anttij
Junior Member
|
Post by anttij on Feb 10, 2019 11:11:29 GMT 4
Hyvin näyttää pukkaavaan. Mitkä on omat aatokset testeistä? Tarinaa riittäisi kerrottavaksi mutta jos omat ensimmäiset kokemukset tiivistäisi muutamaan ajatukseen: - Olen edelleenkin yllättynyt miten hyvin kaikki teoreettiset mitoitukset vastaa käytännön suorituskykyä: työntövoima, ajonopeus, kuormaajan kinematiikka, moottorin vääntömomentin riittävyys käyttöalueella, jne. Voisi siis sanoa että kannattaa paneutua kyllä mahdollisimman paljon suunnitteluun niin säästyy paljolta harmilta. - Upea tunne kun on päässyt nyt jo pari kertaa lumityöt tekemään ja kone toimii niin kuin olen suunnitellut. Ja onhan se aivan mahtavaa kun on tuollainen työkone mikä helpottaa omakotitaloasujan elämää. Erityisen siitä tekee vielä tietysti se että se on itse rakennettu. - Jos jotain heikkouksia pitää etsiä niin itseä epäilyttää miten tuo ketjuveto voimansiirrossa tulee kestämään pidemmällä aikavälillä. Tasaisella ei huomaa mitään erikoista mutta kun ajaa alamäkeen ja työntää lumia, niin ketjuun tulee molempiin suuntiin vetoa kun välillä hydrauliikka jarruttaa ja heti perään taas hydrauliikka työntää kulkusuuntaan.
|
|
Amiz
Junior Member
|
Post by Amiz on Feb 10, 2019 13:17:36 GMT 4
Hyvin näyttää toimivan ja etenemiskykyä näyttäisi piisaavan. 👍 180cm leveä kauha taisi olla, paljonko suunnilleen tilavuutta? Onko kooltaan sopiva koneelle, tai miltä tuon kokoisen kauhan käsittely koneella tunnustaa?
|
|
Toke
New Member
|
Post by Toke on Feb 12, 2019 21:09:00 GMT 4
Lueskelin tätä projektia läpi. Mites tuo syöttöpumpun muutos, onnistuiko mersun pumpun muutos vakiokierrossäätimellä toimivaksi ?
|
|
|
Post by buchertm800 on Feb 16, 2019 12:25:43 GMT 4
Hyvältä näyttää. Mulla on alkuperäinen Bucher tm800 lumikoneena mihin on suunnitelmissa etukuormaaja. Onko kuornmimen materiaalit minkä kokoisesta aineesta ?
PS jos Bucherin osia jäi niin olisin kiinnostunut niistä.
|
|
anttij
Junior Member
|
Post by anttij on Apr 10, 2019 14:38:11 GMT 4
Hyvin näyttää toimivan ja etenemiskykyä näyttäisi piisaavan. 👍 180cm leveä kauha taisi olla, paljonko suunnilleen tilavuutta? Onko kooltaan sopiva koneelle, tai miltä tuon kokoisen kauhan käsittely koneella tunnustaa? Moi, karkea arvio tilavuudesta on 0,7m2. Siis aivan liian leveä kauhahan tuo on noin pienelle työntövoimalle mitä tuossa koneessa on. Minulla on siis teoreettisesti laskettu että työntövoimaa on pienimmän avantin verran järkipaineilla. Talvella tuo toimii tosi hyvin, noin iso kauha siis. Kesällä sen sijaan hiukan liian iso tuo on työntövoimaan nähden, mutta koneen leveys asettaa myös kauhan leveydelle omat vaatimuksensa. Toisaalta oman talon pihan näpräilyissä tulee ihan loistavasti toimeen eli ajaa asiansa.
|
|
anttij
Junior Member
|
Post by anttij on Apr 10, 2019 14:40:21 GMT 4
Lueskelin tätä projektia läpi. Mites tuo syöttöpumpun muutos, onnistuiko mersun pumpun muutos vakiokierrossäätimellä toimivaksi ? Moi, tuo syöttöpumpun muokkaus on varmaan parhaiten onnistunut asia tässä mun koneessa. Hommahan toimii siis niin että asetan kierrokset tilanteeseen sopivaksi käsikaasusta ja sitten ei tarvii kaasuun koskea ollenkaan. Käytännössä tuo mun moottori on aivan kuten mikä tahansa muu työkoneen vakiokierrosmoottori. Ellei jopa parempi!
