tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Nov 30, 2013 11:04:03 GMT 4
Rikkaruohojen kraaputtelua viime kesältä
|
|
eero
Junior Member
|
Post by eero on Nov 30, 2013 23:29:10 GMT 4
On mukava nähdä kuinka mainioita ideoita ja toteutuksia sulla on!
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Dec 1, 2013 9:53:23 GMT 4
On mukava nähdä kuinka mainioita ideoita ja toteutuksia sulla on! Mukava kuulla Nuo toteutukset on monesti tuollaisia räikkäliinakiinnitteisiä Quick and Dirty -ratkaisuja kun jotain pitää saada aikaseksi. Tuo kraaputteluvideon harstakka tuli aikanaan tehtyä kaivinkoneen kauhaan (ja toinen peukaloon) risunippujen nostelua varten
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Dec 1, 2013 10:03:51 GMT 4
Kiertoilmatakan roudausta eiliseltä 3 kollin yhteispaino 380 kg. Painavimmalla perä tuntui jo kevyeltä kun zoomi oli ääriasennossaan. - ei haitannu, kun portaat oli tukena alla. Olis ollu ahdasta useamman äijän voimin äheltää portaissa.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Dec 6, 2013 9:30:50 GMT 4
Sadevesiuraa
"lurujen" teko oli jo pikkumäläkkinä mukavaa puuhaa
|
|
|
Post by jassolaamane on Dec 7, 2013 12:05:49 GMT 4
löytyykö noihin puomistoihin valmiita geometrioita? vai pitäiskö vanerimalleilla kokeilla? mä aloitin eilen oman "kaivinkoneen" rakentamisen.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Dec 8, 2013 10:00:51 GMT 4
löytyykö noihin puomistoihin valmiita geometrioita? vai pitäiskö vanerimalleilla kokeilla? mä aloitin eilen oman "kaivinkoneen" rakentamisen. Asiaa! Kunnon CAD softahan olisi poikaa, mutta semmosta kun ei itellä oo, niin oon todennu että ainakin mun taidoilla on turha piirrellä noista puomistoista CAD:illä 2D tasokuvia. Kivan näkösiä kuvia kyllä tulee, mutta aikaa palaa ja kun nimenomaan olis tärkeintä saada nuo nivelten ja korvakkeiden paikat suunniteltua kohdilleen. Niinpä itte oon käyttäny alkusuunnittelussa ihan vaan ruutupaperia tyyliin 1 ruutu = 10 cm - eli lyjärillä oon tuhraillut perusrakenteet paperille ja liikkuvista osista saksilla leikelly mallin. Nuppineulan kun pistää läpi niveleksi ja tarvittaessa siirtelee eri kohtiin, niin pystyy hyvin hahmottelemaan liikeratoja ja viivottimella mittailemaan tarvittavien sylintereiden yms. mittoja ja korvakkeiden etäisyyksiä nivelistä. Samaten harpillä kun vetäsee välillä ympyrän nivelten välille, niin näkee minne asti toinen nivel kääntyy. Eikä oo kallista "tehdä" uusia osia Joistakin 1:1 mittakaavaisista osista leikkelin mattoveittellä paffilaatikoista osat. Niistä on hyvä piirtää levyllekin siten leikkausviivat. - Paffistahan rakentaa jeesusteipin kans vaikka koko kaivinkoneen Vaneria ei tullu käytettyä kun sitä pitäis erikseen kaupasta hakea ja kuviosahalla leikellä. Se on kumminkin välivaihe tuo. Eilen ettin oman koneeni ruutupaperituherroksia, mutta ei vaan löytyny. Taas jossakin "hyvässä tallessa" Jos tommosta pientä meinaat tehdä, niin omaani muistaakseni tuosta Tow Hoe koneesta kattelin ainakin mittasuhteita, mutta vähän niitä kasvatin ja muuttelin. Noista pdf:istä löytyy mittojakin aika hyvin www.oilyhands.co.uk/toehoe_muscleman_digger.htm Tsemppiä vaan rakentamiseen!
|
|
|
Post by jassolaamane on Dec 8, 2013 21:00:40 GMT 4
juu olishan mulla alfacami töissä mmillä piirrellä ja niin varmaan joudunkin tekemään kun näyttäis sille ettei ole varaa ostaa uusia sylintereitä, vaan joudun tekemään noista mitä löytyy jo tallista.. ajattelin vaan niillä valmiilla piirustuksilla pääseväni helpommalla vain skaalaamalla isommaksi/pienemmäksi.
mallina en oikeastaan käytä mitään kaivuria , kehittelen omasta päästä kokoajan projektin edetessä.. joskus tulee hyvä tälleen, joskus ei.
