tlapio
Junior Member
|
Post by tlapio on Sept 17, 2014 13:41:06 GMT 4
Kaikkihan täälä on jo kopioitu jostaki..täysin uuden keksiminen alkaa olla nykyään suht haastavaa. Just näin. ... joutuis muuten tahallaan teherä huanon ku hyvät on jo keksitty...
|
|
|
Post by korvapuusti on Sept 23, 2014 15:40:13 GMT 4
Linkun keskinivel mietinnän alla. Oletteko kuinka isoja laakeripukkeja käyttäneet. Tarjolla näyttää olevan vaikka minkäkokoisia ja meinaa valinnanvaikeutta olla. Itseä kiinnostaa toi 40mm akselille sopiva pukki, luulis ainakin kestävän, vai kestääkö. Kohtuu kova työ tehdä Sierran perälle akselituet, olis pitänyt ostaa kiinteät akselit niin olis päässyt melkolailla helpommalla. Laitan kuvia akselista kun olen sen kokonaan tehnyt. Painoa ainakin tulee akselille kun tein sen 60x40x3mm raudasta. Ajattelin positiivisena sen että tulee ainakin painoa taakse, sitten aikanaan kun teen sen hydrauliikan niin ei a perä nouse heti maasta kun vähänkin raskaampaa nostaa.
|
|
|
Post by kuokkamies on Sept 23, 2014 20:15:04 GMT 4
Mulla ei itsellä ole kokemusta tuontyyppisestä laakeripukkien käytöstä mutta on niitä muistaakseni käytössä tämänkin sivuston härveleissä. Itse en tuota niveltä kyllä laakeripukeilla toteuttaisi, jos tuontyyppisellä laakerilla tekisin niin pistäisin ennemmin laippalaakerit, niin ei hajotessa pääsisi ihan helvetti irti. ihan holkit liukulaakereilla olisivat mielestäni parhaat.
|
|
TS82
Full Member
|
Post by TS82 on Sept 23, 2014 20:56:55 GMT 4
Holkit ja liukulaakerit on kestävin pitkän käytön kans mutta ei niin helppo saaha kunnolla linjaan. Pitkä tappi niin onnistuu kyllä ja sopivat välykset oltava. Alle kympin ei sovi vasukka väliin ja kuluu äkkiä. Riippuu tietysti liukulaakereista onko rasvataskulliset vai ei.
|
|
|
Post by casipari on Sept 23, 2014 22:31:18 GMT 4
Mulla on tuossa omassa 45mm pukkilaakereilla ja n. 40cm pitkillä akseleilla tuo linkku ja akselikeinu. Olis pitänyt ehkä tehdä holkitetut systeemit mutta tuo oli niin helppo ja halpa. Maalaukseen kun purin niin akselikeinun toinen pukki oli koeajoista jo halki. Maalauksen jälkeen nyt mittarissa n.15h ja pukit on pysynyt ehjänä. Tein kyllä semmoset turvapannat ettei pahempaa sattus ja saattaa ne pannat tukeakkin kun ne on viritetty kireälle.
|
|
juh62
New Member
|
Post by juh62 on Sept 24, 2014 9:40:00 GMT 4
|
|
|
Post by kuokkamies on Sept 24, 2014 11:11:32 GMT 4
Kyllähän tollaset vetovarren päät kestää varmasti kunhan riittävän isot, kas kun en yhtään muistanut että olen itsekkin monesti suunnitellut laittavani ihan perus nivellaakereita niveliin, jäänyt vaan vielä tekemättä. On ollut tässä suunnitelmissa muuttaa tuota Protoxin kääntöniveltä järeämmäksi ja vähän muutenkin, niin voisi olla varteenotettava ratkaisu tuo kolmella nivelellä toteutettu
|
|
|
Post by korvapuusti on Sept 24, 2014 12:53:14 GMT 4
Hienolta näyttää traktorin vetovarrenpäät nivelinä. Siinä on taas yksi hyvä vaihtoehto:) Asiasta toiseen. Minulla on tämmönen pumppu enkä oikein löytänyt tietoa niin ajattelin kysäistä täällä. Pumpussa lukee casappa plp 10.6,3 d0-81e1-lbb/ba-n-el Ei mitään hajua paljon tossa on potkua, pienihän tuo päälle päin on. Tietääkö joku tuosta numerosarjasta minkä tehoinen toi on. Eli 10.6,3
|
|
enska600
