tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Nov 15, 2013 10:01:05 GMT 4
[/quote]Mulla olis kyllä tallissa yksi joutilas 503 Rotax, tai sitten... www.youtube.com/watch?v=HpbKGvjqsxM Niinhän se on, että aina on liian vähän jotain mutta silti olis pärjättävä. Toisaalta sulla ei itse ajo vie oikeastaan mitään linkokäytössä, joten kone saa pääosin pyörittää linkoa. Noissa laskuissa ei myöskään oteta huomioon, että lumi puristuu kasaan jne, joten lumi tuskin koskaan saavuttaa siiven täyttä vauhtia. Siltä pohjalta tuo 15 m/s on varmaan aika hyvä lähtökohta. Laita useampi hytikkamoottori, eli toinen sille eturuuville päästä vetämään? Pääset eroon siitä kulmavaihteesta ja välityksetkin taitaa osua sille enempi kuin hyvin ja voit keskelle tehdä kauhan lappamaan lunta ropelille. Joku murtosokka kannattanee laittaa väliin.. Myyt talvella linkonsa rikkoneelle sen vaihteen ja ostat rahoilla toisen vähän pienemmän moottorin heittoropelille? Tietty jos ei keräisi ihan sitä koko metriä lunta ennenkuin tietä menee aukomaan. Yksi paikallinen urakoitsija haluaa jo syksyllä tiedon jos (kevät)talvella jossain välissä mökille halutaan. Sanoi, että mielummin ajaa samalla rahalla kolme kertaa 25 cm hankeen tien auki kun kerran vajaaseen metriseen. [/quote] ..ja vielä väitetään että ei yksi mies kesää tee. vaimitensemeni Taas tuli uutta oppia. Tuo inertiajuttu hydrauliikkaan liittyen oli uusi asia. Sillä mun harjakoneella kun lykkää turhan isoon, märkään lehtikasaan, niin lavat lakkaa yht.äkkiä pyörimästä. (Näkyy muuten tuossa Koneslapioketjussa lehtienkeräilyvideon loppuosalla kun nostan lehtikasasta harjan ylös, niin lavat on olleet "jumissa"/ pysähtyneenä ja ne lähtee uudelleen liikkeelle kun lehtinippu lähtee lapojen välistä.) Siinä mulla on pyörittimenä 80 cm3 hydemoottori, ja minä oon ajatellut että se on vaan woiman wähyydestä kyse, ja siten oon hylänny k.o moottorin linkokäytöstä. (K.o moottorihan on "jouten" aina koko talven). Sitä oon kyllä välillä ihmetellyt, että kun lavat vaan pääsee pyörimään, niin sehän tuo harja kaivaa itsensä vaikka maahan. Itse asiassa tuosta harjakoneesta mulla oli alun perin meininki tehdä semmonen 1-vaihevehje jossa on harjojen tilalla talvisaikaan heittoropelli. Nuiden mun harjakokeiluiden jäljiltä alkaa vaan naapurien vienossa hymyssä jo takahampaatkin näkymään, niin että valitsin helpomman reitin ja tuon valmiin lingon. Murtosokkakin nuissa tehdasvalmisteisissa on valmiina. Ainakin kotimaisten vihreiden pienkuormaajien valmistajalla näyttää olevan lingossaan 2 hydemoottoria. Sillä periaatteella saa ainakin säädeltyä nopeudet optimaaliseksi.
|
|
|
Post by marant on Nov 15, 2013 11:39:15 GMT 4
Moi
Tulee ensimmäisenä mieleen väljä hydemoottori? Lämpeneekö öljyt? Itse en lähtis sekottamaan vanahoja(?) moottoreita uuteen järjestelmään...Öljyt lämpenee ja mahdollinen metallipartikkeli kiertää uudessa järjestelmässä. Tuosta moottorin koosta vielä. Meillä oli 50kuutioinen moottori 125 cm levveessä lingossa. Paineita n.150 ja moottori meni kun se kuuluisa keltainen neste lumeen...kierroksia tuli linkoon noin 500-600. Heittolapapesän halkaisija n. 450mm.
