tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Oct 18, 2013 9:04:55 GMT 4
Niitä kuvia lupailin zoomin tukirulla zoomin sisäputken yläpää. laakeri yläpuolella pituuksien mallailua Nuo liukutuet olisi ollut varmaan helpoin ja halvin tehdä jollain muovisilla liukupaloilla niinkuin puutavarakuormaajissa on, mutta tajusin sen vasta kun olin nämä jo kötöstellyt.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Oct 18, 2013 9:21:49 GMT 4
Sylinterien ja korvakkeiden paikkojen mallailua Ahdasta meinaa olla
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Oct 18, 2013 9:26:18 GMT 4
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Oct 18, 2013 9:46:47 GMT 4
Työvälinekiinnikkeen koneen puoli Takapuolen vääntövarsi. Jossain vaiheessa mun plasmaleikkurista hävisi osa tehoa eikä se pystynyt kun about 8 milliseen. Niinpä tuon kallistuslaitteen tausta- ja etulaipaksi piti "tehdä" paksumpaa levyä hitsaamalla kaksi ohuempaa päälletysten. Lisäksi nuo mun kököt kiinnikehitsailut vähän väänteli tuota takalevyä. Kävin sitä vähän prässäyttämässä suorempaan. Ei oikein näy kuvassa, mutta tuossa etupuolella on muutama rasvanippa joista saa vaseliinia tuohon pyöreide laippojen saumakohtaan ja samaten itse levyjen väliin. Takalaipassa, jossa tuo vääntövarsi on kiinni, on samaten rasvanipat joilla voidellaan k.o laipan ja takalevyn väli. Ja työvälinepuoli, kuva viime talvelta Ei oo käyttöä haitannut, mutta pikkuhiljaa on tuosta kallistuslaippojen saumakohdasta tippunut hiekkaa ja muuta mujua tuonne levyjen väliin. Täytyy jossain kohti avata ja putsata ja keksiä tuohon päälle joku kumilista suojaksi.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Oct 18, 2013 17:57:41 GMT 4
Siinä vielä pari kauhan vääntelykuvaa etuvetoajalta Kuvan oton jälkeen oon kauhan kiinnikkeitä vähän kallistanut jotta sain ala-asentoon paremman kipristyksen. Yläasentoon jäi vähän pienempi tyhjäyskulma kuin kuvassa. Tuon korkeammalle ei nouse. Nostosylinterin alakorvaketta olis pari senttiä varaa pidentää/nostaa. Se tekis yläpäähän jo paljon. -Työlistalla kategoriassa "sitten joskus" Zoomi pitkällä täysi kauhallinen kuivahkoa lunta jättää vielä perän maahan. Koko kauhallisella sohjolunta saa olla tarkkana. Parikytä kiloa jo lisäsinkin, enstalvena nähdään riittikö. Lumihommissa tuo zoomi on kyllä avuksi, varsinkin puskulevyn kanssa kasalle lunta työntäessä. Pois en antaisi. Sivukallistusta on saman verran molemmille puolille. On osoittautunut tosi käteväksi mökkitontin epätasaisessa maastossa. Vaikka ennen tätä omaa vehjettä ei kokemusta pienkuormaajista ollutkaan niin tuumiskelin että kun kone kallistuu, niin kauhan nurkka klaappii aina väärästä paikasta. Näin iso kallistus on harvemmin tarpeen, mutta esim. sen mun 20-25 asteen rinteen sadevesiurat sai kätevästi tehtyä oikeaan paikkaan. Aikaisemmin rankkasade vei säännöllisin välein polun keskeltä sorat mennessään rinteen alaosaan.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Oct 18, 2013 18:12:23 GMT 4
Vielä sen verran pohdintaa kun jossain vanhemmassa rakenteluketjussa oli keskustelua, että josko tekisi vain etuvedon.
Kuten etuketjukuvista näkyy, Been there, done that. Eli ainakaan tämmösillä kokonaispainoltaan kevyillä vehkeillä ei toimi kunnolla.
Lunta auratessa kauhalla tulee helposti painatettua vähän turhan paljon ja etupyörät sutii. No kelluntaa apuun? Kellunnalla käy niin, että koko kuormaajapuomiston paino häviää etupyöriltä pitoa antamasta ja taas sutii. Isot takapainot vielä pahentaa asiaa.
Pelkkää takavetoa ei tullut kokeiltua, mutta sillon takapainot pitää olla riittävät että lastin kanssa etenee. - Samaten voisi olettaa, että kone auratessa puskee helposti suoraan vaikka kuinka yrittää kääntää. Tässäkin kellunta varmaan huonontaa asiaa.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Oct 21, 2013 15:41:14 GMT 4
Laitetaas nyt vielä viideotakin viimetalven lumensiirroista Äänestä kuulee, että nuo 13 Kiinalaista hevosta (muulia?)ei oikein viihdy Suomen talvessa - jotain tarttee tehrä.
|
|
|
Post by Taisto on Oct 21, 2013 19:41:41 GMT 4
Aloin äsken katsomaan, että mikäs pienkuormaaja tämä on, kun on mennyt täysin ohi meikäläiseltä?! Aika hieno jalostuminen on käynyt tässä projektissa. Hemmetin hyvää jälkeä!
|
|
|
Post by alapiena on Oct 21, 2013 22:04:46 GMT 4
Aika kähee zoomi tossa puomissa!
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Oct 21, 2013 22:09:54 GMT 4
olin kans hetken ihan pihalla kun luin näitä viimeisimpiä päivityksiä. nyt on tosiaan ihan oikea monitoimikone!!!!
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Oct 21, 2013 22:39:00 GMT 4
Jäi pikkumäläkkinä Swiss Army -linkkari saamatta. Siitä on vissiin jääny jonkinlainen lommo että pitää olla monikäyttöisiä nuo tekeleet.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Oct 26, 2013 8:36:52 GMT 4
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Oct 26, 2013 8:48:10 GMT 4
Itse kahmari on työvälinekiinnikkeen päällä parilla pultilla kiinni, eli se on helposti irrotettavissa. Nuo pultithan ei siinä kauaa kestäisi, eli varsinaiset voimat ottaa molempiin suuntiin vastaan kiinnikkeessä olevat neliöteräksen pätkät ja muut rakenteet. Ja siinäpä taas muutama rakentelukuva Tuumiskelin että kahmari olisi hyvä olla semmonen jota voi käyttää erikseen erilaisten työvälineiden kanssa tai vaikka itekseen Eli nuihin 50x50 neliöputken pätkiin työnnettäväksi voi sitten väkästellä kaikenlaisia harstakoita mitä vaan mieleen tulee.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Oct 26, 2013 8:57:12 GMT 4
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Oct 26, 2013 9:05:27 GMT 4
Ja viime kesän sadevesisalaojaurien teosta Eli ensin hampailla pehmitystä ja sitten "kuorilevyn" kanssa ura putkelle. - on näköjään onneksi apinasuodatinkin toiminu kamerassa
|
|