paavo
Junior Member
|
Post by paavo on Nov 7, 2017 12:40:10 GMT 4
Kävin kaatamassa ensiksi puita:
Ja sitten ajamassa niitä pinolla Logbulletilla:
Toivottavasti talvella tulee lunta. Muuten jää taas tältä talvelta lumivideot välistä.
|
|
paavo
Junior Member
|
Post by paavo on Nov 14, 2017 18:08:48 GMT 4
Kävin testailemassa valoja:
Pitää laittaa puomiin lisävaloja jos haluaa lastailla pimeässä. Noilla vakiovaloillakin kyllä näki yllättävän hyvin tehdä hommia. Katolle ei kannata tehdä mitään majakkaan hajoamaan ja antamaan häikäisyä.
|
|
hesako
Junior Member
|
Post by hesako on Nov 15, 2017 12:56:44 GMT 4
Katolle ei kannata tehdä mitään majakkaan hajoamaan ja antamaan häikäisyä. Tuota olen aina ihmetellytkin että, miksi traktorinkin katolle pitää laittaa kasa miljoonawattisia lamppuja. Sitten etukuormaajat ja konepellit sun muut kiiltäväksi emaloidut pakoputket häikäsevät edessä kaiken aikaa...
|
|
paavo
Junior Member
|
Post by paavo on Nov 15, 2017 15:58:17 GMT 4
Ne majakat laitetaan varmaan sen takia, että ne ovat näyttäviä myydessä ja helppoja valmistaa. Molemmat ovat myyjän kannalta hyviä asioita.
|
|
|
Post by korhonen on Nov 30, 2017 13:15:05 GMT 4
Tästähän näkyi olevan juttu tulossa konelehteen, hyvä homma! 👍🏻
|
|
paavo
Junior Member
|
Post by paavo on Dec 1, 2017 13:33:23 GMT 4
Jep. Logbullet pääsi Koneviestin numeroon 17/2017 (30.11.2017) parin aukeaman juttuun. Toimittaja kävi tekemässä mielestäni hyvän jutun, erikoislehdellä on erikoistoimittajat. Tajuaa metsänhoidosta ja koneista kohtuullisen reilusti.
|
|
paavo
Junior Member
|
Post by paavo on Dec 8, 2017 20:07:11 GMT 4
Innostuin rakentelemaan kouraa. Olen pohtinut kouran tekemistä pitkään ja päätin kesän jälkeen pyhittää yhden viikon kouran suunnitteluun. Kourasta ei ole ideana tehdä ammattikouraa vaan harrastelukoura satunnaiseen pienen energiapuun keräilyyn. Suurimmat puut ovat 100mm ja muutenkin meininki on kevyttä verrattuna ammattikouriin. Kouran tavoitepaino on alle 90kg. Peruskahmari painaa 50kg, pienimmät varsinaiset kaatopäät 200kg. Ajattelin tehdä kouran ensiksi levyrunkoisena, mutta suunnittelun edetessä huomasin putkirungon helpottavan elämää. Runko on leikattu putkilaserilla, soveltuu suurempien sarjojen tekemiseen. Tuossa on lovia laserleikatuille levyille ja reikiä kierteille. Laitan osan leikkeistä päälle pulteilla ennen hitsauta. Helpottaa elämää. Vetorullat tulevat auki / kiinni rungon läpimenevällä sylinterillä. Tämä oli kouran innovaatioita, paljon helpompi rakenne kuin perinteinen kääntyvä malli. Hakkasin päätä pitkään seinään kääntyvien kanssa. Rullissä käytän hyväksi 6x8 Logbulletin takavedon laakerointia / moottoripesää. Laserilla leikatuista osista tulee mukavan helppoaja palapelejä hitsattavaksi. Ei mene aikaa hukkaan hitsauksen valmistelussa. Vaikka rakenne on yksinkertainen niin tulee tuohon aika paljon kampetta. Karsinterät vielä puuttuvat kuvasta. Leikkaus on tuollainen veitsi. Halusin kompaktin rakenteen. Kuvassa näkyy vielä hitsaustukia. Karsinterän sylintereiden kanssa käytin pitkät tovit tavoitteena hoitaa homma yhdellä sylinterillä. Totesin helpommaksi / halvemmaksi hoitaa homma kahdella sylinterillä. ' Tiltin rakenne on yksinkertainen. Tuo sylinteri tulee toisinpäin eli letkut tulevat tiltin selän lävitse esille. Helpottaa letkutusta. Tuollainen siitä sitten tuli. Seuraavaksi koura saa maalin pintaan ja ehkä tammikuussa homma jatkuu taas. Otan taas sitten päivän ja niputan paketin kasaan ja hommaan letkuja. Ohjaus on vielä vähän auki. Toimintoja on: * Karsinterät auki / kiinni * Vetorullat auki / kiinni * Vetorullat vetämään * Katkaisuterä auki / kiinni * Tiltti auki / kiinni Yksinkertaisin olisi hoitaa homma viisi karaisella on/off venalla. Tiltille pitäisi olla vapautus / nosto tyyppinen kara. Karojen määrää saa laskettua erilaisilla paineesta vaihtavilla venttiileillä, mutta nekin maksavat rahaa ja vaativat liittimiä. Tuollainen yksi venttiili voisi tehdä elämästä helpompaa. Muutama paineakku ehkä pitää laittaa, näkee sitten käytännössä. Minulla ei ole vielä yhtään tuntia takana kouran kanssa. Kunhan saan kouran ekan kerran kiinni koneeseen ja puita pötkelleen, tulen oppimaan paljon. Kolmas versio on yleensä myyntikelpoinen, vaatii vielä muutaman kierroksen ennen kuin noita voi myydä. Homman ideana on tehdä myös mönkijäkäyttöön sopiva koura. Saisi myytyä noita useamman kuin kaksi. Ehkä jopa kolme.
