tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Jul 4, 2014 13:38:30 GMT 4
...Lapio- ja kottikärryhommana varsinkin vanhemmille ihmisille hankala rasti siirrellä nuo mullat useampaan eri paikkaan ...ja ittellekkin tuntuu jotenkin vastenmielisiltä k.o työkalut. Semmonen ylläri muuten tuli että noilla isommilla renkailla ei kone pyöri ympäri. Etupäätä 5 cm puolelleen levittämällä mahtui takakulmat menemään ilman rälläköintiä, mutta en muistanut että tein tuonne takapään alle aikanaan kulmaraudasta tuet jottei se repsahtaisi alas. Eli jos on tarpeen tehdä peräkärryn kuormausta tms. siten että kärry on omassa koukussa, niin pitää ensin vaihtaa pienemmät eturenkaat takasin alle. ...muutostyölistalle. Tuollaisenaan sitä toki voi käyttää. Rengas toimii hyvänä stopparina. Kuormaajakauhan mallausta. Tarvii tehdä sivulaidat että saa kunnon kuormat .
|
|
hesako
Junior Member
|
Post by hesako on Jul 4, 2014 17:06:33 GMT 4
Pääseekös tätä härveliä ihailemaan jossain? Käsialasta olen päätellyt että johnain pohojammaalla asut?
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Jul 4, 2014 19:57:41 GMT 4
Pääseekös tätä härveliä ihailemaan jossain? Käsialasta olen päätellyt että johnain pohojammaalla asut? No tottahan sitä voi kattomahan tulla. Joo, siältä Y:llä alakavasta Kauhavan naapurista (joka on sekin nykyään Kauhava) oon alun perin lähtöisin. Tampereen suunnalla kuitenkin oon asustellu jo jonkin aikaa.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Jul 4, 2014 20:13:36 GMT 4
Nyt yltää paremmin porailemaan. Pyöritys pitää hoitaa työhydrauliikalla, jossa virtaus on vähä pienempi. Pitää antaa koneelle enempi kierroksia. Peukalon työsylinterin rinnalla oli valmiina käsikäyttöiset 3-tieventtiilit.
|
|
|
Post by kuokkamies on Jul 4, 2014 22:55:47 GMT 4
Jotakuinkin noin se kaira sitten mullekkin tulis asennettua, tai siis pikakiinnikkeeseen, mut kuitenkin puomin jatkeeksi. Mietin hiukan tota kairahommaa, kun kerroit ton kairan lujuudesta, että taidan pitäytyä siltä osin alkuperäisessä suunnitelmassa, että rakennan kairan itse, tai ainakin yritän rakentaa. jos vaikka spiraaliosan tekis jostain 4mm pellistä ja varsi sais olla ihan umpikankea. Laakeroinniksi riittäis tosiaankin niinkuin sanoit ihan liukulaakeri, mikä kestäisi koviakin rasituksia, ainakin jonkinaikaa. Mulla ei ton painon suhteen ole niin väliä, et sen puolesta voi hiukan ylimitoitaakin.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Jul 5, 2014 10:51:46 GMT 4
Jotakuinkin noin se kaira sitten mullekkin tulis asennettua, tai siis pikakiinnikkeeseen, mut kuitenkin puomin jatkeeksi. Mietin hiukan tota kairahommaa, kun kerroit ton kairan lujuudesta, että taidan pitäytyä siltä osin alkuperäisessä suunnitelmassa, että rakennan kairan itse, tai ainakin yritän rakentaa. jos vaikka spiraaliosan tekis jostain 4mm pellistä ja varsi sais olla ihan umpikankea. Laakeroinniksi riittäis tosiaankin niinkuin sanoit ihan liukulaakeri, mikä kestäisi koviakin rasituksia, ainakin jonkinaikaa. Mulla ei ton painon suhteen ole niin väliä, et sen puolesta voi hiukan ylimitoitaakin. Minäkin ensin meinasin tehrä ite, mutta tosiaankin kun käyttökertoja ei ihan mahrottomia määriä tuu, eikä olllu hinnan kiroissa, niin ajattelin kokeilla tätä kevyempää ostovehjettä. Eipä tuo mikään kummonen liene rakentaa. Levystä vaan leikkelee sopivan kokoisia "prikkoja" jotka yhdestä kohtaa poikki, venytys ja rautaliimalla akselin ympärillä toisiinsa kiinni. Netissä näyttää olevan hyvät laskukaavat ja ohjeet. Jos haluaa jättää "turhan" matemaattisuuden poijes, niin kattoo sopivasta akseliputkesta narun pätkällä ympärysmitan ja lisää akselia pitkin etäisyyden seuraavaan. Tämä narupituus levyn päälle ympyräksi ja tussilla siihen merkit. Sitten naru levylle halutun ulkohalkaisijan kokoiseksi ympyräksi, siihen pituuteen lisää se sama etäisyys seuraavaan ja tällä pidemmällä narulla sitten isomman ympyrän piirto. ...tai ainakin näin minä sen olsin teheny. Saa korjata jos olis tullu susi Noita ohuempia peltikairaversioita tekevät koneella "yhdestä puusta", mutta vahvemmille levyille ei taida koneella oikein onnistua.