|
|
Stefa
Junior Member
|
Post by Stefa on Nov 16, 2013 0:40:10 GMT 4
tlapio: Mihin sulla on PRV säädetty? Siitähän sen helpolla saa selville loppuuko voima jos sieltä suhisee läpi. Ei kai hydemoottori niin väljä voi ollakkaan, että kone jäisi vielä käyntiin jos ilman PRV:tä jää hydemoottori jumiin. Kyllähän tuollaisessa kahden hydemoottorin linkokäytössä kiistattomat edut on. Ihan jo rakenteen keston takia. Tuossa tulee se talous eteen, että se hydemoottori maksaa kuitenkin jotain ja kestää, mutta kulmavaihteen saa varaosanakin ostaa satasella, niin ei se valmistajlle paljoa kustanna ja toimii "ihan hyvin" (..kunnes hajoaa, jolloin voidaankin myydä se satasen varaosa..).
marant: Vinha perä tuossa, että kuluminen on itseään ruokkiva kierre. Teillä on ollut siis jotain 12..14 m/s heittosiivellä vauhtia ja tehoa käytössä noin 8,5..10 heppaa lingolla (ja noin 10..12 voimakoneelta siis).
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Nov 16, 2013 10:00:12 GMT 4
tlapio: Mihin sulla on PRV säädetty? Siitähän sen helpolla saa selville loppuuko voima jos sieltä suhisee läpi. Ei kai hydemoottori niin väljä voi ollakkaan, että kone jäisi vielä käyntiin jos ilman PRV:tä jää hydemoottori jumiin. Kyllähän tuollaisessa kahden hydemoottorin linkokäytössä kiistattomat edut on. Ihan jo rakenteen keston takia. Tuossa tulee se talous eteen, että se hydemoottori maksaa kuitenkin jotain ja kestää, mutta kulmavaihteen saa varaosanakin ostaa satasella, niin ei se valmistajlle paljoa kustanna ja toimii "ihan hyvin" (..kunnes hajoaa, jolloin voidaankin myydä se satasen varaosa..). marant: Vinha perä tuossa, että kuluminen on itseään ruokkiva kierre. Teillä on ollut siis jotain 12..14 m/s heittosiivellä vauhtia ja tehoa käytössä noin 8,5..10 heppaa lingolla (ja noin 10..12 voimakoneelta siis). Se on tuo mun ohjausventtiili ihan vakioasetuksissaan. Muistelisin että 175 bar piti oleman vakioasetus paineenalentimella, mutta lienee nämä halpisventtiilit sen verran bulkkikamaa, että näinköhän niiden testailuun ja asetteluun kauan aikaa käytetään. Tuo moottori on aikanaan uutena ostettu, eikä sitä oo tullu muuta kun tämän harjan kanssa käytettyä, niin tuo venttiilin paineasetushan se voikin olla pielessä. Nyt ei vaan pääse hetkeen kokeilemaan. Sama lapojen pysähtyminen on tullu vastaan kun oon tuolla harjalla aina alkutalvesta lumia harjaillut kun maa lumen alla on vielä pehmeätä. Siihen tuo harja on kans ihan kätevä. Mutta tosiaan harjan kun työntää kunnolla penkkaan niin lavat pysähtyy. Siitä oon vaan päätellyt että tuo 80 cm3 ei piisaa mihkään linkotouhuihin, mutta marant:in kokemuksethan on näköjään ihan muuta. Välitys oli viime talven lumiharjauksissa 1:1. Lämpöongelmia ei enää ole kun laitoin lauhduttimen tuohon Koneslapioon. Edes tuuletinta ei oo tarvittu. Tolla 80 cm3 moottorilla saisi tosiaan välityksetkin huomattavasti järkevämmin rakenneltua kun silla 200:lla Hyvähyvähyvä.
|
|
Stefa
Junior Member
|
Post by Stefa on Nov 16, 2013 15:19:30 GMT 4
Kannattaa siihen mittari ruuvata jonkun letkun väliin, niin näkee helposti mitä siellä on. Tosin tuo on kuormana vähän ikävä kun harjat ovat lapoina, jolloin kuormitus ei ole tasaista, vaan sykkivää.
