|
Post by Humppamies on Nov 7, 2008 0:39:12 GMT 4
En ole aukaissut kyseisenmallista vempulaa, muta jostakin olen kuullut ulosoton olevan nokka-akselista.
|
|
|
Post by hornetti on Nov 8, 2008 18:11:42 GMT 4
En tiedä sitten noista, mutta minulla se (390cc) brigsin kone joka mikroautossa kiinnit ollut ja joissain härveleissä, niin siihen on rakennettu alennusvaihde 2:1 elikkä puolta pienempää pyörii niin tuo on toteutettu siten, että se ottaa voimansa nokka akselista. Eli nokka akselin kohalta tulee akseli ulos jossa minulla keskipakokytkin. Hyvin toimii, luulen että sinun kannattaa tuo kone ottaa auki ja katsoa millaista tekoa, nimittäin näissä perus brigseissä nokka akselin nostot ovat muovia jne. joten jos siellä vastaavaaa on niin en usko että kestää. Tosin kyllä sitä on tullut ajettua itsestään vetävällä leikkurilla ja hyvin toiminnut.
|
|
prefix
Junior Member
|
Post by prefix on Jan 5, 2009 1:36:22 GMT 4
Onko noissa 'perus prikseissä' siis todella se puolipuritus hässäkkä? Onko se pako vai imu puolella? ja onko se venttiilissä vai työntötangossa? mulla on nimittäin sellane kutina, että imu vena on pidempi. en oo varma, en oo mitannu kunnolla. voi tosin johtua siitäkin että venttiilin 'kansi' on paksumpi mutta varsi yhtä pitkä.
perhana melkeen päässy tämäkin ikuisuus aihe painumaan.
|
|
|
Post by KapteeniSolisluu on Jan 6, 2009 17:08:39 GMT 4
Pystyakselinen 344cc (12,5hv) perus-briksi on ainakin osoittautunut vahvaksi koneeksi: ensin koneella ajettiin normaalisti nurmikkoa noin 10 tuntia, jonka jälkeen laite teurastettiin kisakoneeksi. Viisi kolmen tunnin LeMans-kisaa takana ja kone on edelleen kuin uusi. Koneessa on käytetty SAE30 pienkoneöljyä ja vaihtoväli on ollut noin 3-4 ajotuntia. Viritykset ovat lähinnä olleet kierrostennosto maltillisesti ( ), kannenlasku 1mm, vapaavirtaussuodatin ja avarampi pakoputkisto. Koko kisalaite tehty niin, että sillä on mahdollista ajaa mahdollisimman tasaisella kaasulla, koska sellaiseen käyttöön kone on tehtaalla tehtykin. Jos ajoajan muuttaa kilometreiksi, niin se lähentelee 350 kilometriä...
|
|
prefix
Junior Member
|
Post by prefix on Jan 9, 2009 18:44:46 GMT 4
tarkotin peruspriksillä näitä ~3hp priksejä joita käytetään työnnettövissä leikureissa.
|
|
|
Post by pekkosbill on Feb 22, 2009 3:56:27 GMT 4
Onko noissa 'perus prikseissä' siis todella se puolipuritus hässäkkä? Onko se pako vai imu puolella? ja onko se venttiilissä vai työntötangossa? mulla on nimittäin sellane kutina, että imu vena on pidempi. en oo varma, en oo mitannu kunnolla. voi tosin johtua siitäkin että venttiilin 'kansi' on paksumpi mutta varsi yhtä pitkä. perhana melkeen päässy tämäkin ikuisuus aihe painumaan. se on nokka-akselissa, pieni kohouma pakonokan vastapuolella, se hiotaan pois. tulee kovempi puristus eikä tarvi venttiileitä lyhentää... lyhentämisellä vaan pienennetään venttiilin nostoa joka ei ainaka paranna moottorin hengitystä.