|
|
|
Post by kuokkamies on Jul 6, 2014 17:30:46 GMT 4
Tänään vähän mietiskelin ja testailin kairan mittoja. tein kovalevystä 250mm halkaisialtaan olevan kiekon ja siihen keskelle 50mm reiän ja halkaisin kiekon, venytin sen johonkin sensuuntaiseen nousuun jota kairaan ajattelin, ja totesin että sen suurempia laskelmia ja mittauksia ei tarvita, kun vaan tekee kiekosta noin 10mm isomman kuin lopullinen tavoitemitta ja sama pätee reijälle. tässä kun ei mitta ole niin millin päälle, tietysti se halkaosia saa olla tässä tapauksessa vähintään se 250mm, jos joskus vaikka tekee reiän 250mm valuuputkea varten, niin ainakin mahtuu.
Sitten tuli mietittyä, kun ei oikeen muuta enää viitti kun on toi ilmakin jo niin lämmin, että vois olla näppärä tollanen 40 jopa 50cm halkaisialtaan oleva kaira jolla vois porailla vaikka puulle istutuskuopan. Lapiolla kun se tuntuu niiiiin raskaalta ja kaivurilla tulee aina hiukan epäsiisti kuoppa.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Jul 7, 2014 9:13:27 GMT 4
...Sitten tuli mietittyä, kun ei oikeen muuta enää viitti kun on toi ilmakin jo niin lämmin, että vois olla näppärä tollanen 40 jopa 50cm halkaisialtaan oleva kaira jolla vois porailla vaikka puulle istutuskuopan. Lapiolla kun se tuntuu niiiiin raskaalta ja kaivurilla tulee aina hiukan epäsiisti kuoppa. Siinä luulis pari-kolme nousun mittaa riittävän hyvin kun istutuskolot ei tarvi olla ihan maharottoman syviä. Samaten maa on tuossa käytössä aina pehmoista, niinettä ei välttämättä tarvi olla niin kovin vahvat ainekset. Tosin vääntövoimat terän ulkonurkkiin tulee aika koviksi.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Jul 18, 2014 19:23:04 GMT 4
Lelut mukaan ja menoksi. Vähä aharasta meinaa olla.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Jul 19, 2014 9:15:57 GMT 4
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Jul 19, 2014 10:28:32 GMT 4
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Jul 20, 2014 9:23:14 GMT 4
Pikkuliiterin pohjustusta. Juuria piti vähä yrittää varoa. Tarttis vissiin tehrä traktorin takakauhatyyppinen kippaus tuohon kauhaan.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Jul 20, 2014 9:56:23 GMT 4
...ja nurkkatolpille reikiä. Oli sen verran sualaanen hinta jenkapaaluilla ettei malttanu ostaa. Eiköhän se likimain paikallansa pysy nuankin. Oli tiukkaa savea mutta hyvin onnistui porailu.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Jul 20, 2014 10:57:29 GMT 4
Ja vielä porailuviideota
|
|
tlapio
Junior Member
|