Siis sulla on vain alennin siinä, ei ole mitään ristiinkytkettyä suojalohkoa ihan rajoittimena? Voi olla, että alennin ei aina pysy tuollaisen nopean hakkaavan kuormituksen perässä. Voisi kokeilla ruuvata alentimen riittävän korkealle ja hoitaa moottoripiirin suojaus PRV:llä. Ei tarvi olla ristiinkytkettyjä jos ei meinaa peruutella liikoja.
Esimerkiksi halppis PRV herkällä vuotaa jo ennen asetettua painetta jonkin verran, vaikka "seinää vasten" paine rajoittuisikin haluttuun. Silloin kun harja hiljentää vauhtia kohdatessaan suuremman esteen, niin pyssää vielä herkemmin. Vähän inertiaa tekisi tuolle terää. Mutta ensin painetta vaan sille. 25 l/min ottaa 175 barilla inan vajaa 10 hv ja 30 l/min 12 hv. 25 l/min ja 15 hv olis 220 bar, silloin varmaan jo Kohler kertoo milloin sitä painetta on. Linkoonkin voisi olla ihan paikoillaan mahdollisesti laittaa vaikka puolikkaat välilavat, jos nyt oli se kolme pääheittolapaa. Silloin kuormitus tulee tasaisemmin, tosin sitten voi ehkä sylkeä kaksi lumisuihkua joista toinen jää lyhyemmäksi tai muuten vain pöllytä enempi. Tosin tuo selviää sitten vasta testaillessa jollei joku kokeneempi osaa vihjailla.
Hitusen aina ottaa korvaan tuo lauhdutin -sana. Ei ole tarkoitus näsäviisastella, mutta lauhdutin muuttaa aineen olomuodon vaikka höyry -> neste. Joten onneksi näissä riittää ihan jäähdytin.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Nov 17, 2013 10:10:17 GMT 4
Kannattaa siihen mittari ruuvata jonkun letkun väliin, niin näkee helposti mitä siellä on. Tosin tuo on kuormana vähän ikävä kun harjat ovat lapoina, jolloin kuormitus ei ole tasaista, vaan sykkivää. Siis sulla on vain alennin siinä, ei ole mitään ristiinkytkettyä suojalohkoa ihan rajoittimena? Voi olla, että alennin ei aina pysy tuollaisen nopean hakkaavan kuormituksen perässä. Voisi kokeilla ruuvata alentimen riittävän korkealle ja hoitaa moottoripiirin suojaus PRV:llä. Ei tarvi olla ristiinkytkettyjä jos ei meinaa peruutella liikoja. Esimerkiksi halppis PRV herkällä vuotaa jo ennen asetettua painetta jonkin verran, vaikka "seinää vasten" paine rajoittuisikin haluttuun. Silloin kun harja hiljentää vauhtia kohdatessaan suuremman esteen, niin pyssää vielä herkemmin. Vähän inertiaa tekisi tuolle terää. Mutta ensin painetta vaan sille. 25 l/min ottaa 175 barilla inan vajaa 10 hv ja 30 l/min 12 hv. 25 l/min ja 15 hv olis 220 bar, silloin varmaan jo Kohler kertoo milloin sitä painetta on. Linkoonkin voisi olla ihan paikoillaan mahdollisesti laittaa vaikka puolikkaat välilavat, jos nyt oli se kolme pääheittolapaa. Silloin kuormitus tulee tasaisemmin, tosin sitten voi ehkä sylkeä kaksi lumisuihkua joista toinen jää lyhyemmäksi tai muuten vain pöllytä enempi. Tosin tuo selviää sitten vasta testaillessa jollei joku kokeneempi osaa vihjailla. Hitusen aina ottaa korvaan tuo lauhdutin -sana. Ei