|
Post by jtapio on Sept 17, 2014 0:52:31 GMT 4
Niin se piti sitten hulluuttaan laittaa euroja sen verran jonoon että tallissa seisoo osittain rakennettu rovi josta pitäisi tulla hauskuutin, lumensiirrin, kuletuskalusto X hommiin.
Tuo on kohtuu kapeaksi tehty (170cm) ja tarkoitus on pitää painopiste matalalla. Tekniikkana mersun 2.5 automaatti ja jakolaatikkona kingcapin lodju. Pohja on tasainen ja tulee hardox tai vast kova panssari.
Peränä nyt on kolme vaihtoehtoa
Audin Q takamurikka väärinpäin, mersun perä väärinpäin tai pajeron etumurikka oikeinpäin. Mikähän näistänon voittaja.. Oisko kenties viiminen. Ei paras mutta nämä on vapaasti saatavilla.
Tarkotus on kone sovitella siten että sen etuosan päällä istutaan (penkkitila hyötykäyttöön)
Hydrauliajoa ei tuu koska nyt tehdään minimibudjetilla. Paras se kyllä ois mutta..
|
|
|
Post by djezgo84 on Sept 17, 2014 9:09:14 GMT 4
Foto ois kiva!
|
|
|
Post by jtapio on Sept 18, 2014 22:19:21 GMT 4
Tässä moottori on vielä takaosassa mutta siirtyy toisinpäin. Nuo takapyörät pitää laskea samaan tasoon telipyörien kans. Tuo pajeron etuperä ois kiva mut siinä on se akseliputki toisessa kyljessä, saako sitä poistettua siten et sais tumpin suoraan siihen kiinni? Tuossa on jotkut mersun navat hitsattu vetopyörille ja pitäs saada nivel siitä irti, tuntuu olevan mutteri pirun tiukassa.
|
|
|
Post by TeippiJeesus on Sept 19, 2014 0:47:01 GMT 4
Pajeron etuperään sopii kummallekin puolelle lyhyen puolen vetari. Minulla on pajeron etuperä ja vetarit joutilaana jos tarvitset.
|
|
|
Post by jtapio on Sept 20, 2014 22:15:29 GMT 4
Hyvä tietää.. Voisin sen lyhyen vetarin ja perän laipan huolia tai vaikka kaikki jos tallin tyhjäksi haluat.. Tuossa tuota pajeron murikkaa katellu ja miettiny et varmasti olis kestävämpi kuin mersun väärinpäin olevalla perällä tehty mut tulee vaan lisää käsitöitä. Tuosta perästä olis kuvaki mutta puhelin teki temput niin ei saa lähetettyä. Laakerointi siinä eniten mietityttää, tuossahan ei ole laakerointia perän ja akselin välissä? Eli laakerointikin pitäisi miettiä että uskaltaa levyjarruja edes miettiä murikan kylkeen. Tuossa on nyt mersun levypyörä hitsattu kääntöpyörään eli menee sekin vaihtoon jos käyttää pajeron osia vetopyörille asti tai ehdotti tuo kaveri tuossa että käytettäis pajeron hitsattuja napalukkoja ja yhdistettäisi nuo kaikki keskenään, mutta sais vain tuon vetarin mutterin auki pienestä se on kiinni Mietin sillon alussa että tästä olis "helppo" lähteä rakentamaan, mutta ompahan omat kommerverkkinsä tässäkin, varsinkin kun on prioriteeteissä on nyt siellä tehdään kun kaikki muut on tehtynä. Niin ja syy "risu"perä ratkasuun on nostaa perä mahd ylös jolloin se ei ole heti ottamassa kiinni maastossa. Vähän saman asian kanssa on painittu jo noissa mönkkärihommissa Edit: edelleen katselmuksen vahvalla intuitiolla niin mitsussa on akselit vahvempia kuin taas mersussa murros on halkasijaltaan laajempi että mitenkähän lie sen kestävyyden. (Audien kanssa kun tuli harrastettua niin 100mm 108mm muutosta perän murroksissa pidettiin isosti parempana ratkaisuna kestävyyden kanssa) ...
|
|
|
Post by TeippiJeesus on Sept 21, 2014 0:19:07 GMT 4
Pistä vaikka yksityisviestillä yhteystietoja ja paikkakuntaa niin käyn joku päivä kaivelemassa ne perän osat tuolta romukasasta. Mielelläni ottaisin vaihdossa jotain hyödyllistä jos asut järkevän matkan päässä. Niin ja nuo minun osat on peräisin gen 1 pitkästä diesel pajerosta.