|
|
|
Post by petteriu on Dec 8, 2013 23:00:11 GMT 4
Laitetaan nyt tähänkin ketjuun www.draftsight.com Ilmainen AutoCADin korvike joka mielestäni ajaa asiansa erittäin kiitettävästi. Omat versiot Linuxille, Windowsille ja jopa Macille, jos täällä noita mäkki-masokisteja sattuu olemaan. Nimenomaan tuollaisella CAD-ohjelmalla on helppo tehdä nuo perussuunnitelmat ja nivepisteiden paikkojen haarukoinnit. Nivelpisteet saa määriteltyä tarkasti ja nivelistön toiminnan niiden suhteen pystyy tarkistamaan helposti. Viivan ja ympyrän piirrolla pääsee jo pitkälle ja siihen kun opettelee vielä mukaan kopioinnin ja kierron ollaan jo pitkällä. Bonuksena voi CAD kuvista sitten suhteellisen helposti teettää esim. laser-/vesileikkausfirmalle tarvittavat DXF-mallit osien teetämistä varten. Tai tulostaa/tulostuttaa 1:1 kaavat reikien tekemistä varten.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Dec 9, 2013 10:00:18 GMT 4
Täyttä asiaa puhuu petteriu tuossa yllä. Kyllähän se kunnon CAD ohjelma on oikea tapa asioita suunnitella. Meikäläisen metodeilla syntyy juurikin noita hukassa olivia paperituherroksia jotka ei lopulta kuitenkaan vastaa sitä toteutusta. Ja niiden updeittaaminen tehdyn toteutuksen mukaiseksihan on vielä enämpi unennäköä kun CAD-piirroksen päivittäminen. Viivan piirto, ympyrä ja jopa kopiointikin onnistuu meikäläiseltäkin, mutta tuohon kiertoon asti ei oo maltti riittäny opetella Tutulta kuulostaa jassolaamane. Niillä pyritään menemään mitä hyllystä löytyy ja omasta päästä revitään lisää ja muutellaan matkan varrella. Se on just tämän härvelitouhun suola. Olis turhan helppo ratkaisu olla alottamatta kun ei oo sitä eikä tätä eikä tota...
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Dec 14, 2013 9:41:22 GMT 4
Laitetaas välillä näitä alkuvaiheen kaivutouhuja näytille. Tuaskin kohtaa tua ympäripyärivyys on ihan eheroton ominaisuus
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Dec 21, 2013 9:26:23 GMT 4
Pannaas taas viikon viideopläjäys. Kärry kaipaa kovasti teliremonttia. On ollut sen verran lujilla Pitää toisen puolen renkaiden sisäposket aina vetää vaseliiniin että pyörii paremmin. - Vanteen reunakin jo vähä montuissa raappii. Saas nähdä koska leimahtaa rengas tuleen kun vetää viittäkymppiä kuorma päällä
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Dec 29, 2013 12:44:55 GMT 4
On vähä sekavaa nykertämistä eikä oikein näy kuvasta, mutta sisäkurvissa oli ensin sopiva patti ja heti sen jälkeen ulkokurvissa iso monttu. Meinas turhan monta läheltä piti tilannetta olla koneen kaatumisen kanssa.
Maa oli kovaa savea ja läpi kasvanutta villiheinää, mutta yllättävän hyvin sitä sai tasattua. - Taas oli sivukallistuksesta hyvä apu.
|
|
|
Post by kuokkamies on Dec 31, 2013 12:50:22 GMT 4
Aivan mahtava peli, ja ennenkaikkea nämä yksittäiset pienet tai vähän suuremmatkin ratkaisut joita olet ajan kuluessa keksinyt. Ja tuo visuaalinen ilme se on yksinkertaisesti vaan onnistunutta. itse olen vasta aivan äsken löytänyt tämän sivuston ja on mukava katsella kuinka asiota voi tehdä. itsekkin olen tässä viimeisen puolentoistavuoden aikana rakennellut jonkinlaista raaputinta, tosin hiukan järeämpää,eikä noin monitoimista. No ehkä kerron siitä lisää myöhemmin.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Jan 1, 2014 10:45:30 GMT 4
Aivan mahtava peli, ja ennenkaikkea nämä yksittäiset pienet tai vähän suuremmatkin ratkaisut joita olet ajan kuluessa keksinyt. Ja tuo visuaalinen ilme se on yksinkertaisesti vaan onnistunutta. itse olen vasta aivan äsken löytänyt tämän sivuston ja on mukava katsella kuinka asiota voi tehdä. itsekkin olen tässä viimeisen puolentoistavuoden aikana rakennellut jonkinlaista raaputinta, tosin hiukan järeämpää,eikä noin monitoimista. No ehkä kerron siitä lisää myöhemmin. Kiitosta vaan maasutuksesta. Joo, näillä sivuilla on todella monenlaisia, hianoja laiteita itse kunkin kiinnostusten kohteiden ja tarpeiden ja mahdollisuuksien mukaan värkkäiltynä. Kiitos vaan sivuston ylläpidolle mahdollisuudesta laitella niitä esille. Itellä on aina suurin haaste siinä, kun keksii jonkun uuden ratkaisun niin ei oikeen malttaisi orottaa vaan se pitäis heti päästä tekemään. Oon hoksannu että kun sitä ideaa kumminkin vielä muutaman päivän tuumiskelee ja "kattelee kauempaa", niin monesti se jalostuu viälä paremmaksi. tai kuivuu tykkänään kokoon. Tuolla sun Isolla konelapiolla tosíaankin raaputtelee jo ihan pintaa syvemmältä. Hiano on.
|
|