ole tarkoitus näsäviisastella, mutta lauhdutin muuttaa aineen olomuodon vaikka höyry -> neste. Joten onneksi näissä riittää ihan jäähdytin. Painelähetin on ollu ostoslistalla jo pidempään. Kyllä se taitaa olla paras vihroin hommata. Nuo pyörivän laitteen ja kahmarin pikaliittimet on sopivasti vierekkäin tuolla keulalla, eli kahmarilla saan helposti pyörivän laitteen venttiilin asetuksen testattua. Ja kun itse itseäni tuolta Hyden alkulähteillä -ketjusta lainaan: "Minäkään näistä mitään tiärä...", niin kehtaan tunnustaa, että mulla on vaan se vipuohjausventtiilissä itsessään oleva paineenrajoitus. Ei mitään erillistä, moottoria suojaavaa. Sillon kun tuota harjaa väkästelin, niin tuumiskelin tosiaan että nuo lavat on niin kevyet, että ne pysähtyy saman tien kun hydemoottorinkin pysäyttää ja ajattelin että ne ei yritä moottoria pyörittää mukanaan sen jälkeen. Sitten kun tässä on näihin kokeiluihin asti päästy, niin asia on kaikessa tohinassa unohtunut. Harjauskäytössä ja lehtikeräyskäytössä harja pyörii eri suuntiin, mutta kun tuo lehtikeräys ei oikein toimi tyydyttävästi, niin eipä sillä oo jatkossa merkitystä. 175 bar:illa nuita hv -tehoja laskeskelin itsekin ja arvelin että kyllä sille etenemisellekin muutama heponen jää. Sehän ei tosiaan paljon tarviikkaan kun linko "syö itsensä hankeen" ...let's keep dreaming... ...ja ihan pienestä ei herneet nenään mee, eli suoraa kommentointia vaan. Nyt tarvis vaan saada "rakennusaikaa" tältä rakentamiselta. (4 huoneen katto, seinät, lattiat kohta levällään)
|
|
kingi
Junior Member
|
Post by kingi on Nov 17, 2013 13:09:20 GMT 4
Jos, sulta jää toi kulmavaihde ylimääräseksi, niin mä voisin ehkäpä harkita sen ostamista. Voisi olla passelin kokonen mun rojektiin kun vähän lyhentäs akseleita. Pitäs itsekkin taikoa tässä rakentelua aikaa jostakin. Mutta mutta kun tuli tommonen uusi vaippatehtailia taloon, niin eipä tässä tiedä millon talliin ehtii.
|
|
Stefa
Junior Member
|
Post by Stefa on Nov 18, 2013 0:24:06 GMT 4
Ei tuollainen kevyt kuorma useinkaan tarvi noita suojia. Noissa käytöissä mitä itse näpräillyt on vaan rataspumppu sähkömoottorin perässä ajamassa hydemoottoria ja tamu hoitaa loput, niin siellä on pakko olla jokin suoja tai muuten jumitilanteessa paineet nousee kunnes jotain sanoo poks tai voima loppuu. Sehän näissä omissa vermeissä on kun ei niitä kaavioita juuri taida olla. Ei olisi huono sellaista aina piirtää ajatuksen tueksi suunnitteluvaiheessa tai vaikka ihan vianhakumielessä. Ihan varmaan viiden tai 10 vuoden päästä muistaa miten se asia tuli silloin rakennusvaiheessa mietittyä ja toteutettua. Nimimerkillä yhden auton kaikki sähköt joskus uusineena mustalla johdolla, ja siis vain mustalla johdolla Paineenalennus- ja -rajoitusventtiilit ovat pikkuisen eri asioita. Periaatteessa PRV on normaalisti kiinni ja aukeaa kun säädetty paine