|
|
|
Post by jtapio on Sept 26, 2014 0:15:59 GMT 4
Sain jotain pientä turattua taas.. sanottiin että mersun w124 akselin ulkopää on jousirenkaalla, jotta senkun vetaisee pois vetonivelestä. No tulihan se pienellä väkivallalla, ihan perinteinen seger rengas siellä oli hieman kaivelutti niveltä että sai palaset pois Näemmä on kummassakin päässä sama pooritus että jos vakionopeusnivelillä akseleita muuten haluaa tehdä niin noista akseleista helppo tehdä kun käyttää sisäpään niveliä kummassakin päässä. (kuvassa siis sisä ja ulkopää akselista) Juuri mahtuu liitos kumien väliin Niin ajattelin tuon nyt tehdä tuolla mersun perällä ja katotaan mitä se kestää. Menee muuten niin moni asia nyt uusiksi että saa palotella tuon rovin atomeiksi. Sitä Pajeron lyhyen puolen rompetta voisin tartteakin jatkoa ajatellen, mutta vaihossa ei oo kyllä antaa mitään. Tuli kesällä kaikki romut sopivasti laitettua kierrätykseen. Mistähän löytyis 23mm jousirengas tuohon akseliin notta ei tarttis väkivaltaa toiste käyttää. Sorvilla varmaan pitää syventää että mahtuu painuun sisään. 27mm on poorin ulkohalkasija
|
|
|
Post by kumipillari on Sept 26, 2014 13:28:24 GMT 4
Terve. Älä hukkaa aikaa sen mersun perän kans, mulla ei ole valitettavasti nyt kuvia laittaa siitä miten mulla kävi. Keston kannalta ei ole väliä onko oikein vai väärin päin, väärinpäin täytyy huolehtia riittävätä öljymäärästä. Mutta se miksi älä hukkaa aikaa niin se mersun perä ei kestä sillain kun laitat jarrulaikat perän kylkeen, pitäis olla tukilaakerointi. Ajaessa suoraa niin tasauspyörästöhän on tavallaan "lukossa" vetarit pyörii tönkkönä tasauspyörästön laakeroinnin varassa, mutta kun lyöt toisen puolen jumiin niin toinen akseli pyörii tasauspyörästön puslan varassa ja kun jarruvoiman tarve on vielä kaiken lisäksi suuri koituu laikalle/akseli tumpille kova vääntö... akselin pää sorvaa tasauspyörästön horoksi alta aikayksikön.. kaikki se vaiva ja osienteko meni aivan hukhaan.
Kokkeilin monenlaista tapaa, yhdenlaisen version tein vedon irrottimistakin, mutta se ei onnistunut. Olis kyllä paras vaihtoehto, jos vain sais semmosen toteutettua. Eli vetoakseleilta katkaistaan vetoa sen mukaan kumpaan suuntaan käännytään ja jos ei aja kääntyä niin sitten vapautettua akselia jarrutetaan. Näin on toteutetti pillareitten veto ja ohjaus. Monilevy pakat öljykylvyssä, kierroksia on vielä paljon kytkimellä jolloin pieni vääntö kohdistuu kytkimeen, veto alentuu vasta kytkimen jälkeen.
Nyt oma versio toimii sillain, että kavensin jäykän perän "trooperin". lyhensin akselit tumpeiksi ja siihen isot petrollin laikat ja jarruina on volvon nelimäntä satulat. Akselilla on laakeroinnin ja laikan välissä 3/4" rullaketjupyörä, tais olla 15 hampainen ja siitä alenee vetoakseleille joissa on reilu 40 hampaiset pyörät, tarkkaa hammaslukua en nyt muista. Jarruvoiman tarve on näin huomattavasti pienempi kun, jos ne olis suoraa vetävillä akseleilla. Tämä toimii kohtuudella ja pystyy nyt ajamaan sulan maanaikana metssässä, jarruvoima riittää. Toki täytyy vähän kattoa missä ja miten kääntää, vääntää telan pois päältä jos sattuu sopivasti kantoon osumaan. Hydraulinen veto olis hyvä ja jouheva, muttta toimivan sellasen hinta uusilla osilla on noin 7000 euroa.
|
|
juh44
Junior Member
Posts: 393
|
Post by juh44 on Sept 26, 2014 16:37:56 GMT 4
Vai että 7000e....
