by yamahaenticer on Aug 29, 2008 23:56:47 GMT 4
Kaikista vaivattomin lienee hydrostaattinen voimansiirto. Ei välttämättä tule edes kovin kalliiksi, jos tietää sopivan romukaupan?
|
|
|
Post by hornetti on Sept 1, 2008 8:25:33 GMT 4
Tällainen on ollut myös oman mielenkiinnon kohteena pitkään. Sorvin kyllä omistan mutta en ole päässyt jyvälle että miten tuo "vaihdelaatikko" tahtoo pelata. Päältäajettavan leikkurin (ainakin sellainen malli jossaa takapyörät kääntyy javeto edessä ja hinta 1000 pintaan.) tasauspyörästy on kyllä omasta mielestäni niin pperrrsiistä ja suhteellisen voimaton joten luulen että tuossa hommassa paukkuu! Hydrostaatti vedoista taasen ymmärrä pätkääkään joten siihen leikkiin en lähde.. Noh.. jostain autosta kun saisi mutta kun tahtovat painaa niin julmetusti nämä autojen perät. Yksi mikä ollut mielessä kanssa että koneelta voima apuakselille ja siitä hihnoilla mutta se vaatisi ainakin 2 ellei 3 hihnaa molemmille puolille että pito riitttää. Variaattoria en suosisi kun tahtoo hihnat kyrvähtää luistatuksesta. Mutta entäpäs kaksi moottoria? Joissa olisi vaikka keskipakokytkimet ja sitten ohjailtaisiin siten että kun kahvasta vetää niin toinen moottorri menee tyhjäkäynnille. Mutta arveluttavaaa silti noiden keskipakokytkimien toiminta. Mutta jos joku viitsisi selittää tämän Ihme "vaihdelaatikon" toiminta periaatteen niin voisin harkita rakentamista.
|
|
|
Post by Humppamies on Sept 1, 2008 12:33:48 GMT 4
Yhdenlaiseen hydrostaattivaihteeseen törmäsin netin ihmemaassa seikkaillessani. Hyväksi oli käytetty planeettavaihteistoa ja hydraulimoottoria niin, että aurinkopyörä on suoraan moottorissa ja hydraulimoottori ottaa kehälle. Ulosotto planeettapyöriltä. Sitten tuon hydr. moottorin nopeutta ja pyörimissuuntaa muuttamalla ulosoton pyörimisnopeutta saa muutettua.
|
|
|
Post by pepe on Sept 1, 2008 18:42:10 GMT 4
|
|
|
Post by hornetti on Sept 2, 2008 9:18:54 GMT 4
Suunnittelin että tämmöiseen voisi olla hyvä tällainen 18hp V-twin dieseli.. hitnta 1500e... Nytten yks mitä mietin kanssa että jos laittas kaks tällasta 110cc kiinankonetta.. Niissähän on kytkimet ja vaihteeet. Ois monta eri nopeutta ja kääntymistä voisi säädellä kytkimellä sekä kaasulla. Tuo vois kyllä olla hyvä tuo tat vaihteisto.. Siis tuleeko tuonne kulhojen sisään jotkut kumit jotka sitte toimii siinä?
|
|
|
Post by Humppamies on Sept 2, 2008 12:15:11 GMT 4
Ainaki minun käsittääksein.
|
|
|
Post by pepe on Sept 2, 2008 17:37:36 GMT 4
tänään puheskelin työmaalla työmaan isännän kanssa jolla on joku konekorjausliike. Siltä löytyis härveleihin hydrauliikkaa yms. yhtä pikku diisseliäkin se kauppasi 150€:n hinnalla, joku 10heppanen. Ei paha hinta.
|
|
|
Post by hornetti on Sept 2, 2008 20:11:26 GMT 4
No eip... Hmm.. Mites etuvetoautoissa.. lähteekö voima pyörille jotenkin vaihdelaatikon kylestä?
|
|
|
Post by hornetti on Sept 5, 2008 0:10:57 GMT 4
No joo! Nyt olen päättänyt että kunhan saan tämän edellisen projektini ajokuntoon alan väsäämään tällaista. Kuhan kerkiän käyn tutkimassa näitä etuvetoauton laatikoita kun löytyy parikin kappaletta. Sitten jos ei sovellu käyttööni ostan jonkun pikkuperän.. aika halvalla tuntuu lähtevän. Koneeksi nyt aluksi kaavaillut tuota isoa bs myllyä.. (14hp 390cc) ja katotaan kuinka liikkuu. Vääntöhän tässä hommassaa on kaiken a ja o? Telat ajattelin tehdä kelkan halkaistusta telasta niin saa telojen pinta alaakin vähäsen. katotaan taas kun pääsee vauhtiin!
|
|
|
Post by Humppamies on Sept 8, 2008 12:24:23 GMT 4
Koneeksi nyt aluksi kaavaillut tuota isoa bs myllyä.. (14hp 390cc) Ei tuommosta ole olemassa. Tuontehoset on lähelle puolta litraa.
|
|
|
Post by hornetti on Sept 8, 2008 20:43:32 GMT 4
kyllä minulla vaan on!!! tai sitten kuutiotilavuus on jotain 420 tai jotain en muista tarkalleen
|
|
|
Post by pepe on Sept 8, 2008 20:48:28 GMT 4
Koneeksi nyt aluksi kaavaillut tuota isoa bs myllyä.. (14hp 390cc) Ei tuommosta ole olemassa. Tuontehoset on lähelle puolta litraa. On olemassa, hintaa uutena 989-1227€, 13hp 391cc
|
|