|
|
TS82
Full Member
|
Post by TS82 on Dec 8, 2017 21:36:57 GMT 4
Itelä kävi kans mielessä tuoleen nuo vetorullat mutta se jatkaa runkoa väkisellä enemmän ku ns kouramalli. Kuinka isot vetorullat? Itelä tarkotus tehä aikalaila samalaiset.. Joko oot vakoilu minun mietteet.. en vaan oo kellekkää niitä ees kertonu.. Itelä ne olis 200mm.. Paljo maksas jos mullekki leikkuuttas nuo rullien osat? Itelä tiltti tuloo silleen et leuvat ku avaa täysin niin sitte nostaa pystyyn. Sitte ku laittaa kiini niin löysää kelluvaksi. Tuloo ite tehty venttiili siihe ku en ainakaa tiijä saisko mistää samalaista.. Sitte näkee toimiiko. Ja ei tule ku yks sähkövena (on jo ennestään) ja sen jatkeeksi tuplaaja. Sillee saahaan halvimmillaan. Ne on veolle ja katkasulle. Se tiloo kiljotiili ja sillee et sylinteri työntää suoraan terää. Miettiny et sillee tulis kevein mutta en sitte tiijä..
|
|
paavo
Junior Member
|
Post by paavo on Dec 8, 2017 22:18:21 GMT 4
Olen käynyt katsomassa aktiivisesti sinun kirjoitteluja, innostuin niistä laittamaan omatkin kuvat tänne. Tuollaiset rullat ovat aika halvat (suhteellinen käsite) leikkuuttaa, piirtäminenkin on aika helppoa. Kannattaa piirtää omat ja leikkuuttaa jossakin paikallisella leikkaamolla. Itse käytän piirtämiseen ilmaista librecad.org/cms/home.html ohjelmaa. Tuolta ulos dxf-kuva ja leikkaamo leikkaa. Tuollaisesta kourasta tulee tarpeeksi rautaa, kunhan kerran otat leikkaamosta niin et enää tuhlaa rahaa rälläkän teriin. Toi tiltin ohjaus tuntuu aika fiksulle. Pitää pohtia käytännössä miten sellaisen saa halvalla / yksinkertaisesti tehtyä. Periaatteessa voi käyttää jopa painekatkaisijoita, eli kun paine nousee korkealle niin sähköt tekevät taikaa. Olisi ainakin helppoa. Tuollaiset monikaraiset on/off venttiilit ovat kohtuuhintaisia, pieniin osiis uppoaa helposti suurempia summia. Vena + tuplaaja on reilusti kalliimpi kuin kaksikarainen vena. Jos ostaa uusia kaupasta kuten minä teen. Itse kanssa pohdin tuota työntävää terää. Itsellä tökkii siinä väkisin tuleva pitkä rakenne. Tuolla leikkaavalla terällä tulee pienempi rakenne. En vain tiedä leikkaako tuo puuta tarpeeksi hyvin. Kuten en tiedä karsiiko terät puuta ja jaksaako rullat vetää puuta. Ja onko rullien nopeus riittävä. Ihmisellä pitää olla harrastuksia.
|
|
TS82
Full Member
|
Post by TS82 on Dec 8, 2017 23:10:36 GMT 4
Ja harrastus ei oo mikää jos ei mee kaikkinrahat. Täälä päin (suomussalmella) ei ole yhtää missä mitää teetättää. Plasmalla ite leikkelen kaiken mitä tarttee jos ei kehtaa rälläkällä katkasta. Tosin oon töissä cnc sorvilla ja sillä saan kyllä sen puolen osat tehtyö. Ja kuvatki saan piirettyö kyllä. Ite kaaduin nuihin tuplaajaan ja tuoho kaverilla ennestään olevaan venttiiliin ku niitte virtaus on sielä 100L luokkaa. Olis tarkoitus lyyvä kummanki pumpun piirit yhteen ja niitä ku pyörittää vähejää reilummin niin se 100L tuloo kohtuu äkkie. Sillä niin isot. Pienemmät oliski paljo halavempie. Omassa on vielä vähä ratkasun eessä se mite se puun ohentuessa kirisi samalla leukoja. Miettiny et laittasko semmosen paineen alentimen vai mikä se onkaa pääpaineelta kirimään leukoja. Se kiris samalla ku katkaisee.. Kirisi leukoja sama kumpaan suuntaan syöttää. Ja oliha vaikeasti kerrottu..