|
|
|
Post by ookkonen on Feb 27, 2009 18:53:25 GMT 4
onko 3,5 hepasesta priksistä mahdollista saada tehoa ja vääntöä niin että se kestää pitkänkin aikaa? kuinka paljon parempi putki vaikuttaa?
|
|
Devil
Full Member
|
Post by Devil on Feb 27, 2009 19:00:41 GMT 4
tuskin mitään nelarikoneessa. ei ainakaan mankiin tullut mitään muuta kuin muhkeemmat äänet tiijä sitten rikistä, kun mun omassa kolmepuokissa on joku moposoportin yleismallin änkkäri...
|
|
|
Post by pekkosbill on Feb 27, 2009 19:21:55 GMT 4
on se mahdollista kun konettaa käyttää järkevillä kierroksilla, ei siis yli 5-6000 rpm. huudattaminenhan noi rikkoo.pakoputki esmes 20-25 millistä putkea ja äänen vaimentaja päähän ni sen kummenpaa piippua toi ei tarvii, parempi kuitenki ku se sardiinipurkki siinä koneen kyljessä. ja toki kattoo et saa kone kunnolla voitelua.
|
|
|
Post by Humppamies on Feb 28, 2009 20:45:49 GMT 4
Ehkä kannenlasku, kanavien avarrus ja männän kevennys auttaa jotakin. Teho jää kuitenkin tosi pieneksi kokoon verrattuna.
|
|
|
Post by pekkosbill on Mar 1, 2009 21:33:02 GMT 4
onkos kukaan muuten lisänny painoa B&S:n vauhtipyörään? suunnitteilla olis perämoottori B&S moottorilla (koko/teho ei vielä selvillä),peräksi mahdollisesti 10 HP tohatsun vaihteellinen alakerta, eli ideana olis saada kasvatettua pyöriviä massoja, jolla ehkäistään moottorin sammuminen vaihdetta kytkettäessä. samalla sais laskettua tyhjäkäyntiä miellyttävälle papatus tasolle... vinkkejä vastaan otetaan
|
|
|
Post by Humppamies on Mar 1, 2009 23:05:15 GMT 4
Kerran kokeilin laittaa ilmapotkurin rl:n moottoriin. Potkuri oli aikas iso ja lyhentelin lapoja sitten sahalla vähän kerrallaan kunnes se oli sopiva. Kun pootkuri oli niin iso, että motti juuri kävi, niin se kävi niinkuin olisi ollut ryyppy päällä, eikä ottanut kierroksia yhtään. Sopivalla(d=600mm)potkurilla sitten otti kierroksia ja pysyi hyvin käynnissä.
|
|
|
Post by pekkosbill on Mar 6, 2009 0:35:42 GMT 4
nyt on talliin raahattu 3.75 B&S pystyakseli moottori, ja heti lihoiks. nokka-akseli muovia, näytti todella naurettavalta... samoin se öljy rissa. tutkiskelun jälkeen vanha rauta nokka on sovitettavissa muovisen paikalle,joutuu hiukan lyhentää ja sorvaamaan laakeripinta eri kohtaan,kyseessä öljypumpullinen nokka-akseli.ja kanavat on todella karmeen näköset.kannessa palotila hyvän mallinen, vähän joutuu täyttämään.kuutioita on laskujen mukaan 147.5 cc. enpä ookkaan näin tuoretta konetta purkanukkaan ennen...
|
|
|
Post by Humppamies on Mar 8, 2009 19:16:58 GMT 4
Jaa, että muovia. Pitääpä tarkistaa, juuri sain käsiini samalta kuulostavan myllyn.
|
|
|
Post by pekkosbill on Mar 8, 2009 19:31:07 GMT 4
joo itse akseli on terästä, mutta nokat ja ratas muovia. mulla lähti just vanha teräs akseli koneistettavaks, näytti olevan muutenki äreemmät nokat... niin konehan on B&S 375 sprint
|
|