|
Post by kuokkamies on Sept 9, 2014 20:46:11 GMT 4
En tiedä mitä pienehkö kiisseli tässä tapauksessa tarkoittaa, mutta Jos tarkoitat noita 5-6hp koneita joita ainakin itse olen edullisesti nähnyt myytävän, niin sellainen on kyllä auttamatta liian pieni. Jollain sellaisella koneella jo pärjäisi mikä TLAPIOLLA on koneessaan, en nyt ihan tarkkaan muista, mutta oisko joku 20hp bentsiini kylläkin. Varmaan halvimmalla pääsisi jos jostain romuautosta koneen nappaisi.
|
|
|
Post by TeippiJeesus on Sept 9, 2014 23:27:30 GMT 4
Minäkin olen vähän kuokkamiehen linjoilla tuossa moottoriasiassa, hydrauliikan kanssa tehoa pitää olla aina reilusti yli vähimmäistarpeen ja paikallismoottoreissa bensakone on aina huomattavasti halvempi kuin diesel. Jos konetta käytetään korkeintaan muutama tunti viikossa ei polttoaineen hinnallakaan ole juuri väliä, varsinkaan pienissä moottoreissa joiden tuntikulutus on pieni. Mutta jos dieseli sen olla pitää niin dieseli sitten laitetaan , minullakin on jonkinlainen outo mieltymys kiisselin naputukseen.
|
|
|
Post by kuokkamies on Sept 9, 2014 23:53:26 GMT 4
Tollasessa koneessa missä tuo liikkuminen hoidetaan hydrauliikan voimalla, niin juuri siihen liikkumiseen tarvitaan moottorilta jonkinverran extratehoa kaikenlaisten häviöiden takia. Tuo työhydrauliikan pyörittäminen hoituisi jo aika pienelläkin moottorilla. Ei moottorissa liikaa tehoa voi juurikaan olla, kunhan ei mitään järjetöntä pumppua siihen asenna, hydrauliikkajärjestelmässä voi kyllä liikaakin virtausta olla. tosin tuosta sinun koneesta taitaa tulla senverran pikkunen, että jonkun auton dieselmoottorin mahduttaminen saatta olla pieni ongelma, vaikka kyllä sellaisen aikapieneen masiinaan sopimaan saa.
|
|
|
Post by korvapuusti on Sept 10, 2014 0:36:05 GMT 4
Pientä auton dieseliä olen siihen katellut. Noita dieseleitä näyttä olevan tarjolla melkopaljon niin on ollut vähän valinnan vaikeutta.
|
|
|
Post by kuokkamies on Sept 10, 2014 14:02:58 GMT 4
Jos alunperinkin tarkoitit pienellä dieselillä pientä auton dieseliä, niin se on varmasti ihan hyvä ratkaisu. Siitä saa jo mukavasti painoakin koneeseen, ettei työteho nyt ihan perus puutarhatraktorin tasolle jää. Itsellänikin olisi kyllä tarvetta jollekkin hiukan tuon tyyppiselle lähinnä kärryjen vetokoneeksi, Mutta kun ei nyt oikeen saa aikaiseksi. No vakoilen tästäkin tulevasta työkoneesta taas jotain näppäriä ratkaisuja
|
|
|
Post by korvapuusti on Sept 10, 2014 15:03:41 GMT 4
No niin. Teräkset tilattu ja valitsin 60x40x3 Kyllä taidan tehdä linkun kun kuitenkin ajan kans voin sitä värkätä: Lumityöt teen tänäkin talvena vielä mönkijällä. Aikoinaan tein traktorimallin härvelin, niin jotenkin toi linkku olis mukava saada jollain ilveellä tehtyä. Pikkuisen itseluottamusta kehiin niin eiköhän se onnistu.