saavutetaan, PAV taas on normaalisti auki ja menee kiinnipäin kun säädetty paine saavutetaan. Eli tilavuusvirta menee normaalitilanteessa PAVin läpi, mutta ei PRV:n. Tuli myös mieleen, että aika paljon vääntöähän tuollainen leveä harja vaatii kun koko lapa ottaa kerralla kiinni. Lingossa se heittosiipi on kuitenkin pituudeltaan vain murto-osa tuosta. Siis meinasitko ihan sähkösignaalia puskevaa painelähetintä? Tuohonhan voisi liittää sellaisen LED-näytön jolla valopatsas nousisi kuormituksen mukaan Osaisi kuski optimoida linkousvauhtia. Periaatteessa ei mahdoton olisi myöskään tehdä takaisinkytkentää lingon ottaman tehon mukaan ajovoimansiirrolle, eli kone hiljentäisi itsestään jos linko meinaa ylikuormittua Tosin sulla taisi olla kulmasäätöinen pumppukin, niin tarvisi sieltäkin jonkun kytkennän tai virtausanturin. Mutta juu, ehkä vähän liian hienoa ja kuuluu kategoriaan "kun mitään muuta hierottavaa ei ole enää". Tosin joku seppä voisi tuon tehdä hydraulismekaanisestikkin Aikahan se näissä aina. Itselläkin rojekteja riittää ja jossain välissä himottaisi joku pihatyökampe synnyttää, vähän kaikenlaista olen jo pikkuhiljaa nurkkiin keräillyt. Täällä foorumilla on kyllä tosi hienoja koneita joista kopioida ideoita, mukaanlukien tuo konelapio.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Nov 18, 2013 10:05:59 GMT 4
kingi: Mulla on kyllä meininki mennä nyt aluksi helpointa ja halvinta reittiä, eli yhdellä moottorilla. Toivottavasti löydät jostain. ...ja menestystä vaipparalliin Stefa: Niitä kuvia sitä aina meinaa piirrellä sitten paremmalla ajalla. Tuppaa vaan olemaan että sellaista ei koskaan tuu. Lavat tuli aikanan valittua, yllätys yllätys, hinnan perusteella. Makso kokonaista 20 EUR 4 kpl uusia 120 cm lapoja. Rullaharja olisi ehkä ollut hellempi nurmikolle. Ja joo, ei mitään lähetintä vaan semmonen ihan perusmallin viisarimittari. Jätetään ne hipostelut sitten tuonnemmaksi.
|
|
|
Post by marant on Nov 18, 2013 13:55:09 GMT 4
((kingi: Mulla on kyllä meininki mennä nyt aluksi helpointa ja halvinta reittiä, eli yhdellä moottorilla. Toivottavasti löydät jostain. ...ja menestystä vaipparalliin ))
....Sama mieltä kingin kanssa...kulmavaihteella; 80cc moottorilla ja sitten pelaat moottorin koon-virtauksien kanssa. Aina tulee lisää häviöitä(lämpöjä) mitä enemmän moottoreita yms. järkkärissä on. Yksinkertainen on monesti kaunista ja halvintakin. Sitten muutat suuntaa jos kulmis antautuu! Tai näin minä tekisin......
|
|
kingi
Junior Member
|
Post by kingi on Nov 22, 2013 23:36:34 GMT 4
Tossa omaan projektiini liittyen tuli mieleen, jos en löydä sopivaa kulmavaihdetta, niin onko järkeä toteuttaa kierrosten alentamista ketjuilla ja rattailla? Eli ottaisi syöttöpyörien puolelta akselin ulos josta ketjuvälitys kulmavaihteelle jne. ? Vai miten ketjut rallattaa tollasissa nopeuksissa jne. ?