|
|
anttij
Junior Member
|
Post by anttij on Apr 10, 2019 14:51:56 GMT 4
Hyvältä näyttää. Mulla on alkuperäinen Bucher tm800 lumikoneena mihin on suunnitelmissa etukuormaaja. Onko kuornmimen materiaalit minkä kokoisesta aineesta ? PS jos Bucherin osia jäi niin olisin kiinnostunut niistä. Kiitos! Enpä muista kyllä yhtään ulkoa materiaaleja. Käytännössä ne on sellaista kuin sattui "romikselta" löytymään ja sen mukaan on sitten tehty 3d-malli -> siitä sitten osat ja kasaus. Vahva aihio varmasti tuo bucher on. En tiedä miten hyvin tuollainen vakio bucher soveltuu etukuormaajan käyttöön kun moottorikin on siinä keskellä runkoa + taka-akselin tuenta/kellunta on vakiona aika heikko. Bucher varaosien saanti on haastavaa ja erittäin arvokkaita mielestäni. Vähänlaisesti löytyy minulta Bucherin osia. Venttiilipöytä, voimanulosotto ja hytti löytyy. Muuta ei ole.
|
|
anttij
Junior Member
|
Post by anttij on Apr 18, 2019 11:41:50 GMT 4
Muutamat kuvat ekoista pihahommista kun lumet sulaneet pihalta. En saanut linkkejä toimimaan... liitän myöhemmin.
|
|
anttij
Junior Member
|
Post by anttij on Sept 17, 2019 10:26:13 GMT 4
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Sept 18, 2019 22:53:45 GMT 4
Toiset odottaa innolla että lunta tulis, toiset kauhulla kun kone ei oo vielä lähellekkään valmis 😁😁
Näköjään oot hytin saanut aikaiseksi, laita siitäkin vähän valoisampia kuvia jos jossain välissä ehdit 🙂
|
|
anttij
Junior Member
|
Post by anttij on Oct 29, 2019 14:05:00 GMT 4
Pitkästä aikaa vähän ajelin koneella kun pihatietä tasoittelin, niin muistin ottaa kuvan koneesta.
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Oct 29, 2019 21:26:13 GMT 4
Komea on kone! Sulle on vissiin käyny juuri niin kuin mä pelkään että mulle tulee käymään, kone jää maalaamatta kun ei malta enää purkaa osiin 🙂 pelaako tuo vakaaja hyvin?
|
|
anttij
Junior Member
|
Post by anttij on Oct 30, 2019 14:07:28 GMT 4
Komea on kone! Sulle on vissiin käyny juuri niin kuin mä pelkään että mulle tulee käymään, kone jää maalaamatta kun ei malta enää purkaa osiin 🙂 pelaako tuo vakaaja hyvin? Kyllä toi on tarkotus maalata, mutta haluan nyt ensin ajaa kaikki viat pois ensin siitä ajan kanssa ja muutenkin viimeistellä omien tarpeiden mukaiseksi. Vakaaja toimii hienosti, aivan kuten suunniteltukin eli kauha pysyy samassa asennossa koko liikeradan. Siihen kannatti kyllä käyttää ajatusta ja aikaa.
|
|
miskah
Junior Member
|
Post by miskah on Oct 30, 2019 18:31:45 GMT 4
Mä yritin suunnitella vastaavaa vakaajaa vaikka kuinka kauan, ei vaan onnistunu millään. Aina kun sai pelaamaan kippisylinteri sisään vedettynä niin sitten se ei pelannut kun "kauha" oli kippaus asennossa. En tiedä onko mun koneessa joku perus mitoitus niin että ei ole mahdollista edes saada tuollaista vakaajaa pelaamaan.
|
|
anttij
Junior Member
|
Post by anttij on Aug 20, 2021 9:11:30 GMT 4
Perustin oman Youtube kanavan jokin aika sitten. Kanavan nimikin "Tehään ite" sen jo kertoo, mutta kantavana ajatuksena on tehdä videosisältöä erinäisistä vapaa-ajan touhuista. Painottuen kuitenkin autoihin, koneisiin, pihatöihin ja omakotitalon ylläpitohommiin. Uskoisin sisällön uppoavan tällä foorumilla pyöriville. Ekoissa jaksoissa on hieman raotettu Kiinasta hankittua minikaivuria ja touhuttu salaojaremontin parissa. Jatkossa on tarkoitus myös tehdä tästä mun itse tekemästä kuormaajasta esittelyä, joten pistäkäähän kanava tilaukseen! Olkaas hyvät! www.youtube.com/channel/UCfHKJZhsNRnsLD60l1M3n1Q
|
|