Minähän,myyn tosiaan koko härveliä 3300e, on voimaa...
|
|
|
Post by jtapio on Sept 26, 2014 19:21:54 GMT 4
Terve. Älä hukkaa aikaa sen mersun perän kans No juurikin näin, tätä olenkin jo pelännytkin. Tuleeko tuo kaikilla perillä ongelmaksi? Mutta notta meinaat että ei kestä tuo W124 perä. Tuossahan on vetoakselin tumpeilla laakerointi kyllä mutta siis hajottaako se perän pikkurattaiden pyörintä sen hajoamisen (niiden laakerit) kun toista puolta jarruttaa? vai tarkoitatko että tumppiakseli vääntyy jarruttamisen takia? Tästähän pääsisi vastakkaisilla satuloilla eroon. Rahaa tossa ei nyt enää mee yhtään tekoineenkaan ni jos edes sais talvella vähän latua tehtyä niin asiansa ajais.. eli näinhän siinä käy, tuo vetoakselin laakerointi ei pelasta vaan juuri noiden pikkupyörien olematon laakerointi on se joka ei kestä tuollaista rasitusta.
|
|
|
Post by kuokkamies on Sept 26, 2014 21:26:31 GMT 4
Mielenkiintoista. Kumipillarilta ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että minkälaiset osat sisältyy tuohon 7000€ hinta arvioon? Totta on että tolla rahalla saa varmasti hyvän hydrauliikan, mutta ei ainakaan noista juh44 moottoreista ole mitään tarvetta paremmaksi pistää. Säätötilavuuspumppu tietenkin ja?
|
|
|
Post by jtapio on Sept 26, 2014 21:36:48 GMT 4
Vai että 7000e.... Minähän,myyn tosiaan koko härveliä 3300e, on voimaa... Tiedän että sulla ois myynnissä.. olis kyvykäs peli, mutta puuttuu vaan tuota €€€ että olis pystynyt
|
|
juh44
Junior Member
Posts: 393
|
Post by juh44 on Sept 26, 2014 21:50:57 GMT 4
Vai että 7000e.... Minähän,myyn tosiaan koko härveliä 3300e, on voimaa... Tiedän että sulla ois myynnissä.. olis kyvykäs peli, mutta puuttuu vaan tuota €€€ että olis pystynyt Harmi :/ ei tuota hintaakaan alle 3000e voi tarkistaa kun on tosiaan jo noi komponentit senhintaisia että heikompaa hirvittää, pelkät letkut 700e... Ja kyvykkäät vetopelit mulla on, huiput vaan jää vajaiksi, todennäköisesti siellä on laskeskeltu hintoja vielä isommille vetomoottoreille, sähköohjatuille venttiileille ja muuttuvatilavuuksisille pumpuille....
|
|
|
Post by kumipillari on Sept 27, 2014 13:54:05 GMT 4
Niin tapio, oikein olet asiaa miettiny. Normaalissa ajossahan ei akseleiden pyörimiserot ole suuria jolloin pikkupyörin puslat kestää eikä niihin kohdistu väännön aiheuttamaa kuormitusta mikä nuista jarruista tullee. Se että laittaisit satulat vastakkaisille puolille vois auttaa kestossa ja jos et tosiaan ajamuuta kun talvella jolloin kitka on pientä. Ja jos malttaa olla leikkimättä, mutta voi olla aika vaikea olla ajamatta pikku sliksi rallia :-)
|
|
|
Post by kumipillari on Sept 27, 2014 14:05:34 GMT 4
Ja nuista hydrauli osista kysyittä niin, laskettiin erillaisia vaihtoehtoja specman suunnittelijan kans ja kaikki tosiaan uusilla osilla. Edullisimmillaan, mutta myös kömpelöllä ja monimutkaisella versiolla oli noin 3500 euroa hintaa ja tuohon mahdollisesti parhaaseen tuli se liki 7000 euroa. Eli kaksinopeuksiset mäntämoottirit vetämään ja suljetunpiirin ajopumput, molemmille oma pumppulohko ja lisäksi hammasrataspumppu ulkoiseen hydrauliikkaan. Ajo tapahtuu pumpun kulmaa säätämällä, tilavuus muuttuu ja voi ajaa molempiin suuntiin. Nopeutta sais noin 20km/h Tällähetkellä tuolla ratkaisulla on käytössa Jari konttisella Ranualla metallirakennus.com/tuotteet.htmlEn ole kysyny minkälaisia käyttökokemuksia on saanu jne..
|
|