Toisaalta ei taida tulla kovin edulliseksi hommata rattaita, ketjuja ja kulmavaihdetta verrattuna pelkkään "oikeaan" kulmavaihteeseen ja ehkäpä vähän liikaa turhia osia tollasella virityksellä.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Nov 23, 2013 9:56:33 GMT 4
Tossa omaan projektiini liittyen tuli mieleen, jos en löydä sopivaa kulmavaihdetta, niin onko järkeä toteuttaa kierrosten alentamista ketjuilla ja rattailla? Eli ottaisi syöttöpyörien puolelta akselin ulos josta ketjuvälitys kulmavaihteelle jne. ? Vai miten ketjut rallattaa tollasissa nopeuksissa jne. ? Toisaalta ei taida tulla kovin edulliseksi hommata rattaita, ketjuja ja kulmavaihdetta verrattuna pelkkään "oikeaan" kulmavaihteeseen ja ehkäpä vähän liikaa turhia osia tollasella virityksellä. Äkkiseltään tuntuu että ketjuilla ja rattailla tehtynä ei tuu ainakaan halvemmaksi jos niitä joutuu erikseen hankkimaan. Olisko sulla yhtään kuvaa laittaa, niin hahmottaisi paremmin. Sen edessä lumituiskun keskellä olevan kulmavaihteen paikalle et niitä kumminkaan meinaa vai?
|
|
kingi
Junior Member
|
Post by kingi on Nov 23, 2013 14:39:57 GMT 4
Tossa omaan projektiini liittyen tuli mieleen, jos en löydä sopivaa kulmavaihdetta, niin onko järkeä toteuttaa kierrosten alentamista ketjuilla ja rattailla? Eli ottaisi syöttöpyörien puolelta akselin ulos josta ketjuvälitys kulmavaihteelle jne. ? Vai miten ketjut rallattaa tollasissa nopeuksissa jne. ? Toisaalta ei taida tulla kovin edulliseksi hommata rattaita, ketjuja ja kulmavaihdetta verrattuna pelkkään "oikeaan" kulmavaihteeseen ja ehkäpä vähän liikaa turhia osia tollasella virityksellä. Äkkiseltään tuntuu että ketjuilla ja rattailla tehtynä ei tuu ainakaan halvemmaksi jos niitä joutuu erikseen hankkimaan. Olisko sulla yhtään kuvaa laittaa, niin hahmottaisi paremmin. Sen edessä lumituiskun keskellä olevan kulmavaihteen paikalle et niitä kumminkaan meinaa vai? Tällänen ajatus nyt tuli mieleen tuossa nukutus hommissa ... Sit tietysti tuohon suojakotelot ja muut härpäkkeet. Tää nyt on vaan ihan idea tasolla, kun ei ole ollut mitään aktiivista tuo kulmavaihteenkaan etsiminen.
|
|
tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Nov 24, 2013 10:03:36 GMT 4
No nyt selkis. Tokihan sen luulis tommosellakin ratkaisulla toimivaksi saavan. Varmaan jotain säätöä ketjuille tars tehrä venymisen varalta.
|
|
Stefa
Junior Member
|
Post by Stefa on Nov 25, 2013 17:16:44 GMT 4
Tosiaan riippuu mitä osia on valmiina ja mitä joutuu ostamaan. Periaatteessa auton perä, josta toisen vetarin hitsaa jumiin, ja kasa rattaita ja ketjua niin moinen syntyy. Helpolla kustannus 0 € ja välitykset saa justiinsa kuten haluaa. Toisaalta esim. Verkkokauppa myy 7 hv lingon voimaosia 130 €. Tuossa siis kulmavaihde, ruuvit ja heittosiipi akseleineen. Ei paha noinkaan, tosin rakenne sitten heppoisempi.
Ketjuilla täytyy tuo kiristys miettiä myös siten, että voi ehkä peruuttaakkin. Pyörii nuo ketjut vaikka pärrissä aika kovaa lepattamatta, joten sen puoleen ei ole ongelma.
Edit: se tehohäviöhän moisessa tosin on jonniin verran isompi mitä suorempivetoisessa.
|
|