Junior Member
Pihakuormaaja
|
Post by enska600 on Sept 24, 2014 13:59:51 GMT 4
Minulla on koneessani juurikin kyseinen koko käytössä, pukit mallia Kiina ja ovat kestäneet. (kone painaa n. 700kg ja nostaa 400kg ennenkuin perä irtoaa maasta) Tein muutoksen tappi/holkki systeemistä pois kun systeemi oli lähtökohtaisesti jo liian pieni ja holkeissa alkoi ilmetä reilua klappia rasvasta huolimatta. Uuden isomman tappi / holkkisysteemin tekeminen olisi ollut aikaavievämpi ratkaisu kuin pukkilaakerit, joten päätin kokeilla. Reilun vuoden aikana on koneella tehty monenkirjavia hommia ja tänäkesänä on monta kertaa ajettu ihan koneen äärirajoilla ja vielä on pukit ehjät. Pukkien etäisyys toisistaan on minulla muistaakseni juurikin luokkaa 40cm. Toivotaan että pukit kestää jatkossakin, jos ei niin sitten keksitään jokin muu ratkaisu Taka-akselin keinurakenne on erillisjousitettuun hankalampi toteuttaa kuin jäykkään akseliin. Kannattaa katella erillisjousitetun keinuakselin hyvää toteutusta "Lumihärdellistä". Itse koen jäykän rungon varsinkin pienessä koneessa konetta vakauttavaksi tekijäksi, vaikka keskeltä taipuva onkin ehkä helpompi rakentaa.
|
|
|
Post by tappuri on Sept 24, 2014 14:12:20 GMT 4
|
|
|
Post by kuokkamies on Sept 24, 2014 15:12:25 GMT 4
Kyllähän tollaisella pumpulla jotain tekee. Sulle sen vois laittaa työhydrauliikkaa pyörittämään siihen voisi olla ihan passeli kun painetta kuitenkin hyvin kestää.
|
|
|
Post by kuokkamies on Sept 24, 2014 19:31:55 GMT 4
Jos tuo pumppu kunnossa niin sillähän nostaa mitä vaan koska painetta sen pitäisi kestää helposti 200bar eikä härvelikäytössä ole mitään tarvetta suuremmille paineille. Nostovoiman määrää taas käytettävän paineen lisäksi sylinteri männän pinta ala ja tietysti hydrauliikan ulkopuolelta vipusuhteet ja pumpun tuotto eli se kuinkapaljon pumppu nestettä pumppaa vaikuttaa vain liikenopeuteen, sillä ei ole mitään tekemistä saatavan nostovoiman kanssa. Eli hyvinkin pieni pumppu voi nostaa yhtäpaljon kuin iso, mutta vaan hitaammin.
|
|
Stefa
Junior Member
|
Post by Stefa on Sept 24, 2014 21:39:06 GMT 4
Parikymmentä litraa @ 3000 rpm ei ole yhtään huono. Moni traktori tuottaa about saman. Teho on tosiaan paine kertaa tilavuusvirta. Itse olen nyt lähinnä miettinyt omaa pumppua kun tuottoa on aika reilusti, kyykkää helposti koneen matalilla kierroksilla ja korkeilla taas liikkeet on turhan rivakoita. Jos nostotavoitteet ei ole mahdottomia niin tosiaan sopivilla sylintereillä tai vipusuhteilla saa liikkeet sopiviksi.
Laita numeroita suunnitelmista, niin lasketaan jatkoa.
|
|
|
Post by kuokkamies on Sept 24, 2014 22:44:55 GMT 4
Miten sulla oli tarkoitus tuo liikkuminen toteutaa, ihan mekaanisesti vai mehua pumppaamalla? Siksi vaan kysyn että onko koneeseen enemmänkin pumppuja tulossa. ketju on ihan hyvä ja hihna toinen vaihtoehto. Pumpun pyörimisnopeus kannattaa mitoittaa niin ettei maksimikierrokset ylity, kuin jossain erikois tilanteissa. Niin tekemällähän sitä oppii, kaikista parhaiten silloin kun tekee jonkun oikeen kalliin virheen, vaikka räjäyttää jonkun tonnin pumpun.
|
|
|
Post by korvapuusti on Sept 28, 2014 21:54:10 GMT 4
Oletteko laittaneet kumityynyt moottorin kiinnityksien alle vai ihan suoraan pultanneet runkoon.
|
|