|
|
paavo
Junior Member
|
Post by paavo on Dec 9, 2017 13:59:09 GMT 4
Olen itse ajatellut suuremmaksi ongelmaksi kuin sutimisen puiden paksuuntumisen haarojen ja oksien kohdalla. Koura saattaa jaksaa kiilata itsensä ongelmiin tilanteessa jossa vetopyörät lähtevät leviämään puun mukana. Tuolloin letkuissa nousee paine turhan kovaksi. Tuohon olen ajatellut lääkkeeksi paineakkua ( www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote/paineakku ). Ei ole kokemusta, mutta ainakin nopeasti ajateltuna tuollaisen pitäisi ottaa sisäänsä sylinteristä tulevaa virtausta vaikka venttiili on kiinni. Tuon pitäisi myös työntää leukoja yhteen kun puu kapenee. Ketonen teki kouran jossa hervoton paineakku myös antamaan lisäpotkua syötölle. Minä olen itse töissä Logbulletteja valmistaen, tämä ei ole ihan vain harrastamista vaan näillä pitäisi saada ostettua perheelle maitoa kaupasta. Leikkaamot voivat myös lähettää rahdilla kampetta maakuntaan, esimerkiksi pelaser.fi/ palvelee myös yksityisiä. Tuolta saa hinnat etukäteen joten ei tule yllätystä. Jos tilaat kouran verran rautaa niin myös minimihinta ylittyy. Jos käsitin oikein niin sinulla on ajatus laittaa paineenrajoitin katkaisulinjaan. Kun paineet nousevat huippuun niin laskisi mehua myös rullien painatuspuolelle. Tuossa tulee haasteeksi rullien painatuksen toinen puoli. Samalla kun painat rullia kasaan, pitäisi männän toisella puolellakin nesteen liikkua. Sinne tulee muuten aika hervoton paine, ilman männänvartta olevalta puolelta työntää samalla paineella paljon kovempaa. Jos painat toiselle puolelle 200bar niin toiselle puolelle voi tulla 300bar painetta jos mehu ei pääse pakoon. Muuten hyvä ajatus. Mulla on muuten mokaostoksena hyllyssä hydraulisesti esiohjattua 3/4" venttiili: www.hydrauliikkakauppa.fi/ohjventt-2toimhydresiohj-r34-p-2131.html . Voin myydä halvalla. Ei tule itselle varmaan käyttöön.
|
|
TS82
Full Member
|
Post by TS82 on Dec 9, 2017 15:14:33 GMT 4
Se varren puolen paine on käynykki mielessä. Se pitäs minun mielestä hoitua sillä ku tulee 2 suuntainen varo leuvoillekki. Sillonha se tasais paineet toiseltaki puolen (puristusvoima tosin tipahtaa sillonki). Tai sitte olla omansa varo tai tehä siihenki joku venttiili. On vielä vähä auki siltä osin. Ohjaus muute alkas olla. Keinukytkimellä ohjataan vetoa ja katkasulle on vain nappi. Rajaanturit tulee katkasulle et painaa poikki niin kauvan ku painetaan nappia ja sen jälkeen vetää terän pois automaattisesti. Ja samalla rajalla estetään syötön toiminta ennen ku terä sisässä. Laitan omaan topiikkiin kaavion sähköpuolesta joskus ku kerkeen. Paineakkuki on käyny mielessä ja ku ottaa tarpeeksi ison niin ei niinkää tipahtas se painekkaan ku leuvat menee kiini asti. Muuten joutus välilä painaa leukoja kiini..
|
|
paavo
Junior Member
|
Post by paavo on Jan 1, 2018 16:32:21 GMT 4
Kävin ulkoiluttamassa Logbulellettia lumihangessa:
Logbullet meni hangessa helposti. Ei ollut tarvetta lumiketjuille, 40cm maavara ja kahdeksan vetävää pyörää auttavat. Jos ajelisi mäkisemmässä maastossa liukkaita ajouria pitkin niin silloin pitäisi vääntää alle ketjut. Eivät maksa kuin 100€ per pari.
|
|
paavo
Junior Member
|
Post by paavo on Jan 28, 2018 14:14:27 GMT 4
Sain hakkuukouran kuivatestiin:
Vielä ei juhlita, mutta koura on kasassa ja osat liikkuivat toisiin nähden sylintereiden voimin.
Tuossa on vielä hommaa, seuraavaksi niputan taas pari Logbullettia. Kouran kimppuun palaan taas sopivana hetkenä.
|
|
TS82
Full Member
|
Post by TS82 on Mar 12, 2018 12:01:44 GMT 4
Joko oot kerinny kouralle tekee enempää?
|
|