|
|
|
Post by casipari on Sept 10, 2014 18:39:53 GMT 4
Linkku on kyllä hyvä valinta, simppeli rakentaa ja ketteryyttä piisaa. Täälläkin alkaa olemaan jo hyvin linkkuja mistä katella mallia. Ite jos alakasin nyt tekemään niin varmaan tuosta Jakematic Laderista ottaisin nivelen mallin, ei tarvis erikseen akseliin keinua tehdä. Vaikka toisaalta tuossa keinuvassa taka-akselisysteemissä on minun mielestä semmonen hyvä puoli että koneen kallistuksen tuntee heti "hytissä" eikä vasta sitten kun taka-akseli on kallellaan. Ei välttämättä niin helposti kippaa kylelleen kun heti huomaa kallistuksen. Vaikka taas toisaalta ohjaamonkinhan voi tehdä etuosaan, mutta semmonenkin tuntuu niin oudolta ajaa kun on isommalla pyöräkoneella jonkunverran ajanut. On niitä vaihtoehtoja Ihan makuasioita, varmasti siihen tottuu teki minkälaisen hyvänsä.
|
|
|
Post by korvapuusti on Sept 15, 2014 16:05:55 GMT 4
Auton purku on nyt aloitettu ja näyttää että sais monta hyvää osaa tulevaan härveliin. Moottorin poisottamis urakkaa helpottaakseni ajattelin katkaista vetoakselit laikalla poikki. Tuossa kävi mielessä jos ottais tästä autosta penkin tohon värkkiin, sais penkinlämmityksen samalla nätisti käyttöön. Mutta jotenkin näihin härveleihin passaa hyvin toi penkki mitä käytetään monessa työkoneessa.
|
|
|
Post by korvapuusti on Sept 16, 2014 0:57:41 GMT 4
Sierran perät minulla valmiina, kannattaako niistä tehdä lukkoperät?
|
|
|
Post by TeippiJeesus on Sept 16, 2014 3:11:33 GMT 4
Jos pärjää ilman lukkoja niin ainakaan kemppilukkoa ei kannata tehdä. Lukoilla koneesta tulee kankeampi ja vetarit katkeilevat herkemmin pitävällä alustalla, myöskään nurmikko ei pidä lukkojen kanssa kääntelystä.
|
|
timbe
Junior Member
|
Post by timbe on Sept 16, 2014 9:16:42 GMT 4
joo ei missää nimessä lukkoja jos veinaa ajaa hitaasti ja esim asfaltilla kokemusta on jos mennään lukoilla asfaltille nii mennään kovaa. osamma "työjuhdassa" jäykät akselit eikä pahemmin huvita ajella asfalttiteillä muuten ku suoraan aina parempi jos perät saisi lukittua tarpeen mukaan.
|
|
|
Post by korvapuusti on Sept 17, 2014 10:15:38 GMT 4
Uutena olen tällä palstalla niin kysyisin näistä kopiointisysteemistä. Eli, täällä on monella hyviä ratkaisuja moneen asiaan, voiko niitä suoraan kopioida, vai pitääkö kysyä lupa ettei heti teilata täällä jos käyttää jo valmista hyväksi todettua ratkaisua johonkin rakennusvaiheeseen? Minulla ainakin on luonne sellainen jos joku minulta johonkin vinkkiä/ apua haluaa niin olen valmis auttamaan jos osaan. Nyt vähän asiaa, moottori on nyt irti ja sitä ähistelen konehuoneesta pois. Pieniä mutkia heti tuli matkaan. Minulla on matala talli niin taljalla ei meinaa saada moottoria pois konehuoneesta.
|
|
|
Post by kuokkamies on Sept 17, 2014 10:42:36 GMT 4
Eiköhän jokainen ole ilmoittanut jos jollekkin ratkaisulle on patentti haettu . No ei ainakaan mulla ole mitään sitä vastaan vaikka kuinka kopioisi, enkä usko 99% muistakaan sitä pahakseen pistää. taitaa tällä tasolla olla enempi kunnia jos joku kopioi .
|
|
TS82
Full Member
|
Post by TS82 on Sept 17, 2014 10:53:53 GMT 4
Ei sitä piä tänne laittaa julkiseksi jos ei halua että kopioijaan. Ite ainaki oon mielissäni jos joku kopioi jotaki "toimivaa" omista härveleistä.
|
|
|
Post by tappuri on Sept 17, 2014 12:33:18 GMT 4
Kaikkihan täälä on jo kopioitu jostaki..täysin uuden keksiminen alkaa olla nykyään suht haastavaa.
|
|